WRC | 72. Rajd Polski | Ogier nie do pokonania

Tegoroczny Rajd Polski okazał się perfekcyjny dla dwóch załóg w Polo R WRC. W siódmej rundzie Rajdowych Mistrzostw świata FIA (WRC) zespół Volkswagena odniósł kolejny sukces, zajmując pierwsze i drugie miejsce w klasyfikacji generalnej oraz pierwsze i trzecie na Power Stage. Na ostatnim stopniu podium uplasował się rewelacyjny na mazurskich szutrach, estoński kierowca Ott Tanak w Fieście R WRC
WRC | Rajd Polski w Mikołajkach przez 10 latWRC | Rajd Polski w Mikołajkach przez 10 lat

Podczas najszybszego jak dotąd rajdu w tegorocznym sezonie Ogier/Ingrassia musieli dawać z siebie wszystko aż do mety i dbać o to, by nie popełnić najmniejszego błędu - swoich kolegów z zespołu Volkswagena, Andreasa Mikkelsena/Olę Floene (N/N) wyprzedzili na mecie zaledwie o 11,9 s. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) jadący w trzecim Polo R WRC toczyli zaciętą walkę o trzecie miejsce z załogą Ott Tänak/Raigo Mölder (EST/EST, M-Sport-Ford), jednak wypadając z trasy na końcowych metrach ostatniego odcinka, zakończyli Rajd Polski na piątym miejscu. Robert Kubica z Maciejem Szczepaniakiem skończyli rywalizację na ósmym miejscu, ale z całą pewnością mogą zaliczyć 72. Rajd Polski do udanych (to ich najlepszy występ w tym sezonie).

Fascynujący pojedynek dwukrotnego mistrza świata z młodym-gniewnym

Pojedynek załogi Sebastien Ogier/Julien Ingrassia z Andreasem Mikkelsenem/Ola Floene podczas Rajdu Polski należał do niezwykle fascynujących. Przy ekstremalnych temperaturach sięgających ponad 30 stopni, jadąc stale z maksymalną prędkością obydwa zespoły przemierzały trasę niemal bezbłędnie. Mikkelsen rzucił wyzwanie nie odpuszczając Ogierowi aż do mety - i zameldował się na niej zaledwie 11,9 s po podwójnym mistrzu świata.

Gaz w podłodze przez półtorej godziny - festiwal prędkości podczas Rajdu Polski

Gdy chodzi o prędkość, nie ma lepszych niż Andreas Mikkelsen. Najmłodszy kierowca w zespole Volkswagena na odcinkach specjalnych „Górkło” i „Wieliczki” osiągnął najlepsze czasy jadąc najszybciej w całym dotychczasowym sezonie - ze średnią prędkością, odpowiednio, 131,09 i 128,13 km/h. Sebastien Ogier zapewnił sobie zwycięstwo w Rajdzie Polski jadąc ze średnią prędkością 121,41 km/h. Podczas całego rajdu dwukrotny mistrz świata 60,31% czasu wciskał gaz „do dechy”. W sumie trwało to 1:28.10,1 godziny spośród całego czasu wynoszącego 2:26.11 godziny. Najszybszym rajdem w historii Rajdowych Mistrzostw Świata okazał się jak dotąd Rajd Finlandii z roku 2012, podczas którego średnia prędkość wynosiła 122,90 km/h.

Ostatnie kilometry pełne dramatu dla Jari-Matti Latvali

Piąte miejsce - to wynik Jari-Matti Latvali, któremu na ostatnich metrach Rajd Polski zafundował przykrą niespodziankę. Dotychczas wicemistrz świata z 2014 r. nigdy jeszcze nie stanął na podium mazurskiego rajdu i także w tym roku nie było mu to dane. Podczas próby odebrania Ött Tänakowi trzeciego miejsca, Fin na ostatnim odcinku specjalnym wypadł z trasy uderzając przodem auta w drzewo. Chociaż był to jego „okrągły”, bo 150. start nie udało mu się po raz 49. stanąć na podium. Dzięki wspaniałej pracy mechaników zdołał, mimo że jego auto miało uszkodzoną chłodnicę, uplasować się w rajdowej klasyfikacji na piątym miejscu. Przed Power Stage kończącym rajd, Latvala zajmował pozycję o 1,1 s za załogą Ött Tänak/Raigo Molder (EST/EST, M-Sport-Ford).

Mimo ogromnych prędkości i upału niewiele zespołów wypadło z trasy

Do mety Rajdu Polski 2015 dojechały wszystkie auta klasy WRC, z czego tylko jeden samochód dojechał z wykorzystaniem przepisu Rally-2. Także dla Volkswagena podczas Rajdu Polski (podobnie jak Rajdów Monte Carlo i Szwecji) obyło się bez problemów technicznych - podczas serwisów przeprowadzano jedynie rutynowe czynności, i to mimo że ten rajd był dotąd najszybszy i towarzyszyły mu największe upały. Jedynym wyjątkiem okazał się ostatni, siódmy serwis Polo R WRC Jari-Matti Latvali - po uderzeniu w drzewo auto naprawiono na tyle skutecznie, że bez przeszkód pokonało ostatnie 2,1 km dojazdu.

Siódmy rajd tego sezonu, trzecie podwójne zwycięstwo Volkswagena

Volkswagen świętował w Polsce w sumie dwunaste podwójne zwycięstwo w historii startów Polo R WRC. Łącznie w 33 rajdach zawodnicy startujący w Polo R WRC stawali na podium 54 razy. Na 417 odcinkach specjalnych spośród wszystkich 610 rozegranych, najlepszy czas uzyskały załogi producenta z Wolfsburga.

Power Stage specjalnością kierowców Volkswagena

57 ekstra punktów - na 32 Power Stage. Trzy dodatkowe punkty dla kierowcy i pilota wzbogaciły w Polsce konto Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassi, którzy w 2015 roku po raz szósty z rzędu zdobyli najlepszy czas na tym wyjątkowym odcinku specjalnym, kończącym każdy rajd.

Podwójne prowadzenie w klasyfikacji kierowców i zwiększona przewaga w klasyfikacji producentów

Dzięki świetnym wynikom w Polsce załogi Volkswagena zajmują czołowe pozycje w klasyfikacji mistrzostw. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia prowadzą 78 punktami przed Mikkelsenem/Floene. Latvala/Anttila, którzy zajmują czwarte miejsce za Madsem Ostbergiem/Jonasem Anderssonem (N/S, Citroen) tracą do podwójnych mistrzów świata 95 punktów. Volkswagen powiększył swoją przewagę także w klasyfikacji producentów i ma o 89 punktów więcej niż zajmujący drugą pozycję Citroen.

Wypowiedzi po Rajdzie Polski

Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC nr 1

„Świetny Rajd! Jestem super zadowolony i szczęśliwy, że udało mi się tu powtórzyć zwycięstwo sprzed roku. Julien i ja wykonaliśmy naprawdę kawał dobrej roboty. Mnóstwo kibiców i wręcz sensacyjnie szybkie odcinki specjalne sprawiły, że ten rajd był rzeczywiście wspaniałą imprezą. Na dodatek moje Polo okazało się perfekcyjnie przygotowane, wielkie dzięki za to całemu zespołowi. Pomijając obłędne temperatury, dobrze się bawiłem za kółkiem. To zwycięstwo jest też wielkim krokiem w kierunku tytułu Mistrza Świata. Nasza przewaga po pierwszej połowie sezonu jest wprawdzie duża, ale przed nami jeszcze sześć rajdów.”

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC nr 9

„To był absolutnie najlepszy rajd w mojej karierze w WRC. Lubię takie trasy i lubię taką szybką jazdę, jak właśnie tutaj w Polsce. Niewiele mi dziś brakowało do zwycięstwa, tylko drobiazgi zdecydowały o końcowej różnicy. Jestem strasznie dumny z tego, co pokazaliśmy w Polsce. W Szwecji też niewiele brakowało, ale tamten rajd odbywał się przed „moją” publicznością. Jednak walczyć tutaj o zwycięstwo z mistrzem świata i to jak równy z równym - znaczy zupełnie co innego i jest warte o wiele więcej. Jestem pewien, że to tylko kwestia czasu, kiedy pierwszy raz wygramy. Drugie miejsce w Polsce to oczywiście świetny rezultat i na wagę złota jeśli chodzi o punkty w klasyfikacji Mistrzostw Świata. Odzyskaliśmy drugą pozycję w klasyfikacji kierowców i pilotów.”

 

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Polski - wyniki końcowe

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 2h 26m 11.5s

02. Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N), Volkswagen + 11.9s

03. Ott Tänak/Raigo Molder (EST/EST), Ford + 23.0s

04. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 1m 14.6s

05. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 1m 24.7s

06. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 1m 44.5s

07. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 1m 57.7s

08. Robert Kubica/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Ford + 2m 08.3s

09. Mads Ostberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 2m 18.2s

10. Dani Sordo/Marc Mart~ (E/E), Hyundai + 2m 48.4s

 

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Polski - wyniki Power Stage

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 6m 52.0s

02. Ott Tänak/Raigo Molder (EST/EST), Ford + 0.1s

03. Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N), Volkswagen + 3.8s

 

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja, kategoria kierowców

1. Sébastien Ogier, 161 punktów;

2. Andreas Mikkelsen, 83;

3. Mads Ostberg, 69;

4. Jari-Matti Latvala, 66;

5. Thierry Neuville, 58;

6. Kris Meeke, 53;

7. Elfyn Evans, 53;

8. Hayden Paddon, 44;

9. Ott Tänak, 40;

10. Dani Sordo, 39

 

Kategoria producentów

1. Volkswagen Motorsport, 214 punktów;

2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 125;

3. Hyundai Motorsport, 123;

4. M-Sport, 114;

5. Volkswagen Motorsport II, 49;

6. Hyundai Motorsport N, 43;

7. Jipocar Czech National Team, 35;

8. FWRT, 3

 

ZOBACZ TAKŻE:

Volkswagen Polo R WRC | Test | Być jak Sebastien Ogier

Volkswagen Polo R WRC | Test | Być jak Sebastien Ogier

Więcej o: