Sprawdź klocki hamulcowe przed podróżą

Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych w całym samochodzie. Od jego sprawności bezpośrednio zależy bezpieczeństwo jazdy nie tylko dla nas, ale również innych użytkowników dróg. Dlatego bardzo ważny jest prawidłowy dobór elementów układu hamulcowego oraz jego serwisowanie. O czym trzeba pamiętać?

Na nic nam się nie przyda silny i dynamiczny silnik ani komfortowe wnętrze samochodu jeśli jego układ hamulcowy nie będzie działał jak należy. Bez sprawnych i efektywnych hamulców rozpoczęcie jakiekolwiek podróży staje się zwyczajnie niemożliwe dlatego bezwzględnie wymagają one naszej szczególnej uwagi.

Wymiana klocków

- Klocki hamulcowe zużywają się szybciej niż tarcze i dlatego nie zawsze jest konieczność wymiany obu tych elementów jednocześnie. Jednak z racji tego, że ściśle ze sobą współpracują ich wybór nie może być przypadkowy - mówi Artur Szydłowski, ekspert Motointgrator.pl. - Na rynku części zamiennych jest bardzo duży wybór klocków, ale ze względu na ważne zadania, jakie spełniają, nie powinno się nadto na nich oszczędzać - dodaje.

Szukasz klocków hamulcowych? Tu znajdziesz je znajdziesz

Tanie produkty bez stosownych certyfikatów nie będą zapewniały odpowiedniej skuteczność hamowania ani żywotności. Zgodnie z prawem, wszystkie klocki powinny obecnie posiadać homologację ECE R90 określającą standardy jakościowe. Oznaczenie o certyfikacji powinno znajdować się na opakowaniu oraz na tylnej części klocka. Norma ta nie jest jednak zbyt surowa i jeśli jeździmy pojazdem z mocnym silnikiem i często podróżujemy autostradami, powinniśmy w pierwszej kolejności wybierać produkty renomowanych marek z grupy premium.

Innym istotnym kryterium wyboru klocków jest dopasowanie do tarcz hamulcowych. Zbyt miękkie klocki zamontowane do tarcz wyprodukowanych z twardych stopów mogą spowodować znaczne obniżenie efektywności hamowania oraz ich szybsze zużycie. Złe dopasowanie może również wywoływać nieprzyjemne piski. Te różnice jeszcze bardziej dają o sobie znać, gdy tarcze wykonane są z niestandardowych materiałów np. przeznaczone do jazdy sportowej i wyczynowej. Aby uniknąć takich zjawisk, najlepiej montować oba elementy układu jednej marki. Dobrej jakości klocki posiadają specjalną warstwę pomiędzy płytką nośną a materiałem ciernym, która tłumi drgania (prawie wszystkie produkty premium mają takie rozwiązanie) oraz wzmacnia dodatkowo połączenia pomiędzy płytką a okładziną.

Masz 6 tys. zł? To stać Cię na 4 042 samochody z oferty Autotrader.pl

Przy trafnym zakupie części zamiennych najczęściej z pomocą przychodzi nam siedemnastoznakowy numer VIN producenta pojazdu. W przypadku klocków hamulcowym nieodzowna może się także okazać informacja, jaki konkretnie system hamulcowy zastosowany jest w naszym samochodzie. Może być bowiem tak, że w obrębie jednego modelu występują różne systemy, do których pasują zupełnie różne klocki.

Tarcze hamulcowe

Każdorazowo, podczas wymiany klocków należy się przyjrzeć, w jakim stanie są tarcze hamulcowe. Dopuszczalne są niewielkie rowki obwodowe, ale już różne jej grubości na jednej średnicy powinny być wyrównane oczywiście w wyspecjalizowanym w takich czynnościach serwisie. Tarcze powinny być również przeszlifowane, gdy skorodują na powierzchni ciernej. Absolutnie niedopuszczalne są uszkodzenia w postaci pęknięć, wyszczerbień czy wybrzuszeń. Należy pamiętać, że faktyczny stan techniczny tarczy powinien być oceniony przez doświadczonego mechanika, który zadecyduje o jej wymianie bądź możliwości dalszego używania. Zużyte i uszkodzone tarcze nigdy nie będą dobrze współpracowały z klockami. Z pewnością bezpieczniej jest wymienić elementy układu hamulcowego o jeden raz za dużo, niż stracić możliwość wyhamowania samochodu w przypadku tej jednej decydującej o naszym zdrowi i życiu najważniejszej sytuacji.

Wymiana klocków - kiedy i jak

W niektórych samochodach informacja o konieczności wymiany klocków na nowe sygnalizowana jest odpowiednią kontrolką bądź informacją wyświetlaną przez komputer pokładowy. Są też klocki wyposażone w czujniki zużycia oraz dodatkowo w specjalne blaszki, które przy minimalnej grubości oklein ciernych ocierają o tarcze hamulcowe i wydają charakterystyczny dźwięk. Trudno jednoznacznie określić, po jakim przebiegu klocki i tarcze będą musiały być wymienione. Zależy to od ich jakości, specyfikacji i od indywidualnego stylu jazdy kierowcy. Niemniej jednak stan układu hamulcowego powinien być sprawdzany każdorazowo podczas standardowych przeglądów technicznych pojazdu. Bezpieczeństwa nie da się przecenić.

- Wymianie klocków muszą towarzyszyć inne czynności serwisowe. Poza dokładnym oczyszczeniem elementów należy sprawdzić m. in. stan zacisku, tłoczka cylindra hamulcowego, szczęk oraz działanie rozpieraków i cylinderków hamulcowych, stan elementów gumowych, odpowietrzenie układu oraz poziom i właściwości płynu hamulcowego - mówi Artur Szydłowski, ekspert Motointgrator.pl. - Większość płynów produkowanych jest na bazie glikolu, substancji silnie higroskopijnej pobierającej wodę z otoczenia, która znacznie obniża temperaturę wrzenia płynu. Minimalna dopuszczalna temperatura wynosi 180 °C. Podczas częstego hamowania zużyty płyn ulega przedwczesnemu zagotowaniu, co prowadzi do znacznego spadku jego wydajności, dlatego nie dochodzi do przekazywania odpowiedniego ciśnienia hydraulicznego. W efekcie skuteczność hamowania może drastycznie spaść - dodaje.

Tu znajdziesz tarcze do swojego auta

W nowych kompletach dobrych klocków hamulcowych pochodzących od renomowanych producentów mogą znajdować się także specjalne zestawy montażowe zawierające - w zależności od budowy konkretnego systemu - sprężyny, jednorazowe śruby, trzpienie i kołki mocujące czy też wskaźniki zużycia. Doświadczeni mechanicy wiedzą, że nawet jeśli stare elementy wyglądają na niezniszczone, to z powodu korozji, przegrzania, zmęczenia materiału mogą być niesprawne i dlatego powinno się je bezwzględnie wymienić. Na koniec montażu mechanizm zabezpiecza się specjalnym smarem miedzianym. Bardzo ważną zasadą jest również konieczność wymieniania klocków i tarcz parami na jednej osi, co pozwala na równomierne ich zużywanie się i rozkład sił hamowania.

Dotarcie po wymianie

Każdorazowo, bezpośrednio po wymianie klocków czy tarcz nie wolno szarżować samochodem. Elementy te muszą się ze sobą dotrzeć i optymalnie dopasować, aby uzyskały wymaganą efektywność działania. Dlatego po wyjeździe z serwisu przez kilkadziesiąt kilometrów należy jeździć wolniej i delikatnie hamować, aby nie okazało się, że zabrakło nam kawałka drogi do bezpiecznego zatrzymania samochodu.

Źródło: Motointegrator.pl

Zdjęcie Klocki hamulcowe D906 Zdjęcie Klocki hamulcowe przednie SMD866 Zdjęcie LPB Tylne klocki hamulcowe Pontiac Aztek
Klocki hamulcowe D906 Klocki hamulcowe przednie LPB Tylne klocki hamulcowe
Sprawdź ceny » Sprawdź ceny » Sprawdź ceny »
źródło: Okazje.info
Komentarze (14)
Sprawdź klocki hamulcowe przed podróżą
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: fakej

    Oceniono 10 razy -4

    Przed podróżą trzeba sprawdzić turbo, bo brak mocy w trakcie wyprzedzania może skończyć się stłuczką, a hamulce są dla leszczy.

  • Monika Kluź

    Oceniono 1 raz -1

    Niestety nie każdy się na tym zna i umie sam sprawdzić. Ja słyszę jak się kończą i jadę wtedy do warsztatu. Ostatnio wymienialam na nowe w ASO i staram się u nich wszystko robić. Mój ford nie narzeka wtedy na żadne nieprzyjemności. Ceny są niezłe więc wole nie kombinować a oferte mają fajną .

  • Gość: Marcin

    0

    Klocki ważna sprawa i wiem to z własnego doświadczenia.
    Źle się jeździ na zużytych klockach. Nie czuje się kontroli. Jednak tydzień temu wymieniłem klocki w Unimot 1 Białystok i teraz jeździ się cudownie.

  • 0

    Ja tam, co pewien okres czasu sam sprawdzam działanie zacisków, stan klocków i tarcz. Przeglądam, przesmaruje i złoże. To ważne bo nawet jeśli samochód ma asr, esp, abs to bez sprawnych hamulców nic nie zdziała!

  • paperjam

    0

    Generalnie przed każdą , dłuższą podróżą oddaje auto do swojego mechanika z celmer.torun.pl/ wole być pewna ,ze samochód jest gotowy do jazdy . Wielu z nas chyba zapomina jak wielkim niebezpieczeństwem może być na drodze z wadliwie działającym autem:/

  • michaszki098

    0

    zaciski również są bardzo ważne - zresztą jak cały układ hamulcowy. Ja swoje zaciski regeneruje w tirmarze w otwocku www.tir-mar.pl/ i dzięki temu oszczędzam na kupnie nowych, które wcale takie tanie nie są. Regeneracja jest właśnie świetną alternatywą

  • dr.hayd

    0

    A kto mi wytłumaczy taki fenomen: jak jest mróz to hamulce piszczą, jak zrobił się cieplej na dworze to przestały piszczeć. Klocki i tarcze z fabrycznego montażu, przejechały 18 tys. km.

  • bexol1985

    Oceniono 2 razy 0

    Popadanie w skrajność nie jest dobrym rozwiązaniem. W samochodach montują przecież czujniki, które informują nas o tym kiedy hamulce należy wymienić. Poza tym jak by coś było nie tak z hamulcami to kierowca szybko to wyczuje. Reszta to gadanie du... marynie, które nie wnosi nic nowego.

    www.dcvw.blogspot.com

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX