Nowy akumulator | Jaki wybrać?

Kontrolka akumulatora

Kontrolka akumulatora (Fot. Starter)

Wybór nowego akumulatora może przyprawić o ból głowy. AGM, żelowy, czy zwykły? O jakiej pojemności? Czy potrzebna jest duża moc rozruchowa? Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że stary akumulator najczęściej odmawia posłuszeństwa z dnia na dzień, przez co kierowca ma mało czasu na podjęcie właściwej decyzji. Z pomocą przychodzi poradnik opracowany wspólnie z ekspertami Exide Technologies na temat zakupu nowego akumulatora
Jak "pożyczyć" prąd | Poradnik wideo

Pierwszym etapem wyboru jest określenie właściwej technologii. Aktualnie na rynku dostępne są trzy główne typy akumulatorów:

- Akumulatory z płynnym elektrolitem. Jest to tradycyjna konstrukcja, która sprawdza się w starszych autach (bez rozwiązań hybrydowych), których kierowcy jeżdżą na dłuższych trasach. Jej rozwinięcie stanowi technologia ECM, na której mogą polegać zwłaszcza właściciele bogato wyposażonych samochodów, taksówek lub aut z systemem Start-Stop.

- Akumulatory AGM. Dzięki „uwięzieniu” elektrolitu w macie szklanej znacznie podnosi się wydajność akumulatora i jego odporność na pracę cykliczną. Akumulatory te doskonale służą kierowcom aut z napędem hybrydowym lub samochodów intensywnie eksploatowanych (np. pojazdów służb użyteczności publicznej).

- Akumulatory żelowe. Ten typ wyróżnia się zastosowaniem żelu krzemionkowego, który zagęszcza elektrolit. Akumulatory żelowe znajdują zastosowanie tam, gdzie potrzebne jest długotrwałe zasilanie - np. w przyczepach kempingowych, ale nie nadają się do stosowania jako akumulatory rozruchowe.

Krótko mówiąc: Dla mniej zaawansowanych technologicznie aut dobrym wyborem będzie akumulator tradycyjny lub ECM, z kolei właściciele samochodów hybrydowych powinni polegać wyłącznie na technologii AGM. Natomiast akumulatory żelowe nie powinny być stosowane jako akumulatory rozruchowe.

Drugim krokiem w wyborze akumulatora jest określenie jego parametrów. Należy zwrócić uwagę na trzy zmienne.

1) Wymiary akumulatora nie mogą być większe, niż dostępne dla niego miejsce w samochodzie.

2) Pojemność to parametr, który określa ilość energii dostarczonej przez akumulator do kompletnego rozładowania w temperaturze 25 st. C. Wybór akumulatora o pojemności dużo większej niż ta zalecana przez producenta, może skutkować jego ciągłym niedoładowaniem. Z kolei akumulator o pojemności zbyt małej może nie zawsze dysponować energią potrzebą do odpalenia silnika. Dlatego też pojemność akumulatora powinna być równa lub maksymalnie o 10% większa niż wartość sugerowana przez producenta samochodu.

Antygaleria | Najgorsze dziewczyny z Essen Motor Show 2013Antygaleria | Najgorsze dziewczyny z Essen Motor Show 2013

3) Z kolei prąd rozruchowy określa natężenie szczytowe akumulatora w temperaturze -18 st. C. Oznacza to, że im większym prądem rozruchowym dysponuje akumulator, tym więcej energii jest on w stanie dostarczyć w krótkim czasie do rozrusznika. Jest to szczególnie ważne w zimie, ponieważ zgęstniały olej stawia większy opór przy próbie rozruchu, w wyniku czego odpalenie silnika wymaga większej ilości energii niż zwykle. Warto pamiętać o tym, że w okresie panujących temperatur poniżej 0 st. C, akumulatory z nadwyżka mocy rozruchowej stają się bardzo często wręcz niezastąpione.

Ostatnim krokiem w wyborze akumulatora jest rozważenie dodatkowych korzyści, które oferuje producent. Przykładem mogą być akumulatory z serii Centra Futura o trzyletniej gwarancji (standardowo producenci udzielają gwarancji na okres dwóch lat) i załączanym gratis pakietem Assistance (uprawniającym do wezwania bezpłatnej pomocy drogowej w razie problemów z akumulatorem).

Niewłaściwy dobór akumulatora może spowodować jego przedwczesne wyeksploatowanie i problemy z porannym odpaleniem silnika. Dlatego też, gdy nie ma pewności, jaki akumulator wybrać, warto skorzystać z dostępnych wyszukiwarek akumulatorów, które po podaniu informacji o modelu samochodu wygenerują gotową listę akumulatorów pasujących do danego auta. Przykładowa dostępna jest na: www.akumulator.pl/dobierz-akumulator.

Jak dbać o akumulatorakumulator.pl

Zdjęcie Akumulator Steel Power 12 V 125 Ah 950 A Zdjęcie Akumulator żelowy VIPOW 6V 4.5Ah HQ Zdjęcie Centra Akumulator Heavy Duty 12 V 180 Ah 1000A P+ 180484 Zdjęcie VARTA Power 55Ah 420A
Akumulator Steel Power 12 V... Akumulator żelowy VIPOW 6V ... Centra Akumulator Heavy Dut... VARTA Power 55Ah 420A
Sprawdź ceny » Sprawdź ceny » Sprawdź ceny » Sprawdź ceny »
źródło: Okazje.info
Zobacz także
  • Awaryjny rozruch Przygotowania akumulatora do zimy
  • fot. AG Co robić, by olej napędowy nie zamarzł
  • Jak długo wytrzymują akumulatory w hybrydach?
Komentarze (60)
Nowy akumulator | Jaki wybrać?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • klm747

    Oceniono 10 razy 4

    Honda Jazz 2002 - oryginalny japoński akumulator Yuasa wymieniłem po 11 latach...
    dodam, że samochód eksploatowany prawie wyłącznie na krótkich odcinkach...
    niestety, Yuasy z Anglii nie są zdaję się już tak trwałe...

  • Gość: marrti

    Oceniono 2 razy 2

    ach wszędzie to "niedoładowanie" akumulatora, jak piszecie artykuł to przynajmniej poduczcie się odrobinę...

  • Gość: Arek

    Oceniono 2 razy 2

    artykuł już ma kilka lat ale mit o niedoładowaniu akumulatora przez "specjalistów" powielany...

  • diabelskipomiot

    Oceniono 2 razy 2

    Przede wszystkim to nie ma co napychać kieszeni zachodnim firmom, gdy sami mamy tańsze i niegorsze produkty. Kupiony awaryjnie na jedną zimę jenox, wytrzymał już czwartą, bez żadnych oznak zmęczenia. A wcześniejszy "renomowany" padł tuż po gwarancji.

  • Gość: Gość121

    0

    przeciez to, ze paliwo jest droższe to nie jest wina oplaty emisyjnej, bo te akurat placa wielkie korporacje paliwowe tylko żydów co namowili trumpa do ataku na Iran

  • Gość: szwaj

    0

    to przez to, ze trump renegocjowal umowe ograniczającej program nuklearny republiki islamskiej podwyzszyly sie ceny paliw. nie tam przez jakies oplaty emisyjne.

  • Gość: Wars

    0

    zydzi znowy zrobili nam podwyzke cen benzyny

  • Gość: Zeglarz

    0

    Kto by pomyślał, że tak diametralnie może się zmienić cena paliwa na stacjach. Szok w oczy pali. Wszystkie zagraniczne podnosza ceny. tylko nasi staraja sie trzymac

  • Gość: kopter

    0

    Wiedziałam, że przemysł naftowy w Wenezueli prędzej czy później dobiegnie załamania.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX