ABC opon zimowych

Tuż przed nadejściem zimy, każdego roku powraca dyskusja, czy wymiana opon z letnich na zimowe faktycznie jest niezbędna, czy też w naszej strefie klimatycznej wystarczą opony letnie lub całoroczne. Pomimo, że w Polsce nie ma ustawowego obowiązku stosowania ogumienia typowo zimowego, to i tak już większość kierowców w trosce o bezpieczeństwo i komfort decyduje się na montaż ?zimówek?

Wiele krajów w Europie wprowadziło już obowiązek stosowania opon zimowych bezwarunkowo w określonym czasie lub sytuacyjnie w zależności od panujących warunków atmosferycznych. W Polsce parlamentarny zespół ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zgłosił projekt, aby i u nas w kraju panował taki obowiązek, lecz wiemy już, że nie zostanie on wprowadzony w życie. Niektórzy kierowcy odetchnęli z ulgą, ale i tak większość z nich bez względu na jakiekolwiek przepisy obują swoje auta w "zimówki" wiedząc z praktyki, że podnoszą tym samym bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Opony samochodowe pełnią wiele zasadniczych ról w przenoszeniu napędu i są tak projektowane, aby jak najlepiej radziły sobie podczas różnych warunków atmosferycznych na różnych nawierzchniach. Trudno jest jednak znaleźć rozsądny kompromis pomiędzy bardzo różnymi warunkami letnimi i zimowymi.

Na rynku jest bardzo szeroka oferta opon zimowych i zanim dokonamy odpowiedniego wyboru w pierwszej kolejności powinniśmy określić w jakich warunkach drogowych będziemy się najczęściej poruszać. Jeśli mieszkamy w dużym mieście, gdzie nawierzchnie są zazwyczaj dość dobrze odśnieżane i dodatkowo często przemieszczamy się po drogach szybkiego ruchu, możemy wybrać opony o łagodniejszym bieżniku np. asymetrycznym. Są one przeznaczone do pojazdów wyższej klasy o wysokich osiągach, wyposażanych w szerokie ogumienie niskoprofilowe.

Tereny małych miast czy wsi z podrzędnymi drogami, na których pługi odśnieżające goszczą rzadziej wymagają zastosowania ogumienia o bardziej agresywnym kierunkowym bieżniku. Łatwiej radzą one sobie w terenach bardziej zaśnieżonych, zapewniając lepszą przyczepność. Charakterystyka ich bieżnika umożliwia lepsze "wgryzanie" się w śnieg, co z kolei przekłada się na lepszą przyczepność i mobilność.

Zawsze przy wyborze opon należy pamiętać o precyzyjnym dopasowaniu ich rozmiaru do naszego samochodu, co określane jest przez producenta pojazdu. Informacje o rozmiarze możemy znaleźć w książce obsługowej i instrukcji obsługi oraz często na naklejce fabrycznej umieszczonej we wnęce drzwi kierowcy, na klapce wlewu paliwa lub wnęce bagażnika.

Wiele osób na różne sposoby szuka oszczędności i dlatego niektórzy decydują się na kupno wyłącznie dwóch opon zimowych. I tu pojawia się dylemat "na którą oś je zamontować" Zgodnie z obiegową opinią, że lepsze opony powinny obsługiwać oś napędową montowane są zazwyczaj na przednią, bo w zdecydowanej większości pojazdów to ona właśnie odpowiedzialna jest za przenoszenie napędu. Głębokość bieżnika w dużym stopniu decyduje o sprawności opony. Zgodnie z prawem nie może być mniejsza niż 1,6 mm, co pokazuje wskaźnik TWI (Tread Wear Indicator) ? wystający element znajdujący się w rowkach opon. Jednak zdecydowanie nie warto czekać aż do tego momentu, ponieważ opona zimowa zachowuje swoje parametry, gdy bieżnik ma głębokość nie mniejszą niż 4 mm.

Nagłe spadki temperatury i śniegu zazwyczaj przychodzą niespodziewanie, co roku nas zaskakując. Wtedy wszyscy "na gwałt" szukamy warsztatu, w którym wymienimy opony na zimowe, co okazuje się nie lada wyczynem. Kolejki są często kilkunastodniowe i dlatego w efekcie nie robi nam w zasadzie różnicy, kto nas obsłuży. Wymiana opon czy też całych kół pozornie wydaje się prosta, niewymagająca szczególnych umiejętności czy też sprzętu, ale rzeczywistość jest zupełnie inna. Zestawy kół, to coraz bardziej zaawansowane konstrukcje, dlatego bezwzględnie wymagają równie profesjonalnego potraktowania. W innym razie dużo ryzykujemy, że nasze opony zwyczajnie zostaną uszkodzone, co wyeliminuje je z jakiejkolwiek eksploatacji. Co ważniejsze źle potraktowane opony i koła przez serwisanta, to również ryzyko sprowadzenia na siebie niebezpieczeństwa. W niektórych przypadkach dochodzi nawet do odkręcenia się kół pod wpływem wibracji, jeśli te nie były dokręcane kluczem dynanometrycznym. Odpowiednie ciśnienie, do którego pompowane powinny być opony określa producent samochodu. Zbyt niskie lub nadto wysokie powoduje zmniejszenie przyczepności do nawierzchni, wydłuża drogę hamowania i prowadzi do nierównomiernego zużywania ogumienia. Dlatego powinniśmy często i regularnie sprawdzać ciśnienie, tym bardziej, że obecnie niemalże wszystkie większe stacje paliw dysponują automatycznymi kompresorami.

Więcej o:
Copyright © Agora SA