Klimatyzacja samochodowa - jak dbasz, tak masz

Klimatyzacja samochodowa jest obecnie standardem ułatwiającym podróżowanie w upalne dni. Pomimo, że większość kierowców nie byłaby w stanie z niej zrezygnować, to jednak nie wszyscy wiedzą, jak poprawnie eksploatować klimatyzację, aby  skutecznie działała i jednocześnie nie szkodziła zdrowiu

Jak szybko schłodzić wnętrze? | Poradnik

Pierwsza klimatyzacja samochodowa, jako drogi i luksusowy dodatek wyposażenia, pojawiła się w 1933 roku w USA. Było to proste urządzenie  przeznaczone dedykowane do najdroższych limuzyn. Już dwadzieścia lat później w klimatyzacje wyposażono pierwszy seryjnie produkowany samochód - Chrysler Imperial Airtemp. Na przestrzeni ostatniej dekady klimatyzacja przestała stanowić luksus dla nielicznych, a obecnie blisko 80% produkowanych pojazdów posiada te instalację jako wyposażenie standardowe.

Układ klimatyzacji to dość złożone technologicznie urządzenie wymagające poprawnej eksploatacji. Zaniedbana nie tylko nie będzie spełniała swojego zadania, ale przy okazji może być bardzo szkodliwa dla zdrowia.

Skąd bierze się przyjemny chłodek?

Zasada działania klimatyzacji w samochodach jest niemalże taka sama jak w lodówkach czy klimatyzatorach domowych. Ciepłe powietrze schładzane jest przez czynnik chłodniczy krążący w układzie urządzenia. Najprościej można to nazwać "wymianą czynnika" czyli  cykliczną zmianą stanu skupienia z ciekłego w lotny. Takie przejście skutkuje znacznym obniżeniem temperatury gazu oraz ponownym przejściem w stan ciekły.

Jak zbudowana jest klimatyzacja?

Każdy układ klimatyzacji składa się z kilku podstawowych elementów:

- skraplacz, nazywany także chłodnicą klimatyzacji, umieszczony z przodu pojazdu, możliwie najbliżej wlotu powietrza z atrapy i przedniego zderzaka,

- parownik, podobny do nagrzewnicy  umieszczony jest wewnątrz pojazdu. Do niego poprzez zawór rozprężny trafia czynnik w postaci lotnej o stosunkowo niskiej temperaturze. Jego podstawowym zadaniem jest oddanie poprzez radiator niskiej temperatury gazu krążącego w jego wnętrzu do kanałów wentylacyjnych pojazdu.

- zawór rozprężny umieszczony jest w komorze silnika przy przegrodzie oddzielającej ją z kabiną. Jego działanie  powoduję rozprężenie czynnika, czyli przejście z postaci ciekłej do gazowej, co skutkuje bardzo silnym obniżeniem temperatury gazu.

- gaz, którego niska temperatura została wykorzystana do schłodzenia pojazdu, zostaje zassany przez kompresor do skraplacza w którym przechodzi zmianę stanu z lotnego w ciekły. W nowoczesnych układach klimatyzacji stosuję się dodatkowo tzw. filtr osuszacz. Montowany jest on na odcinku wysokiego ciśnienia  w celu zbierania drobnych zanieczyszczeń oraz wilgoci.

Klimatyzację używaj nawet zimą

Układ klimatyzacji skazany jest na pracę w bardzo trudnych warunkach, w wysokich i niskich temperaturach, przy dużych różnicach ciśnień. Aby cieszyć się jej długim i efektywnym działaniem konieczne jest umiejętne jej używanie.

Paradoksalnie częste używanie przedłuża jej żywotność, ponieważ cały układ klimatyzacji smarowany jest olejem, który znajduje się w jego wnętrzu i dociera do wszystkich zakątków układu. Przede wszystkim do najdroższego elementu jakim jest kompresor, co chroni go przed korozją oraz degradującym tarciem - mówi Artur Szydłowski, ekspert Motointegrator.pl

W upalne lato wnętrze samochodu może rozgrzać się nawet do 50 - 60 stopni Celsjusza, dlatego przed włączeniem klimatyzacji samochód powinno się przewietrzyć. Wówczas klimatyzacja znacznie łatwiej poradzi sobie ze schłodzeniem powietrza i będzie mogła pracować w sposób cykliczny. Stała wymiana czynnika chłodzącego nie jest możliwa - jego obieg składa się z kilku etapów: rozprężenie - oddanie energii - droga do procesu skroplenia - ponowne rozprężenie itd.


Jak podróżować bezpiecznie? | Poradnik

Jak serwisować?

Jeśli klimatyzacja nie jest odpowiednio wydajna, szyby parują a z wentylacji wydobywa się nieprzyjemny zapach, są to wyraźne sygnały, że musimy zainterweniować i wybrać się do wyspecjalizowanego serwisu.

Raz w roku powinniśmy dokonać standardowych czynności polegających na wymianie filtra kabinowego, czyszczeniu kanałów dystrybucji powietrza do wnętrza kabiny, odgrzybienie  parownika, sprawdzenie drożności kanału odprowadzającego skropliny z parownika klimatyzacji oraz oczyszczenie wlotów powietrza umieszczonych na zewnątrz pojazdu. Jeżeli pojazd użytkowany jest w warunkach podwyższonego zanieczyszczenia np. w dużym mieście, po bezdrożach, czy parkowany jest w otoczeniu drzew wymianę filtra oraz czyszczenie kanałów powinniśmy wykonywać dwa razy w roku, najlepiej wczesną wiosną i jesienią. Nie rzadziej niż co dwa lata układ klimatyzacji powinien oczyszczony być z wilgoci i uzupełniony w czynnik chłodzący do wymaganego poziomu.

Co trzy lata należy wymienić filtr - osuszacz. Jego koszt w zależności od marki pojazdu waha się w granicach od 120 do 450 zł, a koszt robocizny pomiędzy 50, a 250 zł. Każdorazowo trzeba go wymienić, gdy na skutek czynności technologicznych związanych z demontażem któregokolwiek z elementów lub kolizji układ klimatyzacji zostanie otwarty. Własności absorpcyjne filtra osuszacza są tak wysokie, że nowy filtr otwarty z próżniowego opakowania, po upływie około trzydziestu kilu godzin zupełnie traci swoje właściwości.

Nieprzyjemny zapach, który wydobywa się z nawiewów powietrza może być dla nas informacją że do klimatyzacji wdarł się grzyb, co wywołuje alergie i podrażnia górne drogi oddechowe. Tu z pomocą może przyjść coraz popularniejsze ozonowanie wnętrza pojazdu. Taki zabieg, kosztujący ok. 70 zł dzięki silnemu działaniu utleniającemu zabija pleśnie, grzyby, roztocza, bakterie i wirusy.

Jakich błędów serwisowych unikać?

Serwisowanie układu klimatyzacji ze względu na jego złożoną budowę powinno być przeprowadzane wyłącznie w wyspecjalizowanych punktach dysponujących zarówno odpowiednim sprzętem jak i wyszkolonym personelem. Warto wiedzieć, na co zwrócić szczególną uwagę, aby mieć pewność dobrze wykonanej usługi. Często popełnianymi błędami jest wymiana filtra kabiny bez uprzedniego oczyszczenia kanałów oprowadzających
i odprowadzających powietrze, zaniechanie odgrzybienia układu, brak kontroli drożności kanału odprowadzającego skropliny - doradza Artur Szydłowski.

Innym błędem jest skracanie czasu wytwarzania próżni, czyli podciśnienia koniecznego do usunięcia pozostałej  ilość czynnika chłodzącego oraz wilgoci. Czas ten zależny jest od tego, czy układ wyposażony jest jedno czy dwa gniazda serwisowe. Przy dwóch nie powinien być krótszy niż 20 min, a w pojazdach wyposażonych w jedno gniazdo nie krótszy niż 30 - 40 min. Dodatkowo przy samochodach w których występuje jedno gniazdo, klimatyzacja po napełnieniu nie powinna być uruchamiana przez minimum 10 - 15 minut. Niestety wiele serwisów z chęci przyspieszenia obsługi nie stosuje się do tego zalecenia, co może spowodować trwałe uszkodzenia kompresora.

Wielkim błędem jest uzupełnianie czynnika chłodzącego na "oko"! Informacje o nominalnej jego ilości znajdują się najczęściej w formie naklejki umieszczonej w komorze silnika, a w przypadku ich braku dane takie posiada producent pojazdu. Niestety zdarza się, że nierzetelni serwisanci zaniżają ilość czynnika ponieważ na przestrzeni ostatnich trzech, czterech lat znacznie on podrożał. Takie zaniedbanie najczęściej doprowadza do poważnych i kosztownych w naprawie usterek.

Zdjęcie KLIMATYZACJA AUTOPORADNIK Zdjęcie KLIMATYZACJA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH Zdjęcie Klimatyzacja samochodowa w praktyce warsztatowej
KLIMATYZACJA AUTOPORADNIK KLIMATYZACJA POJAZDÓW SAMOCHOSOWYCH Klimatyzacja samochodowa w praktyce
Sprawdź ceny » Sprawdź ceny » Porównaj ceny »
źródło: Okazje.info
Więcej o:
Komentarze (28)
Klimatyzacja samochodowa - jak dbasz, tak masz
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • ekspert_motoryzacji

    Oceniono 95 razy -57

    Trochę ludzie przesadzają z tą koniecznością posiadania klimatyzacji. Można mieć zwykły nawiew i on też (wbrew pozorom) daje radę i sprawdza się w ciepłe dni.

    Poza tym obserwuję jakieś odchodzenie od prostoty i coraz bardziej wyrafinowane wyposażenie samochodów. Czemu i komu to ma służyć? Chyba głównie koncernom samochodowym w nabijaniu kasy. Kiedyś ludzie mieli malucha i musieli nim jechać przez całą Polskę nad morze, usieli spakować rodzinę i rzeczy na dwa tygodnie i jakoś dawali radę. A teraz, jak auto nie ma automatycznej klimy to już zaczyna się wydziwianie i kręcenie nosem.

  • Gość: dr.hayd

    Oceniono 61 razy -21

    Dwadzieścia lat temu miałem Fiata Cinquocento. Zamiast klimatyzacji miał wydajny nawiew, atermiczne szyby i uchylane boczne szyby (rybie skrzela). I to się sprawdzało.

  • jackinn

    Oceniono 10 razy -8

    mi na początku zimy klimatyzacja zaczęła szwankować, na szczęście szybko mi ją naprawili w www.thermotechnica.pl i nie marznę teraz, teraz dbam o nią, by działała jak najlepiej

  • Gość: maja_str

    Oceniono 5 razy -3

    do podliczania wszytskich kosztów to mamy apke flotis Mobile - monitoring pojazdów gps, także koszty eksploatacji możemy sobie podliczyć i zobaczyć gdzie tracimy

  • Jasio Kolenda

    Oceniono 1 raz -1

    Co do klimatyzacji to ja ją regularnie odgrzybiam w Green Car w Nadarzynie pod Warszawą bo wiadomo, ze to podstawa, no chyba że chce się chorować. Mają tam dobry cennik. Jeżdżę jakoś raz do roku przed sezonem.

  • kiszman

    Oceniono 1 raz -1

    Namiary na pewniaków z tego zakresu - frostthermoking.pl/klimatyzacja-samochodowa/ To fachowcy z doświadczeniem, ale najważniejsze jest to, że zlecona usługa została rzeczywiście prawidłowo wykonana. Nie było gadania - może to, a może to. Klima naprawiona, koszty racjonalne.

  • kiszman

    Oceniono 1 raz -1

    Jeśli chodzi o naprawy, to przynajmniej w Szczecinie polecam rozmawianie z nimi - frostthermoking.pl/klimatyzacja-samochodowa/ To faktycznie fachowcy z doświadczeniem, którzy potrafią od razu doradzić, w sensie - podłączyli sprzęt i powiedzieli mi, co jest konkretnie do zrobienia, jaki będzie koszt i ile trzeba będzie czekać. Część trzeba było sprowadzić, więc potrwało to kilka dni...

  • Gość: Daniel

    0

    Odgrzybianie co najmiej raz w roku! Najlepiej w sprawdzonym serwisie. Ja korzystam z Power Factory na Jagielskiej 42e w wawie i jestm mega zadowolony!

  • Gość: majkowsky

    0

    Używam klimy cały rok na okrągło, bez tego szyby parują okropnie. Przegląd i odgrzybianie robię raz w roku i wszystko działa sprawnie. Płacę 99 zł za wszystko w ASO forda, to tyle co nic.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX