Alfa Romeo 159 | Test | Kawał dobrej roboty

Może ludzie się nie zmieniają, ale samochody na pewno, nawet tak zadufane jak Alfa Romeo 159
Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB LPG | Test | Alfa daje w gaz!Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB LPG | Test | Alfa daje w gaz!

Z Alfą jest tak samo jak z wyjątkowej urody dziewczyną, która pije drinka przy barze. Nie odważysz się podejść, bo jesteś w stanie wyobrazić sobie jej grymasy. Kiedy jednak zdecydujesz się na rozmowę okazuje się, że wcale nie wymaga aż tak wielu wyrzeczeń.

Zanim wsiadłem za kierownicę musiałem nacieszyć wzrok. Zwykle nie piszę o wyglądzie ponieważ każdy sam może to ocenić. Ale w tym wypadku doznania są tak silne, że nie sposób ich pominąć. Te reflektory, przetłoczenia, proporcje, nawet światła tylne są agresywne niczym oczy drapieżnego ptaka.

Świetny silnik, znakomite zwieszenie, wyjątkowa uroda, wytworne wnętrze - wszystko to powoduje, że nie chce się wysiadać ze 159-ki.

Samochód już nie jest luksusem w Polsce. Jeśli chcesz czerpać przyjemność z jazdy powinieneś mieć nietuzinkowe auto.Ale nie z powodu urody Alfa 159 znowu znalazła się w naszym garażu.Do tej pory mieliśmy wybór pomiędzy dieslami o pojemności 1.9 l i 2.4 l. A teraz w ofercie jest nowy silnik 2.0 JTDM o mocy 170 KM. Już po kilkunastu kilometrach jazdy okazało się, że to optymalny silnik do 159-ki. Jest lżejszy od pięciocylindrowego 2.4, a mocy i momentu obrotowego nie brakuje. Dodatkowo znakomicie tuszuje przywary turbosprężarki. Już od 1300 obrotów kompresor zabiera się do pracy ostatecznie podnosząc ciśnienie do 1,6 bara. A co ze zużyciem paliwa? W tej kategorii Alfa jest przeciętniakiem. Średnio przy dynamicznej jeździe na trasie, do jakiej nota bene 159 prowokuje, diesel pochłania ponad 7 litrów na setkę.

Nowy silnik 2,0 JTDM powstał na bazie 1,9 JTDm. Zmieniono średnicę cylindra z 82 do 83 mm, zmniejszono stopień sprężania z 17,5:1 do 16,5:1. Moc maksymalna silnika sięga 170 KM (przy 4000 obr./min), a moment obrotowy 360 Nm przy 1750 obr./min. Alfa przyspiesza do setki w 8,8 s i dobija z pomocą 6-stopniowej skrzynki do 218 km/h. 2,0 JTDM pod każdym względem deklasuje poprzednika o pojemności 1,9 l.

Poza silnikiem bardzo dobre wrażenie zrobiło zawieszenie. Niby od roku 2005, kiedy debiutowała 159-ka nic w konstrukcji się nie zmieniło. Wystarczyło zmienić materiały i zestrojenie. W pierwszych Alfach 159 po najechaniu na nierówność wibracje przenosiły się na całe auto. A teraz kiedy wpadasz w studzienkę czujesz jedno skutecznie wytłumione uderzenie. Tak jak w usportowionych limuzynach rodem z Niemiec. Poprawiła się stabilność prowadzenia, komfort i wreszcie masz wrażenie, że zawieszenie stanowi jedność z karoserią. Poza tym nie czujesz, że na przedniej osi wisi ciężki diesel. Prowadząc Alfę tylko czekasz na krętą drogę. Wtedy można w pełni ciszyć się jazdą i docenić bezpośredni układ kierowniczy.

Lepsza niż myślisz - używana Alfa Romeo 159

Świetny silnik, znakomite zwieszenie, wyjątkowa uroda, wytworne wnętrze - wszystko to powoduje, że nie chce się wysiadać ze 159-ki. Alfa wie jak zagrać na emocjach. Już sam rzut oka na piękny znaczek na kierownicy sprawia, że jesteś dumny ze swojego samochodu. Alfa w garażu cieszy niczym da Vinci na ścianie salonu. To dzieło sztuki. Wcale nie zdziwiłby mnie fakt, gdyby właściciele Alfy Romeo schodzili co jakiś czas do garażu tylko po to, by na nią spojrzeć.     

Za piękno trzeba jednak zapłacić. Niczym blizna na ciele modelki pojawiają się skazy na Alfie Romeo. Zdarza się, że pedał sprzęgła zaskrzypi. To tak jakbyś wybrał się na spacer po czerwonym dywanie w Cannes w skrzypiących butach. Niby nic wielkiego, ale jakoś dziwnie to wygląda. Może usprawiedliwieniem będzie fakt, że ostatnio skrzypiące i nie tylko skrzypiące pedały trafiają się nawet Toyocie. W branży motoryzacyjnej sporo się zmieniło.
Poza tym jeśli dokładnie przyjrzysz się wnętrzu Alfy znajdziesz niedopasowane elementy tapicerki. To tak jakby twoja kobieta na przyjęcie do Georga Clooneya wybrała się w sukience od Armaniego, ale z rozprutym szwem. Oczywiście, że takiej piękności to uchodzi, ale  

SUMMA SUMMARUM

Alfa 159 choć może tego nie widać na pierwszy rzut oka mocno nad sobą ostatnio pracowała. Z nowym silnikiem i poprawionym zawieszeniem zrobi z pewnością świetne wrażenie, ale musisz się odważyć i skosztować jej zasiadając za kierownicą.

GAZ

Wyjątkowa uroda, sportowy charakter, dynamiczny silnik, dopracowane zawieszenie, świetne prowadzenie   

HAMULEC

Niedociągnięcia w wykonaniu i montażu

Kompendium - Alfa Romeo 159 2.0 JTDM

Nadwozie sedan, 4-dr., 5-os.
Silnik diesel., R4, 1956 cm3
Moc 170 KM przy 4000 obr./min
Moment 360 Nm przy 1750 obr./min
Napęd na przednie koła
Skrzynia 6, ręczna
Wymiary 466x182x142 cm
Rozstaw osi 270 cm
Masa od 1490 kg
Poj. bagażnika 445-1245 l
Przyśp. 0-100 km/h 8,8 s
Śr. spalanie 5,4  l/100 km
V maks. 218  km/h
Cena

od 104 tys. zł

ZOBACZ TAKŻE :

Alfa Romeo 4C

Alfa Romeo 4C

Więcej o: