TOP 10 | Pierwszy samochód

Odebraliśmy wreszcie upragnione prawo jazdy i świat stoi przed nami otworem. Potrzebujemy jeszcze tylko... samochodu. Co wybrać, by pierwsze auto było bezpiecznie, nie przysparzało problemów i nie kosztowało fortuny? Przygotowaliśmy dla Was kilka propozycji

Co wybrać?

Pierwsze cztery kółka to przede wszystkim poczucie wolności. Żeby jednak cieszyć się nią w pełni lepiej zastanowić się nad samochodem, który przysparza możliwie mało problemów. Czym więc kierować się przy wyborze pierwszego auta?

Doszliśmy do wniosku, że dla niedoświadczonego kierowcy ważniejsze od błyszczącego lakieru, czy wymyślnej karoserii jest, by bez stresu dojechać do celu. Nie znaczy to, że w naszym zestawieniu brakuje aut bez charakterem. Co więcej, każdy powinien znaleźć coś dla siebie.

Zapraszamy.

 

Nowe auta za 30 tys. złotych

Autotrader - ogłoszenia motoryzacyjne

Nissan Micra Nissan Micra Fot. Nissan | Nissan Micra

Nissan Micra

Niewielkie gabaryty to w mieście ogromny atut. Szczególnie dla początkujących kierowców. Ale mikre rozmiary to tylko jedna z wielu zalet krągłego Nissana. Łatwe prowadzenie, zwrotność, przyjemny wystrój przedziału pasażerskiego, lekko pracująca dźwignia zmiany biegów, precyzyjny układ kierowniczy i świetna widoczność pomogły autu zdobyć w 1993 roku tytuł europejskiego Samochodu Roku.

Micra uchodzi również za auto wyjątkowo trwałe i dobrze wypada w rankingach bezawaryjności (dotyczy to szczególnie modeli wyprodukowanych w Japonii). Silnik ma trwały łańcuch, a nie pasek rozrządu. Ten drugi lubi pęknąć bez ostrzeżenia, a rozciągnięty łańcuch grzechotaniem daje właścicieli sygnał, że naszedł czas wymiany, oszczędzając mu tym samym kosztownej naprawy silnika. Poza tym Nissany odporne są na korozję, a to istotna zaleta w naszych zimowych, zasolonych realiach, szczególnie kiedy rozpatrujemy zakup samochodu, który ma już swoje lata.

 

Micra odjeżdża z Europy

Nissan Micra - ogłoszenia

Honda CR-V Honda CR-V Fot. Honda | Honda CR-V

Honda CR-V

Znów coś japońskiego. Tym razem nieco większego i wyższego, co z pewnością docenią mniej doświadczeni kierowcy, którzy nie zwracają uwagi na krawężniki i dziury w asfalcie. Warto wspomnieć, że CR-V występuje także w wersji z napędem 4x4. Jest to system dołączający w razie potrzeby koła tylnej osi. W trudny teren lepiej się nim nie zapuszczać, ale świeżo upieczonym kierowcom pomoże ratować się z opresji. Szczególnie w zimie.

Chociaż Honda CR-V pierwszej generacji nie była notowana w raporcie niezawodności TÜV, uchodzi za samochód trwały i mało awaryjny. Nie trapiły go jej też problemy akcji nawrotowych. Najlepiej wybrać model wyprodukowany po 1999 roku. CR-V przeszedł wtedy lifting. Oprócz kilku kosmetycznych zmian w nadwoziu otrzymał zmodyfikowany, 2-litrowy silnik (lepsze osiągi i niższe zużycie paliwa).

 

Najbardziej niezawodne SUV-y

Honda CR-V - ogłoszenia

Ford Focus Ford Focus Fot. Ford | Ford Focus

Ford Focus

Kolejny model w naszym zestawieniu, który może pochwalić się tytułem Samochodu Roku. Czym w 1998 roku urzekł dziennikarzy? Głównie awangardowo skrojonym nadwoziem oraz bezkompromisowym podejściem do konstrukcji. Zachwycała m.in. praca wielowahaczowego, tylnego zawieszenia, które zasłużenie stawiane było wówczas w klasie kompaktowej za wzór.

Focus nie był jednak autem pozbawionym wad. Szczególnie dotyczy to egzemplarzy z pierwszych dwóch lat produkcji. Konstrukcja cierpiała na choroby wieku dziecięcego. Niewielkie usterki i błędy w oprogramowaniu Ford systematycznie likwidował przy okazji kolejnych wizyt w ASO. Choć nie jest to regułą, pierwsze Focusy bywały też bardzo podatne na ataki rdzy. Dlatego zdecydowanie lepiej poszukać modelu po liftingu (od 2001 r.), dużo bardziej odpornego na korozję i wyleczonego z wcześniejszych niedomagań.

Jaki silnik wybrać? Ciekawym kompromisem wydaje się benzynowe 1.6. 100 KM w zupełności wystarczy do sprawnej jazdy - także w trasie - a zużycie paliwa nie zrujnuje konta bankowego właściciela. 300 tys. przebiegu to dla zadbanego silnika żaden wyczyn.

 

Ford Focus 2.0 TDCi | Pierwsza jazda

Ford Focus - ogłoszenia

8) Opel Zafira 2.0 DTH 100 KM (583 sztuki), rok: 2001 8) Opel Zafira 2.0 DTH 100 KM (583 sztuki), rok: 2001 Fot. Opel

Opel Zafira

Minivan potrzebny od zaraz? Proszę bardzo. Może i nie jest to przykład stylistycznej ekstrawagancji, ale pudełkowate nadwozie Zafiry kryje obszerne i funkcjonalne wnętrze. Co więcej, autem może podróżować nawet siedem osób - w podłodze bagażnika ukryte są dwa dodatkowe fotele. Jeśli natomiast pięć miejsc wystarczy, można cieszyć się przestrzenią bagażową o pojemności 600 litrów. Ahoj przygodo!

Warto rozejrzeć się za egzemplarzami z rodzimego, niemieckiego rynku, które były lepiej wyposażone niż auta z polskich salonów.

Szeroka gama silników pozwala skroić auto idealne do indywidualnych potrzeb. Pod maską znaleźć można jeden z pięciu motorów benzynowych: od wolnossącego 1.6, aż po 200-konną, turboładowaną 2-litrówkę w wersji OPC. Zafira występowała również w odmianie zasilanej gazem ziemnym. Zwolennicy silników wysokoprężnych mogą wybrać turbodiesla o pojemności 2- albo 2,2 l. Świeżo upieczeni kierowcy, którzy nie radzą sobie najlepiej z wachlowaniem biegami mogą poszukać auta ze skrzynią automatyczną.

 

Trzecie wcielenie Opla Zafiry

Opel Zafira - ogłoszenia

BMW seria 3 BMW seria 3 Fot. BMW | BMW seria 3 (E36)

BMW serii 3

Większość młodych kierowców nie ma jeszcze wielkiej rodziny i działki nad jeziorem. Dużo jest osób, dla których samochód to wyzwanie. Zdajemy sobie sprawę, że polecanie "zielonemu" kierowcy auta z napędem na tył to trochę tak, jak namawiać świeżo upieczonego motocyklistę, by swoją przygodę z dwoma kółkami zaczął od razu od mocnego ścigacza. Nie trzeba jednak od razu kupować najmocniejszej wersji z plakietką M3.

Tak się składa, że w temacie silników E36 pozwala grymasić do woli. Kilkanaście jednostek do wyboru sprawia, że każdy powinien znaleźć coś  dla siebie. Na początek najlepiej byłoby wybrać coś z dołu skali, takie 318 tds na przykład. 90 KM i 14 sekund do setki nie powinno nikomu zrobić krzywdy. Wspomniana już, najmocniejsza odmiana "trójki" oddaje we władanie kierowcy 321 KM, ale młodemu adeptowi sportowej jazdy powinno w zupełności wystarczyć auto z 2-litrową, rzędową "szóstką". 150  KM i napęd na tył to i tak więcej niż potrzeba na początek.

Niestety auto nie ciszy się dobrą reputacją, a znalezienie niezmęczonego i oryginalnego (czyt. nie stunignowanego) egzemplarza może pochłonąć trochę czasu. Warto jednak się poświęcić.

 

Szybkie BMW M3 od Vorsteinera

BMW 320 - ogłoszenia

Skoda Fabia Skoda Fabia Fot. Skoda | Skoda Fabia

Skoda Fabia

Fabia była drugim po Octavii modelem Skody opartym całkowicie na technologii Volkswagena, co przełożyło się na wysokie lokaty w rankingach bezawaryjności, jakości wykonania oraz mechanicznej precyzji. Zwinne, małe auto, świetnie sprawdza się w mieście, bardzo dobrze się prowadzi. Jest też zaskakująco - jak na swoje gabaryty, oczywiście - przestronne.

Fabie pierwszej generacji dostępne były z jednostkami napędowymi wywodzącymi się z dawnych silników Skody. Warto jednak rozejrzeć się za egzemplarzem napędzanym sercem Volkswagena. Te są znacznie mniej problematyczne w eksploatacji.

Od premiery w 1997 r. mocnym atutem Fabii była cena. Nawet dziś nowego, przebranego w garnitur Skody, małego Volkswagena można kupić za około 30 tys. złotych. Ciekawą promocję przygotował też jeden z warszawskich dilerów, który od ceny auta odliczy dodatkowy koszt kursu prawa jazdy.

 

2000 km na jednym zbiorniku paliwa

Skoda Fabia - ogłoszenia

Honda Civic Honda Civic Fot. Honda | Honda Civic

Honda Civic

Kolejny przykład solidnej japońszczyzny z odrobiną "radosnej" nutki. Silniki Civica nie dość, że całkiem oszczędne to jeszcze potrafią dać dużo frajdy z jazdy, a jeśli dobrze o nie zadbać zawiozą na koniec świata i z powrotem. Na polskim rynku najpopularniejsze są auta wyposażone w benzynowe 1.4 o mocy 90 KM. W sam raz na pierwsze auto. Szukający nieco większej dawki emocji mogą poszukać egzemplarzy z mocniejszymi silnikami o pojemności 1,5 i 1,6 l. Turbodiesle występują najczęściej w odmianach kombi.

Jeśli nie potrzebujemy rodzinnego Civica, warto rozejrzeć się za wersją trzydrzwiową. Produkowane w Japonii auta dużo lepiej, niż chociażby fastbacki pochodzące z brytyjskiej fabryki w Swindon, znoszą dziurawe polskie drogi.

Na koniec dobra wiadomość dla urodzonych dusigroszów - benzyniaki występowały w wersjach z metalowym kolektorem ssącym, dzięki którym żyły w zgodzie z najtańszymi systemami LPG.

 

Honda Civic najlepszym kompaktem

Honda Civic - ogłoszenia

Volkswagen Golf Volkswagen Golf Fot. Volkswagen | Volkswagen Golf

Volkswagen Golf Mk4

Przebojowy Golf, prędzej czy później, musiał pojawić się w naszym zestawieniu. Z zewnątrz może i stylistycznie toporny, za to świetnie wykończony w środku (materiały przeniesione wprost z Audi), komfortowy i całkiem przestronny jak na tę klasę aut. Do tego w pełni ocynkowana karoseria, na którą producent dawał w 12-letnią gwarancję. Taki przewidywalny i solidny kompan. Szczególnie gdy pod maską pracuje niezniszczalne 1.9 TDI na pompowtryskiwaczach.

Trudno zatem dziwić się, że Golf - także ten czwartej generacji - jest tak częstym widokiem na polskich ulicach. Jego popularność natomiast niesie ze sobą pewną istotną korzyść. Jeśli coś się zepsuje, na rynku znaleźć można ogromną ilość zamienników, które dodatkowo są prawie tak tanie jak... barszcz. Rzecz istotna dla młodego, najczęściej jeszcze niezbyt zamożnego właściciela.

 

Volkswagen Golf Cabrio | Pierwsza jazda

VW Golf Cabrio - ogłoszenia

Toyota Corolla Toyota Corolla Fot. Toyota | Toyota Corolla

Toyota Corolla

A jeśli ktoś szuka solidnego kompaktu, ale Golf nie do końca trafia w jego gusta? Na pewno można rozważyć kupno Corolli.

To nie przypadek, że właśnie ósma generacja tego modelu pobiła światowy rekord produkcji. Benzynowe silniki pracują cicho i oszczędne, wielowahaczowe zawieszenie tylne zapewnia wysoki komfort jazdy, stosunkowo przestronne wnętrze daje poczucie wygody, a jakość wykonania mogła być wzorcem dla ówczesnych konkurentów z klasy. Na popularności nie zdołał nawet zaciążyć kontrowersyjny przód z owadzimi, wyłupiastymi reflektorami, który to nota bene musiał zostać zmieniony po zaledwie 30 miesiącach od premiery auta. Krytycy byli bezlitośni.

Corolla jest wciąż często poszukiwanym autem na rynku wtórnym. Głównie za sprawą legendarnej trwałości i bezawaryjności. W historii tego modelu nie było żadnych serwisowych akcji nawrotowych, a zadbane egzemplarze trzymają się świetnie do dziś. To ważne, bo naprawy w autoryzowanych serwisach Toyoty do tanich nie należą.

 

Najczęściej kradzione auta w 2010 roku

Toyota Corolla - ogłoszenia

Honda CRX Del Sol Honda CRX Del Sol Fot. Honda | Honda CRX Del Sol

Honda CRX Del Sol

Na koniec coś... oryginalnego. Bardziej zabawka, niż uniwersalny wół roboczy. Co oznacza dopisek Del Sol? To, że ostatnia generacja CRX-a posiada zdejmowany dach typu Targa i przy sprzyjającej aurze można małe coupe zamienić w "słoneczny" kabriolet. Rozwiązanie z demontowanym panelami dachowymi ma tę dodatkową zaletę, że w przeciwieństwie do cabrio z miękkim dachem, właściciel Del Sola może spać dużo spokojniej...

Chociaż w pierwszej chwili auto wydawać się może zupełnie niepraktyczne, spokojnie można nim wybrać się na dłuższą wycieczkę. We dwoje, oczywiście. Wyciągnięty kuper kryje bowiem całkiem spory, 300-litrowy bagażnik.

Mimo, iż nadwozie Del Sola nie jest już tak sztywne jak w poprzednich generacjach CRX-a, auto odziedziczyło sporo z ducha Renaissance Model X. Niewielka masa (ok. 1100 kg), nisko umieszczony środek ciężkości i uczucie, że siedzi się kilka centymetrów nad asfaltem w połączeniu z dynamicznymi silnikami benzynowymi potrafią z nawiązką wynagrodzić młodemu kierowcy trudy szkolenia i stresy związane ze zdaniem upragnionego prawka.

 

Honda CRX (1983 -1998)

Honda CRX

Więcej o:
Copyright © Agora SA