Paliwo | Tani sposób na drogie paliwo

Jeździć po mieście szybko i tanio - to marzenie wielu kierowców. Nie tracić czasu w korkach, a do tego zmniejszyć koszty eksploatacji. Jak to możliwe? Jest na to tylko jeden sposób - skuter

Gdy cena za litr paliwa zbliżała się do 5 zł kierowcy łapali się za głowę. Teraz modlą się, by nie przekroczyła kolejnego "magicznego" progu. Eksperci nie maja jednak dobrych wiadomości. Ich zdaniem 6 zł to cena jaką przyjdzie nam zapłacić za litr bezołowiowej jeszcze przed wakacjami. Kierowcy coraz częściej zdejmują nogę z gazu, a taksówkarze i miejscy przewoźnicy już planują podwyżki. Warszawski ZTM do roku 2013 chce podnieść ceny biletów o nawet 100 proc.

Jakie mamy alternatywy dla samochodu, autobusu i roweru? Skuter - przekonują, ci który raz spróbowali jazdy jednośladem. To nie obciach - dodają miłośnicy skuterów ze skuterowo.com. Czasy popularnego Ogara, czy Komara już dawno się skończyły. Jednak wielu podświadomie dalej uważa, że jazda współczesnym, małym jednośladem to wstyd.

To nie prawda przekonuje Michał Wujak ze  Skuterowo.com. Dzisiaj skuter to nie tylko fajny gadżet, ale również środek transportu, który pomaga zaoszczędzić sporo pieniędzy i czasu. Przesiadłem się na skuter, bo chciałem się wysypiać. Czas mojego dojazdu do pracy skrócił się o 60 proc. Teraz wstaję później i wracam wcześniej. Do tego nikt mi nie może uwierzyć, że mój mały czterosuw w mieście pali 2.4 L/100 km dodaje Wujak.

Patrząc na rozwój sieci drogowej w miastach i liczbę nowych parkingów wcześniej czy później podzielimy los Francuzów i Włochów. Ich zamiłowanie do skuterów podyktowane było nie modą a właśnie koniecznością. Oczywiście panuje tam zupełnie inny klimat, ale nikt nie powiedział, że skuterem trzeba jeździć cały rok. W Polsce przez co najmniej siedem miesięcy panują idealne warunki do jazdy jednośladem. Mimo tego większość z nas woli podczas upałów gotować się w samochodzie złorzecząc na przeciskających się motocyklistów i skuterowców. Czy to czasem nie z zazdrości?

Skuter to rozwiązanie dla bogatych - to kolejny mit. Inwestycja zwraca się bardzo szybko. Jak wynika z kalkulacji skuterowo.com przesiadka z samochodu na skuter to oszczędność ok. 240 zł miesięcznie. Zakładając, że miesięcznie po mieście przejeżdżasz 600 km, a twoje auto zużywa średnio 11L/100 km (korki) przy cenie 5 zł za litr wydajesz na paliwo 330 zł miesięcznie. Pokonując taki sam dystans skuterem zapłacisz na stacji jedynie 90 zł. Zakup skutera średniej klasy o pojemności 50 ccm zwróci się Tobie w nieco ponad jeden sezon, ale w korkach nie będziesz stać od pierwszego dnia przesiadki na jednoślad.

Jaki skuter na początek? Nie ma co zaczynać z wysokiej półki. Najpierw można kupić tanią używkę. Przede wszystkim trzeba się przekonać, czy skuter jest wygodny i czy naprawdę będziemy z niego korzystać. Dobrym rozwiązaniem może być Benelli Pepe. Za około 5 tys. zł kupujemy skuter wygodny, praktyczny i co ważne z dużymi kołami. Łatwo się nim manewruje, a w razie najechania na dziurę duże koło zamortyzuje uderzenie. Pali nieco ponad 3 litry na setkę, a dzięki swoim niewielkim gabarytom i stosunkowo dynamicznemu silnikowi idealnie nadaje się do przedzierania między samochodami. Koszty eksploatacji takiego skutera również są niskie. Konstrukcja jest praktycznie bezobsługowa. Lać i jechać. Jechać, a nie stać.

Można też rozważyć konstrukcje polsko - chińskie. Ale te z supermarketu odradzamy, chyba że potraktujemy coś takiego jako jednorazową wprawkę. Za 1500 zł nie można liczyć na zbyt wiele. Dobrego roweru nie kupimy w tej cenie, a co dopiero skuter. Jeśli już coś o skośnych oczach to godny uwagi jest Zipp Quantum r. Za nieco ponad 4000 zł kupimy mało awaryjny, wygodny nawet podczas weekendowych wypadów pojazd.

Jeśli dysponujemy większą gotówka w grę wchodzą skutery markowych producentów Piaggio (Vespa, Gilera), Peugeot, Kymco, Honda czy Yamaha. To sprawdzone konstrukcje, świetny design no i gwarancja bezawaryjności. Niezależnie jednak od marki, wszystkie skutery łączy jedna cecha wspólna: pozwalają oszczędzać kilkaset złotych miesięcznie i kilkanaście minut dziennie.

A co jeśli już wybierzemy sobie wymarzony skuter? Potrzebne jest prawo jazdy. To kolejne nieporozumienie. Pojazdy o pojemności 50 ccm można, o zgrozo, nadal prowadzić bez uprawnień. Ostatnio sporo było hałasu wokół prawa jazdy AM na motorowery. Okazuje się jednak, że nowe przepisy dotyczą wyłącznie osób, które nie ukończyły 18 roku życia przed dniem wejścia nowej ustawy (rok 2013).

ZOBACZ TAKŻE:

Poradnik | Przygotuj dwa kółka do wiosny

Derbi Boulevard 50 2T | Powolne odkrywanie urody

Motocykle - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA