Używany samochód z gazem

Ceny benzyny i oleju napędowego poszybowały w rejony, które powodują, że przeciętny obywatel naszego kraju zaczyna się zastanawiać nad koniecznością codziennego użytkowania samochodu. A jeśli już nie może się bez niego obejść to szuka sposobów na zmniejszenie wydatków związanych z zakupem paliwa

Coraz więcej osób kupujących samochód rozważa zasilanie LPG, ponieważ właśnie autogaz pozwala na zmniejszenie o około połowę kosztów eksploatacji związanych z paliwem. Czy jednak z ogromu ofert sprzedaży samochodów wybierać egzemplarz już wyposażony w gazowy układ zasilania, czy też kupić samochód bez LPG i zamontować instalację we własnym zakresie?


Fabryczne instalacje gazowe wykorzystują wysokiej jakości komponenty pochodzące od wiodących firm branży LPG

Obie metody są dobre choć pierwsza będzie z pewnością tańszym rozwiązaniem. Jeśli dodatkowo jest to samochód dostosowany fabrycznie do zasilania gazem otrzymujemy wysokiej klasy, markową instalację (producenci pojazdów wybierają systemy z „górnej półki”). Druga opcja kusi użytkownika nową, będącą na gwarancji instalacją gazową.

Najważniejsze jest jednak (zarówno w przypadku zakupu samochodu, który chcemy dostosować do zasilania gazem jak i pojazdu z instalacją gazową) sprawdzenie czy do danego silnika można bez przeszkód zastosować instalację LPG. Technicznie, oprócz siników z bezpośrednim wtryskiem benzyny (choć i do takich jednostek napędowych pojawiają się coraz liczniej reprezentowane instalacje gazowe), LPG można zastosować do każdego pojazdu wyposażonego w silnik benzynowy. Na rynku są jednak nieliczne silniki, których "zagazowanie" jest kłopotliwe lub obarczone możliwością występowania wielu problemów. Takie samochody w rozważaniach zakupowych należy pomijać, kierując się opiniami doświadczonych warsztatów montujących, które najlepiej wiedzą jakie silniki można bez przeszkód zasilać LPG.


Montaż instalacji gazowej w niezależnym warsztacie niesie za sobą szereg korzyści, czyli np. instalację dobraną indywidualnie pod kątem konkretnej jednostki napędowej, co w większości przypadków skutkuje znacznie niższą (w porównaniu do rozwiązań fabrycznych) ceną

Montaż LPG na "własną rękę" ma tę zaletę, że można wybrać instalację taką jaka nam odpowiada, zarówno pod względem funkcjonalnym jak i kosztów montażu. Można zainstalować odpowiedni do swoich potrzeb zbiornik paliwa gazowego. Jeśli jest to zbiornik walcowy użytkownik ma możliwość zamontowania go w dogodny dla siebie sposób (poprzecznie lub wzdłużnie). To samo dotyczy przełącznika rodzaju zasilania, czy zaworu tankowania, które można zamontować w optymalnym dla siebie położeniu. Ponadto montaż indywidualny w stosunku do rozwiązań oferowanych jako fabryczne jest rozwiązaniem znacznie tańszym, ponieważ w większości (szczególnie tańszych modeli samochodów) nie ma potrzeby stosowania drogich, markowych komponentów, a instalację możemy z powodzeniem zamontować poza autoryzowaną siecią stacji obsługi, w niezależnym warsztacie.

Właśnie w tym aspekcie (dużej elastyczności w zakresie doboru systemu zasilania gazowego) można upatrywać pewną przewagę warsztatów niezależnych. Przy odpowiednim doświadczeniu są one w stanie dobrać odpowiednią do konkretnego samochodu instalację gazową, czyli zaoferować system gazowy, który jest wypadkową wymagań technicznych i kosztów, które musi ponieść użytkownik. W ten sposób, w większości przypadków, można zaoferować system tańszy niż oferowane rozwiązania fabryczne (jeśli do danego modelu samochodu jest taka opcja oferowana) przy zachowaniu wymaganych reżimów technicznych. W przypadku importera czy producenta samochodu takie działanie (indywidualny dobór systemu do konkretnego modelu) jest niemożliwe. W ofercie znajduje się zawsze przynajmniej kilka pojazdów zasilanych LPG, zatem znacznie łatwiej zaoferować jeden system zasilania gazowego, który jest różnicowany pod kątem poszczególnych modeli jedynie za pomocą oprogramowania sterownika. Komponenty są takie same, pochodzą od tego samego dostawcy, co ułatwia choćby obsługę samochodów na gwarancji.


Duża elastyczność montażu instalacji w warsztatach niezależnych powoduje, że można dostosować konfigurację systemu do własnych potrzeb. Przykład: jeśli zbiornik montujemy w ładowni pojazdu użytkowego jego umiejscowienie, odpowiedni dobór wielkości oraz jego osprzętu (pionowy wielozawór) jest bardzo istotny, aby w pełni wykorzystywać dostępną przestrzeń

Używany samochód z już zamontowaną instalacją gazową jest z pewnością rozwiązaniem najbardziej atrakcyjnym pod względem finansowym (ceny samochodów z instalacją i bez niej są bardzo zbliżone), a w przypadku gdy mamy do czynienia z instalacją fabryczną, dodatkowym atutem jest system gazowy uznanej marki. Tego typy systemy nie są powszechnie montowane przez niezależne warsztaty, szczególnie w samochodach najbardziej popularnych z uwagi na wyższe koszty. Niezależne warsztaty tego typu systemów używają z reguły w samochodach bardziej zaawansowanych. Z tych samych powodów użytkownik kupujący samochód bez gazowego systemu zasilania bardzo rzadko decyduje się na tego typu instalację i najczęściej wybiera rozwiązania tańsze.

Zaletą fabrycznej instalacji gazowej, pod warunkiem, że nie były w niej dokonywane żadne zmiany, jest poprawność wykonania montażu, który odbywa się zgodnie z opracowaną przez dostawcę instalacji technologią, zarówno w zakresie sposobu i miejsca montażu poszczególnych elementów jak i poprawności oprogramowania sterującego pracą instalacji.

Ponadto samochody z instalacją fabryczną mogą być serwisowane w całej sieci ASO danej marki, co dla osób intensywnie użytkujących pojazd może mieć duże znaczenie. Jednak w tym zakresie warsztaty niezależne zaczynają już konkurować z autoryzowanymi, łącząc się w sieci ogólnopolskie, które bez względu na to gdzie instalacja została zamontowana oferują obsługę gwarancyjną i pogwarancyjną.

Oprócz technicznych aspektów montażu instalacji gazowej, których "na oko", poza oceną estetyki montażu, również pod samochodem (stan i mocowanie przewodów gazowych oraz stan zabezpieczeń antykorozyjnych), przeciętny Kowalski raczej nie oceni, bardzo istotne są dokumenty.

Jednym z najważniejszych dokumentów instalacji gazowej jest paszport zbiornika LPG, którego okazanie jest wymagane przy corocznym badaniu technicznym pojazdu wykonywanym w stacji kontroli pojazdów. Brak takiego dokumentu oznacza dla przyszłego właściciela koszty związane z uzyskaniem jego duplikatu. W skrajnej sytuacji, kiedy zamontowany w samochodzie zbiornik pochodzi od zagranicznego producenta nie dopuszczonego w Polsce do użytkowania jedynym wyjściem jest jego wymiana.


Wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu, paszport zbiornika oraz książka gwarancyjna instalacji gazowej

Wszystkie samochodowe zbiorniki LPG są dopuszczane do eksploatacji na 10 lat. Graniczny termin użytkowania jest wybity na jego tabliczce znamionowej trwale zamocowanej do zbiornika, termin ten jest także podany w paszporcie zbiornika. Sprawdzenie tej daty leży w interesie przyszłego użytkownika samochodu. Zbiornik, którego dopuszczenie minęło lub niedługo minie musi być poddany badaniu w toku którego uzyskuje możliwość eksploatacji przez kolejne 5 lat. Wymaga to jednak jego demontażu, którego koszty w sumie z kosztami badania są porównywalne z wymianą zbiornika na nowy, który jest dopuszczony na 10 lat. Tak czy inaczej wiąże się to z dodatkowymi kosztami.

To, że samochód musi mieć dowód rejestracyjny chyba nikogo nie dziwi, jednak w dowodzie pojazdu napędzanego LPG powinna być adnotacja stwierdzająca dokonanie zmiany sposobu zasilania (najczęściej jest to wpis: gaz lub LPG). Od momentu montażu instalacji właściciel ma na dokonanie takiego wpisu 30 dni. Jeśli tego nie zrobił problem może spaść na przyszłego użytkownika. W tej sytuacji niezbędne stają się kolejne dokumenty: faktura za montaż i wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu. Nawet jeśli adnotacja o zasilaniu gazem jest w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, takie dokumenty powinniśmy otrzymać od poprzedniego właściciela.

Należy również pamiętać o sprawdzeniu czy adnotacja o zamontowaniu gazowego systemu zasilania znajduje się w karcie pojazdu.

Jeśli wraz z w.w. dokumentami dotychczasowy właściciel przekaże nam książkę gwarancyjną instalacji mamy komplet dokumentów jakie warsztat montujący przekazuje użytkownikowi samochodu zasilanego LPG.

Podsumowanie

Z pewnością odpowiednio dobrana i poprawnie założona instalacja gazowa jest bardzo dobrym rozwiązaniem niezależnie od tego czy jest założona w warsztacie niezależnym czy oferowana jako fabryczna. Każda z nich pozwoli ograniczyć koszty eksploatacji do niezbędnego minimum. Tak czy inaczej jeśli już staniemy się użytkownikiem samochodu z gazowym układem zasilania pamiętajmy o jego terminowej, zgodnej z zaleceniami producenta obsłudze, która gwarantuje bezproblemowe działanie w długim okresie użytkowania.

Źródło: Gazeo.pl

Więcej o:
Komentarze (25)
Używany samochód z gazem
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • von_seydlitz

    Oceniono 23 razy 15

    Taa... wysokiej jakości instalowane w serwisowym ASO....

    Zwykle ta sama instalacja, sprowadzona od najbliższego gazownika tylko zamontowana dwa razy drożej..

    Poza tym nie jest tajemnicą, że gazownik z ASO to zwykły mechanik po krótkim kursie, a ten z warsztatu obok to fachowiec z dużym doświadczeniem..... i dużą ilością zamontowanych instalacji....

    ......

  • Gość: Interfere

    Oceniono 11 razy 7

    No nie wiem, najlepiej chyba brać benzyniaka i samemu go gazować - zwłaszcza jeśli nie mamy pewności, jak używana była instalacja gazowa (źle wyregulowana sprzyja wypalaniu się zaworów i większemu zużyciu silnika). Co więcej - w takiej sytuacji można zamontować coś co będzie miało gwarancję, będzie względnie nowe - więcej poprawek softu na rózne nietypowe silniki, a firma gazyfikująca będzie miała większe doświadczenie w instalacji i regulacji danego systemu.
    Natomiast "gazowac" trzeba - jeśli ktoś dojeżdzą te 18-25 km do pracy to zwraca się już po niecałym toku. Nie jestem tylko pewien czy ma to sens w nowych samochodach po 100-200 tysięcy. Ktoś kogo stać na samochód za tą sumę raczej niewiele zyska - przeglądy silników na takiej instalacji są droższe, różnie bywa z gwarancją na auto jeśli nie robi tego autoryzowany serwis, a czas jaki wyliczyłem na załatwienie przeglądów silnika i "układu gazaowania" to około 12 godzin rocznie (licząc czas unieruchomienia samochodu i konieczność dojazdów do warsztatów) . Jeśli ktoś zarabia 100/godzinę to za 12 godzin ma w zasadzie pół dobrej instalacji gazowej - czytaj tyle go kosztuje czas stracony na zajmowanie się nią. Może ma to sens w silnikach najbardziej paliwożernych typu Hummer.
    Jesli ktoś ma jak ja paliwożerną starą terenówkę - to IMHO dobry wybór - płacę tyle co użytkownicy benzynowych, nowych osobówek a jeżdże gdzie chcę i nie boli mnie aż tak bardzo "żłopiący" paliwo silnik

  • rabbinhood

    Oceniono 14 razy 6

    A kto jeździ do ASO? Tylko naiwni. Tak samo wygląda sprawa z servisem fabrycznej instalacji gazowej.
    Proponuję udać się no znajomego mechanika, ten kogos poleci, a tam się dowiemy czy coś fabrycznego serwisuje czy nie, wtedy warto auto kupić lub odpuścić. Gdy się coś w aucie zacina, lub trzeba serwisować, to najlepiej mieć mechanika pod ręką, wymiany filtrów, czyszczenie miksera, wymiana ewentualnych części, regulacja spalania co pół roku, to wszystko regularnie trzeba robić, ASO by za to złoiło dużo kasy.
    Nawet głupie kasowanie błędów z komputera powodowane nieudanymi odpaleniami gazu, też lepiej aby robił ten sam mechanik. Często jeżdżąc na gazie można zaoszczędzić na drugie auto.

  • Gość: Marek

    Oceniono 6 razy 4

    ja osobiście kupiłem czysty i zamontowałem w sprawdzonym warsztacie, znalazłem taki godny polecenia właśnie na portalu z którego jest artykuł . Ale myślę że jak kupować używane z używaną instalacją to konieczne trzeba ją też sprawdzić u fachowca, czy wszystko jest z nią ok. Wiadomo różnie ludzie dbają o samochody. Osobiście polecam LPG, w swoim seaciku mam już ponad rok czasu i nic tylko oszczędność

  • Gość: yytydsydfs

    Oceniono 10 razy -4

    Marna reklama marnego serwisu.

  • Gość: Misiek

    Oceniono 17 razy -9

    Jeżeli kupować tani w eksploatacji samochód uzywany, to tylko z silnikiem Diesla.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX