Opony zimowe | Azot bieżnik i dobre składowanie

To ma być zima stulecia - zapowiadają meteorolodzy. Śniegu jednak jeszcze nie widać. W cyklu "Zdążyć prze zimą" zastanawiamy się, czy o zimówkach możemy na razie zapomnieć?

Gdy w okresie jesienno-zimowym spadają temperatury, przyczepność letnich opon staje się niewystarczająca. Jest to okres, kiedy należy wymienić opony na zimowe i zadbać o ich stan techniczny. Jak radzą eksperci sieci serwisowej Euromaster, gdy średnie dobowe temperatury schodzą poniżej 7 °C, dla opony zaczyna się zima. Jest to odpowiedni czas na zmianę opon z letnich na zimowe, nawet jeśli jeszcze nie ma śniegu. W zależności od warunków zewnętrznych opona zmienia swoją przyczepność. Dlatego należy pamiętać o tym, że w temperaturze poniżej 7°C mieszanka stosowana w oponach letnich traci swoje wartości użytkowe takie jak elastyczność i przyczepność do podłoża. Tym samym wydłuża się znacznie droga hamowania. O ile?

Jak wynika z badań przy prędkości 50 km/h droga hamowania tego samego samochodu na oponach letnich wynosi 63 metry, a na zimówkach zaledwie 32 metry. Opona zimowa zapewnia większe bezpieczeństwo jazdy i na każdym rodzaju nawierzchni jej droga hamowania jest krótsza, niż droga opony letniej w tych samych warunkach. Ważne jest także to, aby opony zimowe montować na wszystkich czterech kołach pojazdu, Zamontowanie tylko dwóch zimowych opon może poważnie tendencję do wpadania w poślizg i zakłócić stabilność pojazdu.

Pirelli Chcesz wygrać komplet zimówek i inne cenne nagrody? Napisz, kiedy Twoim zdaniem należy wymienić opony na zimowe. Na odpowiedzi czekamy do 18-31 października pod adresem redakcja@moto.pl

Decydując się na zakup nowych opon zimowych, warto zasięgnięcie porady eksperta tak, aby wybrać optymalne opony dla naszego samochodu. Jeśli posiadamy już opony zimowe, to przed ich zamontowaniem należy zmierzyć głębokość bieżnika, aby mieć pewność czy nadają się one do jazdy. W Polsce dopuszcza się do ruchu drogowego oponę o bieżniku minimum 1,6 mm. Jednak według producentów opon i ekspertów powinna ona być nie mniejsza niż 4mm. Jazda na oponach z płytkim bieżnikiem znacząco obniża przyczepność pojazdu i wydłuża drogę hamowania. Szczególnie zimą, gdy na drogach jest mokro i często zalega błoto pośniegowe

Sposobem wydłużania żywotności opon jest pompowanie ich azotem. W przeciwieństwie do powietrza, które powoduje kruszenie, twardnienie i zmniejszanie elastyczności opony, azot nie wpływa na zużycie warstwy butylowej i karkasu. Spowalnia także, proces starzenia się opony, gdyż nie występuje zagrożenie wpompowywania do opony nieczystości. Poza tym pompowanie azotem może okazać się bardziej ekonomiczne. Azot utrzymuje ciśnienie w oponie trzykrotnie dłużej niż powietrze i zmniejsza opór toczenia kół. Jak wyliczyli eksperci Euromaster oszczędności w zużycia paliwa mogą sięgnąć nawet 3 procent.

Warto pamiętać także o odpowiednim przechowywaniu opon zarówno zimowych latem jak i letnich zimą. Jeśli do garażu trafiają całe koła, najlepiej ustawić je pionowo, pamiętając, by co pewien czas zmienić ich położenie. Jeśli składujemy same opony, można położyć jedną na drugą.

"Zdążyć przed zimą" - POWRÓT DO SEKCJI Jak prowadzić auto w trudnych warunkach? Jakie opony zimowe wybrać... Nie czekaj na zimę, kup zimówki już teraz - najtaniej! - opony.moto.pl

dane dostarcza:

embed
Copyright © Agora SA