Holowanie | Na sztywno czy na giętko

Czy wiesz w jaki sposób można holować samochód, gdzie należy umieścić trójkąt ostrzegawczy, kiedy włączyć światła pozycyjne?
Ciśnienie w oponach | Poradnik

Samochody można holować na dwa sposoby – na połączeniu sztywnym lub giętkim. Najczęściej wykorzystuje się połączenie giętkie, czyli używa się linki holowniczej o długości do 6 m (przy czym odległość między pojazdami powinna wynosić od 4 do 6 m). Samochód holowany przy użyciu linki musi mieć sprawne dwa układy hamulców, przy czym połączenie musi być oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej. Połączenie na sztywno wymaga, aby auto holowane miało sprawny przynajmniej jeden układ hamulcowy, a odległość między nim a pojazdem holującym nie może przekraczać 3 m. W każdym przypadku auto holowane musi być oznaczone z tyłu po lewej stronie trójkątem ostrzegawczym, a gdy występuje niedostateczna widoczność, należy włączyć dodatkowo światła pozycyjne.

Brak trójkąta utrudnia innym kierowcom właściwą ocenę sytuacji na drodze i dostosowanie manewrów do holowanego pojazdu. Zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault

Kiedy samochody są już przygotowane do holowania, trzeba pamiętać o poprawieniu ustawienia lusterek bocznych tak, aby widzieć, co się dzieje także za pojazdem holowanym. Ruszać należy bardzo powoli i płynnie, bez gwałtownych zrywów, a podczas jazdy trzeba pamiętać, że zwłaszcza przy sztywnym połączeniu tył pojazdu holowanego może zachodzić na pobocze. Na obszarze zabudowanym pojazd holujący nie może przekraczać 30 km/h, na terenie niezabudowanym limit to 60 km/h. Holując pojazd, warto dobrze zaplanować trasę, tak aby omijać ciasne zakręty. Pamiętać należy również, że w takiej sytuacji uniemożliwione jest cofanie.

Zgodnie z zapisami kodeksu drogowego zabronione jest holowanie: pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, samochodu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony oraz więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego. Nie holujemy też samochodem z przyczepą (naczepą) i na autostradzie - tu wyjątkiem jest holowanie przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu.

 

 

źródło: Szkoła Jazdy Renault
wideo: materiał Moto.pl


ZOBACZ TAKŻE INNE PORADY:

Technika jazdy | na śniegu i lodzie

Parkingowa etykieta

Renault - ogłoszenia

Więcej o:
Komentarze (5)
Holowanie | Na sztywno czy na giętko
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • von_seydlitz

    Oceniono 2 razy 2

    dlaczego nie piszą o idiotach?

    Ano nie piszą, bo nie mają czasu jeździć po prawdziwych drogach, wymyślają problemy siedząc za biurkiem a w wolnych chwilach przyjmują materiały reklamowe od producentów i dealerów,,,

    Dlatego dziennikarstwo motoryzacyjne w Polsce jest słabe.

    Poprawność polityczna, zero realizmu i reklama.... ergo: nuda....

  • a_weasley

    Oceniono 1 raz 1

    Nie napisali najciekawszego: że policja może się przyczepić o holowanie na giętkim samochodu, który ma wspomaganie hamulców, czyli praktycznie każdego. Albowiem nie wolno holować na giętkim samochodu, w którym działanie hamulca jest uzależnione od pracy silnika. Wprawdzie w tym przypadku hamulec działa, tylko trzeba dużo mocniej depnąć, ale policjanci mają w tej sprawie różne zdania i sądy też różnie orzekają.

  • Gość: kkr

    Oceniono 1 raz 1

    A czemu nie napisano nic o idiotach którzy jeżdżą na holu z włączonymi światłami awaryjnymi? Nigdy nie wiadomo gdzie taki zamierza skręcić, a zwykle trudno uwierzyć że jest aż tak popsuty żeby miał skręcić w lewo i w prawo jednocześnie.

  • Gość: Veyron

    Oceniono 1 raz -1

    O światłach awaryjnych masz powiedziane w filmiku poniżej. ;-)

  • a_weasley

    Oceniono 2 razy -2

    Nie ten idiota, kto przy holowaniu włącza awarie, tylko ten, kto ich nie wyłącza przy skręcaniu lub zmianie pasa.
    Nie ma przepisu, że nie wolno używać awarii w pojeździe jadącym. Jedynym światłem, któ®ego nie wolno używać w pojeździe będącym w ruchu, jest szperacz.
    Argument, że awarie sygnalizują pojazd stojący, jest idiotyczny, bo to samo można powiedzieć o trójkącie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX