Nadeszła zima, a co z autem? Poradnik

Jeszcze nie jest za późno. Chociaż zima przyszłą w tym roku wcześniej, nadal możemy przygotować do niej nasze auto

Zima w tym roku przyszła wcześniej niż zwykle. Jeszcze w październiku spadł śnieg, a w wielu miejscach w Polsce zrobiło się biało. Na szczęście wyjątkowo nasi drogowcy byli na to przygotowani, ale czy kierowcy zdążyli przygotować swoje samochody do zimy?

Opony zimowe

Opona zimowaOpony | Poradnik dla kupujących

Już ok. 90% polskich kierowców używa opon zimowych, a ok. 5% opon całorocznych. Do dobry wynik i oznacza, że większość jest dobrze przygotowana na warunki zimowe. Nie każdy jednak wie kiedy należy zmieniać opony. Jak pokazują wyniki Tygodnia Dobrego Ciśnienia, sporo kierowców jako moment na zmianę wskazuje konkretny miesiąc. W tym roku czekanie na listopad mogło więc zaskoczyć część z nas, gdy za oknem zrobiło się biało.

Opony powinno się zmieniać, gdy średnia temperatura spadnie poniżej 7 st. C. więc jeśli ktoś dotąd tego nie zrobił, jeszcze dziś powinien umówić się na zmianę opon.

Widoczność

Szczotka z długą rączką i skrobaczka do szyb muszą na stałe zagościć w naszych autach. Pamiętajmy, że odśnieżając auto musimy zgarnąć go także z dachu. Jeśli tego nie zrobimy narażamy się na mandat (szczegóły tutaj), ale przede wszystkim sypiemy śniegiem innym kierowcom prosto na szybę.

Klimatyzacja nie tylko latemKlimatyzacja nie tylko latem

Szyby to nie wszystko. Nie wolno zapominać o światłach, które nie tylko muszą świecić, ale przede wszystkim być widoczne. Wielu kierowców zapomina o tym, zapewne w pośpiechu odgarniając śnieg tylko z szyb.

Kolejna rzecz to wycieraczki. W zimę dużo częściej będziemy ich potrzebować a jakość ich pracy jest ważniejsza. Dlatego warto pomyśleć o nowym komplecie na przód. W sklepach motoryzacyjnych można kupić tańsze wycieraczki za kilkanaście zł i przez zimowe miesiące cieszyć się czystą szybą.

Płyny

Dziś nie ma już konieczności wymiany płynu chłodzącego na zimę, ale powinniśmy pamiętać o płynie do spryskiwaczy. Ja osobiście przez cały rok używam zimowego, przez co odpada mi konieczność martwienia się o pierwsze przymrozki. Używając płynów letnich musimy pamiętać o ich minimalnej temperaturze, poniżej której zaczynają się kłopoty. A mogą oznaczać uszkodzenia układu z pęknięciem zbiorniczka włącznie.

Awaryjny rozruchAwaryjny rozruch

Akumulator

Siarczysty mróz za oknem to istny morderca akumulatorów. Już przy zerowej temperaturze na dworze pojemność akumulatora obniża się o ok. 20% Jeśli temperatury spadną poniżej -20 st. C, wtedy jego pojemność obniża się do zaledwie 50%.

Jeśli już teraz mamy problemy z porannym rozruchem silnika, lepiej sprawdzić stan baterii, by przy pierwszych mrozach nie zostać uziemionym na dobre.

Inne drobiazgi

Aby zadbać o trwałość uszczelek w drzwiach warto je przesmarować specjalnymi smarami zawierającymi sylikon. Zapobiegnie to przymarzaniu i znacząco wydłuży ich żywotność.

W trosce o lakier możemy go zabezpieczyć przed zimą i wpływem soli. W tym celu warto pomyśleć o woskowaniu. Polecamy poradnik, który przedstawia krok po kroku, jak zakonserwować lakier na zimę.

A skoro mowa o soli, to warto też pomyśleć o zabezpieczeniu podwozia. Profesjonalne zabezpieczenia to jednak spory wydatek (ok. 1 000 zł), który trzeba powtarzać co kilka lat. Jeśli użytkujemy model podatny na korozję, taki zabieg może mieć większy sens.

Uważasz, że temat nie został wyczerpany? Więcej o przygotowaniu samochodu na zimę znajdziesz tutaj.


ZOBACZ TAKŻE:

Odśnieżać czy zostawić do wiosny?

Rdza wciąż groźna

Ford Focus - ogłoszenia

Więcej o: