Kia Rio - test | Pierwsza jazda

Kia systematycznie wprowadza nowe modele wywołując popłoch wśród konkurencji. Tym razem mogą się bać przedstawiciele segmentu B, bo nowe Rio będzie rywalizować ze Skodą Fabia, Fiatem Punto, czy Oplem Corsa

 

To już czwarta generacja Kii Rio, ale pierwsza, która może poważnie konkurować z europejskimi maluchami. To przecież najtrudniejszy segment, w którym o palmę pierwszeństwa walczy ponad 40 konkurentów. A warto się starać, bo według badań globalne zapotrzebowanie na samochody segmentu B wzrośnie do 9,2 miliona pojazdów w 2012 roku i do 14,0 milionów w roku 2014.
Nowe Rio wyglądem trafia w obecnie panującą modę. Bryłą z mocno pochyloną przednią szybą nawiązuje do aparycji Punto, czy Corsy. Poza tym samochód ma nowocześnie i ciekawie zaprojektowane detale odwołujące się do pozostałych modeli Kii. Wygląd dla klientów ma znaczenie i w wypadku Rio dynamiczna i proporcjonalna sylwetka jest jej mocną stroną. Klienci nie muszą się posiłkować opinią dziennikarzy w tym względzie, bo niemal równocześnie z prezentacją jaka miała miejsce w Portugalii samochody pojawiły się w Polskich salonach, więc zainteresowani sami mogą ocenić pracę stylistów kierowanych przez słynnego Petera Schreyera.

Peter Schreyer, Kia

Również wnętrze idzie za ciosem. Po środku deski rozdzielczej znajduje się kolorowy ciekłokrystaliczny wyświetlacz, który m.in. pomaga znaleźć drogę. Kierownica (pochodzi z droższych modeli Kii) naszpikowana jest przyciskami, a cylindryczne zegary, przejrzyste i niebanalne. W kwestii materiałów i jakości montażu Rio zbliża się do tych najlepszych konkurentów, choć w klasie aut miejskich nie oznacza to, że wszystkie elementy są miękkie i przyjemne w dotyku.
Kategorii, w których nowa Kia wyróżnia się pozytywnie jest więcej. Rio z długością 404 cm należy do największych przedstawicieli segmentu B. Inżynierowie staranie wykorzystali daną im przestrzeń. Pozycja za kierownicą jest wygodna, a miejsca nie brakuje, ani na przednich, ani na tylnych fotelach. Choć pasażerowie siadający z tyłu mogą być zaskoczeni niżej niż u konkurentów umieszczonym siedziskiem. Rozmiary nowego Rio predestynują je do miana samochodu rodzinnego. Tym bardziej, że bagażnik (288 l) można po złożeniu foteli powiększyć do 900 l.

Kia RioPoczątkowo Rio będzie oferowane tylko w wersji pięciodrzwiowej, ale pod koniec roku w salonach do pojawi się również wersja 3d, którą pokazano właśnie podczas międzynarodowego salonu we Frankfurcie. Obie wersję są produkowane w zakładzie w Sohari w Korei.

A jakich wrażeń zza kierownicy można oczekiwać? Jak najbardziej poprawnych, choć już w tej kategorii Rio nie otrzyma pięciu gwiazdek. Samochód bazuje na tej samej płycie podłogowej, co Venga i Soul. Zawieszenie z belką skrętną z tyłu radzi sobie w zakrętach i na nierównościach podobnie jak w Punto, czy w Corsie, ale o precyzji i przyjemności prowadzenia Fiesty nie ma co marzyć. Poza tym elektrycznie wspomagany układ kierowniczy mógłby być precyzyjniejszy, szczególnie podczas jazdy na wprost. W przypadku Kii da się wyczuć wyraźną różnice pomiędzy świetnym układem jezdnym (z wielowahaczową osią tylną) płyty C (Cee'd i Sportage), a poprawnym B (Rio, Venga, Soul).
W ofercie znajdą się dwa silniki benzynowe ze zmiennymi fazami rozrządu 1.2 85 KM i 1.4 109 KM oraz diesel 1.1 75 KM. W 20112 ofertę uzupełni diesel 1.4 o mocy 90 KM. Tylko silnik 1.2 współpracuje ze skrzynią 5-biegową, pozostałe z 6-stopniowymi. W Polsce najbardziej popularny ma być silnik 1.2 i takim mieliśmy okazję jeździć. Samochód oczywiście nie jest demonem szybkości, do setki dobija się w 13 s i rozpędza się do 161 km/h, ale w tej klasie bardziej liczy się zużycie paliwa. Komputer podczas dynamicznej jazdy krętą górską drogą wyświetlił nam 7 l/100 km.
Za to najmniejszym dieslem 1.1 w wersji EcoDynamics Kia dowodzi, że jest też mocna w jakże ostatnio ważnej ekologii. Mały diesel emituje jedynie 85 g/km co oznacza, że należy do najoszczędniejszych samochodów na rynku i jest porównywalny z dwuosobowym smartem. W Polsce klienci nie są zachęcani przez państwo do zakupu samochodu ekologicznego dlatego Rio EcoDynamics nie jest na razie oferowany.  
Kia przyzwyczaiła nas również do tego, że oferuje bogate wyposażenie w przystępnej cenie. I tak jest też w tym wypadku. Na polskim rynku będą dostępne diodowe reflektory do jazdy dziennej, wycieraczki z czujnikiem deszczu i automatycznym suszeniem szyb, radio z systemem RDS i odtwarzaczem CD (MP3), system głośnomówiący Bluetooth, podgrzewane przednie fotele i kierownica. Deska rozdzielcza może być wyposażona w instalację do montażu opcjonalnego systemu nawigacji.
W Europie standardowe wyposażenie związane z bezpieczeństwem obejmuje sześć poduszek powietrznych (po dwie z przodu i z tyłu oraz kurtyny boczne), elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC), system zarządzania stabilnością pojazdu (VSM), system wspomagania ruszania pod górę (HAC) i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich fotelach.
W zależności od wersji wyposażenia klienci mają do wyboru trzy kolory wnętrza: brązowy, czarny i pustynny beżowy. Poza tym na konsoli środkowej znalazło się miejsca na jakże ostatnio przydatne dwa gniazda 12V oraz wejścia USB oraz iPod.

Kia Rio

Kia Rio z podstawowym silnikiem w wersji wyposażenia M kosztuje 37 990 zł. Zobacz cennik. Dla porównania za Fiata Punto Evo 1.2 - 39 990 zł , za Opla Corsa 1.2 - 37 900 zł, a Skodę Fabię 30 000 zł.

Summa Summarum
Rio to kolejny bardzo mocny zawodnik ze stajni Kii. Korzystne proporcje wartości do ceny, bardzo przestronna kabina, modny wygląd, siedmioletnia gwarancja powodują, że nowe Rio w klasie B przesuwa się na najwyższe miejsca listy i z pewnością zawojuje polski rynek.

Gaz
Atrakcyjny wygląd, bogate wyposażenie, przestronne wnętrze, staranne wykonanie
Hamulec
Nieprecyzyjny układ kierowniczy, niedobór momentu przy niskich obrotach w dieslu

Szczepan Mroczek

Kia Rio 1,2 - Kompendium
Nadwozie    5-d., 5-os.
Silnik    benzynowy R4, 1248 ccm
Moc    85 KM przy 6000 obr./min
Moment    120 Nm przy 4000 obr./min
Skrzynia    5, ręczna
Napęd    na koła przednie
Wymiary    404,5x172x145 cm
Rozstaw osi   257 cm
Opony    185/65 R15
Masa własna    1029 kg
Poj. bagażnika 288/900 l
Przysp. 0-100 km/h 13,1 s
V maks.    168 km/h
Śr. spalanie 5,0 l/100 km

Cena 37 990 zł

ZOBACZ TAKŻE:

Kia Picanto | Pierwsza jazda

Kia Sportage 2.0 CRDi - TEST WIDEO

Kia Rio - ogłoszenia

Więcej o: