Mycie samochodu | jak tego nie robić

Woda z węża, gąbka i szampon to standardowy zestaw do mycia samochodu. W pośpiechu zbawieniem okazuje się myjnia automatyczna. Pytanie, co na to lakier naszego Colta?

Pośpiech, niewłaściwe kosmetyki i akcesoria to najczęstsze błędy popełniane podczas mycia samochodu. Czysty lakier z pewnością poprawia nasze samopoczucie, ale warto przyswoić kilka podstawowych zasad, dzięki którym jego blask przez długie lata będzie cieszył oko. Szczególnie w dobie ekologicznych lakierów wodorozcieńczalnych szpetne rysy na nadwoziu mnożą się wyjątkowo szybko. Przy odrobinie dobrej woli możemy przedłużyć życie lakieru, a jednocześnie zwiększyć wartość samochodu na rynku wtórnym przy ewentualnej odsprzedaży.

Po pierwsze, szerokim łukiem należy omijać automatyczne myjnie. Są niedokładne i szkodliwe dla lakieru. Wbrew pozorom, ręczne mycie nadwozia zajmuje niewiele więcej czasu niż wjazd na "szczotki". Gromadzący się na nich brud powoduje zarysowania, które później trudno usunąć. Nasz Colt często gościł na "automacie", jednak mimo przebiegu 20 tys. km jego nadwozie prezentuje się nadzwyczaj dobrze. Lakiery konkurencyjnych japońskich modeli są bardziej podatne na zużycie.

Mimo że z daleka samochód po opuszczeniu myjni automatycznej wygląda na czysty, tak naprawdę w zagłębieniach klapy bagażnika, obok anteny i po otwarciu drzwi naszym oczom ukazuje się brudny osad. Efekt mycia lakieru jest "płytki", a trwałość woskowej powłoki, oferowanej z najdroższymi programami, zabezpiecza lakier co najwyżej przez kilka dni. Również chemia stosowana na myjniach należy do agresywnej, co z czasem odbija się na kondycji powłoki lakierniczej.

Ręcznym myciem też można narobić lakierniczych szkód. Po pierwsze, czas pożegnać się z gąbką, która w porowatych zakamarkach skrywa ziarenka piasku, powodujące charakterystyczne koliste zarysowania. Zamiast niej lepiej zainwestować kilkadziesiąt złotych w rękawicę z mikrofibry i prać ją w pralce po każdym myciu. Po drugie, warto użyć dwóch wiader: jednego z detergentem, a drugiego do płukania rękawicy z drobin brudu. Po trzecie, do usunięcia uporczywych zabrudzeń (np. owadów) należy użyć odpowiedniego preparatu lub glinki, a nie próbować pozbyć się ich przez szorowanie. Do mycia nie wolno używać płynu do mycia naczyń, który usuwa całą warstwę ochronnych preparatów, a jego odczyn szkodzi lakierowi. Nowoczesne szampony samochodowe mają odpowiedni skład i są na tyle wydajne, że jedno opakowanie wystarczy nawet na kilka lat.

Uważać trzeba też podczas wycierania samochodu. Irchą lub ściągaczką do wody łatwo porysować lakier. Lepiej użyć do tego celu chłonnych, czystych ręczników z mikrofibry. Przedtem lepiej jednak upewnić się, czy są pozbawione metek i sprawdzić, czy w naszym ubiorze nie ma metalowych elementów, które również mogą zostawić na powłoce uciążliwe rysy. W żadnym wypadku nie wolno wycierać zakurzonego samochodu. W efekcie powstaną tylko rozmazane smugi, a drobinki kurzu porysują lakier.

Co z woskowaniem? Warto nabrać dobrych nawyków i pamiętać, że wosk to jedynie przysłowiowa wisienka na torcie. Bardziej liczy się przygotowanie lakieru do zabiegu. Pasty i politury należy nakładać w temperaturze pokojowej, aplikując jedynie cienką ich warstwę. Na rynku pojawia się coraz więcej preparatów bezpiecznych dla tworzyw sztucznych, ale podczas woskowania lepiej mieć w pogotowiu czystą szmatkę do usunięcia wosku przypadkowo nałożonego na listwę drzwi czy uszczelkę. Ratunkiem na zaschnięte resztki wosku może być masło orzechowe. Jeśli chcemy usunąć rysy z karoserii, upewnijmy się najpierw, czy zakupione środki są odpowiednie. Nieumiejętne stosowanie tanich past lekkościernych na całej powłoce może doprowadzić ją do opłakanego stanu.

Uważać trzeba również na wnętrze. Kabina Colta jest przestronna, ale materiały użyte do wykończenia - twarde i podatne na zarysowania. Łatwo je jednak wyczyścić nawet za pomocą domowych ściereczek do kurzu. Amatorzy czyszczenia skóry domowymi środkami powinni sięgnąć po profesjonalną chemię, bo Cif lub pianka do urządzeń komputerowych szybko zniszczą tapicerkę.

Warto zwrócić także uwagę na kolejność stosowania preparatów, aby nie spryskać przykładowo szyby od wewnątrz po wyczyszczeniu plastikowej okładziny drzwi. Podobnie jest z piankami do tapicerki, które trudno precyzyjnie zaaplikować. Po zastosowaniu wymagają wytarcia okolicznych plastików. Miejsca takie jak wewnętrzna strona tylnej szyby oraz szybka zegarów wymagają podczas czyszczenia szczególnej uwagi i mikrofibry o drobnych włóknach.

Są jednak i gorsze przypadki niż wizyta na myjni automatycznej lub wycieranie szmatą zakurzonego auta:

Marcin Sobolewski, źródło: forum KosmetykaAut


Samochody: Mitsubishi L200 - ogłoszenia

Zdjęcie Atomizer Carso Aura- do nabłyszczania opon 500ml K2C155 Zdjęcie Meguiars Ultimate Wash & Wax 1420ml Zdjęcie Monster Shine Mr Mild PRO delikatny ręcznik 60 x 40cm (P) Zdjęcie Tenzi Shampo Neutro - szampon samochodowy
Atomizer Carso Aura- do nabłyszczania opon Meguiars Ultimate Wash & Wash Monster Shine delikatny ręcznik dla samochodu Tenzi Shampo Neutro - szampon uniwersalny
Sprawdź ceny » Sprawdź ceny » Sprawdź ceny » Sprawdź ceny »
źródło: Okazje.info
Więcej o:
Komentarze (27)
Mycie samochodu | jak tego nie robić
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • plastikpiokio

    Oceniono 2 razy 2

    auta nie myjemy z dołu do góry tylko -----z góry na dół.

  • uzbadazbesta

    Oceniono 4 razy 2

    Ja wiem, jak tego nie robić - od roku nie myłem samochodu.

  • dublet

    Oceniono 2 razy 2

    Komuś odbiło na forum!

  • jacek.boczkowski

    Oceniono 1 raz 1

    Ja myłem samochody nie gąbką ani szmatką ale miękką szczotką często maczaną w wiadrze z wodą i szamponem samochodowym. Ta szczotka była przystosowana do zamocowania na końcu węża z wodą ale nigdy nie stosowałem tego sposobu mycia. Za to po umyciu spłukiwałem wodą z węża. Auto wysychało szybko bez wycierania bo woda z detergentem szybko spływa. Po wyschnięciu smarowałem karoserię pastą lub mleczkiem. Po wyschnięciu pasty trzeba auto wypolerować. Oprócz zapewnienia odpowiedniego wyglądu takie mycie zabezpiecza przed korozją.

  • donmarek

    Oceniono 2 razy 0

    Ja myje moje auto "ludwikiem". No i ten zapach ... nawet spaliny pachną cytrynowo.

  • Gość: Zdzichu

    Oceniono 4 razy 0

    Ceny paliw najbardziej podniósł Orlen! Zachodnie stacje starają się utrzymać niską cenę. To dzięki mądrej polityce Pana Prezydenta Trumpa i jego sojusznika na Bliskim Wschodzie. A u nas nowe podwyżki, bo wchodzi opłata paliwowa.

  • Gość: wwwa

    Oceniono 4 razy -2

    Mogłem się tego spodziewać po Trumpie, po jego decyzji wysokie ceny zostaną z nami na dłużej.

  • Gość: jestem za

    Oceniono 4 razy -2

    te podwyzki cen paliw sa glownie przez ryzyko konfliktu w Zatoce perskiej.

  • Gość: Zeglarz

    Oceniono 2 razy -2

    ceny paliwa rosna przez trumpa, ale orlen zaraz wprowadzi wszedzie ladowarki dla aut elektrycznych i bedzie mozna to olac

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX