Nowy akumulator | Jaki wybrać?

Kontrolka akumulatora

Kontrolka akumulatora (Fot. Starter)

Wybór nowego akumulatora może przyprawić o ból głowy. AGM, żelowy, czy zwykły? O jakiej pojemności? Czy potrzebna jest duża moc rozruchowa? Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że stary akumulator najczęściej odmawia posłuszeństwa z dnia na dzień, przez co kierowca ma mało czasu na podjęcie właściwej decyzji. Z pomocą przychodzi poradnik opracowany wspólnie z ekspertami Exide Technologies na temat zakupu nowego akumulatora
Jak "pożyczyć" prąd | Poradnik wideo

Pierwszym etapem wyboru jest określenie właściwej technologii. Aktualnie na rynku dostępne są trzy główne typy akumulatorów:

- Akumulatory z płynnym elektrolitem. Jest to tradycyjna konstrukcja, która sprawdza się w starszych autach (bez rozwiązań hybrydowych), których kierowcy jeżdżą na dłuższych trasach. Jej rozwinięcie stanowi technologia ECM, na której mogą polegać zwłaszcza właściciele bogato wyposażonych samochodów, taksówek lub aut z systemem Start-Stop.

- Akumulatory AGM. Dzięki „uwięzieniu” elektrolitu w macie szklanej znacznie podnosi się wydajność akumulatora i jego odporność na pracę cykliczną. Akumulatory te doskonale służą kierowcom aut z napędem hybrydowym lub samochodów intensywnie eksploatowanych (np. pojazdów służb użyteczności publicznej).

- Akumulatory żelowe. Ten typ wyróżnia się zastosowaniem żelu krzemionkowego, który zagęszcza elektrolit. Akumulatory żelowe znajdują zastosowanie tam, gdzie potrzebne jest długotrwałe zasilanie - np. w przyczepach kempingowych, ale nie nadają się do stosowania jako akumulatory rozruchowe.

Krótko mówiąc: Dla mniej zaawansowanych technologicznie aut dobrym wyborem będzie akumulator tradycyjny lub ECM, z kolei właściciele samochodów hybrydowych powinni polegać wyłącznie na technologii AGM. Natomiast akumulatory żelowe nie powinny być stosowane jako akumulatory rozruchowe.

Drugim krokiem w wyborze akumulatora jest określenie jego parametrów. Należy zwrócić uwagę na trzy zmienne.

1) Wymiary akumulatora nie mogą być większe, niż dostępne dla niego miejsce w samochodzie.

2) Pojemność to parametr, który określa ilość energii dostarczonej przez akumulator do kompletnego rozładowania w temperaturze 25 st. C. Wybór akumulatora o pojemności dużo większej niż ta zalecana przez producenta, może skutkować jego ciągłym niedoładowaniem. Z kolei akumulator o pojemności zbyt małej może nie zawsze dysponować energią potrzebą do odpalenia silnika. Dlatego też pojemność akumulatora powinna być równa lub maksymalnie o 10% większa niż wartość sugerowana przez producenta samochodu.

Antygaleria | Najgorsze dziewczyny z Essen Motor Show 2013Antygaleria | Najgorsze dziewczyny z Essen Motor Show 2013

3) Z kolei prąd rozruchowy określa natężenie szczytowe akumulatora w temperaturze -18 st. C. Oznacza to, że im większym prądem rozruchowym dysponuje akumulator, tym więcej energii jest on w stanie dostarczyć w krótkim czasie do rozrusznika. Jest to szczególnie ważne w zimie, ponieważ zgęstniały olej stawia większy opór przy próbie rozruchu, w wyniku czego odpalenie silnika wymaga większej ilości energii niż zwykle. Warto pamiętać o tym, że w okresie panujących temperatur poniżej 0 st. C, akumulatory z nadwyżka mocy rozruchowej stają się bardzo często wręcz niezastąpione.

Ostatnim krokiem w wyborze akumulatora jest rozważenie dodatkowych korzyści, które oferuje producent. Przykładem mogą być akumulatory z serii Centra Futura o trzyletniej gwarancji (standardowo producenci udzielają gwarancji na okres dwóch lat) i załączanym gratis pakietem Assistance (uprawniającym do wezwania bezpłatnej pomocy drogowej w razie problemów z akumulatorem).

Niewłaściwy dobór akumulatora może spowodować jego przedwczesne wyeksploatowanie i problemy z porannym odpaleniem silnika. Dlatego też, gdy nie ma pewności, jaki akumulator wybrać, warto skorzystać z dostępnych wyszukiwarek akumulatorów, które po podaniu informacji o modelu samochodu wygenerują gotową listę akumulatorów pasujących do danego auta. Przykładowa dostępna jest na: www.akumulator.pl/dobierz-akumulator.

Jak dbać o akumulatorakumulator.pl

Zdjęcie Akumulator Steel Power 12 V 125 Ah 950 A Zdjęcie Akumulator żelowy VIPOW 6V 4.5Ah HQ Zdjęcie Centra Akumulator Heavy Duty 12 V 180 Ah 1000A P+ 180484 Zdjęcie VARTA Power 55Ah 420A
Akumulator Steel Power 12 V... Akumulator żelowy VIPOW 6V ... Centra Akumulator Heavy Dut... VARTA Power 55Ah 420A
Sprawdź ceny » Sprawdź ceny » Sprawdź ceny » Sprawdź ceny »
źródło: Okazje.info
Komentarze (53)
Nowy akumulator | Jaki wybrać?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • klm747

    Oceniono 10 razy 4

    Honda Jazz 2002 - oryginalny japoński akumulator Yuasa wymieniłem po 11 latach...
    dodam, że samochód eksploatowany prawie wyłącznie na krótkich odcinkach...
    niestety, Yuasy z Anglii nie są zdaję się już tak trwałe...

  • Gość: marrti

    Oceniono 2 razy 2

    ach wszędzie to "niedoładowanie" akumulatora, jak piszecie artykuł to przynajmniej poduczcie się odrobinę...

  • Gość: Arek

    Oceniono 2 razy 2

    artykuł już ma kilka lat ale mit o niedoładowaniu akumulatora przez "specjalistów" powielany...

  • diabelskipomiot

    Oceniono 2 razy 2

    Przede wszystkim to nie ma co napychać kieszeni zachodnim firmom, gdy sami mamy tańsze i niegorsze produkty. Kupiony awaryjnie na jedną zimę jenox, wytrzymał już czwartą, bez żadnych oznak zmęczenia. A wcześniejszy "renomowany" padł tuż po gwarancji.

  • Gość: Tomek

    0

    Polecacie akumulatory marki Topla? Znalazłem takie na amjoil.pl. Cena jest spoko, ale nie wiem jak z trwalością. Ktoś zna tego producenta?

  • Gość: Gość

    0

    Centra Futura to najgorszy możliwy przykład. Niby 3 lata gwarancji, ale tylko na naklejce. Poza tym sama gwarancja nic nie obejmuje ponieważ producent zastrzegł sobie bardzo wiele możliwości odmowy gwarancji w karcie gwarancyjnej. Z własnego doświadczenia wiem, że producent nie poczuwa się w żadnym przypadku do winy i odmawia gwarancji, jak to miało miejsce u mnie (roczny akumulator 100Ah 900A) jak i kilku znajomych. Zdecydowanie nie polecam Centry!

  • sebo arti

    0

    Na długiej gwarancji akumulatory produkuje i sprzedaje Master Sport, dla mnie to w ogóle była nowość bo raczej kojarzyłem ich z elementów zawieszenia, wahaczy itp. a nie akumulatorów. Na stronie akumulatory-ms.pl jest sklep online gdzie może ich rzeczy znaleźć, ja sobie chwalę kwasowy, służy mi już prawie rok i jest zupełnie bezproblemowy póki co – oby tak dalej.

  • Michał Onyszko

    0

    Master Sport robi ciekawe akumulatory, na akumulatory-ms.pl są ich produkty. Mają różne modele i bardziej klasyczne i choćby te z zasilaniem litowo jonowym, także można sobie coś dobra w zależności od potrzeb. Sam jeżdżę na Ca-Ca i sobie chwalę, nie ma problemów z rozruchem, dobra trwałość.

  • Gość: arkadiusz22

    0

    Ja tam w niedoładowany akumulator nie wierzę, a swój kupiłem na AMJoil i się świetnie sprawdza!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Zobacz także
  • Awaryjny rozruch Przygotowania akumulatora do zimy
  • fot. AG Co robić, by olej napędowy nie zamarzł
  • Jak długo wytrzymują akumulatory w hybrydach?