Mercedes GLK - test | Pierwsza jazda

Najmniejszy SUV Mercedesa skończył właśnie trzy lata. Nowe, gustowne wdzianko, odświeżone silniki i garść zaawansowanych technologii to prezent jaki zafundowali mu rodzice

Na samym początku warto zaznaczyć, że tak naprawdę GLK faceliftingu jeszcze nie potrzebował. Od premiery auto cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem, a jeśli zajrzeć w słupki sprzedaży okaże się, że ubiegły rok był pod tym względem rekordowy. Skoro jednak Mercedes postanowił odświeżyć większość modeli, GLK nie mogło zostać w tyle. Tym bardziej, że konkurencja w segmencie jest mocna.

Wszystko na nowo

Zmian jest całkiem sporo. I dobrze, bo kanciaste nadwozie biło po oczach ostrymi liniami. Nowa odsłona GLK to przede wszystkim więcej krągłości. Solidnie przeprojektowany został pas przedni, w którym pojawiły się nowe reflektory, bardziej wyrazisty grill, a w bocznych wlotach powietrza nowe paski LED-owych świateł do jazdy dziennej. Zmienił się również tylny zderzak, chromowane końcówki wydechu, pojawiły się także diodowe lampy.

Nie mniej nowości czeka w kabinie. W przeprojektowanej desce rozdzielczej zagościły okrągłe kratki nawiewu, nawiązujące do starej dobrej "beczki" (podobny zabieg Mercedes zastosował w kilku innych modelach, żeby wymienić tylko sportowego SLS-a AMG czy nową A-klasę). Inne są również przednie fotele, a tu i ówdzie pojawiły się nowe materiały. Gałka automatycznej skrzyni biegów została przeniesiona na kolumnę kierowniczą, a w wybrane elementy przedniej części kabiny otrzymały nastrojowe, diodowe podświetlenie. Wszystko to sprawia, że wnętrze GLK jest mniej "terenowe" a bardziej przytulne.

Do usług

Wciąż mało? Pozwólcie zatem, że wymienię kilka elektronicznych systemów poprawiających bezpieczeństwo i komfort jazdy, wcześniej niedostępnych nawet na liście wyposażenia dodatkowego. GLK po facelifitngu można teraz uzbroić w asystenta pasa ruchu, układ automatycznie parkujący auto oraz system wykrywający zmęczenie kierowcy. Asystent automatycznego utrzymywania odległości DISTRONIC PLUS pozwoli uniknąć najechania na poprzedzający pojazd, przed stoczeniem się ze wzniesienia zapobiegnie układ ADAPTIVE BRAKE z asystentem ruszania pod górę, a system DSR (Downhill Speed Regulation) wspomoże kierowcę na stromych zjazdach. W końcu to nadal auto do jazdy nie tylko po równym asfalcie. Do tego kamera 360 stopni zapewniająca widoczność dookoła pojazdu, system automatycznie wyłączający światła drogowe, gdy naprzeciwko pojawi się inny pojazd, skanery martwego pola czy system rozpoznawania znaków drogowych. Uff... ale to i tak jeszcze nie wszystko.

W dieslu siła

Klienci mogą wybierać spośród pięciu silników, z czego aż cztery to turbodiesle. Wysokoprężna, czterocylindrowa jednostka o pojemności 2,1 litra występuje w trzech wariantach. Najbardziej łagodny oferuje 143 konie mechaniczne, najbardziej pikantny - 204 KM i okrągłe 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jest to najmocniejszy czterocylindrowy diesel w segmencie. Kierowcy szukający mocniejszych wrażeń mogą wybrać jedną z dwóch V6-ek. Benzynowa o pojemności 3,5 l rozwija moc 306, a nieco mniejsza wysokoprężna (3.0 l) 265 koni mechanicznych.

W terenie

Choć to wciąż terenówka w miejskim tego słowa znaczeniu, próby jakie nam zafundowano podczas prezentacji robiły wrażenie nie tylko na samochodach. Ani błotniste koleiny, ani głębokie rowy z wodą i strome podjazdy na śliskiej nawierzchni nie były w stanie zatrzymać powoli pełzającego GLK. W sporej części to zasługa pakietu Off-road Engineering, w który były wyposażone nasze auta. Na terenowy eliksir składa się zwiększony o 30 mm prześwit, płyty chroniące elementy podwozia (stalowa płyta pod silnikiem i skrzynią biegów, resztę chronią elementy z wyjątkowo wytrzymałych tworzyw) oraz opony o głębszym niż drogowe bieżniku. Do tego terenowy program sterujący pracą układu ESP i skrzyni biegów oraz wspomniane już układy pomagające pokonywać wzniesienia.

Na drodze

Choć GLK dobrze spisują się na szutrach, choćby jako samochody Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego nikt nie zaprzeczy, że naturalnym środowiskiem tego auta jest asfalt. A tu zaskoczenia nie ma. To Mercedes, więc podczas jazdy jest przede wszystkim komfortowo. Zawieszenie z wielką cierpliwością i bez zająknięcia wybiera napotkane nierówności, a dzięki poprawionemu układowi wspomagania kierownicy, łatwiej odczytać informacje płynące z przednich kół.

Auto można zamówić z sześciostopniową skrzynią ręczną (wyłącznie wersje z napędem na tylną oś), ale wszystkie auta, którymi mieliśmy okazję jeździć były wyposażone w siedmiostopniowy automat 7G-Tronic Plus. I właśnie automatyczna skrzynia biegów jest największą słabością Mercedesa GLK. Prędkość działania mechanizmu przywodzi na myśl leniwe japońskie automaty z lat 80. W dobie dwusprzęgłowych przekładni konkurencji, żonglujących biegami z prędkością karabinu maszynowego, to naprawdę nie przystoi.

Tym bardziej, że na liście dostępnych silników znajduje się kilka całkiem żwawych jednostek, których potencjał mam wrażenie się marnuje. Ale nawet słabsze diesle radzą sobie z ważącym blisko 1900 kilogramów autem bez większej zadyszki. GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY do setki rozpędza się w 8,5 sekundy. Czterocylindrowy diesel w najmocniejszej odmianie skraca ten czas o pół sekundy.

SUMMA SUMMARUM

Segment mniejszych SUV-ów staje się polem coraz bardziej zażartej walki. Starzy rywale szpikują swoje auta nowymi technologiami, a do gry co i rusz wkraczają kolejni gracze. Mercedes nie czekał, aż jego świetnie sprzedający się model straci mocną pozycję i zaledwie po trzech latach gruntownie odświeżył GLK. Bardziej zadziorny wygląd, mądrze skomponowana gama silników, stylistyczny retusz wnętrza oraz garść dotąd niedostępnych elektronicznych pomocników ma pomóc małemu SUV-owi utrzymać swój kawałek tortu

GAZ

Gustownie odświeżone nadwozie, dobre właściwości jezdne także w terenie (z opcjonalnym pakietem Off-road Engineering)

HAMULEC

Powolny automat

 

Mercedes GLK | Kompendium

GLK 200 CDI
BlueEFFICIENCY
GLK 220 CDI
BlueEFFICIENCY
GLK 220 CDI 4MATIC
BlueEFFICIENCY
Nadwozie SUV, 5-drz., 5-os.
Silnik diesel, R4, 2143 cm3
Moc 143 KM przy
3200-4600 obr./min
170 KM przy
3200-4200 obr./min
Moment obrotowy 350 Nm przy
1200-2800 obr./min
400 Nm przy
1400-2800 obr./min
Skrzynia biegów 6-ręczna/7-automat 7-automat
Napęd na tylną oś na wszystkie koła
Wymiary 453x184x167 cm
Rozstaw osi 275 cm
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył niezależne
Masa własna 1825 (1845) kg 1825 (1845) kg 1880 kg
Poj. bagażnika 450-1550 l
Poj. zbiornika paliwa 59 l
0-100 km/h 10,3 (10,8) s 8,5 (8,7) s 8,8 s
Śr. zużycie paliwa 5,5 (6,0) l/100 km 5,5 (6,0) l/100 km 6,1 l/100 km
V maks 195 (190) km/h 205 (205) km/h 205 km/h
Cena 163 000 (175 589) zł
172 500 (185 089) zł 174 000 zł

 

GLK 220 BlueTEC
4MATIC
GLK 250 BlueTEC
4MATIC
GLK 350 CDI 4MATIC
BlueEFFICIENCY
Nadwozie SUV, 5-drz., 5-os.
Silnik diesel, R4, 2143 cm3 diesel, V6, 2987 cm3
Moc 170 KM przy
3200-4200 obr./min
204 KM przy 4200 obr./min 265 KM przy 3800 obr./min
Moment obrotowy 400 Nm przy
1400-2800 obr./min
500 Nm przy 1600-1800 obr./min 620 Nm przy 1600-2400 obr./min
Skrzynia biegów 7-automat
Napęd na wszystkie koła
Wymiary 453x184x167 cm
Rozstaw osi 275 cm
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył niezależne
Masa własna 1925 kg
Poj. bagażnika 450-1550 l
Poj. zbiornika paliwa 59 l
0-100 km/h 8,8 s 8,0 s 6,4 s
Śr. zużycie paliwa 6,1 l/100 km 6,1 l/100 km 6,9 l/100 km
V maks 205 km/h 210 km/h 232 km/h
Cena 181 500 zł 207 000 zł 234 500 zł

 

GLK 350 4MATIC
BlueEFFICIENCY
Nadwozie SUV, 5-drz., 5-os.
Silnik benz., V6, 3498 cm3
Moc 306 KM przy 6500 obr./min.
Moment obrotowy 370 Nm przy 3500-5250 obr./min.
Skrzynia biegów 7-automat
Napęd na wszystkie koła
Wymiary 453x184x167 cm
Rozstaw osi 275 cm
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył niezależne
Masa własna 1845 kg
Poj. bagażnika 450-1550 l
Poj. zbiornika paliwa 59 l
0-100 km/h 6,5 s
Śr. zużycie paliwa 8,1 l/100 km
V maks 238 km/h
Cena 233 000 zł

 

ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes GLK, który jedzie 322 km/h

0-100 km/h w 3,6 s - ZOBACZ WIĘCEJ

Mercedes GLK - ogłoszenia

Więcej o:
Komentarze (10)
Mercedes GLK - test | Pierwsza jazda
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • gostek_gostek

    Oceniono 16 razy 12

    Jak dla mnie najładniejszy Mercedes. Piękne proporcje, brak zbędnych ozdobników, ładna czysta linia. I zastanawiam się skąd ten model ma tylu przeciwników? Możecie podać jakieś konkrety dlaczego wam się nie podoba to auto? (pomijając, że to SUV, cenę itd)

  • Gość: szkop

    Oceniono 5 razy 1

    Tak, za dwiescie wolalbym, brzydki, szkaradztwo :D poloczko bidoczki sie odezwaly- dla was to prestizowa Skoda Rapid jest a nie to auto :D

  • globy_ms

    Oceniono 3 razy 1

    Ładne zdjęcia.

  • Gość: jjagislaw

    Oceniono 7 razy 1

    Najlepsze Mercedesy to....Smarty!Buhahaha!

  • Gość: geyyyy

    Oceniono 14 razy -4

    mi sie podoba ale za 200 koła to wolalbym A6 albo bmw 5

  • ekspert_motoryzacji

    Oceniono 17 razy -11

    WTF?
    Co to za szkaradztwo?
    Trzeba mieć naprawdę nierówno pod sufitem, żeby to coś kupić (a tym bardziej jeździć).

  • ququrydz01

    Oceniono 18 razy -12

    Zamiast tego Mercedesa GLK wolę Volvo XC60 Summum 304 KM 3.0 T6 Automatyczna-6 Geartronic AWD

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX