Hyundai ix20 - test | Pierwsza jazda

26.10.2010 12:42
Hyundai ix20

Hyundai ix20 (Fot. Piotr Hendel)

Hyundai ix20 to młodszy brat bliźniak Kii Vengi. Podobnie jak w innych modelach obu producentów, auta mają takie same silniki, zawieszenie i płytę podłogową. Jakiego asa w rękawie przygotował dla klientów Hyundai?

Szefostwo firmy pokłada w małym ix20 bardzo duże nadzieje. Auto nie ma jednak łatwego zadania. Musi zmierzyć się nie tylko z bliźniakiem, ale także, a może przede wszystkim z Oplem Merivą, Citroenem C3 Picasso i Nissanem Note. O sukcesie ma zdecydować fakt, że samochód został zaprojektowany w niemieckim ośrodku firmy w Russelsheim, produkcję powierzono europejskim fabrykom a wnętrze zostało stworzone na potrzeby Europejskiego klienta. Gdzieś już to słyszeliśmy.

Pomimo tych samych korzeni różnic między Kią a Hyundaiem jest sporo. Przynajmniej wizualnych. Z zewnątrz trudno pomylić oba auta. Ix20 ma zupełnie inny kształt lamp oraz zderzaków i otrzymał charakterystyczny sześciokątny grill. Wnętrze także zostało zmienione. Inne są zegary, przeprojektowana została konsola środkowa i inna jest także kierownica. Lepszej jakości są też materiały.

Miejsca, jak na auto segmentu B, jest we wnętrzu sporo. Zarówno z przodu jak i z tyłu można komfortowo podróżować. Wysoka pozycja za kierownicą na pewno przypadnie do gustu tym, dla których wygodne wsiadanie i wysiadanie z samochodu jest sporym ułatwieniem. Do tego przesuwana i dzielona tylna kanapa pozwala dopasować wnętrze do swoich potrzeb.

Bagażnik ma 440 l pojemności. Jest większy o 20 litrów od Kii Vengi. To wynik lepszy od Nissana Note i Citroena C3 Picasso. A na tym nie koniec. Po rozłożeniu tylnej kanapy mamy do dyspozycji aż 1486 l. Na dodatek oparcia siedzeń można złożyć w taki sposób, że do dyspozycji mamy równą podłogę.

Pod maskę trafiły znane z Kii silniki. Ix20 jest dostępny z dwoma benzynowymi: 1.4 90 KM z 5-biegową skrzynią manualną i 1.6 125 KM z 6-biegową skrzynią manualną albo 4 biegowym automatem lub dieslem 1.4 w wersji 77 KM i 90 KM. W obu przypadkach z manualną 6-biegową skrzynią.

Silniki benzynowe sprawdzają się całkiem nieźle. Pracują cicho i kulturalnie. Z ważącym nieco ponad 1200 kg samochodem radzą sobie wystarczająco. Osiągi na poziomie 10 i 12 sekund to może nie mistrzostwo świata, ale mały Hyundai przeznaczony jest do miasta gdzie liczy się zwrotność i łatwość w manewrowaniu. Niezbyt wygórowane osiągi silników odpłacą się za to na stacji benzynowej. Katalogowe 4,5 litra w obu przypadkach to dobry i co ważne realny wynik, pod warunkiem, że nie będziemy zbyt mocno cisnąć pedału gazu.

Gorzej sytuacja wygląd w przypadku Diesla, a w szczególności jego słabszej wersji. Wyprawa w pełnym składzie, a do rodzin z dziećmi Hyundai kieruje ix20, może skutecznie zniechęcić kierowcę do wyprzedzania lub nagłych manewrów. Jeśli więc Diesel to w wydaniu 90 konnym.

Auto dostępne jest w wersjach od podstawowej Classic przez Comfort (dodatkowo m.in. odtwarzacz z wyjściami zewnętrznymi, komputer, podgrzewane lusterka zewnętrzne i składany kluczyk z centralnym zamkiem) po Premium za 68 400 zł (dodatkowo nawigacja i czujniki ciśnienia w oponach. Do tego auto objęte jest programem 5-Yeare Triple Care, czyli 5 lat gwarancji bez limitu kilometrów, 5 lat assistance w Polsce i za granicą oraz 5 lat kontroli technicznej. Dla wszystkich osób, które troszczą się o środowisko naturalne Hyundai przygotował wersje Blue Drive z silnikiem 1.6 z automatyczną skrzynią biegów. Auto seryjnie wyposażone jest m.in. w system Start&Stop i opony o zmniejszonych oporach toczenia.

Summa summarum

Ix20 w najtańszej wersji kosztuje 44 900 zł. To więcej od bliźniaczej Kii o blisko 5 tys. zł. Trudno się dziwić tak, pozycjonowana jest marka. Pytanie tylko, czy klienci docenią jakość Hyundaia i wybiorą droższa wersję Vengi.

Gaz

Ciekawy wygląd, przestronne wnętrze, atrakcyjne wyposażenie, duży bagażnik

Hamulec

Nieprzyjemnie miękkie zawieszenie, małe silniki, powolna automatyczna skrzynia biegów

 

KOMPENDIUM

Hyundai ix20 1.4 CRDiHyundai ix20 1.4 CRDi
Hyundai ix20 1.4 CVVTHyundai ix20 1.6 CVVT
Nadwozie5-drz., 5-os.5-drz., 5-os.5-drz., 5-os.5-drz., 5-os.
SilnikDiesel 1396 cm3Diesel 1396 cm3Benzyna 1396 cm3Benzyna 1591 cm3
Moc77 KM przy 4000 obr./min90 KM przy 4000 obr./min90 KM przy 6000 obr./min125 KM przy 6300 obr./min
Moment220 Nm przy 1750-2350 obr./min220 Nm przy 1750-2350 obr./min137 Nm przy 6300 obr./min156 Nm przy 4200 obr./min
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Skrzynia6/M6/M5/M6/M (4/A)
Wymiary410x176x160 cm410x176x160 cm410x176x160 cm410x176x160 cm
Rozstaw osi261,5 cm261,5 cm261,5 cm261,5 cm
Masa1270 kg1270 kg1178 kg1180 kg (1194 kg)
Ładowność530 kg530 kg532 kg530 kg (536 kg)
Poj. bagażnika440-1486 l440-1486 l440-1486 l440-1486 l
Poj. zbiornika paliwa48 l48 l48 l48 l
Przysp. 0-100 km/h15,5 sek14,5 sek.12,8 sek.10,9 sek. (12,2 sek.)
Średnie zużycie paliwa4,5 l/100km4,5 l/100km4,5 l/100km4,5 l/100km
Emisja CO2119 g/km119 g/km140 g/km148 g/km
V maks.160 km/h167 km/h168 km/h184 km/h
Cena55 900 zł59 400 zł44 900 zł53 900 zł (57 900 zł)

 

Piotr Hendel

ZOBACZ TAKŻE:

Kia Venga | Pierwsza jazda

Luksusowy Hyundai | Galeria

Ogłoszenia samochodów osobowych: Hyundai

Skomentuj:
Hyundai ix20 - test | Pierwsza jazda
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX