Ciśnienie w oponach | Poradnik

Tankowanie paliwa to doskonała okazja by sprawdzić ciśnienie w kołach naszego auta. Ma ono wpływ na szereg czynników. Zobacz dlaczego warto dbać o prawidłowe ciśnienie
Czy etykiety opon są pomocne?Czy etykiety opon są pomocne?

Prawidłowe ciśnienie w oponach gwarantuje, że opona będzie spełniać swoją rolę najlepiej jak tylko może dbając o niskie zużycie paliwa, zużycie samej opony i najlepszą przyczepność. Oto kilka rzeczy, które powinniśmy wiedzieć o ciśnieniu w oponach.

Kiedy sprawdzać?

Wymiana opon z letnich na zimowe (i odwrotnie) to doskonały moment na kontrolę naszego ogumienia. W warsztacie ocenią stan opon, dobiorą opony do właściwej osi pojazdu (mniej zużyte opony zakładamy na oś napędową) i zadbają o prawidłowe ciśnienie. Ale sprawdzanie ciśnienia co pół roku to za rzadko. Powinniśmy robić to raz w miesiącu i przed każdą dłuższą podróżą.

Najłatwiej przyjąć, że ciśnienie w oponach powinniśmy sprawdzać co drugie tankowanie, ale nie rzadziej, niż raz w miesiącu. Dlaczego? Opony nie są w 100% szczelne i ciśnienie z czasem spada. Problem mogą sprawiać też krzywe felgi (nawet jeśli na oko wydają się proste), lub zawór. Jeśli spadki ciśnienia są niepokojąco duże powinniśmy udać się do wulkanizatora. Na co dzień wystarczy kontrola we własnym zakresie. Pamiętajmy, że ciśnienie powinniśmy kontrolować przy zimnych oponach.

Sprawdź, ile można zaoszczędzić kupując właściwe opony

Jakie ciśnienie jest prawidłowe?

Prawidłowe ciśnienie dla opon naszego samochodu podane jest na specjalnej plakietce/naklejce, zazwyczaj umieszczonej przy ryglu drzwi kierowcy, po wewnętrznej stronie klapki paliwa, lub w schowku. Jeśli i tam nic nie ma informacji szukajmy w instrukcji obsługi, lub w serwisie ASO. Ciśnienie dobieramy do rozmiaru opon i warunków eksploatacji (ilość osób/obciążenie).

Co z tego mamy?

Prawidłowe ciśnienie ma wpływ na: bezpieczeństwo jazdy, zapewniając większą przyczepność i krótszą drogę hamowania; trwałość opony poprzez wydłużenie czasu jej użytkowania o jeden sezon; oraz ekonomię jazdy - prawidłowo napompowana opona zmniejsza zużycie paliwa o ok. 0,3 l/100 km.

Zbyt duże, lub zbyt małe ciśnienie powoduje przyspieszone zużycie opon, co znacząco skraca ich żywotność. Niewłaściwe ciśnienie zmniejsza powierzchnię styku opony z nawierzchnią, co przekłada się na gorszą przyczepność i dłuższą drogę hamowania.

Prawdą jest, że zbyt duże ciśnienie zmniejsza zużycie paliwa (mniejsze opory toczenia), ale szybsze zużycie opony spowoduje, że więcej wydamy na nowe opony, niż uda nam się zaoszczędzić na paliwie.

Jak kontrolować ciśnienie?

Najłatwiej sprawdzić i uzupełnić ciśnienie na stacji benzynowej. Większość z nich wyposażona jest w kompresory. Jego obsługa jest intuicyjna, jeśli jednak nie czujemy się pewnie, poprośmy pracownika stacji o pomoc.


ZOBACZ TAKŻE:

Opony zimowe | Azot bieżnik i dobre składowanie

Opony | Poradnik dla kupujących

Autotrader - ogłoszenia

Zdjęcie Oxford Elektroniczny miernik ciśnienia opon, ciśnieniomierz Zdjęcie Automax CIŚNIENIOMIERZ DO KÓŁ 3 bar 1793 Zdjęcie Ciśnieniomierz do opon samochodowych 20826-0109
Oxford Elektroniczny miernik ciśnienia w oponach Automax ciśnieniomierz do kół Ciśnieniomierz do opon samochodowych
Sprawdź ceny » Sprawdź ceny » Sprawdź ceny »
źródło: Okazje.info
Więcej o:
Komentarze (10)
Ciśnienie w oponach | Poradnik
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Lemski

    Oceniono 7 razy 3

    Warto pamiętać, że większość ciśnieniomierzy na stacjach można o kant wiadomo czego rozbić...
    Niestety, kupno dobrego urządzenia (warygodnego i trwałego) to ani prosta sprawa, ani tania.
    Tymniemniej warto to robić i przynajmniej starać się utrzymać równe ciśnienie na osi.

  • Gość: ja

    Oceniono 1 raz 1

    mozna na cieplych tylko trzeba uwzglednic ze cisnienie gdzies z 0,2bara wieksze jest. nie kazdy ma stacje pod blokiem

  • Gość: Rammste

    0

    Czyli jeśli mam podane ze z przodu mam mieć 2,3 bara to znaczy ze mam mieć 2,3 na zimnych czy na ciepłych oponach? Gdy napompuje je 2,3 na zimnych to po rozgrzaniu będzie jakieś 2,5-2,6 bara. Czy raczej na zimnych napompować 2,1, żeby po nagrzaniu wzrosło do 2,3? Proszę o wyjaśnienie.

  • Gość: Natek

    Oceniono 13 razy -1

    "mniej zużyte opony zakładamy na oś napędową" - co za bzdura, mniej zużyte opony zakładamy ZAWSZE na tylną oś i to bez znaczenia czy mamy auto przednio czy tylnonapędowe. Tylna oś niekierowalna łatwiej może wpaść w poślizg na łuku drogi.

  • Gość: j

    Oceniono 3 razy -1

    pewnie polowa kierowców nie wie o tym ze cisnieniesie sprawdza na zimnych oponach

  • Gość: Mariusz17975

    Oceniono 11 razy -3

    W artykule zawarta jest teza, że mniej zużyte opony należy założyć na oś napędową. To nie jest prawda! Eksperci zalecają odwrotne postępowanie czyli mniej zużyte opony montujemy na oś, która nie napędza auta.

  • Gość: 666

    Oceniono 3 razy -3

    ja mam na przodzie 2.6 na tyle 2.3, próbowałem jeździć z różnymi ciśnieniami i tak wychodzi najlepiej szczególnie przy dużej prędkości gdy jedzie się ponad 200 czuć różnicę jak jest 2.3 (większy balon się robi i większe opory) a 2.6 auto wyraźnie lżej jedzie

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX