Jak kierowca we mgle | Poradnik

Większość kierowców uważa, że wiosną i latem jeździ się lepiej. Są jednak wyjątki. Należą do nich mgła, gradobicie, czy porywisty wiatr. Zobacz jak sobie radzić z trudnymi warunkami atmosferycznymi

Trudne warunki atmosferyczne występują nawet latem

Grad wielkości nawet jajka, wiatr, który powoduje wypadki i nagłe burze to nieodłączne elementy polskiego lata, które zaskakują kierowców na zmianę z ogromnymi upałami. W czasie wyładowań atmosferycznych trzeba pozostać w samochodzie i unikać kontaktu z metalowymi elementami, przy porywistym wietrze należy delikatnie dostosować ustawienie kół do jego kierunku.

Zobacz jak zachować się w przypadku nagłej zmiany warunków atmosferycznych?

Skutki gradobicia Skutki gradobicia fot. S-Plus | Skutki gradobicia

Gradobicie

Jeśli zacznie padać grad, należy zatrzymać samochód i zostać w jego wnętrzu. O ile to możliwe można poszukać jakiegoś schronienia ale tak, by nie blokować ruchu i nie stwarzać zagrożenia dla innych pojazdów. Jeśli schowanie całego auta nie jest możliwe, najlepiej ustawić samochód tak, aby grad padał na przód auta. Szyby boczne i tylne nie są wzmacniane, więc są one znacznie bardziej podatne na pękanie. Jeśli zauważymy uszkodzenia szyby, należy je odpowiednio zabezpieczyć tak, żeby woda nie dostawała się do środka i nie powiększała szkód.

Jeśli nie zdołamy uchronić naszego auta przed "lodowym laniem" nie załamujmy rąk. Dostępne są dziś metody typu Smart. W przypadku uszkodzeń spowodowanych gradem pozwalają na usunięcie większości uszkodzeń bez konieczności lakierowania.

Mgła Mgła fot. Marcin Lewandowski | Mgła

Mgła

Mgła w dużym stopniu ogranicza widoczność i stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. W czasie takiej pogody należy pamiętać o kilku podstawowych sprawach.

Po pierwsze zawsze należy jechać z włączonymi światłami. W warunkach gęstej mgły nie zaleca się używania świateł drogowych (tzw. długich), które wbrew pozorom znacznie utrudniają prowadzenie pojazdów. Rozpraszają one mgłę, przez co widoczność staje się jeszcze mniejsza. Jeśli mgła jest bardzo gęsta, należy włączyć światła przeciwmgielne, które trzeba niezwłocznie wyłączyć, kiedy samochód znajdzie się poza obszarem mgły.

Po drugie należy dostosować prędkość do warunków panujących na drodze. W gęstej mgle kierowcy powinni poruszać się ze szczególną ostrożnością. Przede wszystkim należy zwolnić, każda chwila nieuwagi może zakończyć się tragicznie. Pamiętajmy, że światła przeciwmgielne przednie maja krótki zasięg (10-20 m), więc nie pozwolą na szybszą jazdę, a jedynie pomogą dostrzec wcześniej ewentualne przeszkody.

Kierowcy powinni też zwracać uwagę na innych uczestników ruchu drogowego. Należy wziąć pod uwagę, że niektóre samochody mogą być źle oświetlone, a rowerzyści, piesi często w ogóle nie są widoczni na drodze. W przypadku konieczności zatrzymania samochodu w terenie, gdzie występuje mgła, koniecznie należy znaleźć bezpieczne miejsce, w którym będziemy jak najlepiej widoczni dla innych jadących drogą kierowców.

Silny wiatr Silny wiatr Silny wiatr (fot. Mercedes-Benz)

Silny wiatr

Silny wiatr jest szczególnie groźny na mostach i na nieosłoniętych odcinkach drogi, gdzie może być bezpośrednią przyczyną lub jednym z istotnych czynników sporej części wypadków drogowych. Im większy i wyższy samochód, tym większa powierzchnia oddziaływania siły nacisku, a więc i większe niebezpieczeństwo zepchnięcia samochodu z toru jazdy. Wiatr nie tylko zagraża bezpośrednio naszemu pojazdowi, ale może także zepchnąć inny samochód na nasz pas, dlatego podczas silnego wiatru niezbędna jest zachowanie szczególnej ostrożności.

Podczas silnych podmuchów wiatru kierowca powinien delikatnie skontrować ustawienie kół do kierunku wiatru, aby zrównoważyć jego siłę. Niezbędne jest dostosowanie prędkości do warunków atmosferycznych i zwiększenie dystansu do poprzedzającego pojazdu do minimum 3 sekund.

Ulewa Ulewa fot. Szkoła Jazdy Renault | Ulewa

Ulewa i burza z piorunami

Gdy w czasie jazdy zaskoczy nas gwałtowna burza, należy spokojnie stanąć na poboczu z dala od drzew oraz włączyć światła awaryjne. Jeśli burzy towarzyszą wyładowania atmosferyczne, najbezpieczniej jest pozostać w aucie, unikać jednak należy kontaktu z jakimikolwiek metalowymi elementami. Uderzenie pioruna w samochód nie jest groźne. To dlatego, że nadwozie auta działa jak klatka Faradaya.

Gdy nie możemy się zatrzymać (np. na autostradzie), należy zachować wzmożoną czujność i znacznie zmniejszyć prędkość oraz zwiększyć odstęp od poprzedzającego samochodu. Już sam deszcz znacznie ogranicza widoczność, a do tego przejeżdżając obok większych pojazdów, jak autobusy czy ciężarówki, narażeni jesteśmy na rozpryskującą się wodę wydostającą się spod ich kół, która często zalewa szybę, dodatkowo ograniczając widoczność. Trzeba też pamiętać, że w takich warunkach wydłuża się droga hamowania pojazdu.

Podczas burzy najlepiej wybrać jazdę autostradą lub drogą ekspresową, żeby ograniczyć ryzyko zatarasowania drogi lub nawet uderzenia w samochód przez złamane silnym wiatrem lub uderzeniem pioruna drzewo.

Ostre słońce Ostre słońce fot. Volkswagen | Ostre słońce

Ostre słońce

Na zewnątrz cieplutko, na niebie żadnej chmurki, czyli idealne warunki do jazdy samochodem. Ale i podczas gorących dni musimy pamiętać o kilku rzeczach.

Po pierwsze pamiętajmy o schłodzeniu wnętrza przed podróżą. Optymalna temperatura w samochodzie to 20 - 22 st.C. Zbyt wysoka temperatura w aucie wpływa na obniżenie koncentracji i sprawności motorycznej kierowcy. W połączeniu ze złą wentylacją powoduje niedotlenienie organizmu i dyskomfort psychiczny, a kierowca staje się senny.

Po drugie nie zapomnijmy o okularach przeciwsłonecznych. Nie tylko podniosą komfort podróży, ale też ochronią nasze oczy przed efektem olśnienia. Jest to chwilowe oślepienie, które może być spowodowane odbiciem światła, np. od karoserii samochodu czy od powierzchni wody.


Źródło: Szkoła Jazdy Renault

Więcej o:
Komentarze (4)
Jak kierowca we mgle | Poradnik
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • zujezo

    Oceniono 4 razy 2

    Nie ma to jak tysiące "kierowców" jeżdzących na przeciwmgielnych cały czas. Tylko pogratulować...

  • Gość: fytax

    Oceniono 3 razy 1

    "należą do nich mgła (...)"
    Czyli mgła, grad etc wolą jeździć zimą?
    Ja jebię, skończcie podstawówkę.

  • Gość: 4x4

    Oceniono 2 razy -2

    "Jeśli burzy towarzyszą wyładowania atmosferyczne, najbezpieczniej jest pozostać w aucie, unikać jednak należy kontaktu z jakimikolwiek metalowymi elementami."
    Taaaak, to nas uchroni niewątpliwie . Idąc tym tropem, jeśli wyładowanie pokonało odległość chmura - samochód to bez większego problemu pokonuje odległość klamka w drzwiach - człowiek :)
    Czy redaktor słyszało o klatce Faradaya?

  • Gość: Polak

    Oceniono 5 razy -3

    Ja już powoli mam dość tego polskiego lata. teraz co burza to boję się, że znów grad zdemoluje mi wóz. Już raz musiałem naprawiać w tym roku i na razie kurcze wolałbym tego uniknąć...:( Całe szczęście, że znalazłem serwis, gdzie robią z auto casco bezgotówkowo takie naprawy ( jakby co to szukajcie na http://puller.com.pl )

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX