Gwarancja | Kto da więcej?

Czy siedem lat gwarancji to najlepsza oferta na naszym rynku? Przejrzeliśmy najpopularniejsze marki pod kątem ochrony zawieszenia. Okazuje się, że to, co dla jednych znaczy 7, dla innych może wyglądać na 2

Siedem lat gwarancji na polskich drogach - nie w kij dmuchał. Tylko Kia odważyła się udzielić gwarancji na tak długi okres. Drugi jest Hyundai. Daje pięć lat, Później długo, długo nic i pojawia się reszta stawki ze skromnymi trzema i dwoma latami. Wystarczy jednak zajrzeć dokładniej w książkę gwarancyjną, by się przekonać ile są warte obiecanki producentów.

Kontrolki bez tajemnic | Poradnik

Kia

Gwarancja - 7 lat lub 150 tys. Kia oferuje na swoje samochody standardowo siedem lat gwarancji ograniczonej przebiegiem 150 tys. km. Dobra wiadomość dla dużo jeżdżących kierowców jest taka, że pierwsze trzy lata nie są objęte limitem przebiegu. Oczywiście warunkiem są regularne przeglądy w stacji ASO. Na tym jednak nie koniec. W Kii na fabryczny zestaw audio, centrum multimedialne i nawigację dostaniemy 3 lata gwarancji. Gdzie jest haczyk? Z jednej strony to dłużej, niż gwarancja jak byśmy zainstalowali radioodtwarzacz na własną rękę, z drugiej gwarancja jest ograniczona limitem kilometrów - 100 tys. km. Czy słuchanie radia na postoju zużywa je mniej, niż podczas jazdy?

Jakie są inne ograniczenia i wyłączenia w udzielanej przez Kię gwarancji? Jeśli komuś wydaje się, że przez 7 lat Kia weźmie na siebie bezpłatne naprawy zawieszenia czy układu przeniesienia napędu jest w błędzie. Maksymalny czas gwarancji to 2 lata lub 40 tys. km. Dotyczy to elementów zawieszenia (np. tuleje metalowo-gumowe), układu kierowniczego (np. końcówki drążków), przeniesienia napędu (np. osłony półosi) i wydechowego (z filtrem cząstek stałych włącznie). I niech nikt się nie oburza, bo to w końcu elementy eksploatacyjne.

Na koniec dobra wiadomość. Limit kilometrów nie dotyczy akumulatora, na który Kia daje 2 lata gwarancji.

Wlałem złe paliwo! Co robić?!

Volkswagen

Gwarancja - 2 lata bez limitu kilometrów. W porównaniu z siedmioletnią w Kii, Niemcy wypada blado. Jak dowiedzieliśmy się w jednym z serwisów ASO VW (Auto Viva), Volkswagen nie ma wyłączeń jeśli chodzi o elementy zawieszenie (wahacze, drążki kierownicze, łączniki stabilizatora). To oznacza, że przez dwa lata i to bez limitu kilometrów o zawieszenie możemy być spokojni. Jedynym elementem wyłączonym z tych zasad są amortyzatory, którym gwarancja kończy się uwaga! po 10 tys. km.

Skoda

Gwarancja - 2 lata bez limitu kilometrów. Jak poinformował nas przedstawiciel ASO (Pol-Mot Auto, W-wa Ursynów) podobnie jak w przypadku Volkswagena, Skoda udziela pełnej gwarancji na elementy zawieszenia (w tym drążki kierownicze, łączniki stabilizatora). W przypadku Skody także wynosi ona 2 lata lub 100 tys. km.

Kraków chce zamknąć centrum dla starych aut

Fiat

Gwarancja - 2 lata bez limitu kilometrów. Oficjalny komunikat w salonie Fiata brzmi: 2 lata gwarancji bez wyłączeń i bez limitu kilometrów na całe auto. Jaka jest praktyka? Okazuje się, że wyłączenia są. Np. amortyzatory i sprzęgło w ogóle nie podlegają gwarancji (informacja z ASO Carserwis), natomiast elementy zawieszenia, czy układu kierowniczego wymieniane są tylko, jeśli uszkodzenie spowodowane jest wadą fabryczną. Oczywiście o tym czym jest wada fabryczna decyduje serwis.

Peugeot

Gwarancja - 2 lata bez limitu kilometrów. Podobnie jak Fiat i Volkswagen Peugeot na swoje produkty daje 2 lata gwarancji. I tak samo jak Fiat gwarancja obejmuje całe auto, z wyłączeniem elementów eksploatacyjnych. Wyjątek stanowi wada fabryczna. Jak dowiedzieliśmy się w ASO Carimpex Auto Center w przypadku np. drążków kierowniczych, czy sworzni wahacza za wadę uznaje się zużycie elementu do przebiegu ok. 20 tys. km. Większy przebieg wskazuje na zużycie eksploatacyjne.

Ile kosztuje rejestracja auta? | Poradnik

Honda

Gwarancja - 3 lata lub 100 tys. Japoński producent daje 3 lata gwarancji ograniczony przebiegiem 100 tys. km. Układ wydechowy ma 5 lat ochrony, a elementy podwozia 10 lat bez względu na przebieg. W jego skład wchodzą: wahacze zawieszenia, belki zawieszenia, wsporniki boczne ramy pomocniczej, półosie napędowe, sztywne przewody hamulcowe, sztywne przewody paliwowe, zbiornik paliwa (stalowy). Gwarancja 10 lat nie obejmuje takich elementów zawieszenia jak: przeguby kulowe, tuleje zawieszenia, amortyzatory, sprężyny, łożyska oraz części, które uległy zużyciu eksploatacyjnemu. Tu, podobnie jak w serwisie Fiata, o zużyciu eksploatacyjnym decyduje serwis.

Ford

Gwarancja - 2 lata bez limitu kilometrów. Standardowo dwa lata Ford daje dwa lata gwarancji bez limitu przebiegu. Wyłączone są z niej elementy eksploatacyjne podzielone na dwie grupy. Elementy podlegające wymianie podczas przeglądu okresowego (paski napędowe, świece zapłonowe, filtr oleju, filtr powietrza, filtr przeciwpyłowy, filtr paliwa) oraz elementy eksploatacyjne (pióra wycieraczek, żarówki, ale nie ksenonowe, baterie pilota zdalnego sterowania). Jak widać nie ma wśród nich elementów zawieszenia. Nasz telefon do ASO (Auto Plaza Bielany) potwierdził, że jeśli uszkodzenie nie nastąpiło z winy kierowcy, to całe zawieszenie podlega dwuletniej gwarancji.

Spokojnie to tylko awaria | Poradnik

Porównując warunki gwarancji trzeba brać pod uwagę wszelkie wyłączenia i ograniczenia wyszczególnione w książce gwarancyjnej. Im mniej, tym lepiej. Dobrze dopytać także w serwisie ASO, choćby o ochronę elementów eksploatacyjnych. Każdy importer prowadzi jednak w tym zakresie swoją politykę. A jak pokazuje doświadczenie, nie zawsze zgodne z oczekiwaniami klientów.

Kia chwali się 7 latami gwarancji, ale to Ford (w naszym zestawieniu) oferuje najlepszą ochronę zawieszenia. Wierząc zapewnieniom przedstawiciela marki nawet zużywające się elementy objęte są pełną ochroną. Na polskich drogach to przecież bardzo ważne.

Marcin Lewandowski

ZOBACZ TAKŻE:

Automat fajna sprawa, tylko jaki wybrać? | Poradnik

Nowy taryfikator mandatów już w maju

Ogłoszenia | Mercedes

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.