Zdradzamy 5 sposobów jak oszczędzać paliwo

Przy astronomicznej cenie 6 zł/litr paliwa, pięć prostych zasad może spowodować, że oszczędności będą gigantyczne. Jeśli dodamy do tego jazdę w stylu eco może się okazać, że na stację będziemy przyjeżdżali rzadziej

Oczywiście najlepiej przesiąść się do komunikacji miejskiej, jednak są sposoby, by zachowując swoją mobilność oszczędzać, i to znacznie, na paliwie.

Spojrzenie na licznik dystrybutora paliwa źle wróży: im dłużej trwa napełnianie baku, tym głębiej trzeba będzie sięgnąć do portfela. W ostatnich miesiącach zalanie baku "pod korek" staje się coraz bardziej kosztowne. Cena benzyny 95-oktanowej w 2011 roku zbliża się niebezpiecznie do granicy 6 zł. za litr. to o blisko 20 procent więcej niż rok wcześniej. Aby zwiększyć nasze oszczędności, (lecz nie kosztem mobilności), należy prowadzić samochód możliwie jak najbardziej wydajnie. Ale nie do końca chodzi o zasady ecodrivingu. O nich także trzeba pamiętać, choć są jedynie jednym z elementów świadomego oszczędzania.

Zdradzamy 5 prostych zasad, dzięki którym można zaoszczędzić sporo paliwa, a co za tym idzie i pieniędzy. Na dodatek przyczynimy się do ochrony środowiska.

1.    Przejdź na opony klasy premium


Czym różnią się opony klasy A i F | Poradnik

Dwadzieścia procent paliwa spalane jest z powodu opon. Nierówna nawierzchnia powoduje deformację ogumienia. Guma rozgrzewa się i pochłania energię, która nie służy już do napędzania pojazdu. Efekt ten nazywamy oporem toczenia. Przyjazne środowisku opony klasy premium oparte na wysokiej klasy gumach produkowanych przez światowego potentata produktów gumowych dostarczanych wszystkim największym producentom opon, firmę Lanxess mają niższe opory toczenia niż opony konwencjonalne i zmniejszają zużycie paliwa nawet o 7 procent.

Wyższy koszt zakupu zwraca się już po dwóch latach w postaci mniejszych wydatków na paliwo. Od listopada 2012 r. klienci będą mogli po jednym spojrzeniu stwierdzić, które modele gwarantują największą oszczędność paliwa i mogą być nazywane "zielonymi". Tego dnia, bowiem w życie wchodzą przepisy UE dotyczące znakowania opon. Wszystkie nowo wyprodukowane opony będą musiały posiadać etykietę informującą o przyczepności na mokrej nawierzchni (aspekt bezpieczeństwa), poziomie generowanego hałasu (hałas) i oporach toczenia (zużycie paliwa). Da to klientom możliwość porównywania różnych produktów. Pisaliśmy o tym tutaj.

Dobre opony to niższe zużycie nawet o 7 proc.

2.    Regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach

Jak wynika z naszego sondażu, 40 procent respondentów sprawdza ciśnienie w oponach raz w miesiącu. Ale 19 proc. przy zmianie opon ustawiają ciśnienie i więcej się nim nie martwi. Co gorsze aż 14 proc. interesuje się ciśnieniem w oponach, gdy widzi flaka, a 10 proc. wcale o nie, nie dba.

W szkoda, bo takim zachowaniem na swoje życzenie tracimy pieniądze. Ciśnienie i wydawanie pieniędzy są ze sobą silnie związane. Kiedy ciśnienie w oponach jest za niskie o 0,5 bar, zużycie paliwa wzrasta do 4 procent. Prawidłowo napompowane opony gwarantują lepszą przyczepność, przez co są nie tylko bardziej przyjazne środowisku, lecz również zapewniają wyższe bezpieczeństwo. Dlatego zawsze należy zapoznać się z tabelą ciśnień w swoim samochodzie. Można ją znaleźć na klapce wlewu paliwa, w instrukcji samochodu, na drugim słupku nadwozia lub w odpowiednich diagramach dostępnych u producentów opon

Dobre ciśnienie to niższe zużycie nawet o 4 proc.

3.    Świadomie używaj pedałów gazu i hamulca

Sprawdź, ile można zaoszczędzić kupując właściwe opony

Nie wciskaj gazu podczas uruchamiania silnika. Z miejsca ruszaj powoli i od razu wrzuć drugi bieg. Jedź ze stałą prędkością. Częste hamowanie i przyspieszanie zwiększa zużycie paliwa do 6%. Korzystaj z hamowania silnikiem. Gdy chcesz nieco zwolnić, zdejmuj nogę z gazu. Możesz w ten sposób zmniejszyć zużycie paliwa o 2%.

Umiejętne stosowanie gazu i hamulca to niższe zużycie nawet o 2 proc.

4.    Wyłączaj silnik, gdy stoisz w miejscu

Czy stoisz w korku, na czerwonym świetle, czy też po prostu zatrzymujesz się na chwilę - gdy twój samochód stoi w miejscu, w większości przypadków opłaca się wyłącznik silnik. Najważniejsza zasada mówi, że jeśli spodziewasz się stać dłużej niż 20 sekund, warto wyłączyć silnik. Przepisy drogowe w Niemczech nakazują wyłączanie silnika przy przejazdach kolejowych. Silnik pracujący na luzie zużywa około 0,8 litra paliwa na godzinę.

Warto wyłączyć silnik, jeśli postój będzie dłuższy niż 20 sekund.

5.    Podróżuj z jak najmniejszym obciążeniem

Unikaj niepotrzebnego ciężaru i - w miarę możliwości - podróżuj bez zamontowanych bagażników dachowych i bez tylnych uchwytów rowerowych. W średniej wielkości aucie każde dodatkowe 100 kg zwiększa zużycie paliwa o około 6%. We współczesnych samochodach o zaawansowanej aerodynamice bagażnik dachowy zwiększa zużycie paliwa aż do 20%.

Każde 100 kg w aucie to wyższe spalanie o ok 6 proc.

Jeśli chcesz przeliczyć jakie oszczędności przyniesie zmiana opon na ekologiczne, sprawdź to w naszym kalkulatorze. Powodzenia.

ZOBACZ TAKŻE:

Eco driving | Czy jest bezpieczny?

Testowaliśmy nowe opony Nokian - na... lato

Opony zimowe obowiązkowe?

Zdjęcie Dynaxer HP2 Zdjęcie Conti4x4 Sport Zdjęcie OPTIMO 4S
Dynaxer HP2 Conti4x4 Sport OPTIMO 4S
Porównaj ceny » Porównaj ceny » Porównaj ceny »
Indeksy
Prędkość T - do 190 km/h H - do 210 km/h T - do 190 km/h
Nośność 710 kg 710 kg 750 kg
Parametry fizyczne
Średnica R15 R15 R15
Szerokość 215 195 215
Profil 65 80 70
Podstawowe informacje
Typ pojazdu Osobowe Osobowe Osobowe
Producent Kleber Continental Hankook
Sezon Letnie Letnie Całoroczne
dane dostarcza:
Więcej o:
Komentarze (25)
Zdradzamy 5 sposobów jak oszczędzać paliwo
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Edzio

    Oceniono 2 razy 2

    No nie wiem czy przejście na opony premium tyle pozwoli zaoszczędzić na paliwie...
    Aktualnie czytam sobie ebooka http://www.darmowekilometry.pl/ - i już w połowie jestem mając nadzieję, że wskazówki co do ekonomicznej jazdy, jakie w nim znalazłem faktycznie po wdrożeniu w życie pozwolą mi oszczędzić trochę kasy i nie być juz zmoszonym do tankowania na szajskich stacjach.

  • Gość: ozi

    0

    Trzeba myśleć, co się robi Panie Trump! Teraz wszyscy mamy po głowie.

  • Gość: dobry

    0

    Spodziewałem się, że z biegiem czasu odczujemy konflikty geopolityczne i nawet jak Morawiecki walczy z cenami to amerykanie i zydzi je winduja

  • Gość: laca

    0

    Zawsze gdzie dwóch się bije tam trzeci korzysta, jednak to my nim nie jesteśmy tylko eksporterzy

  • Gość: tom

    0

    podobno lotos ma poniesc koszty oplaty emisyjnej. na ludziach ma sie to nie odbic.

  • Gość: Bartek

    0

    oplata emisyjna nie odbije sie na nas. to beda pokrywaly paliwowe korporacje, a nie ludzie. przeciez to nie przez to podrozalo paliwo tylko przez arabow i zydow

  • Gość: Tryp

    0

    te podwyzki cen paliw sa glownie przez ryzyko konfliktu w Zatoce perskiej.

  • Gość: Krzysiek

    0

    To dobra mobilizacja na przesiadkę na rower, oszczędność i aktywność to lubię!

  • Gość: cda

    0

    caly czas wszyscy narzekacie na smog. a teraz przez trumpa paliwa beda po 5 zeta

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX