Skoda 130 RS | Rajdowa legenda Czechów

W latach 70. ubiegłego wieku Skoda rozpoczęła pasmo sukcesów w rajdach. Wszystko zaczęło się od Skody 130 RS
Skoda Octavia Skoda Octavia | To już 20 lat na rynku!

Skoda to marka dobrze znana wszystkim, którzy emocjonują się rajdami. Ostatnio z bardzo dobrej strony dały się poznać Fabia S2000 oraz jej następczyni, Fabia R5. Jednak wszystko zaczęło się w latach 70. ubiegłego wieku, kiedy Czesi postanowili zmierzyć się z Abarthem, Lancią, Porsche oraz Audi.

Po kilku eksperymentach (np. 120 S, 180 RS czy 200 RS) zdecydowano się postawić na Skodę 130 RS. Zgodnie z wymogami klasy A z tyłu rajdówki zamontowano silnik o pojemności 1 289 cm3 (czterocylindrowa jednostka OHV). Moc - w zależności od potrzeby - wahała się od 100 do nawet 145 KM. Tylnonapędowa Skoda ważyła tylko 750 kg, a to musiało się przełożyć na świetne osiągi. Pierwsza setka? 7,5 sekundy. Prędkość maksymalna? 210 km/h.

Rajdowa Skoda zadebiutowała w 1975 roku podczas Rajdu Barum, a ekipa w składzie Haugland i Antonsen od razu sięgnęła po puchar za pierwsze miejsce. Skoda RS 130 szybko zdominowała klasę A2. Zdarzało się nawet, że wygrywała ze znacznie mocniejszymi autami z wyższych klas pokroju Lancii Stratos czy Porsche Carrera.

Triumfalna historia Skody 130 RS zakończyła się w 1982 roku ze względu na zmianę przepisów. Międzynarodowa Federacja Sportów Samochodowych zdecydowała o anulowaniu klasy A2, a na jej miejsce powołała klasę do pojemności 1.6. Skoda z silnikiem 1289 cm3 musiała zapomnieć o kolejnych zwycięstwach.

ZOBACZ TAKŻE:

Skoda VisionS | W oczekiwaniu na dużego SUV-a

Skoda VisionS

INNE LINKI

Skoda Octavia RS bije kolejne sprzedażowe rekordy

Skoda 1000 MBX obchodzi 50. urodziny

Omijaj je szerokim łukiem | Najgorsze silniki Diesla

Złodzieje mają nową metodę kradzieży. Wykorzystują lukę w zabezpieczeniach

Więcej o: