Stare tablice rejestracyjne | Poradnik

Co oznaczają żółte tablice? Czy "czarne blachy" niebawem znikną z ulic? Ile kosztują tablice imienne? Tego wszystkiego dowiecie się z naszego poradnika

PIOTR MOLECKI Koszt rejestracji auta zabytkowego - 200,50 zł

Jak zdobyć i komu przysługuję żółte tablice?

Mam auto zabytkowe. Czy to oznacza, że mogę je zarejestrować na żółte tablice? Owszem, ale istotne jest zakwalifikowanie samochodu jako pojazd zabytkowy. Ostatnie zmiany prawne ułatwiły takie przekwalifikowania. Zniesiono bowiem ustawowy wymóg, by od zakończenia produkcji danego modelu minęło 15 lat. Drugim bardzo ważnym ułatwieniem jest brak konieczności przedstawienia dowodu rejestracyjnego auta. Zagubienie dokumentów, to przecież bardzo częsta sprawa w przypadku pojazdów, które przeleżały w garażach lub szopach kilkadziesiąt lat. Teraz wystarczy oświadczenie właściciela o ich bezpowrotnym utraceniu.

Czyli jakie wymogi trzeba spełniać? Przede wszystkim wiek. Auto musi być starsze niż 25 lat. Jeżeli nie spełnia tego warunku, istnieje furtka. Można powołać się na oryginalny lub unikatowy charakter naszego egzemplarza. Może to być np. krótka seria, egzemplarz prototypowy, rzadki silnik lub nawet osoba właściciela. Fakt, że auto było własnością znanej osoby, również pozwala nam zdobyć status pojazdu zabytkowego, pod warunkiem, że posiadamy dokumenty, które będą w stanie potwierdzić taki stan rzeczy. Trzeba jednak pamiętać, że we wszystkich przypadkach auto musi być w przynajmniej 75-procentach oryginalne. A o tym zaświadczy rzeczoznawca Polskiego Związku Motorowego.

Kolejnym krokiem jest do zdobycie żółtych tablic jest wniosek o wpis do rejestru zabytków. Ten etap trzeba zacząć od złożenia Karty Ewidencyjnej Zabytków Ruchomych Techniki. Trzeba ją złożyć do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Teoretycznie wniosek można wypełnić samemu, w praktyce jednak okazuje się, że konserwator będzie wymagał od nas opinii rzeczoznawcy PZM, który zainkasuje od nas kilkaset złotych. Bardziej złożony przypadek to wydatek ponad 1000 zł.

Kolejnym krokiem jest sporządzenie opisu technicznego pojazdu (często robiony przez rzeczoznawcę), który będzie konieczny podczas obowiązkowego badania dopuszczającego pojazd do ruchu. Jeżeli nasze auto pozytywnie przeszło takie badania i mamy już wpis, to wystarczy pojawić się w najbliższym wydziale komunikacji, gdzie otrzymamy nowe tablice i dowód rejestracyjny (koszt 200,50 zł dla samochodów i 131, 50 zł dla motocykli).

Po co to wszystko? Żółte tablice nie tylko świadczą o tym, że pojazd jest zabytkowy. Nakładają na właściciela określone obowiązki (troska o przedmiot zabytkowy, należyte traktowanie i naprawy) ale także zwalniają go z konieczności przeprowadzania corocznego badania technicznego pojazdu (badanie bezterminowe) oraz uprawniają do zniżek przy ubezpieczeniu.

JPIOTR MOLECKI Własny napis na tablicy - 1000 zł

Tablice indywidualne (imienne)

WO XXX, PO BABCI, DO BUZI, WO BOND to tylko kilka przykładów. Dla osób chcących wyróżniać się na drodze istnieje możliwość zamówienia indywidualnych tavblic, w których to my będziemy decydować jaki wyróżnik się na niej pojawi. Oczywiście pierwsza litera zawsze przypisana będzie do województwa, dalej to już kwestia wyboru. Nie wszystkie nazwy zaakceptuje wydział komunikacji. Nie zgodzi się na przykład na nazwy wprowadzające w błąd oraz słowa obraźliwe. Nie dostaniemy zatem tablic PO LICJA. Czasem warto też się głębiej zastanowić, czy nasz wybór to dobry wybór. Pewien właściciel Jeepa chyba nie do końca jest zadowolony z tablicy PO JEEP.

Najpopularniejsze są imiona, stąd nazwa "imienne". W każdym przypadku jednak należy przygotować się na opłatę w wysokości 1000 złotych. Czas oczekiwania na tablice - około dwa tygodnie.

Co w przypadku, gdy zgubimy lub ukradną nam tablice?

Trzeba pamiętać, że cały czas w obiegu funkcjonują trzy typy tablic rejestracyjnych. Najstarsze - czarne, białe ze znaczkiem PL i polską flagą oraz białe ze znaczkiem Unii Europejskiej.

W przypadku kradzieży którejkolwiek z nich należy ten fakt zgłosić na policji. Tam dostaniemy stosowny dokument, z którym będziemy musieli pójść do wydziału komunikacji.

I tu zaczyna się zabawa. W przypadku czarnej tablicy wtórnika nie dostaniemy. Będziemy musieli auto przerejestrować. Gdy mamy tablicę z PL-ką, a zgubiliśmy lub ukradli nam tylko jedną, będziemy musieli zamówić komplet. Dostaniemy ten sam numer rejestracyjny ale na nowej tablicy z logo UE. Oprócz kosztów tablicy trzeba będzie jeszcze doliczyć koszt naklejek legalizacyjnych.

Najprościej jest z nowymi tablicami. W ich przypadku wtórnik jednej kosztuje 40 zł. A by dostać nową, bo stara jest pogięta, wystarczy jedynie oświadczenie podpisane przez właściciela.

Trzeba pamiętać, że zgubienie lub uszkodzenie tablicy to jedyne przypadki, w których możemy starać się o wtórnik tablicy. Nie możemy wnioskować o trzecią tablicę, którą chcielibyśmy zamontować na bagażniku rowerowym.

DANIEL KLIMCZAK / Agencja Wyborcza.pl Nie ma obowiązku zmiany tablic na nowe

Czy możemy zatrzymać czarne tablice?

Nie ma obowiązku zmiany tablic na nowe jeśli auto ma czarne tablice. Dotyczy to nawet przypadku, gdy jesteśmy zmuszeni do wymiany dowodu, w którym zabrakło miejsca na wpisy o przeglądach technicznych. Sytuacją bez wyjścia jest jednak moment zmiany właściciela lub zmiana miejsca zameldowania. W takim przypadku przerejestrowanie oznacza zmianę tablic na nowe.

Tradycyjna rejestracja

A ile zapłacimy za rejestrację pojazdu? To zależy od wielu czynników. Między innymi od miejsca zakupu pojazdu, jego stanu prawnego itp. Kiedy jednak dojdziemy do etapu zakupu "zwykłych tablic", wszyscy poniosą takie same koszty:

- tablice rejestracyjne: 80,00 zł - komplet nalepek legalizacyjnych: 12,50 zł - nalepka kontrolna: 18,50 zł

40 lat Challengera - GALERIA

Challenger symbolem USA - WIDEO

Darmowe ogłoszenia motoryzacyjne: www.autotrader.pl

Więcej o:
Copyright © Agora SA