Sprawdź opony przed urlopem | Poradnik

Sprawdzenie stanu opon zajmuje dosłownie parę minut, a może uchronić nas od kłopotów w czasie podróży na urlop

Z okazji Euro 2012 w Polsce zaczęto w końcu budowę autostrad. Dróg szybkiego ruchu jest coraz więcej, więc i prędkości podczas wyjazdów wakacyjnych są coraz większe. Choćby z tego powodu przed dłuższą podróżą lub wyjazdem wakacyjnym powinniśmy sprawdzić stan naszego ogumienia. Nie zajmie to dużo czasu, a zwiększy prawdopodobieństwo bezpiecznego dotarcia do celu.

Co możesz samemu sprawdzić w aucie?

Stan ogólny opon

Sprawdzenie stanu opon nie jest skomplikowane. Powinniśmy zwrócić uwagę na dwa czynniki:

1. Głębokość bieżnika

Wg przepisów powinna wynosić minimum 1,6 mm. Ta wartość oznaczona jest tzw. garbem umieszczonym w jednym z rowków opony. Dla własnego bezpieczeństwa powinniśmy unikać eksploatacji opon o głębokości bieżnika mniejszej niż 3 mm. Jeśli mimo to mamy zamiar dalej eksploatować takie opony powinniśmy pamiętać, że na mokrej nawierzchni droga hamowania wyraźnie wzrośnie. Tak więc podczas podróży w deszczu powinniśmy ograniczyć prędkość podróży.

2. Uszkodzenia

Jeśli na oponach pojawiły się widoczne pęcherze, rysy, czy wybrzuszenia, opona taka kwalifikuje się do wymiany. Także nierównomiernie zużyty bieżnik dyskwalifikuje oponę z dalszej eksploatacji.

Olej - najważniejsza część w aucieOlej - najważniejsza część w aucie

Ciśnienie

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest bardzo ważne. Pozwala uzyskać optymalne zużycie paliwa i dba o równomierne zużycie opon. Kontrolę i ew. korektę ciśnienia możemy dokonać na niemal każdej stacji benzynowej.

Pamiętajmy, że ciśnienie należy sprawdzać przed podróżą, gdy opony nie są jeszcze rozgrzane.

Informację o ciśnieniu opon właściwym dla naszego auta znajdziemy w instrukcji obsługi, a w niektórych autach na słupku środkowym, lub na klapce wlewu paliwa. Ciśnienie należy dostosować do obciążenia. Jeśli na wakacje jedziemy w pełnym składzie i z bagażem załadowanym "po dach", to należy wybrać większe wartości ciśnienia.

Piąte koło u wozu

Choć dziś przebita opona to rzadkość, warto pamiętać o zapasie (o ile występuje). Piąte koło jest często zapominane i nawet ASO rzadko zaglądają do bagażnika, by sprawdzić jego stan. Dlatego przynajmniej raz na dwa lata powinniśmy sprawdzić, czy koło zapasowe ma odpowiednie ciśnienie. Oczywiście należy to zrobić przed załadowaniem samochodu wakacyjnym bagażem.


ZOBACZ TAKŻE:

Top 5 (+2) | Auta na wakacje do 50 tys. zł

TOP 10 | Auta na gaz do 10 tys. zł

Skoda Fabia z LPG - ogłoszenia

Zdjęcie Goodyear Excellence Zdjęcie Dunlop SP Sport Zdjęcie Hankook Ventus Prime2
Goodyear Excellence Dunlop SP Sport Hankook Ventus Prime2
Porównaj ceny » Porównaj ceny » Porównaj ceny »
Indeksy
Prędkość H - do 210 km/h V - do 240 km/h V - do 240 km/h
Nośność 475 kg 615 kg 545 kg
Parametry fizyczne
Średnica R15 R16 R16
Szerokość 195 205 195
Profil 50 55 55
Podstawowe informacje
Sezon Letnie Letnie Letnie
dane dostarcza:
Więcej o:
Komentarze (6)
Sprawdź opony przed urlopem | Poradnik
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • pocalujta_wujta

    Oceniono 2 razy 0

    Akurat opony malej glbokosci bieznika maja sporo wieksza przyczepnosc na suchej jezdni. Na mokrej zgoda. I nie jestem teoretykiem ale praktykiem startujacym w jednej z dyscyplin o najwiekszym wymaganiu przyczepnosci czyli autokrosie (twarda nawierzchnia i dziesiatki zakretow co sekunde). Opony od lat dobieram do klasy a takze je zdzieram. Ostatnio testowalem te same opony drogowe z pelnym bieznikiem oraz z bieznikiem "wyszlifowanym" do zera (tzew. lyse opony). Okazuje sie ze przyczepnosc na suchej nawierzchni niz zdartych oponach (nie takich ze wychodzi zbrojenie oczywiscie) i wieksza o tyel ze na 60 sekundowym przejezdzie zakrety mozna brac na tyle ostrzej ze czas przejzdu jest lepszy o okolo 2-3 sekund. Jak chcecie bym wam testowal opony i pomagal w sensownych wnioskach to polecam sie.

    Przyczyny fizyczne tez moge wyjasnic, bo tego Wam zaden producent nie bedzie chcial powiedziec a my testujemy opony najlepszych typow i rozmiarow wszystkich producentow ktorzy sie licza w zakresie przyczpnych opon (niekoniecznie legendarny choc kiepski w wielu zakresach Michelin).

    Kierowca (startujacy) z Polski... za oceanem.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX