Mitsubishi Colt | Długi dystans - podsumowanie

11.09.2010 09:59

fot. Jerzy Nogal

Blisko 10 tys. km i wiele godzin spędzonych za kierownicą. Różni kierowcy, trasy w góry i nad morze. Do tego jazda po autostradzie i po dziurawych krajówkach. Spędzony czas w naszym długodystansowym Colcie upoważnia nas do wydania jednoznacznego werdyktu

Wszystkie modele Mitsubishi - PARKING.MOTO.PL

To jedno z lepszych aut w swoim segmencie. Choć niepozbawione wad, jest wygodne, przestronne, wystarczająco szybkie i ekonomiczne. Pod warunkiem jednak, że nie będziemy wyciskać ostatnich potów z niewielkiego silnika, jaki pracuje pod maską Colta - 1.3 MIVEC. Gdy w mieście przy każdej okazji wciskaliśmy pedał gazu do oporu, na stacji okazywało się, że niewielkie auto jest w stanie spalić ponad 13 litrów na setkę. Jazda w tempie innych samochodów oznaczała, że po każdych 100 km z baku ubywało ponad 8 litrów. Na trasie podróżując ekonomicznie samochód spalał niewiele ponad 5 litrów na setkę. To o ok. 0,5 litra więcej od ekologicznej wersji ClearTec, którą jeździliśmy kilka miesięcy temu. Różnica wynika z długości przełożeń. Z pewnością szósty bieg obniżyłby koszty eksploatacji, bez uszczerbku w komforcie jazdy.

A co z przestronnością? W środku maluch Mitsubishi okazał się większy niż może się wydawać z zewnątrz. Miejsca za kierownicą jest naprawdę sporo. Ale uwaga, planując jazdę z pasażerami na tylnej kanapie może się okazać, że będą chcieli często robić przerwy. I to nie na papierosa, a z uwagi na cierpnące nogi. Z tej perspektywy Colt nie jest już tak komfortowy.


Zobacz test długodystansowy:
Mitsubishi Colt | Długi dystans
Mitsubishi Colt | Jedziemy na rajd
Mitsubishi Colt | Doważanie kół
Mitsubishi Colt | Jak nie myć samochodu
Mitsubishi Colt | Ile pali
Mitsubishi Colt | Mycie dla wtajemniczonych

To skłoniło nas do sprawdzenia, czy w komplecie (2+2) uda się wyjechać Coltem w dłuższą trasę. Zapakowanie trzech sporych rozmiarów toreb do niewielkiego bagażnika to nie lada wyzwanie. Trochę gimnastyki i jakoś się udało. Nie zmieścił się jednak składany wózek typu "parasolka" i kilka większych zabawek. Colt to zatem auto dla rodzin, ale albo bez dzieci, albo maksymalnie z jedną pociechą. To zresztą polska specyfika, że samochód z rozstawem osi nieprzekraczającym 2,5 metra służy jako auto rodzinne.

Podczas jazdy auto za każdym razem zrobiło na nas bardzo dobre wrażenie. Colt 1.3 MIVEC z ręczną pięciobiegową skrzynią ku naszemu zaskoczeniu nie był zawalidrogą. Niewielka masa (970 kg) i mocny (95 KM) jak na gabaryty auta silnik pozwalały bez trudu wyprzedzać większe i szybsze samochody.

A jeździliśmy nie byle gdzie. Obserwowaliśmy zmagania mocniejszych i większych Mitsubishi podczas rajdu Elmot. Ochota przyciskania gazu była więc tym większa. To oczywiste, że w Colcie nie poczujecie się jak w prawdziwej "rajdówce", ale nawet w tak małym aucie można odnaleźć małą nutkę sportowych aspiracji. Wygląd zewnętrzny, a szczególnie nowa atrapa chłodnicy to nawiązanie do najmocniejszego Evo. Wielka paszcza ma zasysać powietrze sugerując, że pod maską mocy jest wystarczająco. Zabrakło jedynie kilku "sportowych" gadżetów w środku auta.

Mocną stroną Colta jest z pewnością sprężyste, ale dość komfortowe zawieszenie, precyzyjna, jeżeli w Colcie można użyć tego stwierdzenia, skrzynia biegów oraz układ kierowniczy. Ten ostatni sprawdzaliśmy na górskich serpentynach w okolicy Świdnicy. Jak na samochód tej klasy, to naprawdę duży pozytyw.

Przy okazji długiego dystansu postanowiliśmy także dobrze zadbać o nasz samochód. Najpierw wyważyliśmy mu dokładnie koła, później porządnie go wypucowaliśmy. Efekty możecie podziwiać w galerii zdjęć.

Żal rozstawać się z maluchem Mitsubishi. Czy kolejny samochód w naszej redakcji będzie równie funkcjonalny? Okaże się niebawem. Czekamy na Wasze propozycje, jakie auto chcielibyście oglądać w teście długodystansowym. Piszcie na adres redakcja@moto.pl lub wpisujcie pomysły w komentarzach.

Summa Summarum
Przed tym, jak trafił do naszej redakcji, marudziliśmy, że mały, wolny, niekomfortowy. Szybko zmieniliśmy zdanie. W porównaniu z innymi autami w klasie, Colt wypada przyzwoicie. Na plus zaskoczyło nas zawieszenie, układ kierowniczy i silnik. Brakuje mu jedynie szóstego biegu.

Gaz
Przestronne wnętrze, dość precyzyjny jak na klasę układ kierowniczy, komfortowe zawieszenie, dynamiczny silnik

Hamulec
Pięciobiegowa skrzynia, mały kufer, brak miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy, kiepskiej jakości plastiki we wnętrzu

Kompendium - Mitsubishi Colt 1.3 MIVEC

Nadwozie 5-dr., 5-os.
Silnik benzyna, R4, 1332 cm3
Moc 95 KM przy 6000 obr./min
Moment 125 Nm przy 4000 obr./min
Napęd na koła przednie
Skrzynia 5- manualna
Wymiary 394 x 155 x 144,5 cm
Rozstaw osi 250 cm
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Opony 195/50 R15
Masa 1045 kg
Poj. bagażnika 186/1032 l
Przyśp. 0-100 km/h 11,1 s
Śr. spalanie 5,8 l/100 km
V maks. 178 km/h
Cena 48 290 zł


Juliusz Szalek

Audi A1 | Za kierownicą - ZOBACZ WIĘCEJ

Peugeot 508 | Galeria - ZOBACZ TUTAJ

Mitsubishi Colt | Używany - CZYTAJ TUTAJ

Samochody używane: Mitsubishi Colt

Skomentuj:
Mitsubishi Colt | Długi dystans - podsumowanie
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX