TOP 5 | Rajdowe legendy, cz. III

Królowa³y na odcinkach specjalnych, wzbudza³y podziw w¶ród kibiców i sia³y postrach w szeregach konkurencji. Oto kolejna ods³ona cyklu, prezentuj±cego samochody, które zapisa³y siê z³otymi zg³oskami w historii rajdów

Lancia 037

Mówi±c o Lancii, pamiêtamy równie¿ model 037, który w wy¶cigach z serii WRC jako ostatni tylnonapêdowiec doje¿d¿a³ na metê pierwszy i pokaza³ autom z napêdem na cztery ko³a, ¿e mog± siê schowaæ z tym swoim 4x4. 037 bazowa³a na modelu Montecarlo, czyli sportowym coupé z silnikiem umieszczonym centralnie. Taaak, Lancia kiedy¶ firmowa³a swoim nazwiskiem auta, które wywo³uj± szybsze bicie serca, a teraz tylko nakleja swój rodowy herb na modelach Chryslera?

TOP 5 | Rajdowe legendy, cz. I

TOP 5 | Rajdowe legendy, cz. II

Samochody - og³oszenia

Renault R5 Turbo

Jest co¶ perwersyjnego w Renault 5 - ma³ym, delikatnym, wybitnie miejskim autku z napêdem na przednie ko³a i znikomym silnikiem ukrywaj±cym siê pod przedni± mask±, które na potrzeby rajdów zostaje zamienione w ma³±, ale bezwzglêdn±, rasowo rajdow± maszynê z napêdem na tylne ko³a i umieszczonym centralnie silnikiem o mocy nawet 350 KM. Niby wiêc mamy to samo auto, ale tak naprawdê wersja bior±ca udzia³ w rajdach nie ma w³a¶ciwie nic wspólnego z t±, która parkuje na paryskich uliczkach pod boulangerie. R5 Turbo to jedno z najciekawszych sportowych samochodów lat 80.

TOP 5 | Rajdowe legendy, cz. I

TOP 5 | Rajdowe legendy, cz. II

Samochody - og³oszenia

©koda 130RS

W 1976 roku ©koda wystawi³a trzy sztuki modelu 130RS w Rajdzie Monte Carlo, które zajê³y dwa pierwsze miejsca w swojej klasie (do 1,3 l) i, odpowiednio, 12. i 15. w klasyfikacji generalnej (jeden egzemplarz nie ukoñczy³ wy¶cigu). Rok pó¼niej ©koda triumfowa³a w swojej klasie w Rajdzie Acropolis (9. miejsce w klasyfikacji generalnej). Dobra passa skoñczy³a siê w 1982 roku, gdy auta z silnikiem o pojemno¶ci do 1,3 l nie mog³y siê ju¿ ¶cigaæ. Warto jednak pamiêtaæ, ¿e niepozorna Czeszka naprawdê czêsto wygrywa³a w swojej kategorii. Na przyk³ad w rajdzie RAC Rally triumfowa³a 17 razy z rzêdu. Siedemna¶cie!

TOP 5 | Rajdowe legendy, cz. I

TOP 5 | Rajdowe legendy, cz. II

Samochody - og³oszenia

Mistubishi Lancer Evo

Evo to kiedy¶ sta³y bywalec rajdów. Fabryczny team Mitsubishi nie ¶ciga siê ju¿ jednak od 7 lat, ale wiele prywatnych dru¿yn wci±¿ korzysta z tego japoñskiego sedana i nie¼le sobie radz±. Lata ¶wietno¶ci Lancera to druga po³owa lat 90., gdy Tommi Mäkinen i Richard Burns rz±dzili na odcinkach specjalnych. Sukcesy w wy¶cigach przek³adaj± siê na legendê seryjnych wersji Evo. Do tej pory by³y benzynowe i mia³y napêd na cztery ko³a, ale wszystko wskazuje na to, ¿e Evo numer 11 bêdzie hybrydowe. I wcale nie benzynowo-elektryczne, ale dieslowo-elektryczne. Nie zaszkodzi to wizerunkowi tej maszyny? No i czy pozwoli jeszcze kiedy¶ zaparkowaæ na podium?

TOP 5 | Rajdowe legendy, cz. I

TOP 5 | Rajdowe legendy, cz. II

Samochody - og³oszenia

Citroën Xsara

Bardziej zapad³o mi w pamiêæ to, ¿e Xsara reklamowana by³a przez Claudiê Schiffer, ale podobno równie wa¿ne jest te¿ to, ¿e rajdowa wersja kompaktowego Citroëna uje¿d¿ana by³a m.in. przez Sebastiana Loeba, który trzy razy z rzêdu zdoby³ tytu³ mistrzowski (2004 - 2006) i pozwoli³ swojemu francuskiemu pracodawcy zdobyæ mistrzostwo ¶wiata w latach 2003 - 2005. Mimo wszystko wci±¿ uwa¿am, ¿e Claudia Schiffer zas³uguje na wiêksz± uwagê?

TOP 5 | Rajdowe legendy, cz. I

TOP 5 | Rajdowe legendy, cz. II

Samochody - og³oszenia

Obecnie

W tegorocznym sezonie WRC ¶cigaj± siê Citroën DS3, Ford Fiesta i Mini Countryman, a w przysz³ym roku najprawdopodobniej do³±czy do nich Volkswagen Polo. Czy który¶ z nich ma szansê zostaæ rajdow± legend±, zaw³adn±æ nasz± wyobra¼ni± czy wreszcie, to bez w±tpienia najwiêkszy zaszczyt, znale¼æ siê w zestawieniu "Top 5 | Rajdowe legendy" na naszym portalu, który opublikujemy w 2030 roku? Czy w ogóle w czasach oszczêdzania paliwa, terroru dwutlenku wêgla i inteligentnych radarów prêdko¶ci rajdy samochodowe maj± jakikolwiek sens? Czy wnosz± co¶ do naszego ¿ycia? Czy poprawiaj± jego jako¶æ? Raczej nie, ale pewnie zostan± zabaw± dla du¿ych ch³opców lubi±cych wchodziæ w zakrêty bokiem, co te¿ ma swój niezaprzeczalny urok.

Filip Otto

TOP 5 | Rajdowe legendy, cz. I

TOP 5 | Rajdowe legendy, cz. II

Samochody - og³oszenia

Wiêcej o:
Copyright © Agora SA