Opel Insignia EcoFlex - test | Pierwsza jazda

Insignia to komfortowy rodzinny sedan. Na tyle nowoczesny i dobrze zbudowany, że w ciągu kilku pierwszych miesięcy kupiło go 120 tys. klientów. Czy na ekologiczną i droższą zaledwie o 2200 zł odmianę auta znajdzie się też tylu chętnych?

Przyznaję, że temat ekologii w motoryzacji już mnie trochę męczy. Niech auta mniej palą i mniej smrodzą, ale żeby od razu wszystko wrzucać do jednego zielonego worka? Po co dorabiać do tego ideologię? W wydaniu Opla auto "eco" to przede wszystkim zabawa z aerodynamiką. Jak mawiają spece od marketingu - optymalizacja pod kątem aerodynamicznym. Aż ciarki przechodzą po plecach.

To przecież żadna nowość. Insignia ecoFlex jest ósmym ekologicznym autem Opla, po Agili ecoFlex 1.3  CDTI, Corsie i Merivie z tym samym silnikiem, Zafirze i Combo z gazem CNG a także Astrze 1.7 CDTI.
Czym może się pochwalić? Pod maskę trafił dwulitrowy silnik Diesla o mocy 160 KM ze zmienionym w stosunku do tradycyjnego oprogramowaniem. Wydłużono przełożenie główne i szóstego biegu, skrócono przy tym pierwsze dwa biegi. To jednak nie wszystko. Najistotniejszymi elementami ekologicznej Insigni są tu i ówdzie pododawane spoilery, osłony i przesłony. Pojawiła się dodatkowa osłona zbiornika paliwa, przeprojektowano kształt przedniego zderzaka, lusterek zewnętrznych i spoilera, obniżono zawieszenie o 3 mm z przodu i 14 mm z tyłu, inaczej osadzono chłodnicę i zamknięto kratkę wlotową w grillu. Wspomniałem już o oponach? Też są eko, a dokładniej o niskich oporach toczenia. To nowość Michelina w rozmiarze 225/55 R17. Wszystko po to, by współczynnik oporu powietrza zmniejszyć z 0,28 do 0,26, a co za tym idzie ograniczyć średnie zużycie paliwa. Efekt? 5,2 litra na setkę przy zachowaniu dynamiki auta w zwykłej wersji.

Też nie chciałem w to wierzyć. Do czasu gdy nie przejechałem kilkuset kilometrów Insignią ecoFlex. Trasa podzielona była na dwa etapy, ekologiczny i dynamiczny. Pierwszy miał pokazać, że ecoFlex to wielbłąd, którego nie trzeba często poić, drugi, że ekologiczny Opel to całkiem zrywny wierzchowiec. Niemiecka autostrada i moja dość ciężka noga nie wróżyły zejścia poniżej deklarowanej wartości, ale postanowiłem spróbować.

To co mnie zachwyciło i czego brakuje mi w większości aut, to bardzo, bardzo długa szóstka. Efekt? Zmniejszenie prędkości obrotowej silnika. Przy 100 km/h obrotomierz wskazywał zaledwie 1400 obr/min. Co ciekawe nie ma to wpływu na przyspieszenie auta. Do setki rozpędza się tak samo jak zwyczajna Insignia w 9,5 s.

Sto kilometrów normalnej jazdy z prędkością 90-110 km/h, wyprzedzaniem i całkowitym brakiem jakichkolwiek zasad ekodrivingu zakończyło się dość zaskakująco. 4,3 l/100 km to przecież mniej niż podaje producent. A rekordziści wykręcili jeszcze lepszy wynik i to przy podobnej prędkości (3,8 l/100 km). Lekko obchodzili się z gazem, ale to już naprawdę minimalne ilości paliwa.

Połowę powrotnej trasy pokonałem bocznymi górskimi drogami. Przypominały nieco nasze drogi, a konieczność wyprzedzenia kilku ciężarówek potwierdziła, że trzeci i czwarty bieg są jednak nieco za długie. Auto wydaje się przez to momentami słabsze niż jest w rzeczywistości. Za to na autostradzie ekologiczna Insignia może jechać szybciej niż tradycyjna. I to o całe 3 km/h  (221 km/h). Taką ekologię to lubię.

 

Insignia ecoFLEX

 

Gaz

Niskie zużycie paliwa, porównywalne osiągi, cena niewiele wyższa od tradycyjnej Insigni

Hamulec

Długa trzeci i czwarty bieg

Summa Summarum

Opel Insignia mógłby powstawać wyłącznie w wersji EcoFlex, a wyższa zaledwie o 2200 zł cena nie powinna nikogo wystraszyć. Powiem więcej, będę szczerze zdziwiony, jeśli ktoś nie dopłaci 2 proc. do ceny 160-konnej Insigni CDTI. Chyba znowu posypią się zamówienia.

 

 Marka model
Opel Insignia 2.0 TDCI
Opel Insignia EcoFlex
 Nadwoziecztero lub pięciodrzwiowecztero lub pięciodrzwiowe
 SilnikR4, 2.0 turbodieselR4, 2.0 turbodiesel
 Moc160 KM przy 4000 obr./min160 KM przy 4000 obr./min
 Moment350 Nm przy 1750-2500 obr./min350 (380 - overboost) Nm przy 1750
 Skrzynia biegów6-manualna6-manualna
 Napędna koła przednie

na koła przednie

 V maks km/h*218221
 Przysp. 0-100 km/h*9,5 s
9,5 s
 Średnie spalanie l/100 km*
5,85,2
 Emisja CO2 (g/km)154136
 Rozstaw osi cm273,5273,5
 Wymiary cm483 x 185,6 x 149,8483 x 185,6 x 149,8
 Masa kg1540ok. 1540
 Poj. bagażnika l
500/1010 (sedan) lub 530/1465 500/1010 lub 530/1465 (hatchback)
 Poj. zbiornika paliwa l70
70
 Zawieszenie przódkolumny MacPherson
kolumny MacPherson
 Zawieszenie tyłniezależne, wielodrążkowe
niezależne, wielodrążkowe
 Opony225/55R17225/55R17 Michelin Premacy HP
 Cena zł103,9 tys.
106,1 tys.

* dane producenta

Marcin Lewandowski

Samochody: Opel Vectra - ogłoszenia

Więcej o: