Volkswagen w Rajdzie Dakar 2011

Volkswagen weźmie udział w legendarnym Rajdzie Dakar, który odbędzie sie w dniach od 1 do 16 stycznia. Ten długodystansowy wyścig w Argentynie i Chile jest najtrudniejszym sprawdzianem w światowym sporcie motorowym

Volkswagen zamierza po raz trzeci z rzędu, po 2009 i 2010 roku, zwyciężyć w Dakarze. Nic nie zostało pozostawione przypadkowi. Rajd w Ameryce Południowej to bezlitosny sprawdzian możliwości dla nowego Race Touarega 3. Ekstremalne trasy po wydmach, przyprawiające o zawrót głowy wysokości w Andach, szybkie odcinki szutrowe - Rajd Dakar jest i pozostanie najdłuższym i najtrudniejszym sprawdzianem w sporcie motorowym.

Nowy Race Touareg 3 i cztery sprawdzone duety kierowców i pilotów zostały starannie przygotowane do startu. Volkswagen jest na razie jedynym producentem, który wygrał ten klasyczny rajd pustynny samochodem z silnikiem wysokoprężnym. Do sukcesów z 2009 i 2010 roku, w trzeciej rozgrywanej w Argentynie i Chile edycji "Dakaru" w dniach 1 - 16 stycznia 2011 roku ma dołączyć kolejny triumf z "TDI-Power". Wyzwanie jest ogromne: zespół Volkswagena musi być lepszy nie tylko od mocnych przeciwników, lecz również sprostać niezmiernie trudnym odcinkom specjalnym.

Volkswagen przy misji "hattrick" stawia na nową, trzecią generację Race Touarega. Cztery przygotowane na "Dakar" prototypy o mocy 310 KM będą pilotowane, w maratonie od Atlantyku do Pacyfiku i z powrotem, przez sprawdzone załogi. Carlos Sainz i Lucas Cruz (E/E) - obrońcy tytułu z ubiegłego roku - nie mieli sobie równych podczas czterech rajdów długodystansowych, w których dotychczas wspólnie startowali. Zwycięzcy edycji z 2009 roku Giniel de Villiers i Dirk von Zitzewitz (ZA/D) uważani są w zespole za równie trudnych przeciwników jak Nasser Al-Attiyah i Timo Gottschalk (Q/D) - drudzy w 2010 roku oraz Mark Miller i Ralph Pitchford (USA/ZA) - zdobywcy drugiego miejsca w 2009 roku.

Czy wiecie, że ...

w Race Touaregu 3 zamontowane są łącznie 132 czujniki? Rejestrują one temperaturę, ciśnienie i ruchy mechaniczne?

czujniki te rejestrują dziennie 250 MB danych, które są analizowane przez inżynierów? Taka ilość danych odpowiada mniej więcej 16.500 gęsto zapisanym informacjami stronom A4.

każdy najmniejszy nawet element Race Touarega 3 musiał podczas testów pokonać bez problemów półtorakrotny dystans "Dakaru", zanim został zastosowany w samochodzie?

najszybsze ugięcie sprężyn zawieszenia wynosi około dziewięciu metrów na sekundę? Regulamin ograniczył do 250 milimetrów ugięcie sprężyny prototypów na "Dakar" klasy T1, takich jak Race Touareg 3. W innych pojazdach, na przykład w kategorii Buggy, ugięcie sprężyn wynosi ok. 1.000 milimetrów.

w Rajdzie Dakar oprócz miękkiego pustynnego piasku występują także szybkie odcinki szutrowe? Na przedostatnim etapie zeszłorocznej edycji między San Rafael a Santa Rosa najdłuższy odcinek na pełnym gazie, jaki pokonał fabryczny kierowca Volkswagena Nasser Al-Attiyah "bez popuszczania pedału" wyniósł 30.013 metrów. Także w 2010 roku odcinki specjalne będą prowadziły przez La Pampa.

ważący 1.787,5 kilogramów Race Touareg 3 jest lżejszy, niż samochody bezpośredniej konkurencji, a pojemność silnika została ograniczona do 2,5 litra?

normalne maksymalne ciśnienie hamowania, jakie generuje kierowca, wynosi około 70 barów? Odpowiada to ciśnieniu panującemu na przykład pod wodą na głębokości 700 metrów.

Carlos Sainz w styczniu 2010 roku na liczącym 472 kilometry odcinku specjalnym, między Antofagasta a Copiapó, zmieniał biegi 2.066 razy? Także w 2011 roku ten odcinek - jednak o zmienionym przebiegu, jest znów w programie rajdu.

Volkswagen Race Touareg 3

Silnik

Rodzaj konstrukcji wysokoprężny, rzędowy silnik pięciocylindrowy TDI, dwustopniowy system doładowania z turbosprężarką spalin i chłodzeniem powietrza doładowania, wbudowany wzdłużnie za przednią osią Pojemność skokowa 2.500 cm3 Moc ok. 228 kW (310 KM) Moment obrotowy ponad 600 Nm Ogranicznik ilości powietrza 38 mm (regulamin FIA/ASO) Moduł sterowania silnika Bosch

Układ przeniesienia napędu

Przekładnia sekwencyjna przekładnia rajdowa, montowana wzdłużnie Napęd osi stały napęd na wszystkie koła, trzy mechaniczne mechanizmy różnicowe z lepkościowymi blokadami Sprzęgło hydrauliczne, trzytarczowe sprzęgło ceramiczne ZF Sachs

Zawieszenie

Przednia/ tylna oś podwójne trójkątne wahacze poprzeczne, dwa zespoły sprężyn/amortyzatorów ZF Sachs przy każdym kole Ugięcie sprężyny 250 mm, zgodnie z regulaminem Układ kierowniczy przekładnia zębatkowa ze wspomaganiem Układ hamulcowy na wszystkich kołach wentylowane hamulce tarczowe (? 320 mm), aluminiowe zaciski (sześć tłoków przy każdym kole) Obręcze kół wielkość 7 x 16 cali Opony BFGoodrich "All Terrain" 245-80/16

Podwozie/ nadwozie

Konstrukcja rama z rur stalowych, dwudrzwiowe nadwozie z włókna węglowego

Wymiary i masa

Długość/ szerokość/ wysokość 4.171/1.996/1.762 mm Rozstaw kół 1.750 mm przód/tył Rozstaw osi 2.820 mm Minimalna masa 1.787,5 kg

Osiągi jezdne

Przyspieszenie 0-100 km/h w 5,9 sekundy (na twardym podłożu) Vmax ok. 190 km/h

ZOBACZ TAKŻE:

Ken Block przedstawia swoją Fiestę

Śnieżne Subaru Kena Blocka

Ford Fiesta - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.