Mazda 6 | Pierwsza jazda | Dobre wrażenie

Według naszego sondażu, nowa ?szóstka? to najbardziej oczekiwana premiera tego roku. I nie chodzi wcale o nowe BMW, chociaż Mazda też stawia na przyjemność z jazdy

Podczas ubiegłorocznego salonu samochodowego w Genewie Mazda pokazała niezwykły koncept. Takeri zapowiadał nową limuzynę klasy średniej z długą maską i odważnymi kształtami. Mało kto wówczas wierzył, że auto w takiej formie trafi do seryjnej produkcji. Nie minął rok, a w polskich salonach można kupić nieco jedynie ucywilizowanąreplikę” Takeri.

Mazda MX-5 25th Anniversary EditionJubileuszowa Mazda MX-5 wyprzedana w 10 minut!

Po dodaniu pełnowymiarowych lusterek, klamek i niewielkich zmianach stylizacyjnych auto nadal robi wrażenie. Co najbardziej? To przede wszystkim długa maska. Przypomina mi stare modele 626 z 1983 i 1987 roku, a jednocześnie, wraz z muskularnymi błotnikami, podkreśla sportowe aspiracje modelu. Wysoko poprowadzona linia bocznych okien optycznie obniża cała sylwetkę. To jednak złudzenie. Nowa szóstka jest centymetr wyższa (144 cm) od poprzedniczki. Auto jest też o 4,5 cm szersze (184 cm), 13 cm dłuższe (486,5 cm) i ma 10,5 cm dłuższy rozstaw osi (283 cm). Co ciekawe te wymiary dotyczą tylko sedana. Ale nie oznacza to jednak, że kombi jest jeszcze większe. Wręcz przeciwnie. Mazda 6 w wersji kombi ma mniejszy rozstaw osi (275 cm) i krótsze nadwozie (480 cm). Skąd taki pomysł? Z potrzeby rynku. Sedan Mazdy będzie oferowany po obu stronach Atlantyku, choć znacznie więcej klientów znajdzie w USA. I to ich oczekiwania wzięto przede wszystkim pod uwagę. Nieznacznie mniejsze kombi przygotowano głównie z myślą o Europie.

Na szczęście różnice w rozmiarach nie wpływają na pojemność bagażnika. W sedanie wynosi ona 483 l., zaś w kombi 506 l. Niestety w porównaniu do poprzednika bagażniki obydwu odmian nadwoziowych nieco się skurczyły. Brak 22 litrów jest zapewne spowodowany sztywnymi zawiasami, które zastąpiły nieinwazyjne zawiasy stosowane wcześniej. W kombi nie ma takich problemów. Ciekawostką jest roleta bagażnika podnoszona wraz z klapą (podobna do tych w VW czy Mercedesie), którą można zwinąć, a w razie potrzeby schować w całości pod podłogą bagażnika.

Nośnik technologii

Nowa Mazda 6 to drugi po CX-5 model japońskiego producenta zbudowany w całości z wykorzystaniem technologii zwanej Skyactiv. Co to oznacza? Mówiąc krótko niską masę i przyjemność z jazdy. Nadwozie Skyactiv to przede wszystkim lekka konstrukcja. Mazda ma na tym polu już spore doświadczenie, pierwszym modelem wysłanym na solidną dietę była Mazda 2. W przypadku znacznie większej szóstki efekt też jest widoczny. Sedan w podstawowej wersji z dwulitrowym silnikiem benzynowym waży 1300 kg - to tylko 5 kg więcej od mniejszego poprzednika. Co ciekawe kombi, dzięki zmniejszeniu wymiarów, jest zaledwie 5-10 kg cięższe od limuzyny. Konkurencja (Citroen C5 1.6, Ford Mondeo 1.6, VW Passat 1.4), mimo mniejszych silników jest co najmniej o 60 kg cięższa. Po dobraniu silników o porównywalnej pojemności i mocy różnica staje się jeszcze bardziej wyraźna.

W przypadku podwozia, Skyactiv oznacza przyjemność z jazdy. Zapewnia je sztywne, nastawione na sportową jazdę, tradycyjne pod względem konstrukcji (McPherson z przodu, wielowahacz z tyłu), zawieszenie. Układ kierowniczy ma krótkie przełożenie (14,2:1), a wspomagany jest elektrycznie, ale siła, w zależności od prędkości dobierana dynamicznie.

Zastosowane silniki benzynowe Skyactiv-G charakteryzują się wyjątkowo wysokim stopniem sprężania (14:1), co podniosło sprawność i pozwoliło obniżyć zużycie paliwa w stosunku do dotychczas stosowanych jednostek MZR. Najoszczędniejszy silnik 2.0 (145 KM) zużywa średnio zaledwie 5,5 l/100 km, wersja mocniejsza o 20 KM pół litra więcej. Najmocniejsza jednostka 2.5 (192 KM) nie jest wcale paliwożerna, wartość średnia to 6,3 l/100 km. Silnik Skyactiv-D 2.2, który z kolei ma wyjątkowo niski stopień sprężania (także 14:1) jak na jednostkę wysokoprężną, oferowany jest w dwóch wariantach mocy: 150 i 175 KM. Średnie zużycie paliwa w zależności od wersji waha się od 4,2 do 4,9 l/100 km.

>>> Mazda 6 - sportowa limuzyna z drugiej ręki <<<

Wszystkie silniki współpracują ze skrzyniami biegów Skyactiv-MT i Skyactiv-Drive, których konstrukcja jest kompaktowa, a przez to lekka. W przypadku skrzyni ręcznej starano się, by zmiana biegów była równie przyjemna, jak w sportowym MX-5. W tym celu m.in. skrócono samą dźwignię. Z kolei największą zaletą sześciostopniowej skrzyni automatycznej jest szybka reakcja.

Nowością jest układ i-Eloop (intelligent energy loop) odpowiedzialny za odzyskiwanie energii hamowania. Inżynierowie ustalili, że typowe hamowanie trwa 6-10 sekund. Ze względu na charakterystykę ładowania użyto kondensatora, w którym magazynowana jest odzyskana energia. Pełne naładowanie pozwala na podtrzymanie urządzeń pokładowych przez ok. minutę. Jeśli system ma do czynienia z nadwyżką energii, kieruję ją do akumulatora. System działa już w momencie zdjęcia nogi z gazu, czyli hamowania silnikiem. Nie zabrakło systemu i-Stop wyłączającego silnik na postoju. Współpraca tych systemów może dać w sumie ok. 20% oszczędności w zużyciu paliwa.

Nie zabrakło nowoczesnych systemów wspomagających kierowcę w różnych sytuacjach. Dwa z nich są zupełną nowością w samochodach Mazdy. Pierwszy to adaptacyjny tempomat MRCC (Mazda Radar Cruise Control). Druga nowość to system automatycznego hamowania SBS (Smart Brake Support) z funkcją ostrzegania o zbliżającym się zagrożeniu. Oprócz nich Mazda 6 może być wyposażona w system ostrzegający przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu LDWS, RVM monitorujący martwe pole i ostrzegający kierowcę za pomocą diod umieszczonych w lusterkach bocznych, czy aktywne reflektory HBC (High Beam Control).

Technologia w praktyce

Ostra zima spowodowała, ze pierwszy, z dwóch dni  jazd przepadł prawie w całości. jest godzina 20:00. Wsiadam do wersji z najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym. Sedan 2.2 Skyactiv-D 175 KM z automatyczną skrzynią biegów, ma mnie zawieźć prosto do hotelu. Pierwsze wrażenie jest pozytywne. W aucie jest dużo miejsca. Łatwo znaleźć też właściwą pozycję za kierownicą, fotele okazują się wygodne. Sportowy charakter wnętrza podkreśla m.in. klasyczna dźwignia hamulca ręcznego. Wnętrze prezentuje się elegancko. Plastiki przyjemne w dotyku i spasowane bez zarzutu.

Z lotniska wyruszamy po zmroku, a po chwili jesteśmy już na autostradzie. Gdy w polu widzenia nie ma innych pojazdów system HBC używa świateł drogowych (tzw. długich). Wykrycie świateł innych samochodów powoduje przełączenie na światła mijania. Niestety czasem HBC działa za wolno i przez chwilę oślepia auto jadące przed nami. Bez zastrzeżeń sprawuje się za to aktywny tempomat, dostosowujący się do prędkości samochodu jadącego przed nami. Jeszcze jakieś minusy? Mały wyświetlacz nawigacji. Nie dość, że TomTom dostępny jest za dopłatą, niezależnie od wersji wyposażenia (2000 zł), to na dodatek niewiele na nim widać.

Silnik pracuje cicho, nie brakuje mu mocy. Współpraca z automatem układa się doskonale. Każde mocniejsze wciśnięcie gazu powoduje dokładnie taką reakcję, jakiej się spodziewamy. Gdy skrzynia uzna, że sam moment (420 Nm) wystarczy, nie redukuje biegu, gdy potrzebuje mocy mimo to, kickdown wymusza natychmiastową redukcję. Na szczęście nie muszę często korzystać z całej mocy silnika i spokojnie zmierzam do celu. Zużycie na ponad stukilometrowej trasie, w większości autostradowej, to ok. 7 l/100 km.

Następnego dnia wybieram najmocniejszą benzynę z nadwoziem kombi i automatyczną skrzynią biegów. Z punktu widzenia kierowcy nie czuć, że auto jest nieco mniejsze. Inaczej na tylnej kanapie. Sedan oferuje dużo miejsca na nogi, ale brakuje jej nad głową, w kombi odwrotnie, mniej jest miejsca na kolana, za to więcej nad głową.

Cały czas w Maździe 6, zgodnie z resztą z deklaracjami inżynierów, szukam przyjemności z jazdy. Znalazłem ją w silnikach i w zawieszeniu, które preferuje dynamiczną jazdę. Elektryczne wspomagania faktycznie stara się dostosować do stylu prowadzenia. Niezależnie od prędkości układ zawsze stawia „odpowiedni” opór. Mimo większej mocy, najmocniejsza benzyna nie daje jednak tak rewelacyjnych odczuć podczas mocnego wciśnięcia gazu, jak mocny Diesel. I to mimo 17 KM przewagi. Powód leży w różnicy momentu: 256 Nm benzyniaka wobec 420 Nm turbodiesla.

Wybór wersji nadwoziowej to sprawa indywidualna. Czy wybierzemy dłuższą limuzynę, czy praktyczniejsze kombi zapłacimy tyle samo. Z pewnością wielu będzie narzekać na wysokie ceny. Fakt, najtańsza szóstka kosztuje 88 700 zł, ale pod maską pracuje dwulitrowy silnik o mocy 145 KM. Ford Mondeo 2.0 (145 KM) Ambiente (4d lub 5d) kosztuje 82 600 zł (kombi 86 600 zł), a Toyota Avensis 1.8 (147 KM) Luna 85 900 zł (kombi: 89 900 zł). Jak widać faktyczna różnica nie jest bardzo duża.

Mazda 3 hatchback Mazda 3 - test | Pierwsza jazda

Summa Summarum

Czekałem z niecierpliwością na debiut nowej szóstki. Atrakcyjne nadwozie skrywa tajemnicę, którą w krótkim czasie trudno odkryć. To co pozostało to dobre wrażenie. Mazda po raz kolejny dowiodła, że robi samochody dla kierowców, dla których liczy się radość z jazdy.

Gaz

Atrakcyjny wygląd, niska masa, dobre właściwości jezdne

Hamulec

Przeciętna ilość miejsca na tylnej kanapie, mały ekran akcesoryjnej nawigacji

 

Mazda 6 Skyactiv-G - silniki benzynowe | Kompendium


2.0 Skyactiv-G SP
2.0 Skyactiv-G HP
2.5 Skyactiv-G
Nadwozie sedan, 4-dr., 5-os. [kombi 5-dr., 5-os.]
Silnik benz., R4, 1998 cm3 benz., R4, 1998 cm3 benz., R4, 2488 cm3
Moc 145 KM przy
6000 obr./min
165 KM przy
6000 obr./min
192 KM przy
5700 obr./min
Moment
210 Nm przy
4000 obr./min
210 Nm przy
4000 obr./min
256 Nm przy
3250 obr./min
Skrzynia
6-ręczna 6-ręczna (6-automat) 6-automat
Napęd na przednie koła
Wymiary 487 x 184 x 145 [480,5 x 184 x 147,5] cm
Rozstaw osi 283 [275] cm
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Masa własna
1300 [1310] kg 1330 [1340] kg 1360 [1375] kg
Poj. bag. 483 [506/1648] l
Poj. zb. pal. 62 l
Śr. spalanie 5,5 [5,6] l/100 km 6 (6) [6 (6)] l/100 km 6,3 [6,4] l/100 km
0-100 km/h 9,5 [9,6] s
9,1 (10,1) [9,1 (10,2)] s 7,8 [7,9] s
V-maks 207 [206] km/h 216 (209) [214 (206)] km/h
180 [175] km/h
Cena 88 700 zł od 97 700 zł 134 700 zł

 

Mazda 6 Skyactiv-D - silniki wysokoprężne | Kompendium


2.2 Skyactiv-D
2.2 Skyactiv-D
Nadwozie sedan, 4-dr., 5-os. [kombi 5-dr., 5-os.]
Silnik turbodiesel, R4, 2191 cm3 turbodiesel, R4, 2191 cm3
Moc 150 KM przy 4500 obr./min 175 KM przy 4500 obr./min
Moment
380 Nm przy 1800-2600 obr./min 420 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia
6-ręczna (6-automat) 6-ręczna (6-automat)
Napęd na przednie koła
Wymiary 487 x 184 x 145 [480,5 x 184 x 147,5] cm
Rozstaw osi 283 [275] cm
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Masa własna
1405 [1420] kg 1420 [1430] kg
Poj. bag. 483 [506/1648] l
Poj. zb. pal. 62 l
Śr. spalanie 4,2 (4,8) [4,4 (4,9)] l/100 km 4,5 (4,8) [4,6 (4,9)] l/100 km
0-100 km/h 9 (9,8) [9,2 (10)] s
7,9 (8,4) [8 (8,6)] s
V-maks 211 (204) [210 (202)] km/h 223 (216) [221 (215)] km/h
Cena od 125 900 zł od 142 700 zł

 

ZOBACZ TAKŻE:

Mazda MX-5 | 25 lat roadstera wszech czasów

Mazda MX-5 (fot. Mazda)

Więcej o:
Komentarze (71)
Mazda 6 | Pierwsza jazda | Dobre wrażenie
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Zdegustowany artykułem

    Oceniono 72 razy 56

    Kolejny przykład "rzetelnego" podejścia dziennikarza do tematu.
    Wystarczy przeanalizować statystyki sprzedaży starego modelu, by zauważyć, że najczęściej sprzedawanym wariantem benzynowym są szóstki z dwulitrową benzyną (akcyza sprawia, że moto r2.5 litrowy jest znacznie rzadziej wybierany)
    Tym razem (nowa6) będzie podobnie - wersja SkyPASSION 2.0 (MT) i 2.5(AT) to równe 20kzł różnicy
    ...
    ale oczywiście autor nie mógł sobie odmówić - w trakcie testów - wyboru do jazdy tylko najmocniejszych jednostek - zero wzmianek w tekście o słabszych motorach...
    Przydatność testu - pod tym kątem - dla większości potencjalnych nabywców - żadna...

    "Następnego dnia wybieram najmocniejszą benzynę z nadwoziem kombi i automatyczną skrzynią biegów."
    wypadałoby dodać, że innej skrzyni z tym silnikiem nie zamówimy

  • Gość: 126p

    Oceniono 36 razy 20

    Auto wygląda rewelacyjnie. Nic bym w nim nie zmienił, wnętrze również świetne, do tego frajda z prowadzenia, jak dla mnie auto super w każdym calu.

  • Gość: fragi102

    Oceniono 31 razy 15

    CIEKAWE TYTUŁY MAJA DZIENNIKARZYNY W TEJ AGORZE
    NOWY KONKURENT GOLFA PASSATA AŁDI BMW
    A NIGDY NIE PISZE O JAKIE AUTO CHODZI
    TO SIE NAZYWA FOBIA
    BĄDŹ PŁATNA PROTEKCJA
    TAKIE PRAKTYKI SĄ PRZESTĘPSTWEM NIEZGODNYM Z POLSKIM PRAWEM

  • Gość: lubie Mazde

    Oceniono 17 razy 13

    Wydaje mi się, że z tym miejscem na tylnej kanapie jest nie do końca tak jest w teście. Ostatnio czytałem inny test nowej Mazdy i tam było co prawda że w kombi jest trochę mniej miejsca niż w sedanie, ale, że zarówno w kombi jak i sedanie spokojnie zmieści się osoba o wzroście 2 metrów ( tył ) .Sam testujący tyle miał i był zadowolony. Trzeba samemu się o tym przekonać i usiąść w tym aucie. Generalnie auto wygląda nieziemsko.

  • Gość: no, tak

    Oceniono 16 razy 8

    Mazda i Infiniti to jedyne auta japonskie, ktore maja w miare ciekawy wyglad.
    Pozostale sa nuuuuuudne.

  • Gość: olet

    Oceniono 7 razy 7

    Wygląda świetnie!

  • Gość: driwer

    Oceniono 16 razy 6

    mazda is de best a ten nowy model jest wyjatkowy nie trzeba wydawac kupe kasy na jakies tam bmw bo w nowej 6 jest wszyskoi wiecej miejcsca

  • Gość: BOJ

    Oceniono 11 razy 5

    Ale polaczki i tak dalej beda uwielbiac i kupowac chinski zlom sklecony pod znakiem VW czy Oldi, i choc bedzie sie im sypal co chwila, dalej beda przytakiwac, ja ja. Ze to najlepsze auto na ziemi.

  • kenobi07

    Oceniono 12 razy 4

    Przede wszystkim Mazda ma w ofercie normalny wolnossący silnik benzynowy adekwatny do rozmiaru i potrzeb auta. Passat nie ma już żadnego.....

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX