Z archiwum moto.pl | TOP 10 | Najlepsze silniki

10.09.2016 14:16
[17.12.2012] Trwałe, niezawodne, oszczędne i tanie w użytkowaniu - takie musiały być silniki, które znalazły się w najnowszym zestawieniu tygodnika 'Motor'. Oto najlepsze jednostki ostatnich dziesięciu lat [x]
1 Alfa Romeo Brera Alfa Romeo Brera Alfa Romeo

Kryteria oceny

Tygodnik Motor przygotował listę dziesięciu silników, które zasługują na wyróżnienie z powodu niskich kosztów eksploatacji i/lub wysokiego poziomu bezawaryjności. Kryteriami, jakimi kierowano się podczas tworzenia listy, były trwałość, koszty użytkowania i poziom zużycia paliwa. Pod uwagę wzięto jednostki napędowe produkowane w ostatnich dziesięciu latach.

Pamiętajmy jednak, że obecność konkretnego silnika w zestawieniu nie oznacza wcale, że samochody w nie wyposażone będą bezproblemowe w eksploatacji i można je kupować bez dokładnych oględzin. Nawet najlepsza jednostka, która nie była odpowiednio eksploatowana i serwisowana, nie pozostanie bezawaryjna.

2 Ford Fiesta (2002-2008) Ford Fiesta (2002-2008) Ford Fiesta (2002-2008)

Ford 1.25 75-80 KM

Modele, w których znalazł się ten silnik: Ford Fiesta Mk 4 (1995-2002), Mk 5 (2002-2008), Mk 6 (od 2008 r.).

Silnik 1.25 z Forda opracowano we współpracy z Yamahą. Debiutował 17 lat temu, a Ford do dziś go oferuje. Oczywiście nie ominęły go niezbędne zmiany, które dostosowały go do wyśrubowanych norm emisji szkodliwych substancji, ale to wciąż ta sama jednostka.

Najważniejsze zalety przytaczane przez Motor:
- bardzo niski koszt użytkowania,
- dobra dynamika,
- świetne zaopatrzenie w części.

3 Fiat Panda Fiat Panda Fot. Fiat

Fiat 1.2 60-86 KM

Modele, w których znalazł się ten silnik: Fiat Panda II (od 2003 r.), Fiat Panda III (od 2012 r.), Fiat Punto, Fiat Bravo/Brava, Fiat Palio/Siena i inne.

Ten silnik Fiata to bardzo dopracowana konstrukcja. Nie zapewnia sportowych doznań, ale nie po to ją stworzono. Co prawda trapią go pękanie obudowy alternatora i wycieki spod uszczelki pokrywy zaworów, ale obie awarie są proste do usunięcia, a koszt napraw jest niski.

Najważniejsze zalety przytaczane przez Motor:
- małe koszty użytkowania,
- dobra współpraca z LPG,
- prosta konstrukcja.

4

Volvo 2.4 140-170 KM

Modele, w których znalazł się ten silnik: Volvo C30, S40, V50, S60, V70, S70, 850 i Renault Safrane.

Wolnossąca 2.4-litrowa jednostka została opracowana wspólnie z konstruktorami Porsche - to fantastyczna rekomendacja dla tego silnika. Silnik występował też w odmianie z turbiną, jednak ze względu na wysokie koszty utrzymania, lepiej zainwestować w odmianę bez turbo. Koszty utrzymania obniży też wybór auta wyposażonego w skrzynię manualną (automat Aisin AW jest awaryjny).

Najważniejsze zalety przytaczane przez Motor:
- wysoka trwałość,
- dobre osiągi,
- fabrycznie przystosowany do instalacji LPG.

5 Toyota Yaris Toyota Yaris fot. Marcin Sobolewski

Toyota D-4D 90 KM

Modele, w których znalazł się ten silnik: Toyota Yaris I, Yaris II, Yaris Verso, Auris, Corolla, Urban Cruiser, Mini One D.

Szukając samochodu z tym silnikiem należy pamiętać, że to jedna z ulubionych jednostek zarządców flot. Jako jeden z ostatnich diesli na rynku nie posiadał dwumasowego koła zamachowego, które tak bardzo daje się we znaki użytkownikom nowszych konstrukcji wysokoprężnych. 90-konne D-4D wyposażono w osprzęt Boscha, a nie Denso - to bardzo duży plus dla zwolenników regeneracji części (osprzęt japońskiej firmy Denso nie podlega regeneracji).

Najważniejsze zalety przytaczane przez Motor:
- bardzo niskie zużycie paliwa,
- względnie prosta konstrukcja,
- niski poziom wibracji.

6 Lexus SC430 Lexus SC430 fot. Lexus

Lexus 4.0-4.3 256-300 KM

Modele, w których znalazł się ten silnik: Lexus GS, GX, LS i SC, modele Toyoty z rynku japońskiego (Celsior, Mark II, Crown Majesta).

Toyota zbudowała ten silnik, by udowodnić, że V-ósemka też może być oszczędna. Zużycie paliwa na poziomie 11 litrów nie powinno nikogo dziwić (a mowa o 300-konnym benzyniaku!). To jednak nie jest silnik dla mniej zamożnych kierowców. Choć silniki wytrzymują wysokie przebiegi, to ich utrzymanie do tanich nie należy. Na rynku nie występują zamienniki (z wyjątkiem filtrów), dlatego auta trzeba serwisować w ASO. A wizyty w autoryzowanych serwisach Lexusa do tanich nie należą.

Najważniejsze zalety przytaczane przez Motor:
- relatywnie małe zużycie paliwa,
- trwałość,
- bardzo wysoka kultura pracy.

Najważniejsze zalety przytaczane przez Motor:
7 Alfa Romeo Brera Alfa Romeo Brera Alfa Romeo

Alfa Romeo 2.4 JTDm 150-210 KM

Modele, w których znalazł się ten silnik: Alfa Romeo Brera, Spider, 156, 159 i 166, Lancia Lybra i Thesis, Fiat Stilo i Croma.

Dlaczego nie 1.9 JTD? Mniejszy diesel również zaskakuje niską awaryjnością, ale nie daje tego, czego można się spodziewać po Alfie, czyli uczucia obcowania z autem sportowym. 2.4 JTDm to silnik dający wiele frajdy z jazdy - dynamiczny i jednocześnie dość oszczędny, a przy tym charakteryzujący się niską awaryjnością i łatwym dostępem do części. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku awarii, ze względu na zastosowanie wielu nowoczesnych rozwiązań w tej jednostce, serwisowanie może być dość drogie.

Najważniejsze zalety przytaczane przez Motor:
- dobry stosunek mocy do spalania,
- zadowalająca trwałość,
- bezproblemowy dostęp do części.

8 BMW X6 2012 BMW X6 2012 BMW

BMW 3.0 D 184-306 KM

Modele, w których znalazł się ten silnik: BMW serii 3, 5, 6 i 7, X3, X5 i X6.

To bezdyskusyjnie najlepsza jednostka wysokoprężna BMW. Wysoka kultura pracy, umiarkowane zużycie paliwa i bardzo, ale to bardzo zadowalające osiągi to cechy charakterystyczne tego silnika. Pamiętajmy jednak, że mamy do czynienia z motorem montowanym w autach klasy premium, dlatego ewentualne naprawy nie będą należały do najtańszych.

Najważniejsze zalety przytaczane przez Motor:
- rewelacyjne osiągi,
- wysoka trwałość,
- umiarkowane zużycie paliwa.

Pełna lista przygotowana przez Motor znajduje się na stronie internetowej tygodnika.

Komentarze (127)
Z archiwum moto.pl | TOP 10 | Najlepsze silniki
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: szabla

    Oceniono 84 razy 60

    1.9 JTD Multijet od Fiata to mistrzostwo swiata, ale oczywiscie musialo go zabraknac.

  • Gość: Pozdro!

    Oceniono 81 razy 57

    Najbardziej w różnych artykułach motryzacyjnych rozwala mnie zaleta samochodu pt.: "bezproblemowy dostęp do części". Czy my żyjemy na Kamczatce że jest jakiś problem z dostępem do części samochodów?

  • Gość: rsfghy

    Oceniono 45 razy 39

    To jest TOP 10 czy TOP 8????????

  • Gość: wiesław

    Oceniono 42 razy 34

    A ja żem kiedyś wypił dwie wódki w remizie na zabawie, i wsiadłem w Passata bo do siebie na wioskie wracać musiałem. I przysnęło mi się za kółkiem i jak żem przyje...ał w drzewo to mnie się z fury tylko 1,9 TDI ostał w całości. Więc zamontowałem ten silnik co mnie się ostał do ciągnika Ursus i panie trzeci miljon kilometrów kręcę. A leję w bak wszystko co na gieesowym cepeenie dają i rzepakowy i mazut i lakier i asfalt, wszystko. Zakopci tylko panie i idzie jak burza i orze... orze...

  • Gość: Roslina

    Oceniono 51 razy 27

    Brakuje całej rodziny hondowskich VTECów, brakuje też 1.9JTD montowanych w alfach, oplach, saabach, fiatach i lanciach.

  • Gość: z Poznania

    Oceniono 38 razy 26

    Mówiąc szczerze nie bardzo rozumiem to zestawienie. Przykładowo:
    Najważniejsze zalety przytaczane przez Motor:
    - bardzo niski koszt użytkowania,
    - dobra dynamika,
    - świetne zaopatrzenie w części.

    Dynamika, dobra czy nie zależy w tym przypadku nie tylko od silnika ale też od masy samochodu i układu przeniesienia napędu w stosunku do zastosowanej jednostki napędowej. Zapewniam, że inna będzie dynamika Forda Ka ze skrzynia manualną a inna Mondeo z napędem na 4 koła i przekładnią automatyczną, pomimo tego samego silnika.
    Świetne zaopatrzenie w części to też raczej nie zaleta silnika per se, a rozpowszechnienia jednostki i łańcucha serwisowego. Pojawiające się w paru miejscach dostosowanie do zasilania gazem jest zaś zaletą nie silnika a układu zasilania paliwem - dziś każdy nowy silnik benzynowy może być zasilany gazem i tylko od producenta zależy czy samochód zostanie doposażony w nią. Ba! są przypadki, że w taką instalację są wyposażane samochody tylko na określone rynki. Czy to oznacza, że mają lepsze silniki?

    Zabrakło mi za to zestawienia niezawodności, niewrażliwości na paliwo o różnej jakości, kultury pracy czy równomierności rozwijania obrotów.

  • Gość: d

    Oceniono 27 razy 19

    Koziołek Matołek po raz kolejny się nie popisał.

  • Gość: aaa

    Oceniono 27 razy 17

    "Mk 6 (od 2008 r.)." -

    W 2008 to zakończono produkcję MK6

    Redakcyjne barany

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX