Szyby samochodowe a bezpieczeństwo

Szyby samochodu nie tylko umożliwiają obserwację drogi i otoczenia podczas jazdy, ale spełniają również istotne funkcje wypływające na ochronę pasażerów

Mogłoby się wydawać, że szyby głównie osłaniają przed wiatrem, opadami atmosferycznymi, niesfornymi owadami, czy odpryskującymi z jezdni kamykami i żwirem. Szereg ich właściwości wpływa jednak na bezpieczeństwo pasażerów.

Na przykład jakość czołowej szyby samochodowej ma kluczowe znaczenie w kontekście dynamiki auta, odporności całego nadwozia, a nawet dachu w momencie dachowania. Ogromną rolę odgrywa ona także przy właściwym ułożeniu otwierających się poduszek powietrznych.

Co i jak widać na drodze?

Dobrze przygotowana do jazdy szyba to taka, która nie ogranicza widoczności. Rozumieć to można dosłownie, czyli jako brak obiektów przysłaniających pole widzenia kierowcy, jak choćby nieodgarnięty śnieg, plamy błota, czy duże pęknięcia na szkle. Widoczność często ograniczają jednak także bardziej złożone czynniki niedostrzegalne gołym okiem. Zaliczyć do nich można choćby zniekształcenia optyczne, które zaburzają realny obraz i spowodować mogą np. błędną ocenę odległości (czytaj o częściach zamiennych z odzysku ).

Zniekształcenia obrazu wywołać także mogą chociażby próby szlifowania szyby samochodowej na własną rękę, w celu usunięcia z niej powstałych rys. Działania takie wpływają także na punktowe matowienie, powodujące przyćmienie obrazu, zwłaszcza w warunkach nocnych, a także na nieprawidłowe rozpraszanie światła. Dobrej jakości, zadbanej szybie niestraszne jest odblaskujące oświetlenie pojazdów nadjeżdżających z przeciwka, a nawet oślepiające promieniowanie słoneczne. Nowoczesne szyby posiadają ponadto specjalne powłoki, które dodatkowo osłabiają nadmierne nagrzewanie się wnętrza auta w sezonie letnim.

Szklana tarcza ochronna

Szyby samochodowe to także ważny budulec auta. Musi ona być zatem bardzo odporna na naprężenia. Ze względu na warunki eksploatacyjne szyby czołowe wykonywane są dziś ze szkła laminowanego o dodatkowo podwyższonej odporności, będącej rezultatem odpowiedniej obróbki cieplnej, realizowanej w trakcie procesu formowania termicznego. Szyby te mają budowę warstwową: przedzielone są wewnątrz specjalną folią. W celu osiągnięcia idealnego zespolenia szyb z folią, proces ich produkcji obejmuje umieszczenie w autoklawie. Ciśnienie osiąga tam wartość odpowiadającą ciśnieniu panującemu na głębokości 100-120 m. Oznacza to, że na szybę o przeciętnej powierzchni wywierany jest sumaryczny nacisk około 150 ton. Zadziwiające wydawać się może, jak pozornie kruche i delikatne szkło poddane odpowiedniej obróbce zyskuje właściwości materiału ochronnego.

W przypadku kolizji dzięki folii odłamki szkła nie rozpryskują się, kalecząc pasażerów. Bardzo istotną kwestią jest również odporność na napór wybuchających w chwili wypadku poduszek powietrznych. Ich zastosowanie ma sens jedynie wtedy, gdy szyba samochodowa jest w stanie zapewnić im odpowiedni ułożenie nawet, jeśli sama jest uszkodzona.

Podobnie wygląda sytuacja od drugiej strony, tzn. zewnętrznej. W momencie, gdy w szybę uderza z zewnątrz niepożądany obiekt, jak chociażby kamień, gałąź, czy zdezorientowane zwierzę, zwłaszcza przy dużej prędkości, staje się on śmiertelnym zagrożeniem. Szyby laminowane muszą pozostawać odporne na nagłe, silne uderzenia, zapewniając bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów, w tym także zapewnić kierowcy widoczność, pomimo stłuczenia lub uszkodzenia.

Postaw na przetestowaną jakość

Szyby w fabrykach poddawane są wielu ekstremalnym testom. Muszą wykazać odporność na wielogodzinne chłodzenie do temperatury -20 stopni Celsjusza, a także gotowanie oraz wypiekanie w temperaturze do 130 stopni. Do badań jakościowych należy także weryfikacja właściwego kształtu szyby. Specjalistyczne, nowoczesne ramię pomiarowe skanuje szyby za pomocą wiązki laserowej, tworząc trójwymiarowy model komputerowy danego egzemplarza, idealnie odwzorowujący jego kształt.

Dodatkowo szyby sprawdzane są pod kątem jakości nadruków i optyki, jak również jakości elementów montowanych dodatkowo, a nawet jakości opakowania. Gotowe produkty przed opuszczeniem fabryk poddawane są również specjalistycznym badaniom przepuszczalności światła, zniekształceń optycznych oraz powstawania obrazu wtórnego. Wśród licznych testów należy wymienić jeszcze test rzutu kulą, który pozwala na podstawie symulacji ocenić z jednej strony odporność na zetknięcie szyby z potencjalnymi obiektami trafiającymi w nią w trakcie jazdy, a z drugiej symuluje uderzenie w szybę kierowcy lub pasażera jadącego bez zapiętych pasów.

Wpadłeś w dziurę... i co dalej?

Kierowco, odśnież auto!

Renault Avantime - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA