Fiat Doblo Panorama - test | Za kierownicą

Maksimum miejsca kontra minimalne wymiary? Tym razem nie chodzi o kolejną odsłonę Smarta. Po 10 latach Fiat prezentuje drugie wcielenie, już nie tak bardzo, dostawczego Doblo

Dekada to w motoryzacyjnym kalendarzu szmat czasu, nawet w segmencie dostawczaków. W tym czasie na drogi wyjechało blisko milion egzemplarzy Fiata Doblo, 3-krotnie nagrodzonego prestiżowym tytułem vana roku. Następca ma więc wysoko ustawioną poprzeczkę. Na dodatek Włosi muszą zmierzyć się ze spadkiem sprzedaży wywołanym ogólnoświatowym kryzysem gospodarczym i niemałą konkurencją z Francji i Niemiec. Doblo bierze na celownik rodzeństwo z koncernu PSA, czyli Peugeota Partnera i Citroena Berlingo, Renault Kangoo i Volkswagena Caddy. A czy we Włoszech pamiętają jeszcze o Dacii Logan MCV?

Specjaliści z Fiata są jednak dobrej myśli i prognozują, że w najbliższym roku segment mini MPV zyska na popularności. Dlaczego? Coraz częściej przewozi się małe ilości towaru, oszczędza na magazynowaniu lub decyduje się na dostawę do domu. Nie bez znaczenia są też ograniczenia w miastach, które nie sprzyjają użytkowaniu dużych i paliwożernych samochodów.

Trzy procent - tyle części nowy Fiat Doblo odziedziczył po poprzedniku. Produkcję modelu powierzono fabryce Tofasa w Turcji. Nowa płyta podłogowa urosła we wszystkich kierunkach - auto jest o 14 cm dłuższe, 7 cm szersze i ma o 11 cm większy rozstaw osi (275,5 cm to rekord w klasie) niż schodzący model. Włosi szczególnie dumni są z nowego tylnego zawieszenia wielowahaczowego typu B-link, czyli uproszczonej konstrukcji z Lancii i Alfy Romeo.

Doblo debiutuje w kilku wariantach, m.in. z krótkim i długim rozstawem osi oraz z normalnym i podwyższonym dachem. Do oferty po raz pierwszy trafi także wersja pod zabudowę (Pianale). Łącznie daje to aż 7 różnych odmian. Cargo zabierze na pokład od 750 do 1000 kg i pomieści 3,4-4,2 metra sześciennego bagażu. Zastanawiacie się, ile to jest? Dwie europalety, w tym jedna ustawiona w poprzek. Pod maską dostawczego Fiata może pracować benzynowy silnik 1.4 o mocy 95 koni lub jeden z trzech diesli: 1.3 (90 KM), 1.6 (105 KM) i 2.0 (130 KM). Nowością we wszystkich wersjach osobowych jest system start-stop, pomagający zredukować zużycie paliwa w mieście. W czerwcu do oferty dołączy odmiana CNG, zasilana gazem ziemnym. W przeciwieństwie do poprzednika, butle z gazem zostaną schowane pod podłogą i nie będą ograniczały przestrzeni ładunkowej.

Ale Doblo to nie tylko dostawcza wersja Cargo, ale i osobowa Panorama. Takim samochodem w wersji 5-osobowej z 1,6-litrowym dieslem mieliśmy okazję jeździć podczas polskiej prezentacji. W tym przypadku Włosi liczą, że uda im się wbić do ciasnego segmentu minivanów. Chcą zainteresować klientów, którzy od czasu do czasu podróżują z rodziną, ale potrzebują auta także do przewozu narzędzi czy sprzętu.

Jak skutecznie osobowa wersja skrywa dostawcze pochodzenie Fiata? Twarde plastiki wyglądają na takie, które nie boją się nawet wody prosto z węża, ale są nieźle zmontowane. Znajdziemy tu wiele elementów wspólnych z osobowymi Fiatami, w tym niestety niezbyt czytelne zegary. Klimat wnętrza poprawi za to kolorowe wykończenie deski rozdzielczej, kierownica i gałka biegów obszyta skórą (wersja Dynamic i Emotion) oraz dobra ergonomia. Doblo rozpieszcza też schowkami - począwszy do dużych kieszeni w drzwiach, przez luki w desce rozdzielczej, aż po olbrzymią półkę nad lusterkiem wstecznym. A im bliżej kategorii "przestrzeń", tym przewaga Fiata nad minivanami zbudowanymi na platformie kompaktów rośnie. Sporo miejsca na nogi i szeroka kanapa w drugim rzędzie sprzyjają rodzinnym wypadom tak samo, jak ogromny i ustawny bagażnik (w krótkiej wersji 790-3200 l, w długiej 1050-4000 l). Poczucie przestronności potęguje duża powierzchnia i ogrom miejsca nad głową. Szkoda tylko, że Włosi po macoszemu potraktowali detale. Otwarcie przesuwnych drzwi wymaga użycia sporej siły, a składanie kanapy odbywa się w klasyczny sposób. Brakuje także zupełnie płaskiej podłogi.

Jeśli dostawcze samochody kojarzą się komuś z brzękiem gołej blachy, głośnym silnikiem i nadwoziem podskakującym na nierównościach, Doblo ma szansę to zmienić. Podczas jazdy jest w nim cicho, nadwozie zachowuje się stabilnie i zapewnia pasażerom przyzwoity komfort jazdy, a 105-konny silnik Multijet o pojemności 1,6 litra wydaje się dla niego optymalnym źródłem napędu. Wysoka kultura pracy i moment obrotowy 290 Nm dostępny już od 1500 obr./min powodują, że auto nadaje się zarówno do miasta, jak i na trasę. Także średnie zużycie oleju napędowego w cyklu mieszanym na poziomie 6,5 l/100 km to niezły wynik. Pomaga w tym system start-stop. Tak jak konkurencja, Włosi nie ustrzegli się jednak błędów. Kierowca musi się przyzwyczaić, że uruchamianie silnika następuje po chwili zwłoki. Mamy także nadzieję, że w oprogramowaniu silnika szybko pojawi się funkcja zabezpieczająca przed wyłączeniem silnika tuż po dużym obciążeniu. Na razie tego brakuje.

Przyzwoicie wyposażone Doblo 1.6 Multijet w wersji Dynamic to wydatek 73 990 zł. Na pokładzie znajdziemy 4 poduszki powietrzne (w tym powiększone boczne, chroniące również głowy pasażerów przednich foteli), klimatyzację, radio z mp3 i układ ESP. Porównywalny, ale ubogo wyposażony Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI (105 KM) kosztuje 76 226 zł, a Renault Kangoo Helios z klimatyzacją z 105-konnym motorem dCi - 71 500 zł. W podobnej cenie kupimy także Peugeota Partnera Teppe z 1,6-litrowym dieslem o mocy 110 koni (77 450 zł). Konkurencję nokautuje Dacia Logan MCV Laureate, z najmocniejszym dostępnym dieslem 1.5 dCi (85 KM) wyceniona na 48 650 zł.

GAZ
Przyjemny design, przestronna kabina, dopracowany silnik, komfortowy układ jezdny, bogate wyposażenie

HAMULEC
Niezbyt czytelne zegary, nieprecyzyjna skrzynia biegów, wolne działanie układu start-stop

SUMMA SUMMARUM
Rodzinny wypad, remont czy przeprowadzki mu niestraszne. Doblo dobrze wygląda i dobrze jeździ, a przy tym nie jest toporny jak typowy dostawczak. Kusi także bogate wyposażenie, ale cena skłania do spojrzenia na samochody konkurencji.


Kompendium - Fiat Doblo 1.6 Multijet Dynamic

Nadwozie pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe
Silnik R4, 1598 cm3, turbodiesel
Moc 105 KM przy 4000 obr./min
Moment 290 Nm przy 1500 obr./min
Napęd na przednie koła
Skrzynia 6b, manualna
Wymiary 439 x 184 x 183 cm
Rozstaw osi 275,5 cm
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Opony 195/60 R16
Masa 1410 kg
Poj. bagażnika 790-3200 l
Przysp. 0-100 km/h 13,4 s
Śr. spalanie 5,2 l/100 km
V maks. 164 km/h
Cena 73 990 zł


Marcin Sobolewski
Jesteśmy też na Facebooku i Blipie

Nowy Fiat Doblo - znamy ceny w Polsce - ZOBACZ TUTAJ

Fiat Qubo dla aktywnych - ZOBACZ TUTAJ

Samochody: Fiat Doblo - ogłoszenia

Więcej o: