FIA WEC | Porsche zgarnia najwa¿niejsze tytu³y sezonu 2015

W sobotnim finale D³ugodystansowych Mistrzostw ¦wiata FIA (WEC) w Bahrajnie Porsche zdoby³o cztery kolejne tytu³y mistrzowskie. Nowymi Mistrzami ¦wiata WEC s± kierowcy Porsche 919 Hybrid: by³y zawodnik Formu³y 1 Mark Webber, Timo Bernhard i Brendon Hartley

Galeria | Klasyczny obraz Le Mans

W ostatnim wyścigu wygrali jednak ich koledzy z zespołu: Romain Dumas, Neel Jani oraz Marc Lieb. Tym samym perfekcyjny dla Porsche sezon dobiega końca: niemiecki producent odniósł generalne zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, w przedostatniej rundzie WEC w Szanghaju zdobył Mistrzostwo Świata Konstruktorów, a teraz to pasmo sukcesów wieńczy Mistrzostwo Świata Kierowców. W klasie GT dla pojazdów bazujących na samochodach seryjnych, w której startowała wyścigowa wersja legendarnej "911" - model 911 RSR, firma wywalczyła trzy tytuły: Porsche zdobyło mistrzostwo konstruktorów, Richard Lietz (Austria) został mistrzem kierowców, a ekipa Porsche Manthey zajęła czołową lokatę w tabeli zespołów.

Porsche zamyka tegoroczny sezon Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC) szóstą wygraną z rzędu i drugim tytułem mistrzowskim. Romain Dumas, Neel Jani i Marc Lieb odnieśli swoje pierwsze, długo oczekiwane zwycięstwo za kierownicą Porsche 919 Hybrid. Timo Bernhard, Brendon Hartley i Mark Webber zajęli piąte miejsce, ale tyle wystarczyło, by zdobyli Mistrzostwo Świata Kierowców.

Ósma, finałowa runda WEC w Bahrajnie była prawdziwym dreszczowcem. Bernhard/Hartley/Webber startowali z 13-punktową przewagą nad najlepszym trio Audi i wyglądało na to, że po zwycięstwie Porsche w Le Mans i zdobyciu mistrzostwa konstruktorów mają szansę na mistrzostwo kierowców. Ale pół godziny po rozpoczęciu wyścigu ich prototyp z numerem 17 utknął w boksie na dłuższej naprawie. W rezultacie ekipa musiała gonić czołówkę i ukończyła zmagania na piątym miejscu. Na szczęście drugie Porsche 919 Hybrid z numerem 18 objęło prowadzenie i "zabrało" cenne punkty Audi.

Francuzi Frédéric Makowiecki i Patrick Pilet po raz czwarty zwyciężyli w klasie GTE-Pro, zapewniając Porsche przewagę nad Ferrari w klasyfikacji konstruktorów. Ekipa Porsche Manthey wygrała w tabeli zespołów, a kierowca fabryczny Porsche Richard Lietz obronił mistrzostwo kierowców - piąte miejsce, wywalczone wraz z Duńczykiem Michaelem Christensenem, wystarczyło Austriakowi do zdobycia tytułu. W ten sposób Porsche kontynuuje swoją zwycięską passę po zdobyciu trzech tytułów GT w tegorocznych mistrzostwach North American Tudor United SportsCar Championship.

Sukces w pustynnym wyścigu, na torze znanym z ekstremalnego obciążenia opon, był również zasługą strategii. Opłaciła się taktyka, by zamiast na kwalifikacjach, w pełni skoncentrować się na przygotowaniach do wyścigu i zachować świeży zestaw opon. Patrick Pilet wystartował z piątego rzędu i szybko awansował - po 11 okrążeniach był już na prowadzeniu. Zdecydowana postawa i równe tempo sprawiły, że zwycięzca mistrzostw Tudor United SportsCar Championship oraz jego kolega, Frédéric Makowiecki, skutecznie odpierali ataki rywali, a do mety dojechali z blisko 40-sekundową przewagą nad drugim w stawce samochodem.

Również w klasie GTE-Am, w której startują prywatne zespoły, Porsche świętowało sukcesy. Klaus Bachler (Austria), Khaled Al Qubaisi (Abu Zabi) i Marco Mapelli (Włochy) zajęli drugie miejsce swoim 911 RSR w barwach Abu Dhabi Proton Racing. Zespół Dempsey Proton Racing w składzie: Patrick Long (USA), Christian Ried (Niemcy) i Marco Seefried (Niemcy) dojechał jako trzeci. W tym roku ekipa, w której ściga się amerykański aktor i kierowca wyścigowy Patrick Dempsey, zwyciężyła w wyścigu na torze Fuji, a w 24-godzinnym maratonie Le Mans dojechała na drugim miejscu. Ze względu na zobowiązania zawodowe w Wielkiej Brytanii Patrick Dempsey nie mógł stawić się w Bahrajnie.

Wyniki 6-godzinnego wyścigu na torze Sakhir (Bahrajn) 1. Dumas/Jani/Lieb (FR/CH/DE), Porsche 919 Hybrid, 199 okrążeń 2. Fässler/Lotterer/Tréluyer (CH/DE/FR), Audi R18 e-tron quattro, + 1:25,310 min 3. Wurz/Sarrazin/Conway (AT/FR/GB), Toyota TS040 Hybrid, -3 okrążenia 4. Davidson/Buemi/Nakajima (GB/CH/JP), Toyota TS040 Hybrid, -3 okrążenia 5. Bernhard/Hartley/Webber (DE/NZ/AU), Porsche 919 Hybrid, -9 okrążeń 6. Di Grassi/Duval/Jarvis (BR/FR/GB), Audi R18 e-tron quattro, -11 okrążeń

Długodystansowe Mistrzostwa Świata FIA (WEC), punktacja po 8 z 8 rund Klasyfikacja kierowców: 1. Bernhard/Hartley/Webber, Porsche 166 pkt. 2. Lotterer/Tréluyer/Fässler, Audi, 161 pkt. 3. Dumas/Jani/Lieb, Porsche, 138,5 pkt. 4. Di Grassi/Duval/Jarvis, Audi, 99 pkt. 5. Davidson/Buemi, Toyota, 79 pkt. 6. Wurz/Sarrazin/Conway, Toyota, 79 pkt. 7. Nakajima, Toyota, 75 pkt. 6. Tandy, Porsche & Oreca, 70,5 pkt. 7. Bamber/Hülkenberg, Porsche, 58 pkt.

Klasyfikacja konstruktorów 1. Porsche, 344 pkt. 2. Audi, 264 pkt. 3. Toyota, 164 pkt.

Wyniki wyścigu: klasa GTE-Pro 1. Pilet/Makowiecki, Porsche 911 RSR, 173 okrążenia 2. Bruni/Vilander, Ferrari, 173 3. Turner/Adam, Aston Martin, 173 4. Nygaard/Sörensen/Thiim, Aston Martin, 173 5. Lietz/Christensen, Porsche 911 RSR, 172 6. Rigon/Calado, Ferrari, 172 7. MacDowall/Rees/Stanaway, Aston Martin, 171

Klasa GTE-Am 1. Dalla Lana/Lamy/Lauda, Aston Martin, 170 okrążeń 2. Bachler/Al Qubaisi/Mapelli, Porsche 911 RSR, 170 3. Long/Ried/Seefried, Porsche 911 RSR, 170 4. Perrodo/Collard/Cressoni, Ferrari, 169 5. Bertolini/Shaytar/Basov, Ferrari, 169 6. Roda/Ruberti/Poulsen, Chevrolet Corvette, 169 7. Castellacci/Goethe/Hall, Aston Martin, 168

Punktacja w klasie GTE-Pro po 8 rundach Długodystansowe Mistrzostwa Świata FIA, klasa GT - producenci 1. Porsche, 290 punktów 2. Ferrari, 286 3. Aston Martin, 192

Długodystansowe Mistrzostwa Świata FIA, klasa GT - kierowcy 1. Richard Lietz, Porsche, 145 punktów 2. Gianmaria Bruni, Toni Vilander, Ferrari, 131,5 3. Michael Christensen, Porsche, 127 4. Davide Rigon, James Calado, Ferrari, 123 5. Frédéric Makowiecki, Porsche, 118 6. Patrick Pilet, Porsche, 100

Długodystansowe Mistrzostwa Świata FIA - zespoły GTE-Pro 1. Porsche Team Manthey, #91 Porsche, 154 punkty 2. AF Corse, #51 Ferrari, 149 3. AF Corse, #71 Ferrari, 137 4. Porsche Team Manthey, #92 Porsche, 118 5. Aston Martin Racing, #99 Aston Martin, 100 6. Aston Martin Racing, #95 Aston Martin, 95

ZOBACZ TAKŻE:

24h Le Mans | Najszybsza doba w życiu

Również w klasie GTE-Am, w której startują prywatne zespoły, Porsche świętowało sukcesy. Klaus Bachler (Austria), Khaled Al Qubaisi (Abu Zabi) i Marco Mapelli (Włochy) zajęli drugie miejsce swoim 911 RSR w barwach Abu Dhabi Proton Racing. Zespół Dempsey Proton Racing w składzie: Patrick Long (USA), Christian Ried (Niemcy) i Marco Seefried (Niemcy) dojechał jako trzeci. W tym roku ekipa, w której ściga się amerykański aktor i kierowca wyścigowy Patrick Dempsey, zwyciężyła w wyścigu na torze Fuji, a w 24-godzinnym maratonie Le Mans dojechała na drugim miejscu. Ze względu na zobowiązania zawodowe w Wielkiej Brytanii Patrick Dempsey nie mógł stawić się w Bahrajnie.

Wiêcej o:
Copyright © Agora SA