Gazeta.pl > Porady >  LPG

Instalacja gazowa | Plusy i minusy

gazeo.pl
01.02.2013 16:05
A A A Drukuj
LPG

LPG (Fot. Wojciech Surdziel)

Głównym kryterium przy podejmowaniu decyzji o montażu instalacji gazowej w samochodzie jest jego opłacalność. A co z innymi plusami i minusami takiego rozwiązania? Nikt i nic nie jest przecież bez wad

Plusy:

1. Oszczędności z jazdy - to zdecydowanie najpoważniejszy atut instalacji gazowej. Im więcej jeździmy, tym więcej oszczędzamy. Proste i genialne zarazem. Kalkulator opłacalności znajdziesz tutaj, wystarczy wpisać parametry.

2. Ekologia - to z kolei najmniej w Polsce doceniany plus instalacji gazowych. Jako społeczeństwo dopiero uczymy się ekologicznego myślenia i zachowań, co przy braku wsparcia i odpowiednich preferencji ze strony państwa może potrwać wieki. W wielu krajach Zachodniej Europy istnieją preferencje dla autogazu, a ekoświadomość obywateli stoi na wysokim poziomie. Na szczęście nie musimy czekać na rządowe wsparcie - już dziś możemy mniej truć środowisko jeżdżąc na gazie, a może ktoś nam za to kiedyś "podziękuje", np. obniżając składkę OC.

W niektórych miastach Europy, gdzie zanieczyszczenie powietrza i ochrona zabytków przed jego skutkami są poważnymi problemami, wprowadza się ograniczenia w ruchu samochodów, które jednak nie dotyczą aut z gazem i elektrycznych. Dziś w Polce ta kwestia jeszcze nas nie dotyczy, ale łatwo zauważyć, jak szybko rośnie liczba samochodów i jak coraz dłużej stoimy w korkach.

3. Zwiększony zasięg - instalacja gazowa jest układem dodatkowym, paliwem bazowym pozostaje benzyna. Możliwość swobodnego przełączania i wybierania rodzaju zasilania powoduje, iż dystans możliwy do przejechania znacznie się wydłuża. Nawet perspektywa braku stacji nie jest problemem, bo zawsze można do niej dojechać na "bezołowiowej".

4. Silnik na gazie pracuje ciszej i jest bardziej elastyczny - paliwo gazowe ma wysoką liczbę oktanową (ok. 110), co zapewnia "miękką", płynną pracę silnika i jego większą elastyczność. Na pewno skorzystamy z tych zalet w mieście, gdzie często ruszamy, zatrzymujemy się i wyprzedzamy, a hałas stał się jedną z form zanieczyszczenia środowiska.

5. Silnik zasilany gazem "żyje" dłużej - LPG jest wprowadzane do cylindrów w optymalnej formie, czyli jako gaz. Konstruktorzy od lat starają się, aby benzyna dostawała się do komór spalania w tej postaci, a w wypadku gazu jego własności fizyczne z miejsca to zapewniają. Dzięki temu nie tylko zapłon przebiega łagodniej i jest bardziej efektywny, ale też ochronna warstwa oleju silnikowego nie jest „spłukiwana” ze ścianek cylindra.

Minusy

1. Dodatkowy serwis - jak już zaznaczyliśmy, instalacja gazowa jest układem dodatkowym, który także wymaga opieki serwisowej, tak jak zresztą całe auto. Kto regularnie dba o samochód, nie odczuje tego zanadto. Zwłaszcza finansowo, bo prawidłowo założony i wyregulowany system LPG z nawiązką na siebie „zapracuje” oszczędnościami.

2. Droższe przeglądy rejestracyjne - instalacja gazowa podlega corocznemu przeglądowi w stacji kontroli pojazdów. Odbywa się to podczas przeglądu całego samochodu, ale dodatkowo kosztuje. Obecnie w przypadku samochodu osobowego bez gazu zapłacimy za przegląd 98 zł, a za przegląd z gazem 161 zł (taksówka - dodatkowo 42 zł, a więc odpowiednio 140 lub 203 zł). W przypadku samochodów nowych (do 4 lat), które podlegają pierwszemu przeglądowi po 3 latach, a kolejny wyznaczony jest po następnych 2, okres między przeglądami skracany jest do 1 roku.

3. Zmniejszony bagażnik - zbiornik na gaz zajmuje część przestrzeni bagażowej. Zbiorniki w kształcie walca w stały sposób ograniczają miejsce. Zbiorniki toroidalne umieszczane są we wnęce koła zapasowego i nie zajmują użytecznej przestrzeni, ale musimy część z niej i tak poświęcić na samo koło. Można je włożyć do specjalnego pokrowca i przemieszczać w razie potrzeby albo zupełnie usunąć z samochodu - coraz częściej stosowane są zestawy do naprawy koła, które praktycznie nie zajmują miejsca.

4. Konieczność większego dbania o stan techniczny silnika - gaz jest paliwem bardziej wymagającym niż benzyna, ponieważ zapala się trudniej i w wyższej temperaturze. Z tego powodu należy regularnie dbać o właściwy stan układu ssącego i zapłonowego. W niektórych samochodach i przy niektórych rozwiązaniach technicznych wymagana jest częstsza wymiana świec zapłonowych, przewodów wysokiego napięcia i filtra powietrza. Oczywiście, jeżeli użytkownik ma nawyk regularnego serwisowania swojego samochodu, po montażu instalacji gazowej niewiele się zmieni. Najbardziej zauważą to ci kierowcy, którzy ograniczają obsługę swoich samochodów do niezbędnego minimum.

5. Zakaz parkowania na niektórych podziemnych parkingach - gaz propan-butan (LPG) jest cięższy od powietrza, przez co ma tendencję do zalegania w najniższych punkach podłoża. Z tego powodu samochodu z instalacją gazową nie powinno się parkować w garażu z kanałem, a na niektórych parkingach podziemnych obowiązuje zakaz wjazdu.

Każde rozwiązanie, tak jak i instalacja gazowa, ma plusy i minusy. Chcąc oszczędzać w banku pieniądze, musimy je tam zdeponować i świadomie zgodzić się na ich czasowe „zamrożenie”. Chcąc żyć ekologicznie, także podejmujemy wysiłek - segregujemy śmieci, oszczędzamy prąd wyłączając zbędne jego odbiorniki w domu czy kupujemy droższe, ale trwalsze energooszczędne świetlówki, aby zastąpić tradycyjne żarówki. Decydując się na jeżdżenie samochodem ponosimy koszty, bierzemy na siebie odpowiedzialność wynikającą z udziału w ruchu drogowym i stoimy w korkach.

Instalację gazową montujemy głównie z dwóch powodów: dla oszczędności i ekologii. Chcąc oszczędzać i mniej truć środowisko (a może kiedyś także otrzymać jakieś wsparcie czy przywileje), musimy najpierw zainwestować w instalację gazową i odrobinę zmienić swoje nawyki. Nieco większe koszty przeglądów czy częstszej wymiany świec z całą pewnością zostaną zrekompensowane przez oszczędności z jazdy na gazie. Możliwość wjazdu do centrum, gdzie dla większości kierowców obowiązuje ograniczenie ruchu, zrekompensuje nam spotkany czasem zakaz wjazdu na parking podziemny. Regularnie serwisowany samochód z pewnością nie zawiedzie, a cichą i elastyczną pracę silnika na gazie docenimy jeżdżąc w ruchu miejskim.
Nie twierdzimy, że LPG w samochodzie to złoty środek - takiego jeszcze nie odkryto w żadnej chyba dziedzinie. Ma jednak na tyle poważne zalety, że coraz więcej kierowców na całym świecie decyduje się na to paliwo, w tym ponad 2,7 miliona w samej Polsce. Tak ogromna liczba ludzi nie może się przecież mylić!

Źródło: Gazeo.pl

Zobacz także

Komentarze (34)
Zaloguj się
  • Gość: Adam

    Oceniono 24 razy 14

    Jeżdżę na LPG od 10 lat, w instalacjach poprzedniej generacji były non stop problemy prychanie, kichanie, wypalanie paliwa z gaźnika. Jednak od kiedy pojawiły się instalacje sekwencyjne praktycznie nie ma znaczenia czy jeździmy na benzynie czy na gazie (poza kosztami). Awaryjność jest znikoma a jak robie 300km po mieście za 80zł to wszystkie minusy schodzą daleko na drugi plan. Polecam LPG

  • Gość: Michał

    Oceniono 17 razy 9

    Powiedzmy sobie szczerze że pierwszy Plus - OSZCZĘDNOŚĆ przeważa wszystkie minusy :)) przynajmniej dla mnie, już 2 samochód mam na gazie i polecam wszystkim.

  • Gość: Gość:

    Oceniono 29 razy 7

    Takie bzdury:
    1. "Konstruktorzy od lat starają się, aby benzyna dostawała się do komór spalania w tej postaci, a w wypadku gazu jego własności fizyczne z miejsca to zapewniają."
    - ciekawe czemu najnowsze generacje LPG wtryskują ciekły gaz, a dzięki temu osiągi takiej instalacji są bardzo zbliżone do benzyny

    2. "paliwo gazowe ma wysoką liczbę oktanową (ok. 110), co zapewnia "miękką", płynną pracę silnika i jego większą elastyczność"
    - co ma piernik do wiatraka, o ile nie zmodyfikujemy silnika do pracy z paliwem 110oktanowym to nie będzie żadnej poprawy elastyczności ani miękkiej i cichej jazdy

    3. Silnik zasilany gazem "żyje" dłużej
    - szkoda że rzeczywistość potwierdza odwrotną regułę. Silnik z LPG wymaga większej dbałości, czyli de facto, ma większe prawdopodobieństwo awarii, dalej LPG ma słabe właściwości smarujące i wyższą temperaturę spalania a to nie są przesłanki do dłuższego życia.

    4. Zwiększony zasięg
    - jeszcze nie spotkałem się z nikim kto mając LPG tankowałby rzadziej niż w takim samym aucie tylko z benzyną.

  • Gość: pintonek

    Oceniono 1 raz 1

    Mam drugi samochód na gazie. Do pierwszego cięzko było mnie namówić (przeróbka), a drugi juz kupiłem z instalacją. co tu dużo mówić... wszystkie minusy (oczywiscie plusy też są) samochodu jaki obecnie posiadam natychmiast przysłania fakty posiadania przez niego instalacji LPG. Przykład mojego Renault Scenic... trasa 80% + 20% Warszawa na 39l LPG zrobiłem 574km minus jazda na benzynie ok 6km (ale to juz super max)... szczeka mi opadła przy tym wyniku... 7l/100 LPG (19zł/100km). Który mini van z konca lat 90' jeździ taniej ? :)

  • pluuto

    Oceniono 15 razy 1

    Ten zasięg to bym rozpatrzył dwojako, z jednej strony mając LPG i benzynę zwiększa się zasięg, ale chcąc jeździć tylko oszczędnie na LPG zasięg się diametralnie zmniejsza. Tankowanie co około 350km to dla mnie jedna z największych wad LPG, w dieslu robię około 1 tyś. na pełnym baku, w ten sposób robiłem już trasę W-wa - Trójmiast - W-wa z tankowaniem tylko przed wyjazdem.

  • Gość: morlok57

    0

    toyota carina e 300000 na gazie .co 20000 tysiecy zmiana olejebez dolewki .w jednej rece. ile toyot bym kupil na roznicy .myslcie cielaczki bo warto ha ha

  • Gość: Mati

    0

    Dal mnie dwa plusy, OSZCZEDNOSC i satysfackja jak znajomy z dieslem dzwoni w zime zeby przyjechac pomoc mu odpalic auto albo podcholowac do mechanika, taka prawda, zima nas nie rozpieszcza.

  • Gość: piotrek

    0

    + Dzięki temu nie tylko zapłon przebiega łagodniej i jest bardziej efektywny
    - gaz jest paliwem bardziej wymagającym niż benzyna, ponieważ zapala się trudniej i w wyższej temperaturze

  • Gość: pracownik ing katowice

    0

    Niestety ostatnio jakis niekompetentny kierownik ING zakazał wjazdu pracownikom na parkingi nadziemne w Katowiach na sokolskiej (przez 10 lat mozna było wjeżdzac bowiem parkingi nadziemne były projektowane pod LPG),,,, to dopiero niekompetencja...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Czy jesteś za obowiązkiem stosowania opon zimowych?

  • 40%

    Tak, to poprawi bezpieczeństwo (1808)

  • 32%

    Tak, ale dopuściłbym też opony całoroczne (1434)

  • 25%

    Nie, to wyłudzanie pieniędzy od kierowców (1120)

  •   3%

    Nie mam zdania (150)

Liczba oddanych głosów: 4512