Śmiercionośny skręt w lewo

Aż jedna trzecia wszystkich wypadków z udziałem motocyklistów ma miejsce na skrzyżowaniach. Kierowcy samochodów przyznają, że nie widzieli nadjeżdżającego z przeciwka jednośladu

Według danych policji w 2011 roku motocykliści uczestniczyli w 2359 wypadkach, w których zginęło 271 kierujących motocyklami oraz 21 ich pasażerów, a 2109 motocyklistów i 330 pasażerów zostało rannych.

Do kierowcy samochodu

Kierowcy samochodów narzekają na zagrożenia, jakie powodują na drodze motocykliści, a tymczasem bardzo często to kierowcy samochodów ponoszą winę za zdarzenia z udziałem motocykli - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault

Starsi kierowcy zagrożeniem na drodze?

Niezwykle ważne jest zachowanie bezpiecznego odstępu od motocykla - nie standardowych 2, ale nawet 4 sekund. Należy pamiętać, że w razie zderzenia kierowca motocykla jest kilkadziesiąt razy bardziej narażony na ryzyko śmierci niż kierowca auta.

Szczególnie niebezpieczne są skrzyżowania. Ponad 1/3 kolizji z motocyklami zdarza się właśnie tam. Trzeba być wyjątkowo uważnym podczas skrętu w lewo, gdyż trudno jest ocenić szybkość motocykla, a jego kierunkowskaz może być przypadkowo włączony lub też nie wyłączył się automatycznie po skręcie. W wielu jednośladach kierunkowskaz nie wydaje odgłosu lub też jadący szybko kierowca może go nie słyszeć, dlatego znacznie łatwiej niż w samochodzie popełnić błąd i sygnalizować inny kierunek ruchu od tego, w stronę którego zmierzamy. Kierunkowskaz może być też po prostu trudny do zauważenia, dlatego należy być czujnym na inne sygnały, takie jak ruch głowy motocyklisty, sugerujący sprawdzanie drogi przed skrętem lub pochylenie ciała w jedną ze stron.

>>> BMW 530 - duże, mocne, z klasą - ogłoszenia <<<

Motocykliści są równoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego, więc należy szanować ich prawo do jazdy. Nie zapominaj dawać kierującym motocyklami przestrzeni do zmiany pasa i odpowiednio wcześnie sygnalizuj manewr, jaki planujesz wykonać. Sprawdzaj lusterka, pamiętaj o martwych polach, szczególnie przy zmianie pasa. Motocykl jest na tyle mały, że cały może znaleźć się w martwym polu.

Motocyklisto, między autami bezpieczniej

Do motocyklisty

Zawsze dostosowuj prędkość do warunków na drodze. Najczęstsze przyczyny wypadków spowodowanych przez motocyklistów to wg statystyk policyjnych niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowe wyprzedzanie i niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.

Skrzyżowania powinno się pokonywać wolno, wolno też należy do nich dojeżdżać. Zawsze trzeba mieć na uwadze, że możemy znajdować się w martwym polu innego kierowcy. Kiedy skręcamy w prawo, starajmy się ustawić na pasie pod kątem ok. 45 stopni, żeby być bardziej widocznym dla kierowców za nami. Takie ustawienie sprawia też, że inni uczestnicy ruchu nie będą próbowali ustawić się bezpośrednio przy motocyklu. Należy również mieć na uwadze, że środek pasa nie jest najbezpieczniejszym miejscem do jazdy, ponieważ może znajdować się na nim olej z innych pojazdów, który w czasie deszczu może przyczynić się do poślizgu.

>>> Czas na nowy motocykl? Zobacz używane BMW <<<

Częstym błędem motocyklisty jest założenie, że inni go widzą. Kierowcy, którzy mieli kolizję z motocyklistami bardzo często przyznają, że nie widzieli ich do chwili, kiedy było już za późno. Odpowiednio wcześnie należy sygnalizować więc plan skrętu, ale ważny jest też odpowiedni ubiór - jaskrawe, żywe kolory zwiększają widoczność. Ubiór ma znaczenie nie tylko dla widoczności, ale i bezpieczeństwa. Motocyklista powinien zawsze zakładać ubranie z długimi rękawami i nogawkami, rękawiczki, specjalne stroje z wzmocnieniami na kolanach i łokciach, ale też takie, które nie utrudniają ruchów. Do zakładania kasku chyba nie trzeba nikogo przekonywać.

Asystent skrętu w lewo

BMW to firma zajmująca się produkcją zarówno samochodów, jak i motocykli. To wyjątkowe połączenie sprawia, że pracujący w niej ludzie uczuleni są na bezpieczeństwo obydwu grup poruszających się po drogach. Korzystając z dofinansowania ze środków unijnych w ramach programu INTERSAFE 2, BMW opracowało system asystujący kierowcy podczas manewru skrętu w lewo.

Asystent skrętu w lewo to opracowany przez nas system pomocy, który uaktywnia się podczas skręcania w lewo i ostrzega kierowców przed nadjeżdżającymi pojazdami, które mogły zostać niezauważone. Jeśli to konieczne, może on zapobiec kolizji poprzez automatyczne wyhamowanie samochodu - wyjaśnia nadzorujący projekt Arne Purschwitz

Daje to nadzieję, że podobne systemy znajdą się na wyposażeniu większości aut jeszcze w tej dekadzie, póki co pozostaje nam przyjąć do wiadomości, że skrzyżowanie to miejsce gdzie trzeba zachować szczególną ostrożność.

ZOBACZ TAKŻE:

Asystent skrętu w lewo od BMW

MAN nagrodzony za asystenta skrętu w prawo

Więcej o:
Copyright © Agora SA