Sportowa historia Bentleya

Bentley powraca do wielkiego ścigania z nowym modelem Continental GT3. Brytyjczycy znowu chcą liczyć się w najbardziej elitarnych wyścigach długodystansowych. Apetyty na zwycięstwa są na pewno duże, gdyż Bentley to legenda i jeden z dominatorów słynnego wyścigu 24h Le Mans w latach 20-tych. Le Mans dla Bentleya jest jak Formuła 1 dla Ferrari. To tam odnosili swoje największe zwycięstwa. Oto najlepsze wyścigowe samochody Bentleya w historii
Bentley 3 Litre Sport Bentley 3 Litre Sport Bentley 3 Litre Sport

Bentley 3 Litre Sport i Super Sport

Bentley 3 Litre został zaprezentowany na londyńskich targach motoryzacyjnych w 1919 roku a jego nazwa pochodziła oczywiście od pojemności silnika. czterocylindrowy silnik o mocy 70 KM, którego nowoczesna głowica posiadała po dwie świece zapłonowe i  cztery zawory na cylinder. Model 3 Litre w 1924 roku dał marce Bentley pierwsze zwycięstwo w morderczym wyścigu 24h Le Mans. Za kierownicą nazwanego przez Ettore Bugatti "najszybszej ciężarówki na świecie" zasiedli wówczas John Duff i Frank Clement. Przejeżdżając 120 okrążeń pokonali oni francuzów z drugiego i trzeciego miejsca jadących bliźniaczymi Lorraine-Dietrich B3-6 o zaledwie jedno okrążenie.

Zobacz ceny używanych aut marki Bentley

Bentley 3 Litre SportBentley 3 Litre Sport

Trzy lata po pierwszym zwycięstwie, w 1927 roku poprawiona wersja Bentleya 3 Litre - Super Sport, kierowana przez Dudleya Benjafield i Sammiego Davisa odniosła kolejne "brytyjskie" zwycięstwo w Le Mans. Ciekawostką jest fakt, że silnik nie miał już pojemności 3 litrów a 2.9, ale dzięki zwiększeniu prędkości maksymalnej do 160 km/h oraz wprowadzeniu przednich hamulców Super Sport lepiej radził sobie na torze.

Bentley 3 Litre Super SportBentley 3 Litre Super Sport

Bentley 4 1/2 Litre Bentley 4 1/2 Litre Bentley 4 1/2 Litre

Bentley 4 1/2 Litre

Bentley Motors Ltd. uskrzydlone dwoma tryumfami postanowiło zbudować jeszcze lepsze samochody aby obronić tytuł z poprzedniego wyścigu. Miał im w tym pomóc mniejszy od poprzedników i wyposażony w znacznie mocniejszy silnik model 4 1/2 Litre, który posiadał 6-cylindorową jednostkę o prawie dwukrotnie większej mocy - 130 KM. Tym razem za kierownicą usiedli Woolf Barnato i Bernard Rubin, którzy przejechali łącznie 154 okrążenia.

Bentley 4 1/2 LitreBentley 4 1/2 Litre

Bentley Speed Six Bentley Speed Six Bentley Speed Six

Bentley Speed Six

Kolejne dwa zwycięstwa w Le Mans z rzędu (w 1929 i 1930 roku) do mety przywiózł ten sam egzemplarz Bentleya Speed Six, którego silnik o pojemności 6.6 litra osiągał moc już 180 KM i rozwijał prędkości ponad 160 km/h mimo czterobiegowej skrzyni biegów. Z racji na dwa zwycięstwa, Bentley Six z numerem 1 w późniejszym okresie otrzymał przydomek "Old number one". Woolf Bernato za sprawą trzech zwycięstw z rzędu (dwóch odniesionych właśnie za kierownicą Speed Six), został na długie lata jedynym kierowcą, któremu udała się ta sztuka. Dopiero w 1962 roku dołączył do tego grona Olivier Gendebien.

Bentley Speed SixBentley Speed Six

Bentley Speed SixBentley Speed Six

Bentley Speed 8 Bentley Speed 8 Bentley Speed 8

Bentley Speed 8

Po latach nieobecności Bentley powrócił do wyścigów i słynnego 24h Le Mans w 2003 roku. Po przygotowaniach prototypowego modelu EXP Speed 8 auto zadebiutowało w 2001 roku. Program, który obejmował trzy lata startów w 2003 roku przyniósł brytyjskiej marce upragnione zwycięstwo. Za kierownicą Speed 8, w którego rozwijaniu brał udział m.in. pięciokrotny zwycięzca wyścigu 24h Le Mans - Derek Bell*, zasiedli wówczas Rinaldo Capello, Tom Kristensen i Guy Smith. Speed 8 napędzany 4-litowym turbodoładowanym silnikiem V8 generującym 615 KM, pokonał 377 okrążeń.

*wywiad z nim będziecie mogli przeczytać już niebawem na moto.pl

Bentley Speed 8 Bentley Speed 8

Bentley Continental GT3 Bentley Continental GT3 Bentley Continental GT3

Bentley Continental GT3

W tym roku dojdzie do debiutu kolejnego w historii wyścigowego Bentleya. 10 lat po ostatnim zwycięstwie, na torze Yas Marina Circuit podczas 12-godzinnego wyścigu Gulf zobaczymy Continentala GT3. Mimo tego, że klasa GT3 jest najbardziej elitarną a samochody znacznie różnią się od prototypowych bolidów, Bentleya czeka jednak trudne zadanie. Będzie on musiał stanąć w szranki z takimi tuzami torów wyścigowych jak Porsche, Mercedes czy Aston Martin. W mocno zmodyfikowanym nadwoziu nowego Continentala znajdzie się benzynowy silnik V8, którego moc szacowana jest na około 600 KM. Czy doświadczenie takich firm jak M-Sport, Cosworth i Xtrac, które pomagały przy budowie auta, pomoże Bentleyowi odnieść kolejne zwycięstwo? Przekonamy się już niedługo, ale prawdziwym sprawdzianem będzie przyszłoroczne Le Mans.

Zobacz ceny nowych aut marki Bentley

Bentley Continental GT3Bentley Continental GT3

Bentley Continental GT3Bentley Continental GT3

Więcej o:
Komentarze (7)
Sportowa historia Bentleya
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: pijak_i_złodziej

    Oceniono 10 razy 10

    Może warto było napisać, że Bentley z 2003 to był chwilowo przemalowany fabryczny zespół Audi, tak sobie wymyślili w dziale marketingu na jubileusz.

    A kawałek niżej powinno być "klasa GT3 NIE jest najbardziej elitarną". Bo zdaje się nie jest. :)

  • Gość: aghrra

    Oceniono 2 razy 0

    Kto pamięta dzisiaj o dominacji Bentleya w Le Mans ich pasmo zwycięstw zakończyło się w 1930 późniejsza historia tych wyścigów to już dominacja innych producentów

  • eurotaxt

    Oceniono 3 razy -1

    Bentley to marka należąca do Volkswagena. Więc brytyjczycy są tam jedynie pracownikami a decyzje zapadają w niemczech.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX