Z archiwum moto.pl | TOP 10 | Najlepsze silniki

[17.12.2012] Trwałe, niezawodne, oszczędne i tanie w użytkowaniu - takie musiały być silniki, które znalazły się w najnowszym zestawieniu tygodnika ?Motor?. Oto najlepsze jednostki ostatnich dziesięciu lat [x]
Alfa Romeo Brera Alfa Romeo Brera Alfa Romeo

Kryteria oceny

Tygodnik Motor przygotował listę dziesięciu silników, które zasługują na wyróżnienie z powodu niskich kosztów eksploatacji i/lub wysokiego poziomu bezawaryjności. Kryteriami, jakimi kierowano się podczas tworzenia listy, były trwałość, koszty użytkowania i poziom zużycia paliwa. Pod uwagę wzięto jednostki napędowe produkowane w ostatnich dziesięciu latach.

Pamiętajmy jednak, że obecność konkretnego silnika w zestawieniu nie oznacza wcale, że samochody w nie wyposażone będą bezproblemowe w eksploatacji i można je kupować bez dokładnych oględzin. Nawet najlepsza jednostka, która nie była odpowiednio eksploatowana i serwisowana, nie pozostanie bezawaryjna.

Ford Fiesta (2002-2008) Ford Fiesta (2002-2008) Ford Fiesta (2002-2008)

Ford 1.25 75-80 KM

Modele, w których znalazł się ten silnik: Ford Fiesta Mk 4 (1995-2002), Mk 5 (2002-2008), Mk 6 (od 2008 r.).

Silnik 1.25 z Forda opracowano we współpracy z Yamahą. Debiutował 17 lat temu, a Ford do dziś go oferuje. Oczywiście nie ominęły go niezbędne zmiany, które dostosowały go do wyśrubowanych norm emisji szkodliwych substancji, ale to wciąż ta sama jednostka.

Najważniejsze zalety przytaczane przez Motor:
- bardzo niski koszt użytkowania,
- dobra dynamika,
- świetne zaopatrzenie w części.

Fiat Panda Fiat Panda Fot. Fiat

Fiat 1.2 60-86 KM

Modele, w których znalazł się ten silnik: Fiat Panda II (od 2003 r.), Fiat Panda III (od 2012 r.), Fiat Punto, Fiat Bravo/Brava, Fiat Palio/Siena i inne.

Ten silnik Fiata to bardzo dopracowana konstrukcja. Nie zapewnia sportowych doznań, ale nie po to ją stworzono. Co prawda trapią go pękanie obudowy alternatora i wycieki spod uszczelki pokrywy zaworów, ale obie awarie są proste do usunięcia, a koszt napraw jest niski.

Najważniejsze zalety przytaczane przez Motor:
- małe koszty użytkowania,
- dobra współpraca z LPG,
- prosta konstrukcja.

Volvo 2.4 140-170 KM

Modele, w których znalazł się ten silnik: Volvo C30, S40, V50, S60, V70, S70, 850 i Renault Safrane.

Wolnossąca 2.4-litrowa jednostka została opracowana wspólnie z konstruktorami Porsche - to fantastyczna rekomendacja dla tego silnika. Silnik występował też w odmianie z turbiną, jednak ze względu na wysokie koszty utrzymania, lepiej zainwestować w odmianę bez turbo. Koszty utrzymania obniży też wybór auta wyposażonego w skrzynię manualną (automat Aisin AW jest awaryjny).

Najważniejsze zalety przytaczane przez Motor:
- wysoka trwałość,
- dobre osiągi,
- fabrycznie przystosowany do instalacji LPG.

Toyota Yaris Toyota Yaris fot. Marcin Sobolewski

Toyota D-4D 90 KM

Modele, w których znalazł się ten silnik: Toyota Yaris I, Yaris II, Yaris Verso, Auris, Corolla, Urban Cruiser, Mini One D.

Szukając samochodu z tym silnikiem należy pamiętać, że to jedna z ulubionych jednostek zarządców flot. Jako jeden z ostatnich diesli na rynku nie posiadał dwumasowego koła zamachowego, które tak bardzo daje się we znaki użytkownikom nowszych konstrukcji wysokoprężnych. 90-konne D-4D wyposażono w osprzęt Boscha, a nie Denso - to bardzo duży plus dla zwolenników regeneracji części (osprzęt japońskiej firmy Denso nie podlega regeneracji).

Najważniejsze zalety przytaczane przez Motor:
- bardzo niskie zużycie paliwa,
- względnie prosta konstrukcja,
- niski poziom wibracji.

Lexus SC430 Lexus SC430 fot. Lexus

Lexus 4.0-4.3 256-300 KM

Modele, w których znalazł się ten silnik: Lexus GS, GX, LS i SC, modele Toyoty z rynku japońskiego (Celsior, Mark II, Crown Majesta).

Toyota zbudowała ten silnik, by udowodnić, że V-ósemka też może być oszczędna. Zużycie paliwa na poziomie 11 litrów nie powinno nikogo dziwić (a mowa o 300-konnym benzyniaku!). To jednak nie jest silnik dla mniej zamożnych kierowców. Choć silniki wytrzymują wysokie przebiegi, to ich utrzymanie do tanich nie należy. Na rynku nie występują zamienniki (z wyjątkiem filtrów), dlatego auta trzeba serwisować w ASO. A wizyty w autoryzowanych serwisach Lexusa do tanich nie należą.

Najważniejsze zalety przytaczane przez Motor:
- relatywnie małe zużycie paliwa,
- trwałość,
- bardzo wysoka kultura pracy.

Najważniejsze zalety przytaczane przez Motor:
Alfa Romeo Brera Alfa Romeo Brera Alfa Romeo

Alfa Romeo 2.4 JTDm 150-210 KM

Modele, w których znalazł się ten silnik: Alfa Romeo Brera, Spider, 156, 159 i 166, Lancia Lybra i Thesis, Fiat Stilo i Croma.

Dlaczego nie 1.9 JTD? Mniejszy diesel również zaskakuje niską awaryjnością, ale nie daje tego, czego można się spodziewać po Alfie, czyli uczucia obcowania z autem sportowym. 2.4 JTDm to silnik dający wiele frajdy z jazdy - dynamiczny i jednocześnie dość oszczędny, a przy tym charakteryzujący się niską awaryjnością i łatwym dostępem do części. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku awarii, ze względu na zastosowanie wielu nowoczesnych rozwiązań w tej jednostce, serwisowanie może być dość drogie.

Najważniejsze zalety przytaczane przez Motor:
- dobry stosunek mocy do spalania,
- zadowalająca trwałość,
- bezproblemowy dostęp do części.

BMW X6 2012 BMW X6 2012 BMW

BMW 3.0 D 184-306 KM

Modele, w których znalazł się ten silnik: BMW serii 3, 5, 6 i 7, X3, X5 i X6.

To bezdyskusyjnie najlepsza jednostka wysokoprężna BMW. Wysoka kultura pracy, umiarkowane zużycie paliwa i bardzo, ale to bardzo zadowalające osiągi to cechy charakterystyczne tego silnika. Pamiętajmy jednak, że mamy do czynienia z motorem montowanym w autach klasy premium, dlatego ewentualne naprawy nie będą należały do najtańszych.

Najważniejsze zalety przytaczane przez Motor:
- rewelacyjne osiągi,
- wysoka trwałość,
- umiarkowane zużycie paliwa.

Pełna lista przygotowana przez Motor znajduje się na stronie internetowej tygodnika.

Więcej o:
Komentarze (134)
Z archiwum moto.pl | TOP 10 | Najlepsze silniki
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Prześmiewaca

    Oceniono 28 razy -20

    "Najlepsze silniki" ??? Poza dwoma (Lexus i BMW) cała reszta to beznadzieja. Ja rozumiem, że gdyby to był ranking silników do odśnieżarek, to 1.2 robiło by wrażenie, ale w autach? Ziefff.
    Zmieniłbym tytuł na "najlepsze silniki w aucie na zakupy".

  • Gość: lukkkk

    Oceniono 14 razy -10

    Nie ma czegoś takiego jak 3 litrowy diesel BMW o mocy 184 KM. Taki silnik ma 4 cylindry u 2 litry pojemności. Sprawdźcie coś zanim napiszecie pierdołe.

  • Gość: jaca

    Oceniono 4 razy -4

    konstrukcja jtd to konstrukcja PSA

  • Gość: krwiopijca

    Oceniono 6 razy -4

    Jestem zszokowany że jedną z najlepszych jednostek jest D-4D, bo z tego co wiem jest to najgorsza jednostka wśród diesel'i. Niskie zużycie paliwa jest i jak najbardziej słuszne, ale awaryjność tego diesla jest najczęstsza spośród wszystkich mi znanych...

  • Gość: mechanik

    Oceniono 3 razy -3

    w praktyce dodalbym kilka faktow ...
    w pojemnosci do 2l...
    wygrywa fiat jesli godzimy sie na common rail ...
    lub wygrywa volkswagen za tdi 90 i 110 konna wersje bez pompowtrysku i 2 mas.
    z ta roznica ze zywotnosc silnika vw jest znacznie lepsza... koszty eksploatacji nizsze , naprawa tansza.. jedynie spalanie i kultura pracy przemawiaja za fiatem.
    powyzej 2 litrow..
    mercedes za 2.2 cdi
    taksowki z tym silnikiem robia ponad milion a sprintery po 600 tys
    wtryski bosha sa regenerowane
    nastepnie 2.5 Tdi ale r5 czyli w starej audi 100 lub vw LT gdyz rowniez krecily przebiegi ... wersja v6 to calkiem inny silnik , duzo pali , slabo jedzie i ten dosc problematyczny , drogi w utrzymaniu i podlegajacy przedwczesnemu zuzyciu rozrzad ...
    miejsce nr 3?
    honda , toyota , mazda, oraz silniki hdi
    i dopiero 2.4 jtdm
    silniki 3l?
    za dynamike ? audi
    za kulture bmw
    za kompromis i najlepsza zywotnosc mercedes 3.2 Cdi r6.
    a teraz pora na mocne diesle ...
    bmw 3.0 w wersji np 535d silnik mocny, elastyczny ... no i padajace pompy CR.
    audi 4.0 tdi jak i wersje silniejsze to okropne utrzymanie , niska zywotnosc , duza awaryjnosc...
    mercedes 400cdi v8 2 turbiny ...
    silnik nie zachwyca zywotnoscia i jest skomplikowany ... aby dostac sie np do osprzetu nalezy demontowac chlodnice powietrza ... w ktorej jest tez ciecz chlodzaca ... wiec prawde mowiac mocne diesle nie maja sensu. ich zywotnosc jest gorsza niz w benzynowkach , i nie pala 6l na 100 ... wiec nie maja zastosowania...
    silnik mercedesa v8 420 CDI montowany w nowszych modelach zdaje sie byc niezawodny ale sa to auta za wieksze pieniazki... natomiast 320 CDI nastepca r6 jest juz jako v6 i niestety pierwsze egzemplaze cierpia na pekajace kolektory i stukajace panewki ... mercedes wprowadzil zmiany konstrukcyjne i juz nie ma problemu... ale gdy ktos chce kupic starsze roczniki z przebiegiem ponizej 200tys powinien sprawdzic historie serwisowa gdyz panewki stukaly sporadycznie ale kolektory pekaly w prawie kazdym ... zawiodla technologia spawania ... poza tymi bledami jest to najlepszy silnik od sprintera po s klase w ktorej pali 7l na 100 w trasie

  • Gość: stanczyk

    Oceniono 3 razy -3

    ..a Ford-owski 5,8L-V8-Supercharged (662KM) z Mustanga GT500 - najmocniejsze seryjne V8 na swiecie ?!? :)

  • mefissto

    Oceniono 5 razy -3

    A gdzie VVTi od Toyoty, dostęp części jest kryterium, to szanowna redakcjo dziś dłużej niż 1 dzień nie czeka się na nic, chyba że pojazd jest nietypowy to 3 dni. Tekst miał być o bezawaryjnych jednostkach czyli takich dla których dostęp częsci nie ma znaczenia, bo się nie psują. Wg tych kryteriów to i Fiat 126p się łapie, dostęp częsci od ręki, części są tanie czyli jednostka napędowa jest świetna :)

  • Gość: dr.buzz

    Oceniono 7 razy -3

    Rzadko ktory 2.4 JTD trzyma serie, nie mowiac o kompresji czy problemach z 5-tym cylindrem...wiec nie wiem co on tutaj robi?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX