Audi A1 Sportback - test | Za kierownicą

Rozstaw osi w A1 się nie zmienił. Na tej samej przestrzeni znaleziono jednak miejsce na dodatkową parę drzwi. Sportback ma podbić serca tych, którzy o trzydrzwiówkach nie chcą nawet słyszeć
Audi A1
Audi A1 w wersji "hardcore"

Audi ma już doświadczenie z małymi pięciodrzwiowymi autami. Pamiętacie A2? Pierwszy maluch klasy premium wykonany w całości z aluminium nie podbił serc polskich kierowców z jednego powodu - ceny. W Europie było nieco lepiej, ale i tak produkcję modelu zakończono po 6 latach. Wtedy nie doceniono, sporego jak na gabaryty auta, wnętrza. Jak będzie tym razem?

Audi do gry wraca z pięciodrzwiowym A1. Trzydrzwiówka pojawiła się dwa lata temu i już znalazła ponad 118 tys. nabywców głównie we Francji, Niemczech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Auto z drugą parą drzwi zostało ochrzczone jako Sportback i ma zmienić oblicze zatłoczonych miast.

Pięciodrzwiowe A1 bazuje na płycie podłogowej VW i ma identyczną długość jak wersja trzydrzwiowa (rozstaw osi 2469 mm). Niemal czterometrowa karoseria (3,95 m) pomieści poza czterema dorosłymi pasażerami 270 litrów bagażu (dokładnie tyle samo co w wersji 3-dr). Po złożeniu tylnej kanapy powierzchnia wzrasta do 920 litrów. Dla małej rodziny w zupełności wystarczy.

Można powiedzieć, że poza dodatkową parą drzwi Sportback niczym innym nie się wyróżnia. Innego zdanie będzie pewnie Dany Garand , projektant tego modelu. Przede wszystkim zmieniła się wielkość dachu. Nie dość, że jest dłuższy to także nieco wyższy ( o 1 cm) niż w trzydrzwiówce. Oznacza to oczywiście więcej miejsca nad głową dla tych siedzących z tyłu. Do tej pory wszystkie wersje A1 miały górną część nadwozia lakierowaną w innym kolor ze niż dół karoserii. Sportback nie ustępuje w tym temacie. Auto można zamówić z dachem czarnym, szarym lub jasno szarym. Dla nudziarzy pozostaje jednolity kolor nadwozia.

Paleta silników pozostaje bez zmian: trzy silniki benzynowe (86 KM, 122 KM, 185 KM) i dwa diesle (90 KM, 105 KM). Do oferty dołącza nowa jednostka benzynowa - 1.4 TFSI o mocy 140 KM z technologią "Cylinder on demand". Dzięki możliwości odłączenia dwóch cylindrów silnik ma zużywać wg. danych producenta 4,7 l/100 km). Paletę uzupełnia diesel 2.0 TDI 140 KM.

Jeździliśmy autem z czterocylindrowym silnikiem benzynowym 1.4 o mocy 122 KM sprzęgniętym z 7 biegową przekładnią S-Tronic. Na krótkiej trasie silnik pozostawia pozytywne wrażenia. Szybko wkręca się na obroty, a moc w zupełności wystarcza do sprawnego przemieszczania się po mieście. Układ kierowniczy (elektrohydrauliczny ) jest mięsisty, a zawieszenie zdradza swoje sportowe aspiracje. Spalanie w teście - ok 10 l, ale bądźmy szczerzy. Audi nie miało z nami lekko.

Audi TT RS Plus
Audi TT RS Plus

Odnalezienie wygodnej pozycji za kierownicą nie stanowi najmniejszego problemu, choć drzwi są aż od ponad 20 cm krótsze niż w wersji 3-dr. Szeroki zakres regulacji fotela sprawi, że nawet Ci bardziej wyrośnięci użytkownicy będą czuć się komfortowo. Oczywiście kosztem siedzących w drugim rzędzie. Na tylnej kanapie najlepiej podróżować na krótkich trasach i z kierowcą, którego wzrost nie przekracza 180 cm. Jakość wykończenia stoi na najwyższym poziome. Zastosowane materiały oraz ich spasowanie przywodzą na myśl modele stojące znacznie wyżej w hierarchii firmy. Podobnie zresztą wyposażenie auta, które (w wersji za dopłatą) momentami nie ustępuje większym A6 czy nawet A8. To właśnie tam zadebiutował przecież systemy teleinformatyczne, teraz wykorzystywane w małym A1. Na próżno szukać jednak w aucie deski rozdzielczej rodem z A6. Ta jest prawie identyczna jak w modelu Q3. Użytkownik większych Audi będzie się więc musiał przestawić z intuicyjnej obsługi MMI  na nieco bardziej skomplikowaną - czyt. tańszą jego odmianę w wydaniu Q3 i A1.

Najtańszy model A1 Sportback kosztuje 69 500 zł (Attraction 1,2 TFSI, 86 KM). Za większy silnik 1,4 TFSI trzeba zapłacić już 79 600 zł. Mercedes A z silnikiem 1.5 95 KM jest tańszy, bo kosztuje 66 tys. zł. Ostatni lifting Mercedes miał w 2008 roku, a w tym do sprzedaży wejdzie jego nowa generacja.

Pięciodrzwiowe Mini Countryman 1,6 122 KM (wersja z napędem na przednie koła ) jest wycenione na 92 200 zł. Alfa Romeo MiTo jest tańsza i mocniejsza (69 900 zł, 135 KM), ale ma tylko jedną parę drzwi. Ciężko więc znaleźć w segmencie premium odpowiedniego konkurenta dla A1 Sportbacka. I to właśnie może stać się jedną z jego największych zalet. Niszowe i wyjątkowe produkty mają się na rynku całkiem nieźle.

Gaz

Dobre wykończenie wnętrza, duży komfort jazdy, precyzyjne prowadzenie, niepowtarzalny styl

Hamulec

Niewielka ilość miejsca na tylnych fotelach, inna niż w wyższych modelach marki obsługa radia, nawigacji

Summa Summarum

Audi A1 Sportback przejęło wszystko co najlepsze z odmiany trzydrzwiowej oddając dla wygody użytkowników drugą parę drzwi. I to wszystko w tej samej przestrzeni. Być może teraz klienci docenia malucha z logo Audi.

 

Audi A1 Sportback | Kompendium

Dane techniczne 1.2 TFSI 1.4 TFSI 1.4 TFSI 1.6 TDI 1.6 TDI
Silnik R4, benzynowy, turbo R4, benzynowy, turbo R4, benzynowy, turbo R4, turbodiesel, CR R4, turbodiesel, CR
Pojemność (cm3) 1197 1390 1390 1598 1598
Moc maksymalna (KM) 85 122 184 90 105
Maks. moment obrotowy (Nm) 160 200 250 230 250
Skrzynia biegów 5-biegowa, manualna 6-biegowa, manualna 7-biegowa, S-tronic 5-biegowa, manualna lub S-tronic 5-biegowa, manualna
Napęd przedni przedni przedni przedni przedni
Opony 185/60 R15 205/55 R15 215/40 R15 205/55 R15 205/55 R15
Długość (mm) 3954 3954 3954 3954 3954
Szerokość (mm) 1746 1746 1746 1746 1746
Wysokość (mm) 1422 1422 1422 1422 1422
Rozstaw osi (mm) 2469 2469 2469 2469 2469
Pojemność zbiornika paliwa 45 45 45 45 45
Pojemność bagażnika 270/920 270/920 270/920 270/920 270/920
Masa własna (kg) 1140 1225 1290 1235 1240
Ładowność (kg) 415 415 395 415 415
Śr. zużycie paliwa (w litrach) 5,11 5,41 5,91 3,81 3,81
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 9,0 7,0 11,6 10,7
Prędkość maksymalna 180 203 227 182 190
Cena 69 500 79 600 105 200 76 600 82 600


Michał Dek

ZOBACZ TAKŻE:

Audi A1 | Pierwsza jazda

Audi A1, Citroen DS3, MINI | Wideo

Audi A1 - ogłoszenia

(kg)






Więcej o: