Audi A4 2.0 TDI 170 KM - test | Za kierownicą

Jeśli kawałek żelaza z Sevres pod Paryżem uznaje się za wzorzec metra, to zaawansowane technologie w opakowaniu z odpowiednio poskładanych blach w Ingolstadt pod postacią samochodu Audi A4 należy uznać za wzorzec klasy premium. Jest w nim wszystko to, co wyznacza właściwy poziom samopoczucia właściciela takiego samochodu

W klasie średniej Premium poszczególne modele zaczynają być nie tylko limuzynami, ale i przypominać samochody sportowe. Projektanci Audi również zaczęli się skłaniać do takich rozwiązań. W koncernie, gdy przyszedł czas na gruntowną zmianę modelu A4, postanowiono pójść właśnie tą drogą. A4 pojawiło się w naszych salonach w 2007 r., a i dziś wygląda jakby miało premierę przed paroma miesiącami. Wygląda po prostu niezwykle atrakcyjnie, jeździ rewelacyjnie i w końcu ma sporo miejsca na tylnych siedzeniach.

To niezwykle ważny model dla koncernu. Większość modeli tej marki opuszcza bowiem fabryki ze znaczkiem A4 właśnie. By tego nie popsuć w przygotowanie modelu włożono dużo starań. Nic dziwnego, że Audi nowej generacji przyciąga nowych klientów. Zarówno wygląd A4 przykuwa wzrok, ale znacznie ważniejsze zmiany w porównaniu z poprzednikiem nastąpiły wewnątrz, zarówno jeśli chodzi o przestronność kabiny jak i rozwiązania techniczne. Jednym słowem zadbano by była to limuzyna. Na sportową stronę złożyły się elementy stylistyczne np. kształt tylnych reflektorów pochodzi wprost z coupe A5, ale też silniki i rozwiązania konstrukcyjne.

Audi A4 powiększył swoje rozmiary. Jest dłuższy - 4703 mm, szerszy od poprzednika - 1826 mm, czyli więcej o 5 cm, a także zmienił się rozstaw osi. Wpłynęło to w istotny sposób na ilość miejsca wewnątrz. Na tylnych siedzeniach pasażerowi zyskali 3,6 cm więcej miejsca. Niby niewiele, ale w praktyce bardzo odczuwalne. Nie można również narzekać na możliwości przewozowe. Bez problemów zapakujemy tu walizki na długie wyjazdy. 480-litrowy bagażnik ma niski próg załadunkowy, choć dostęp do niego ograniczony jest niewielkim otworem klapy bagażnika. Rywale nie są jednak pod tym względem lepsi.

Rozmiarami Nowe Audi A4 wyraźnie przewyższa swoich najważniejszych konkurentów. Jeden wymiar się zmniejszył wysokość - 1427 mm, co można uznać za plus. Takie proporcje podkreślają dynamikę tej najbardziej sportowej limuzyny klasy średniej. W wyglądzie od razy rzucają się w oczy nowe reflektory. W zależności od wersji różnią się szeregiem detali. Jeszcze bardziej rzuca się w oczy kształt chromowanych "skrzydeł", wyraźnie zaznaczonych między halogenami i reflektorami ksenonowymi plus. Przy halogenach skrzydło tworzy drugi krótki łuk, podczas gdy reflektory ksenonowe są osadzone w jednym, dłuższym łuku. Wspólne dla obu wariantów są montowane seryjnie światła do jazdy dziennej. W reflektorach ksenonowych Plus, w których nie zastosowano rtęci, wbudowanych jest po 14 diod. Reflektory ksenonowe Plus można połączyć z opcją oświetlania zakrętów Adaptive light. W obu systemach zintegrowano dynamiczną regulację zasięgu świateł, która powyżej 120 km/h kieruje strumień światła wyżej, niż przy wolniejszej jeździe.

Wewnątrz nie sposób nie poczuć się dobrze. Wpływ ma na to jakość materiałów, ergonomia ale także choćby klimatyzacja. Została zaprojektowana całkowicie od nowa. W porównaniu z klimatyzacją poprzedniego modelu ma o dziesięć procent większą wydajność chłodzenia, a efektywność jest o 20 procent wyższa, co pozwala na zaoszczędzenie średnio ok. 0,2 litra paliwa na 100 km. Elementy obwodu chłodzenia ważą razem tylko 9,4 kg. Na życzenie dostępny jest wariant luksusowy - komfortowa klimatyzacja automatyczna. Reguluje ona temperaturę, ilość powietrza i jego przepływ w trzech strefach: osobno dla kierowcy, pasażera siedzącego z przodu oraz dla pasażerów na tylnej kanapie. Czujnik wilgotności powietrza przyczynia się do ograniczenia parowania przedniej szyby, oddzielne wyloty dmuchawy na górze tablicy rozdzielczej umożliwiają pośrednią wentylację bez wyczuwalnych prądów powietrza. Kolejną dostępną opcją jest wydajny układ wentylacji/ ogrzewania postojowego, uruchamiany drogą radiową lub poprzez zaprogramowanie w systemie MMI.

Wśród jednostek napędowych znalazły się dwie benzynowe i trzy wysokoprężne. Są to jednak silniki nieprzeciętne. Wszystkie są wyposażone we wtrysk bezpośredni - oba silniki benzynowe wykorzystują technologię FSI, trzy silniki TDI posiadają system Common Rail, wszystkie jednostki czterocylindrowe pracują z turbodoładowaniem. Silniki benzynowe to 1.8 TFSI o mocy 120 KM i 160 KM i rewelacyjna V6 3.2 FSI o mocy 265 KM. Ten ostatni przyspiesza A4 quattro z manualną przekładnią sześciobiegową w 6,2 sekundy do prędkości 100 km/h, prędkość maksymalna ograniczana elektronicznie wynosi 250 km/h. 3.2 FSI quattro z manualną skrzynią biegów potrzebuje przy tym jedynie 9,2 l//100 km. Wśród jednostek wysokoprężnych są aż cztery odmiany silnika o pojemności dwóch litrów o mocy 120 KM, 136 KM, 143 KM i 170 KM. Do tego dochodzą jeszcze jednostki 2.7 TDI o mocy 190 KM oraz 3.0 TDI o mocy 240 KM.

My mieliśmy okazję jeździć egzemplarzem wyposażonym w najmocniejszy silnik o pojemności dwóch litrów - 2.0 TDI 170 KM. Chyba najrozsądniejszy wybór pod względem możliwości jak również w miarę łagodnego potraktowania kieszeni nabywcy - zarówno przy zakupie jak i w trakcie eksploatacji. Auto z jednej strony pozwala na dynamiczną jazdę, gdyż do 100 km/h rozpędza się w zaledwie 8,3 sekund, ale i jest oszczędne. Średnie spalanie w teście niewiele przekroczyło 7 l/100 km, ale też sporo czasu spędziliśmy jeżdżąc w mieście. Na trasie, przy sprzyjających warunkach, można pokusić się o zbicie tej wartości poniżej 5 litrów. To już jednak wymaga sporej cierpliwości, poskromienia chęci wykorzystania walorów jakie posiada. Jeśli ktoś wybierze ten motor do wersji quattro, musi się liczyć ze wzrostem zużycia paliwa o ok. litr na każde 100 km.

Pozostający przy napędzie quattro - w trakcie normalnej jazdy moment napędowy rozdzielany jest między oś przednią i tylną w stosunku 40: 60 co pozwala na sportową jazdę, z lekkim zaakcentowaniem tylnej osi. W razie potrzeby - kiedy na przykład koła jednej osi zaczynają się szybciej obracać - mechanizm różnicowy kieruje większą część momentu napędowego na oś, która wykazuje mniejsze obroty, a więc dysponuje lepszą przyczepnością. Międzyosiowy mechanizm różnicowy może skierować do 65 procent siły napędowej na oś przednią albo do 85 procent na oś tylną, dzięki temu nowe A4 w granicznym obszarze trakcji daje sobie radę często bez hamulcowej ingerencji systemu ESP.

SUMMA SUMMARUM A4 - jednym słowem niemiecka perfekcja. Konkurenci jeśli pod jakimś względem są lepsi, mają powody do dumy, ale jeśli przeciwnie, powinni się wstydzić.

GAZ Osiągi, jakość wykończenia, wyposażenie, dobre wyciszenie wnętrza, układ jezdny, precyzyjny układ kierowniczy, wygodne fotele, pewne zachowanie w zakrętach, systemy bezpieczeństwa

HAMULEC dość wysoka cena, mały otwór bagażnika, zbyt wiele elementów wyposażenia dostępnych nie w standardzie, ale jako opcje

Kompendium | Audi A4 2.0 TDI 170 KM

Audi TT/TTS | Pierwsza jazda

Cztery cylindry w Audi A8

Audi TT - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA