Sportowa historia Skody

Kontynuujemy nasz nowy cykl sportowych historii firm motoryzacyjnych. Dzisiaj Škoda, która obchodziła w tym roku 112-lecie działania swojego oddziału Škoda Motorsport. Przez ten czas z garaży w Mladá Boleslav wyjechało wiele ciekawych aut rajdowych i wyścigowych. Oto najciekawsze z nich.
fot. Skoda fot. Skoda fot. Skoda

Lata 1901 - 1911

Założyciele Škody Vaclav Laurin i Vaclav Klement rozpoczęli swoją przygodę ze sportami motorowymi. Rajdowe życie firmy zainaugurował wyścig Klementa w Paryżu. Kiedy o 3 nad ranem dojechał na metę w Berlinie, opony były zupełnie zdarte. Na miejscu nie zastał ani jednego sędziego, bo nikt nie spodziewał się tak wcześnie żadnych zawodników. Potwierdził więc czas przyjazdu u strażnika i poszedł spać. Rano wszyscy uznali go za zwycięzcę, za wyjątkiem sędziów, którzy przyznali zwycięstwo Francuzowi, który przyjechał w czasie, kiedy jurorzy zdążyli już objąć swoje stanowiska.

Skoda 120 - oferty

Po kilku latach Firma "dwa kółka" postanowiła zamienić "na cztery" i tak w roku 1908 do teamu dołączył Otto Hieronimus, który znakomicie poprowadził L&K FC do zwycięstwa w swojej klasie, w Rajdzie Sankt Petersburg - Moskwa. Nie lada zaskoczeniem było ukończenie przez niego wyścigu na piątej pozycji w klasyfikacji generalnej.

Klement w roku 1911, wyraził zgodę na zbudowanie samochodu typowo rajdowego - Škodę FCR zaprojektował sam Otto Hieronimus. Dwa z trzech aut zostały zbudowane i wyposażone w czterocylindrowe silniki o pojemności 5000ccm. Od pierwszego szkicu do startu na linii produkcyjnej minęły zaledwie trzy miesiące. Pośpiech spowodowany był chęcią wystawienia FCR w wyścigu w Gaillon.

vfot. Skoda

fot. Skodafot. Skoda

Skoda 1101 Sport Skoda 1101 Sport fot. Skoda

Skoda 1101 Sport

1101 Sport był pierwszym powojennym czeskim samochodem wyścigowym. Škoda przygotowała go w 1950 roku specjalnie na legendarny 24-godzinny wyścig na francuskim torze Le Mans. Auto dysponowało wolnossącym silnikiem o pojemności 1221 cm3. Po przejechaniu 120 okrążeń Václav Bobek i Jaroslav Netušil z powodu awarii niestety musieli się wycofać z wyścigu, ale sam udział zespołu z Czech w słynnym Le Mans był godny zainteresowania mediów i wyścigowego środowiska.

Ile kosztuje "Favoritka"?

Skoda 1101 Sport fot. Skoda

S S S

Skoda 1101 OHC

Siedem lat później na tory wyścigowe wyjechał, trzeba przyznać pięknie wyglądający model 1101 OHC (Typ 968). Auto także dysponowało silnikiem o pojemności 1100 cm3, ale otrzymał on nową głowicę z dwoma wałkami rozrządu i podwójnym gaźnikiem Jikov. Przy bardzo niskiej masie wynoszącej około 550 kg, Škoda 1101 OHC mogła rozpędzić się nawet do 226 km/h. W sezonie wyścigowym 1958, Škoda 1100 wygrała prawie wszystkie wyścigi, za wyjątkiem jednego w Budapeszcie.

Skoda 1101 OHCfot. Skoda

Skoda Octavia TS 1200 Skoda Octavia TS 1200 fot. Skoda

Skoda Octavia TS 1200

Po okresie, w którym Škody brała udział w wyścigach przyszedł czas na powrót do rajdów. Octavia TS 1200 stała się prawdziwym hitem eksportowym jako samochód seryjny i bardzo groźną sportową bronią tak w rękach kierowców fabrycznych jak i zagranicznych zawodników. Swój bojowy chrzest, w barwach teamu fabrycznego, przeszła na odcinkach Rajdu Monte Carlo 1962, więc jeszcze przed oficjalną premierą rynkową. Wzrost mocy z seryjnych 44 do 53KM wg normy DIN pozwalał na osiągnięcie prędkości 80km/h w wówczas zupełnie atrakcyjnym czasie 15 sekund.

Skoda 1000 MB Skoda 1000 MB fot. Skoda

Skoda 1000 MB

Idąc dalej, przenosimy się do roku 1964, kiedy to zaprezentowano efekt niemal dziesięcioletniej pracy czechosłowackiej fabryki - Škodę 1000 MB. Produkcję tego modelu rozpoczęto w Mladá Boleslav, a z okazji tysięcznej rocznicy lokacji miasta do nazwy nowego modelu Škody dodano inicjały MB (Mlada Boleslav). Škoda 1000 MB, kierowana przez Vaclava Bobka, cieszyła zwycięstwami w 1970 roku, podczas Europejskich Mistrzostw Samochodów Turystycznych organizowanych przed FIA.

Skoda 1000 MB fot. Skoda

Skoda 110 Super Sport Skoda 110 Super Sport fot. Skoda

Skoda 110 Super Sport

W 1969 roku, w fabryce, w Mladá Boleslav wybuchł niszczycielski pożar. Ogień strawił jedną z części zakładów. Pomimo tego, Škoda, w tym samym roku, ruszyła z produkcją modelu 100/110. Ten model Škody stał się modelem bazowym dla kilku prototypów i pojazdów niskoseryjnych, między innymi dla Škody 110 Super Sport, znanej później, jako Wampir z Feratu.

Skoda 130 RS Skoda 130 RS fot. Skoda

Skoda 130 RS i 200 RS

W roku 1974 konstruktorzy Škody stworzyli trzy prototypy: jeden model 180 RS i dwa 200 RS. Jednak prace nad prototypami zarzucono, gdyż Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) wykreśliła z udziału w rajdach grupy samochodów, do których obie Škody należały.Czechosłowaccy projektanci skupili się, więc na nowym modelu - 130 RS. Škoda 130 RS posiadała wzmocnioną konstrukcję tylnosilnikową modelu 110 R, do której dla zmniejszenia ciężaru auta mocowano elementy wykonane z laminatu. W 1977 roku Škoda uzyskała homologację rajdową FIA i wystawiła trzy swoje załogi w Rajdzie Monte Carlo. Jeden pojazd nie ukończył wyścigu, pozostałe zdeklasowały konkurentów zajmując dwa pierwsze miejsca w swojej klasie (A2 do 1300 cm³) i odpowiednio 12. i 15. w klasyfikacji generalnej. Rok później załoga fabryczna Škody wygrała swoją grupę w Rajdzie Acropolis, plasując się na 9 pozycji w klasyfikacji generalnej. W 1980 roku Škoda zdobyła tytuł wicemistrza, a rok później mistrza Europy na torach w kategorii zespołowej. Skoda 130 RS to największa rajdowa i wyścigowa legenda Skoda Motorsport.

Skoda 130 RSfot. Skoda

Skoda Favorit Skoda Favorit fot. Skoda

Skoda Favorit

Lata dziewięćdziesiąte owocują kolejnymi sukcesami Škody! Świetny team Triner - Klima, w roku 1994 odniósł zwycięstwo Škodą Favorit w swojej klasie w Rajdzie Wielkiej Brytanii ? jednym z najstarszych i najbardziej renomowanych rajdów samochodowych na świecie. W Rajdzie Monte Carlo w roku 1994, team Sibera - Gross, wzorem Trinera i Klimy, wygrał Škodą Favorit w swojej klasie. Zaowocowało to później zwycięstwem w tej kategorii w końcowej klasyfikacji Mistrzostw Świata.

Skoda Favoritfot. Skoda

Skoda Team Skoda Team fot. Skoda

Skoda Felicia Kit Car i Octavia Kit Car

Felicia Kit Car była pierwszym tak zaawansowanym samochodem sportowym Škody od wielu lat. Zadebiutowała w Rajdzie Szwecji w 1995 roku. Nie był to jednak zbyt udany sezon. Wiele kłopotów tzw. wieku dziecięcego wielokrotnie nie pozwoliło dotrzeć załogom do mety. W 1996 roku postanowiono zmienić silnik z 1.5 na 1.6 8V pochodzące z grupy VW. Generował on moc około 170 KM i znacząco przyczynił się do zdobycia przez zespół Škody 3 miejsca w Rajdowych Mistrzostwach Świata w klasie F2. W 1997 roku podczas Rajdu Finlandii Felicia została zastąpiona przez Octavię Kit Car. Auto było nieco większe, ale posiadało już bardzo mocny silnik 2.0 o mocy od 250 - 270 KM. Samochód nie odznaczył się w historii większymi sukcesami. Stało się tak dlatego, że zespół na bazie Octavii przygotowywał wersję WRC, dla której Kit Car był tylko preludium.

Skoda Octavia WRC Skoda Octavia WRC fot. Skoda

Skoda Octavia WRC

W 1999 roku, na rajdowych trasach debiutuje Škoda Octavia WRC. Kierowcą fabrycznym jest m. in. Armin Schwarz, który podczas Rajdu Portugalii ustanawia nieoficjalny rekord w... skokach rajdowym samochodem - ponad 70 metrów na słynnej "hopie" w portugalskim Fafe. Możliwości Octavii WRC w pełni wykorzystał fabryczny kierowca Bruno Tiry. Zdobył on między innymi 4. miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Wielkiej Brytanii. Połowa roku 2000 była dla Octavii WRC czasem lekkich modyfikacji - wyposażono ją w jeszcze mocniejszy silnik oraz zmniejszono wagę nadwozia. Poprawiona została także aerodynamika spojlerów. Mimo sporej niezawodności, Octavia WRC nie liczyła się w pełni w walce o mistrzowskie tytuły z Fordem, Subaru czy Mitsubishi.

Skoda Octavia WRCfot. Skoda

Skoda Octavia WRC Skoda Octavia WRC fot. Skoda

Skoda Fabia WRC

Nowy rozdział na kartach historii Škoda Motorsport rozpoczęła Fabia WRC. Została zbudowana  na podstawie modelu Fabia RS i przygotowana do startów w sezonie 2005. W tym właśnie roku Fabia WRC zastąpiła Octavię WRC w fabrycznym zespole Škoda Motorsport. Podobnie jak Octavia dysponowała silnikiem 2.0, który przy współpracy z turbosprężarką Garett, generował 300 KM i 600 Nm momentu  obr. Cała moc przekazywana był na drogę poprzez sekwencyjną skrzynię biegów i napęd na cztery koła. Za kierownicą Fabii WRC startowali między innymi takie rajdowe gwiazdy jak Colin McRae czy Didier Auriol.

Skoda Fabia WRCfot. Skoda

Skoda Fabia S2000 Skoda Fabia S2000 fot. Skoda

Skoda Fabia S2000

Trzy lata przerwy w startach. Rok ciężkich przygotowań. Rok testów. Taki był początek projektu Fabia Super 2000, którym Škoda Motorsport kontynuuje swą udaną, ponad stuletnią tradycję rywalizacji sportowej. Rajdowy debiut samochodu Fabia S2000, miał miejsce w roku 2008. Wówczas nowy rajdowy model Škody, po raz pierwszy wziął udział w imprezie sportowej - rajdzie Barum Zlin. Pojazd został stworzony zgodnie z najnowszymi obowiązującymi standardami FIA, dotyczącymi samochodów klasy Super 2000. Samochód wyposażono w czterocylindrowy dwulitrowy silnik benzynowy o mocy ok. 260 KM i sekwencyjna skrzynia biegów. Škoda Motorsport zaprezentowała swój całkiem nowy pojazd na Rajdzie Monte Carlo w styczniu 2009 roku. Samochód wywołał prawdziwe poruszenie w całym środowisku rajdowym i zaskarbił sobie natychmiastowe uznanie. Podczas całej serii IRC (Intercontinental Rally Challenge) zespół świętował wiele sukcesów. Duety Hänninen - Markkula i Kopecký - Starý nadal za sprawą unowocześnionej wersji Skody Fabii S2000 święcą tryumfy na rajdowych trasach Rajdowych Mistrzostw Europy.

Skoda Fabia S2000fot. Skoda

Więcej o:
Komentarze (36)
Sportowa historia Skody
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • wasataszpilka

    Oceniono 73 razy 57

    Bardzo ciekawy artykuł. Wielu nieuków zapewne nie zna historii Skody i dlatego tak ją hejtują. Tymczasem VW kupił nie tyle markę co znakomitą historię i tradycję. Coś czego nasza motoryzacja nigdy nie miała i juz mieć nie będzie.
    szrociaki.blogspot.com/

  • chicki_s

    Oceniono 19 razy 13

    Skoda - kawał motoryzacyjnej historii, wiele ciekawych modeli i rozwiązań technicznych. Jak patrzę na super historię całej polskiej motoryzacji to mogę powiedzieć jedno; wstyd i jeszcze raz wstyd. Prototypy można policzyć na palcach jednej ręki razem z super stratopolonezem, którym wszyscy się podniecali tylko nie wiem dlaczego. Nic nie udało się stworzyć od początku do końca, same licencje, zero pomyślunku. Po 90 roku jak już żadne kajdany nam nie dyktowały co mamy produkować i motoryzacja europejska była na etapie golfa 2 i opla astry 1 to można było jeszcze nadgonić stracony czas i zaprojektować cos dla zwykłego kowalskiego lepszego od Poloneza.

  • Gość: Skoda fan z mazur

    Oceniono 12 razy 12

    ...nie powiedziałbym, że logo skody to kura - ja je uwielbiam - tę zieloną strzałę z piórem...a do samej marki odczuwam duży sentyment i na prawdę złego słowa na Skodę powiedzieć nie mogę - mój tato jako dwudziesto paro letni chłopak kilkukrotnie jeździł skodą 105 swojej mamy do Grecji i chyba nie miał z nią poważniejszych problemów...chociaż w trakcie podróży poślubnej w Grecji (chyba przez te gumowe złączki układu chłodzenia) wyciekł mu cały płyn chłodniczy i zatarł się silnik...zamiast korzystać z podróży moi rodzice musieli pójść do pracy, aby zarobić na naprawę samochodu i powrót do domu...12 lat później (gdy miałem rok) mieliśmy nową skodę felicię 1.6 - genialny samochodzik! ojciec wyprzedzał nią bez problemu niejedno zachodnie i dużo droższe auto...poza tym nie było z nią żadnych problemów...potem w 2002r. po zderzeniu felicii z TIR-em tato kupił nową octavię - z tym samym silnikiem 1.6 75 km, który był w felicii...niestety - tutaj radził sobie już nieco gorzej (octavia była cięższa), jednak był tak samo bezawaryjny...niestety od 6 lat mieszkamy na wsi, a octavia była po prostu zbyt nisko zawieszona...obecnie mam skodę felicię kombi 1.6 po wujku i jako młody kierowca jestem w siódmym niebie! zawsze marzyłem o posiadaniu własnej skody (a zwłaszcza felicii)! pozdrawiam wszystkich skodziarzy ;-)

  • Gość: hiszpan25

    Oceniono 14 razy 10

    Prawda jest taka ze Skoda od lat robila samochody i nadal je robi. To ewidentnie denerwuje ludzi nie mogacych zniesc ze Polacy z wlasnych aut mieli jedynie Syrene (a ta byla dosc daleka od idealu) i powiedzmy Poloneza (choc to w zasadzie Fiat 125p po niewielkim facelifcie) na dodatek Polska motoryzacja nie istnieje i jedyne czym mozemy sie chwalic dzisiaj to rendery w stylu Arinera. Smutne ale prawdziwe ze Czechy mimo ze kilkukrotnie mniejsze maja swoj przemysl samochodowy a my swoj dobilismy po 1989.

  • sowa76

    Oceniono 11 razy 9

    Dodajmy do tego historię marki Tatra i okaże się, że Czesi w niczym nie ustępują reszcie świata. No, nie ustępowali, dziś jest już jednak trochę miej kolorowo.

  • Gość: m

    Oceniono 33 razy 9

    logo skody jest rewelacyjne. a kto mówi że to kura, nie ma pojęcia o motoryzacji, historii, jest typowym ignorantem imbecylem. szmelcwagen to może buty skodzie czyścic ;)

  • eurotaxt

    Oceniono 10 razy 8

    W niedawnej przeszłości Skoda z powodzeniem wystawiała swoje modele w rajdach WRC. Teraz Volkswagen promuje własną markę (VW Polo WRC) więc Skodzie pozostaje formuła S2000

  • strukturuptus

    Oceniono 1 raz 1

    Historia czeskiej motoryzacji to nie tylko Škoda i Tatra, ale takźe Liaz, Praga, Walter, Aero, Sodomka, Jawa motocykle i auta, Avia, Wikov, Zetor, Zetka, Zbrojovka i duźo dziś juź zapomnianych fabryk

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX