Ogrzewanie postojowe

Pokryte lodem szyby, wychłodzone wnętrze, skostniały silnik - oto samochodowe realia mroźnego poranka. Czy można to zmienić?

Możliwość wejścia rankiem do rozgrzanego samochodu, gdy za oknami temperatura spadła poniżej zera, dla wielu osób wydaje się być abstrakcyjnym żartem. A jednak nie dość, że jest to możliwe, to jeszcze wcale nie takie skomplikowane od strony technicznej. Sprawę załatwia ogrzewanie postojowe, które można kupić wraz z samochodem jako jeden z elementów wyposażenia, albo zamontować w aucie, które wcześniej nie miało takiego udogodnienia. Systemy są bardzo różne, mniej lub bardziej skomplikowane, a przez to mniej lub bardziej funkcjonalne. Różne są też ceny, dzięki temu każdy może dobrać coś dla siebie.

LPGLPG Fot. Przemyslaw Skrzydlo / Agencja Wyborcza.pl Gaz wciąż najtańszy

Ogrzewanie postojowe kojarzy się przede wszystkim z nazwą Webasto. To niemiecka firma, która od blisko 80 lat działa na rynku motoryzacyjnym. Jej specjalnością jest system ogrzewania postojowego ze specjalnym urządzeniem zamontowanym w samochodzie, do którego doprowadzona jest instalacja paliwowa i przewody układu chłodzenia silnika. Uaktywnienie systemu, które może być dokonane pilotem, sterownikiem zegarowym lub telefonem komórkowym, powoduje załączenie się pompy paliwa, podającej benzynę lub olej napędowy ze zbiornika do urządzenia grzewczego. W jego wnętrzu rozgrzewa się kołek żarowy, zasilany elektrycznie. Jednocześnie tłoczone jest powietrze, które tworzy we wnętrzu urządzenia mieszankę z paliwem, odparowanym na specjalnej włókninie. Jej zapłon następuje od kołka żarowego. Wprowadzone do urządzenia przewody obiegu cieczy chłodzącej silnik są ogrzewane, a rozgrzany płyn trafia do wymiennika ciepła (nagrzewnicy), z którego dmuchawa tłoczy powietrze do wnętrza pojazdu. Ciepły płyn dociera również do silnika. Normalnie odpowiedzialny jest za chłodzenie jednostki napędowej, w tym przypadku otrzymuje zadanie podniesienia jej temperatury. Latem Webasto nie musi pozostawać bezczynne. W upalne dni, zanim przyjdziemy do samochodu możemy "zlecić" systemowi odpowiednio wcześniej wentylację przedziału pasażerskiego.

Używane | Renault Megane (1995-2002)

Parametry urządzeń typu Webasto dobrane są do klasy samochodu. Od tego też zależy ich cena. Dla najmniejszych aut przewidziano urządzenia za ok. 4300 zł. W przypadku samochodu klasy miejskiej wydatek wyniesie 5600 zł. Moc cieplna takiego urządzenia sięga 4,2 kW. Dla aut klasy kompaktowej i średniej przewidziano urządzenia o mocy cieplnej 5,2 kW w cenie 6500 zł. Najdroższe są systemy dla aut klasy wyższej, terenówek i minivanów. Przy identycznej mocy cieplnej (5,2 kW) cena urządzenia wynosi prawie 10 000 zł. Ceny obejmują montaż instalacji oraz sterowanie zegarem. Zamawiający ogrzewanie postojowe Webasto może też wybrać system sterowania jednym z pilotów Telestart o zasięgu do 1000 m (1450-1820 zł) albo włączanie urządzenia poprzez telefon komórkowy. Aktywacji urządzenia można dokonać z godzinnym wyprzedzeniem, system może więc z powodzeniem rozgrzać samochód nawet przy bardzo silnym mrozie.

Webasto to niemały wydatek. Czy to, co otrzymujemy w zamian rzeczywiście jest warte tych pieniędzy ? Przede wszystkim oszczędzimy sobie skrobania szyb, śnieg albo lód usuniemy zwykłą szczotką albo ręką uzbrojoną w rękawiczkę. Wsiadamy do nagrzanego wnętrza, co stanowi dużą przyjemność. Na szybach nie ma pary wodnej, możemy od razu rozpocząć jazdę. Uruchomienie nagrzanego silnika nie stanowi problemu, nawet mocno osłabiony mrozem akumulator poradzi sobie z jednostką napędową, która nie stawia wzmożonego oporu. Na dodatek praca rozgrzanego silnika jest cichsza. Oczczędzamy czas, nie marzniemy w samochodzie czekając na nagrzanie silnika, możemy ubierać się lżej a przez to jechać wygodniej. Najistotniejszy wydaje się jednak fakt, że silnik uruchamiany po wcześniejszym rozgrzaniu ulega znacznie mniejszemu zużyciu. Nieco rozrzedzony olej od razu dociera do najdalszych zakątków jednostki napędowej i smaruje wszystkie elementy, chroniąc je przez ścieraniem. Minusem jest dodatkowe zużycie paliwa, ale dodatkowe koszty są groszowe. Trzeba bowiem wziąć pod uwagę, że zimny silnik zużywa więcej paliwa. Pojawia się również aspekt ekologiczny, bo zanim osiągnie on odpowiednią temperaturę wydziela znacznie więcej substancji szkodliwych.

Niektórzy użytkownicy samochodów szukając tańszych rozwiązań zdają się na bardzo proste systemy, które pozwalają zdalnie uruchomić samochód z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym. To bardzo korzystne finansowo rozwiązanie pozwala co prawda nagrzać wnętrze auta, ale nie rozwiązuje problemu uruchamiania zimnego silnika. Akumulator musi zmagać się z zamrożoną jednostką napędową a gęsty olej nie od razu smaruje wszystkie części silnika. Ten podlega więc znacząco podwyższonemu zużyciu. Dlatego w przypadkach, gdy czynnik ekonomiczny odgrywa zasadniczą rolę, warto sięgnąć po jeszcze inne pomysły.

Na rynku dostępne są systemy ogrzewania postojowego oparte na elektrycznych grzałkach, wprowadzanych do układu chłodzenia silnika. Montaż jest prosty, kierowcy z żyłką mechanika mogą wykonać go samodzielnie. Grzałka, której włączanie i wyłączanie można programować, nagrzewa z odpowiednim wyprzedzeniem płyn chłodzący, a wraz z nim cały silnik. System można rozbudować o dogrzewanie wnętrza i doładowywanie akumulatora. W najprostszym wydaniu tego typu ogrzewanie postojowe kosztuje ok. 500 zł, w bardziej zaawansowanym koszt może przekroczyć 1500 zł. Zestawy elektryczne są tworzone dla konkretnych modeli, można w nie wyposażyć niemal każdy samochód. Jest jednak pewien problem - trzeba dysponować możliwością podłączenia się do gniazda 230 V, co praktycznie eliminuje mieszkańców typowych, miejskich osiedli a preferuje właścicieli własnych domów i posesji. Czasami z gniazdek elektrycznych 230 V można korzystać na otwartych parkingach strzeżonych, pozostaje kwestia rozliczeń za energię z właścicielem. Jeśli jest taka możliwość warto zainwestować w ogrzewanie postojowe. Ma ono wiele zalet i w zimowych warunkach potrafi znacząco ułatwić i uprzyjemnić eksploatację samochodu.

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Autostrada | Kultura jazdy

CB: jak wybrać odpowiedni sprzęt

Audi A4 - ogłoszenia

źródło: Okazje.info

Więcej o:
Copyright © Agora SA