Opony | jak szybko starzeją się opony

Jak dowodzą badania prawidłowo magazynowana opona starzeje się bardzo powoli. Dlatego możemy kupić oponę, która spędziła w magazynie dwa lub trzy lata, ale pod warunkiem, że będzie w atrakcyjnej cenie

Michelin podpierając się niezależnymi badaniami zapewnia, że jeśli opona przechowywana jest we właściwych warunkach to nie straci na parametrach nawet jeśli będzie miała trzy lata. Co oznacza, że jeśli założymy ją na felgę i przeprowadzimy testy przyczepności i komfortu to wypadnie nie gorzej od tej właśnie wyprodukowanej. Starzenie się opony w czasie roku magazynowania odpowiada 3 tygodniom eksploatacji lub 1 tygodniowi jazdy na zaniżonym ciśnieniu. Zmiany fizyko-chemiczne w elementach opony powodowane nagrzewaniem się opon oraz naprężeniami związanymi z ciśnieniem, obciążeniem, odkształcaniem i uderzeniami, które nie występują w warunkach magazynowania opon.

Firma przekazuje nam takie informacje, po to by klienci nie bali się kupować opon 2 , 3-letnich, które zalegały w magazynach. Tak czy owak przecież lepiej kupić oponę całkiem nową. Dlatego jeśli decydujemy się na starszą gumę sprzedawca powinien zaproponować nam upust.

Opony Michelin są przechowywane w magazynach fabrycznych do trzech lat od daty produkcji w ściśle określonych warunkach (temperatura, wilgotność, oświetlenie). Michelin gwarantuje, że opony dostarczane dystrybutorom są pełnowartościowe. Przekazuje także swoim dealerom szczegółowe instrukcje dotyczące warunków i metod przechowywania opon. Ale już nie mamy pewności, czy dystrybutor się do nich stosuje. Wiadomo, że bardzo szkodliwe są wysoka temperatura, wilgoć i zniekształcenia. Należy unikać przechowywania opon latem w tzw. garażach blaszakach lub na poddaszach. W Polsce dotyczy to szczególnie opon zimowych.

Niebezpieczna jest również wilgoć. Sama guma jest odporna na wodę, ale jeśli opona ma uszkodzoną powierzchnię wilgoć dostaje się do wnętrza opony i atakuje kord, co może grozić korozją i gniciem. Powinniśmy również układać opony tak, by nie zostały zniekształcone.   

Michelin zaleca coroczną kontrolę oraz wycofanie opon z eksploatacji po przekroczeniu 10 lat od daty produkcji bez względu na wysokość bieżnika.

Szczepan Mroczek

O tym jak jeździć zimą możesz przeczytać TUTAJ

Nowy bat na kierowców! - ZOBACZ TUTAJ

Sprawdź przejezdność dróg przed podróżą - ZOBACZ TUTAJ

dane dostarcza:

embed
Copyright © Agora SA