Instalacja gazowa | Plusy i minusy

Głównym kryterium przy podejmowaniu decyzji o montażu instalacji gazowej w samochodzie jest jego opłacalność. A co z innymi plusami i minusami takiego rozwiązania? Nikt i nic nie jest przecież bez wad

Plusy:

1. Oszczędności z jazdy - to zdecydowanie najpoważniejszy atut instalacji gazowej. Im więcej jeździmy, tym więcej oszczędzamy. Proste i genialne zarazem. Kalkulator opłacalności znajdziesz tutaj, wystarczy wpisać parametry.

2. Ekologia - to z kolei najmniej w Polsce doceniany plus instalacji gazowych. Jako społeczeństwo dopiero uczymy się ekologicznego myślenia i zachowań, co przy braku wsparcia i odpowiednich preferencji ze strony państwa może potrwać wieki. W wielu krajach Zachodniej Europy istnieją preferencje dla autogazu, a ekoświadomość obywateli stoi na wysokim poziomie. Na szczęście nie musimy czekać na rządowe wsparcie - już dziś możemy mniej truć środowisko jeżdżąc na gazie, a może ktoś nam za to kiedyś "podziękuje", np. obniżając składkę OC.

W niektórych miastach Europy, gdzie zanieczyszczenie powietrza i ochrona zabytków przed jego skutkami są poważnymi problemami, wprowadza się ograniczenia w ruchu samochodów, które jednak nie dotyczą aut z gazem i elektrycznych. Dziś w Polce ta kwestia jeszcze nas nie dotyczy, ale łatwo zauważyć, jak szybko rośnie liczba samochodów i jak coraz dłużej stoimy w korkach.

3. Zwiększony zasięg - instalacja gazowa jest układem dodatkowym, paliwem bazowym pozostaje benzyna. Możliwość swobodnego przełączania i wybierania rodzaju zasilania powoduje, iż dystans możliwy do przejechania znacznie się wydłuża. Nawet perspektywa braku stacji nie jest problemem, bo zawsze można do niej dojechać na "bezołowiowej".

4. Silnik na gazie pracuje ciszej i jest bardziej elastyczny - paliwo gazowe ma wysoką liczbę oktanową (ok. 110), co zapewnia "miękką", płynną pracę silnika i jego większą elastyczność. Na pewno skorzystamy z tych zalet w mieście, gdzie często ruszamy, zatrzymujemy się i wyprzedzamy, a hałas stał się jedną z form zanieczyszczenia środowiska.

5. Silnik zasilany gazem "żyje" dłużej - LPG jest wprowadzane do cylindrów w optymalnej formie, czyli jako gaz. Konstruktorzy od lat starają się, aby benzyna dostawała się do komór spalania w tej postaci, a w wypadku gazu jego własności fizyczne z miejsca to zapewniają. Dzięki temu nie tylko zapłon przebiega łagodniej i jest bardziej efektywny, ale też ochronna warstwa oleju silnikowego nie jest "spłukiwana" ze ścianek cylindra.

Minusy

1. Dodatkowy serwis - jak już zaznaczyliśmy, instalacja gazowa jest układem dodatkowym, który także wymaga opieki serwisowej, tak jak zresztą całe auto. Kto regularnie dba o samochód, nie odczuje tego zanadto. Zwłaszcza finansowo, bo prawidłowo założony i wyregulowany system LPG z nawiązką na siebie "zapracuje" oszczędnościami.

2. Droższe przeglądy rejestracyjne - instalacja gazowa podlega corocznemu przeglądowi w stacji kontroli pojazdów. Odbywa się to podczas przeglądu całego samochodu, ale dodatkowo kosztuje. Obecnie w przypadku samochodu osobowego bez gazu zapłacimy za przegląd 98 zł, a za przegląd z gazem 161 zł (taksówka - dodatkowo 42 zł, a więc odpowiednio 140 lub 203 zł). W przypadku samochodów nowych (do 4 lat), które podlegają pierwszemu przeglądowi po 3 latach, a kolejny wyznaczony jest po następnych 2, okres między przeglądami skracany jest do 1 roku.

3. Zmniejszony bagażnik - zbiornik na gaz zajmuje część przestrzeni bagażowej. Zbiorniki w kształcie walca w stały sposób ograniczają miejsce. Zbiorniki toroidalne umieszczane są we wnęce koła zapasowego i nie zajmują użytecznej przestrzeni, ale musimy część z niej i tak poświęcić na samo koło. Można je włożyć do specjalnego pokrowca i przemieszczać w razie potrzeby albo zupełnie usunąć z samochodu - coraz częściej stosowane są zestawy do naprawy koła, które praktycznie nie zajmują miejsca.

4. Konieczność większego dbania o stan techniczny silnika - gaz jest paliwem bardziej wymagającym niż benzyna, ponieważ zapala się trudniej i w wyższej temperaturze. Z tego powodu należy regularnie dbać o właściwy stan układu ssącego i zapłonowego. W niektórych samochodach i przy niektórych rozwiązaniach technicznych wymagana jest częstsza wymiana świec zapłonowych, przewodów wysokiego napięcia i filtra powietrza. Oczywiście, jeżeli użytkownik ma nawyk regularnego serwisowania swojego samochodu, po montażu instalacji gazowej niewiele się zmieni. Najbardziej zauważą to ci kierowcy, którzy ograniczają obsługę swoich samochodów do niezbędnego minimum.

5. Zakaz parkowania na niektórych podziemnych parkingach - gaz propan-butan (LPG) jest cięższy od powietrza, przez co ma tendencję do zalegania w najniższych punkach podłoża. Z tego powodu samochodu z instalacją gazową nie powinno się parkować w garażu z kanałem, a na niektórych parkingach podziemnych obowiązuje zakaz wjazdu.

Każde rozwiązanie, tak jak i instalacja gazowa, ma plusy i minusy. Chcąc oszczędzać w banku pieniądze, musimy je tam zdeponować i świadomie zgodzić się na ich czasowe "zamrożenie". Chcąc żyć ekologicznie, także podejmujemy wysiłek - segregujemy śmieci, oszczędzamy prąd wyłączając zbędne jego odbiorniki w domu czy kupujemy droższe, ale trwalsze energooszczędne świetlówki, aby zastąpić tradycyjne żarówki. Decydując się na jeżdżenie samochodem ponosimy koszty, bierzemy na siebie odpowiedzialność wynikającą z udziału w ruchu drogowym i stoimy w korkach.

Instalację gazową montujemy głównie z dwóch powodów: dla oszczędności i ekologii. Chcąc oszczędzać i mniej truć środowisko (a może kiedyś także otrzymać jakieś wsparcie czy przywileje), musimy najpierw zainwestować w instalację gazową i odrobinę zmienić swoje nawyki. Nieco większe koszty przeglądów czy częstszej wymiany świec z całą pewnością zostaną zrekompensowane przez oszczędności z jazdy na gazie. Możliwość wjazdu do centrum, gdzie dla większości kierowców obowiązuje ograniczenie ruchu, zrekompensuje nam spotkany czasem zakaz wjazdu na parking podziemny. Regularnie serwisowany samochód z pewnością nie zawiedzie, a cichą i elastyczną pracę silnika na gazie docenimy jeżdżąc w ruchu miejskim. Nie twierdzimy, że LPG w samochodzie to złoty środek - takiego jeszcze nie odkryto w żadnej chyba dziedzinie. Ma jednak na tyle poważne zalety, że coraz więcej kierowców na całym świecie decyduje się na to paliwo, w tym ponad 2,7 miliona w samej Polsce. Tak ogromna liczba ludzi nie może się przecież mylić!

Źródło: Gazeo.pl

Więcej o:
Copyright © Agora SA