Samochody rajdowe grupy R4 mają być bardziej konkurencyjne niż dotychczasowe auta klasy N4. Będą też porównywalne do stawki Super 2000. Główną zaletą nowej kategorii jest możliwość zastosowania lekkich komponentów, które zmniejszają masę samochodu. Dzięki wprowadzeniu sugerowanych rozwiązań w ramach R4, Mitsubishi Lancer Evo IX i Evo X stają się lżejsze o 60 kg. Ponadto samochód w "R-czwórce" będzie wyposażony w większe hamulce, a dzięki większej zwężce w układzie dolotowym auto powinno być znacznie szybsze. Szacuje się, że rajdówka klasy R4, w porównaniu do normalnej N-ki, będzie szybsza o 0,6-1 sekundy na kilometrze.
Opracowanie koncepcji i wdrożenie największego sportowego projektu gwarantującego konkurencyjność samochodów Mitsubishi w stawce S2000, zapewniła włoskiemu tunerowi RalliArt Italy decyzja Mitsubishi Motors Japan. Powierzenie tego ambitnego zadania Włochom, to dowód uznania wieloletniej działalności RalliArt Italy na rzecz promocji i rozwoju nowej kategorii samochodów R4 oraz zdobycia dwóch tytułów mistrzowskich w klasyfikacji PWRC.
Funkcję kierowcy testowego w RalliArt Itally Michał Kościuszko zagwarantował sobie wcześniejszym doświadczeniem w S2000, precyzją w przekazywaniu informacji i faktem bycia jednym z najszybszych kierowców w stawce PWRC. Krakowianin w ciągu kilku najbliższych dni we Włoszech jako pierwszy, będzie testował Mitsubishi Lancera Evo IX i X w pełnej specyfikacji R4. Jego uwagi mają pomóc w rozwoju nowego konceptu japońskich producentów. Wcześniej prototyp "R-czwórki" testował jedynie Armindo Araujo.
Michał posiada trzy niekwestionowane zalety, które są dla nas ogromnie ważne w rozwoju R4. Jest jednym z najszybszych kierowców w stawce PWRC, ma doświadczenie w prowadzeniu samochodów S2000 i precyzyjnie potrafi określić potrzeby zmian w ustawieniu samochodu. Testy z udziałem Michała pozwolą nam uzyskać wiedzę w zakresie dalszych koniecznych zmian w zakresie zwiększenia konkurencyjności R4 w stosunku do samochodów S2000 - powiedział Bruno de Pianto z RalliArt Itally.
We Włoszech, poza testami R4, Polak będzie również ustawiał Lancera Evo X. To z kolei element przygotowań do pierwszego startu w sezonie 2011. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak będą jedyną polską załogą startującą w pełnym cyklu Mistrzostw Świata PWRC. Od 24 marca zawodnikom Lotos Dynamic Rally Team będzie można dopingować w Rajdzie Portugalii.
Iwona Petryla