Jak jeździć we mgle? |Poradnik

Jazda we mgle nie musi być koszmarem. Wystarczy znać kilka podstawowych zasad
Światła przeciwmgłowe Światła przeciwmgłowe Moto.pl | Światła przeciwmgłowe

Z mgłą za pan brat

Przełom października i listopada z reguły niesie za sobą gwałtowną zmianę pogody. Rano i wieczorami temperatury zbliżają się do 0°C, a kierowcy muszą coraz częściej zmagać się z gęstymi mgłami. Drobne kropelki unoszące się w powietrzu mogą dawać się we znaki, ale przy zachowaniu odpowiednich środków ostrożności możemy jeździć bezpiecznie nawet w najbardziej gęstym "mleku".

Co warto wiedzieć, żeby oswoić się z mgłą? Zebraliśmy dla Was kilka podstawowych wskazówek.

fot. sxc.hu fot. sxc.hu fot. sxc.hu

1. Noga z gazu

Pierwsze co powinniśmy zrobić, gdy zbliżamy się do granicy mgły to zmniejszyć prędkość. O ile? Idealna prędkość to taka, przy której będziemy w stanie wyhamować na widocznym przed autem, wolnym od przeszkód dystansie. Jeśli widoczność wynosi 20 metrów, jedźmy tak, abyśmy mogli na tych 20 metrach bezpiecznie zatrzymać pojazd. Lepiej też zwolnić zanim wjedziemy w obłok mgły. Za jego granicą może przecież kryć się zepsuty samochód, albo koniec karambolu.

We mgle mamy mniej - lub nie mamy żadnych - punktów odniesienia, które pozwoliłyby ocenić rzeczywistą prędkość auta (mgła tworzy iluzję zwolnionego tempa). Poza tym, gdy jedziemy w niej przez dłuższy czas, przyzwyczajamy się do panujących warunków, zaczynamy czuć się pewniej i bezwiednie przyspieszamy. Dlatego ważne jest, by co jakiś czas zerknąć na prędkościomierz i sprawdzić, czy przypadkiem nie rozpędziliśmy się za bardzo.

Ważne jest także zachowanie bezpiecznego odstępu od poprzedzającego pojazdu. Nawet trzy razy większego niż przy dobrych warunkach drogowych. Odpowiedni zapas odległości da nam czas na ewentualny manewr awaryjnego hamowania. Nie zapominajmy, że mgła to wilgoć także na samej drodze, która dodatkowo utrudnia takie manewry.

Kontrolki świateł przeciwmgłowych Kontrolki świateł przeciwmgłowych Moto.pl | Kontrolki świateł przeciwmgłowych

2. Światła

Gdy mgła jest naprawdę gęsta, a widoczność słaba, możemy - a nawet powinniśmy - użyć świateł przeciwmgłowych. Przednie, o ile nasze auto jest w takowe wyposażone, włączamy gdy widoczność spadnie do ok. 100-50 metrów. Jak to ocenić? Pomogą w tym na przykład przydrożne, białe słupki kilometrażowe, które w Polsce rozstawione są co 100 metrów (odległość możemy też ocenić na podstawie przerywanej, środkowej linii na drodze - o tym później).

Tylne światło przeciwmgłowe powinniśmy włączyć dopiero gdy widoczność spadnie poniżej 50 metrów. Dlaczego akurat wtedy? Bo w innym przypadku zamiast pomagać kierowcom jadącymi za nami, będziemy ich oślepiać. Z tego samego powodu ważne jest, abyśmy pamiętali o wyłączeniu go od razu gdy z mgły wyjedziemy.

W gęstej mgle nie należy włączać świateł drogowych, popularnie nazywanych długimi. Efekt będzie odwrotny do zamierzonego. Zamiast poprawić widoczność, dodatkowo rozświetlimy mgłę przed samochodem i przed oczami będziemy mieli jedną, wielką ścianę światła. Można za to spróbować innej sztuczki. Wiele współczesnych aut wyposażona jest w elektryczną regulację wysokości świecenia reflektorów. Wbrew pozorom, obniżenie promienia światła może poprawić widoczność przed autem.

Zdjęcie Dectane HALOGENY PRZECIWMGIELNE LED VW GOLF V 03-09 Zdjęcie Jacky auto sport ŚWIATŁA LAMPY PRZECIWMGIELNE H3 55W 12V 72800 Zdjęcie Żarówka tylnego światła przeciwmgielnego
HALOGENY PRZECIWMGIELNE LED Jacky auto ŚWIATŁA PRZECIWMGIELNE Żarówka tylnego światła przeciwmgielnego
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
sxc.hu sxc.hu sxc.hu

3. Czyste szyby

Widoczność we mgle i tak jest kiepska, warto więc zrobić wszystko, by dodatkowo jej nie pogarszać. Mgła to bardzo drobne kropelki wody zawieszone w powietrzu. Siłą rzeczy, po dłuższej jeździe w takim mokrym obłoku, na szybie będzie osadzać się wilgoć. Warto więc, od czasu do czasu, uruchomić wycieraczki.

Należy też zrobić wszystko, by zapobiec parowaniu przedniej szyby od wewnątrz. W zależności od potrzeba można odkręcić mocniej dmuchawę, włączyć ogrzewanie czy uruchomić klimatyzację, która bardzo skutecznie osusza powietrze.

Zdjęcie Płyn do spryskiwaczy NIGRIN 73945 Zdjęcie Sonax letni płyn do spryskiwaczy - Energy 4L Zdjęcie Sunnycar zimowy płyn do spryskiwaczy 5L
Płyn do spryskiwaczy NIGRIN 5L Sonax letni płyn do spryskiwaczy 5L Sunnycar zimowy płyn do spryskiwaczy 5L
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
sxc.hu sxc.hu sxc.hu

4. Linia prawdę Ci powie

We mgle najlepiej trzymać się jak najbliżej prawej krawędzi drogi, wyznaczonej przez ciągłą białą linię. Wbrew pozorom, obieranie kierunku jazdy na podstawie białych słupków kilometrażowych bywa zgubne. Szczególnie na krętej drodze, gdzie stojące po obu stronach drogi słupki mogą zlewać się jedną linię tworząc iluzję prostego odcinka drogi.

Ważne informacje możemy też czerpać obserwując linię środkową. Jeśli z normalnej przerywanej zmienia się bardziej gęstą (odległości między kolejnymi odcinkami linii są krótsze od nich samych) oznacza to, że zbliżamy się do niebezpiecznego miejsca albo linii ciągłej. Ta z kolei może alarmować o zbliżającym się skrzyżowaniu, ostrym zakręcie czy wzniesieniu.

Na podstawie przerywanej linii środkowej możemy też określić widoczność. Pojedynczy odcinek wraz z nie zamalowaną przerwą mierzy około 10 metrów. Zatem jeżeli podczas jazdy widać na raz nie więcej niż dwa białe odcinki przerywanej linii, widzialność wynosi nieco ponad te 10 m właśnie. Trzy paski białe świadczą o widzialności w granicach 25-30 metrów.

sxc.hu sxc.hu sxc.hu

5. Nie tylko oko

Kiedy widzimy nie dalej niż na kilka, kilkanaście metrów, ważniejszym od wzroku może okazać się zmysł słuchu. Jeśli zatem zmuszeni jesteśmy do jazdy w gęstym "mleku", warto wyłączyć radio i uchylić szyby. Dzięki temu będziemy mogli usłyszeć zbliżające się pojazdy, zanim jeszcze je zobaczymy.

Jest to szczególnie ważne, gdy podjeżdżamy do niebezpiecznych miejsc, takich jak skrzyżowania czy niestrzeżone przejazdy kolejowe.

sxc.hu sxc.hu sxc.hu

6. Cierpliwość

Chociaż wyprzedzanie podczas mgły nie jest zabronione, ze względu na podwyższone ryzyko powinniśmy ograniczyć liczbę manewrów do absolutnego minimum. Jeśli jednak przyjdzie nam ominąć wolniej jadące auto, ominąć pieszego czy rowerzystę to - poza obszarem zabudowanym - jesteśmy zobowiązani dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe.

Pamiętajmy jednak, że ze względu na znacznie ograniczony zasięg wzroku, ewentualne decyzje o wyprzedzaniu powinniśmy podejmować z najwyższą rozwagą.

sxc.hu sxc.hu sxc.hu

7. Gdy coś się stanie

Jeśli z jakichś względów będziemy musieli we mgle zatrzymać auto dopilnujmy, aby całkowicie zjechać nim z drogi i - to bardzo ważne - wyłączyć przednie światła. We mgle, kierowcy jeżdżą obierając kierunek między innymi na reflektory samochodów jadących z naprzeciwka. Jeśli zostawimy je włączone, możemy niechcący "ściągnąć" takiego kierowcę na przeciwny pas ruchu.

Nie powinniśmy jednak zostawiać auta bez żadnego oświetlenia. Podczas wymuszonego postoju na poboczu włączmy światła awaryjne i wystawmy za autem ostrzegawczy trójkąt.

 

Bartosz Sińczuk

ZOBACZ TAKŻE:

Nie ryzykuj w czasie burzy

Bezpieczna jazda - na kursie nie ma o tym mowy

Więcej o:
Copyright © Agora SA