Turbosprężarka - jak działa i jak się z nią obchodzić?

Coraz więcej silników niezależnie od liczby cylindrów i pojemności wyposaża się w doładowanie. Wciąż najpopularniejszą jego formą jest zastosowanie turbosprężarki. Czym dokładnie jest turbosprężarka,jak ją chronić i na co zwrócić uwagę kupując używany samochód z turbiną?

Współcześnie stosowane rozwiązania w zakresie produkcji silników umożliwiają wykorzystanie ich maksymalnej mocy przy zużyciu optymalnej ilości paliwa. Jednym ze sposobów na zwiększenie mocy silnika jest zamontowanie turbosprężarki. Ten coraz powszechniejszy mechanizm jest bardzo wydajny, ale wymaga specjalnej ochrony i eksploatacji.

O co tyle hałasu?

Turbosprężarka jest elementem silnika, który powstał w wyniku wielu lat pracy nad poszukiwaniem kompromisu pomiędzy zwiększeniem mocy silnika a obniżeniem jego wagi i zmniejszeniem zużycia paliwa. Jego konstrukcja pozwala na zwiększenie ciśnienia powietrza wpadającego do silnika przez wykorzystanie energii wydalanych spalin.

Jak działa turbosprężarka?

W skład tego mechanizmu wchodzą dwie kluczowe części - turbina i sprężarka zamontowane na jednej osi. Gazy wylotowe skierowane na turbinę napędzają równocześnie wirnik sprężarki, która wtłacza do cylindra większą ilość powietrza. Dzięki temu do każdego cylindra trafia większa ilość tlenu, umożliwiając spalenie w tej samej objętości komory znacznie większej ilości paliwa, co z kolei przekłada się na wzrost mocy silnika.

W jakich samochodach i po co jest montowana?

Pierwotnie turbosprężarki montowano w samochodach sportowych, by zwiększyć moc silnika bez konieczności zwiększania masy pojazdu. A jak wiadomo, im samochód lżejszy tym szybszy.

W przypadku wykorzystania turbosprężarki w samochodach osobowych bez sportowego charakteru producenci bardziej kierują się kwestiami ekonomii i ekologii niż osiągów. To dlatego, że mechanizm pozwala na obniżenie zużycia paliwa. Podobnie jest w przypadku Diesli, gdzie powszechne stało się stosowanie turbodoładowania. Silniki Diesla ze względu na swoją konstrukcję mają mniejszą wydajność, więc aby osiągnąć moc porównywalną z silnikiem benzynowym o tej samej pojemności musiałyby być znacznie większe i cięższe. To wpłynęłoby znacząco na wzrost spalania i zwiększenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

Turbosprężarka wymaga ochrony

Turbosprężarka jest bardzo skomplikowanym mechanizmem narażonym na działanie ogromnych sił i bardzo wysoką temperaturę. Wirnik turbiny kręci się z prędkościami dochodzącymi do 200 000 obr/min, a w silnikach benzynowych przepływające spaliny osiągają temperaturę około 900°C. Tak ekstremalne warunki pracy wymagają stosowania odpowiednich środków smarnych. Należy zatem bezwzględnie przestrzegać zaleceń producenta odnośnie rodzaju i klasy lepkości oleju stosowanego w silniku.

Odpowiednie smarowanie to gwarancja sprawności turbosprężarki, należy jednak pamiętać o kilku wskazówkach, które zapewnią olejowi odpowiednie warunki pracy w silniku.

Jak dbać o silnik wyposażony w turbosprężarkę:

-    Używać tylko olejów najwyższej jakości

-    Po uruchomieniu silnika należy chwilę rozgrzać go na biegu jałowym, aby olej silnikowy dotarł w każdy jego zakątek, a w szczególności do turbiny

-    Chcąc cieszyć się wieloletnią sprawnością turbiny nie wolno nagle gasić rozpędzonego do wysokich obrotów silnika. Przed wyłączeniem silnika, szczególnie po długiej lub dynamicznej jeździe, należy przez kilkanaście sekund wyhamować obroty turbiny pozostawiając silnik na biegu jałowym

-    Regularna wymienia filtra powietrza zapobiegnie dostawaniu się z zassanym powietrzem pyłów do wnętrza silnika i turbiny

-    Należy często sprawdzać poziom i stan oleju silnikowego, bo od jego kondycji i jakości zależy niezawodność i bezawaryjność pracy turbosprężarki - zanieczyszczenia w oleju lub jego niski poziom mogą doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń turbiny lub zatarcia silnika.

Używany samochód z Turbosprężarką

Powszechne zastosowanie turbosprężarek w silnikach współczesnych samochodów powoduje, że decydując się na zakup używanego samochodu coraz częściej będziemy spotykali modele z doładowaniem. Na co zwrócić szczególna uwagę? Pierwszą oznaką, że z turbiną coś jest nie tak będzie duże zużycie oleju i spadek mocy. To jednak trudno zweryfikować podczas oględzin przed zakupem. Oględziny samej turbosprężarki także mogą nam co nieco powiedzieć. Drobne zabrudzenia olejem są normalne, ale jeśli obudowa jest całą zabrudzona olejem, lub "sterylnie" czysta, to już powinno wzbudzić nasze podejrzenia. Skutecznym sposobem na sprawdzenie stanu turbosprężarki jest pomiar ciśnienia doładowania wykonany w specjalistycznym warsztacie.

Jeśli kupimy samochód i okaże się, że turbina jest niesprawna to jeszcze nie koniec świata. W większości przypadków wystarczy regeneracja z wykorzystaniem nowych zestawów naprawczych. Koszt takiej regeneracji to ok. 700-1500 zł. Przy wyborze firmy zajmującej się przywracaniem turbin do życia powinniśmy zwrócić uwagę na opinie i okres gwarancji.

Niestety nie każda turbina nadaje się do regeneracji. Wtedy można kupić już regenerowaną lub nową. Nowa turbosprężarka w przypadku popularnych modeli samochodów to koszt rzędu 2-5 tys. zł, czasem i więcej.

Marcin Lewandowski,
źródło: Shell


ZOBACZ TAKŻE:

Car Of The Year - poznaj finałową siódemkę i zagłosuj na swojego faworyta


Samochody: Peugeot 307 - ogłoszenia

Zdjęcie Moje Auto Engine Doktor - regenerator silnika 444 ml (19-067) Zdjęcie Shell Helix Ultra Racing 10W60 5L Zdjęcie WIX FILTERS USA Filtr oleju 51052 - John Deere Tractors with M&W Turbocharger
Moje Auto regenerator do silnika Shell Helix Ultra Racing - olej silnikowy syntetyczny Filtr oleju do silników z turbosprężarką
Sprawdź ceny » Sprawdź ceny » Sprawdź ceny »
źródło: Okazje.info
Więcej o:
Komentarze (9)
Turbosprężarka - jak działa i jak się z nią obchodzić?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Michal

    Oceniono 1 raz 1

    W razie jakichkolwiek problemów z turbosprężarką serdecznie zapraszam do siebie:
    regeneracja-turbosprezarek-wroclaw.pl

  • Andrzej Deren

    Oceniono 5 razy 1

    Turbosprężarka to niestety jedna z najbardziej kłopotliwych części, ale w dużej mierze problemy z nią biorą się z naszego pośpiechu. Ja ostatnio regenerowałem w Auto Trans w Iławie, bo ją tak zajechałem, że aż przykro...

  • Gość: Adam

    0

    Dla zainteresowanych tematem podsyłam wpis:

    strefa.biz/motoryzacja/kolo-dwumasowe-co-to-jest-i-do-czego-sluzy/

  • Gość: SZPEC

    0

    Panie Marku ja regenerowałem w Iławie 11 turbin i ani jedna jak dotąd nie wysiadła klientom, ale trzeba to klientowi uświadomić ze z turbino nowo jak i po regeneracji trzeba umieć się obchodzić tak jak z dzieckiem, mój kuzyn zajechał turbinę w mercu prawie nowym,prosiłem go mówiłem że zarżnie ale nie słuchał później płacz lament i że auto do D...i kasa ale głupol nie umie jeździć to tyle,ja zrobiłem w suzuki ignis 304 tyś.km.i turbina jak nowa a autko chodzi jak zegarek,ale jest możliwość każdego wykrycia na 100% jak kierowca obchodził się z turbino i mu udowodnić że zatarł , ale tego nie zdradzę bo za długo do tego sam dochodziłem AMEN.

  • 0

    Ja czekam aż silnik się nagrzeje zanim zacznę męczyć turbo. W ten sposób zyskuję większą żywotność turbosprężarki i tak samo mi doradzali przy regeneracji w www.turbo-tech.eu Na szczęście nie zawsze przy awarii trzeba kupować nówkę.

  • Gość: Mariusz K.

    0

    Ja też regenerowałem auto w Amserwis i jestem zadowolony, bo auto odzyskało moc. Jak ktoś jest z okolic Trójmiasta to polecam.

  • Gość: Romek

    0

    Również miałem problem z turbosprężarką... Na szczęście w AMSerwis zregenerowali mi ją bardzo szybko i auto do dziś jeździ bez problemów :)

  • Gość: Marek

    Oceniono 2 razy 0

    Turbo trans Iława to porażka.Regenerowane turbo chodziło 3 miesiące i reklamacji nie uznali. Twierdza że wina samochodu(passat przejechane 98000 km.) Kupiłem nową turbinę w Mielcu nie wiele drożej niż w Iławie i jeżdze już 2lata bez problemu. Turbo trans to porażka nie polecam!!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX