Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX
Porsche 911 GT3 R | Lżejsze i szybsze od GT3 RS
BMW M6 GT3 | BMW wróci do Le Mans?
Jego projektanci zwrócili szczególną uwagę na obniżenie masy własnej, udoskonalenie aerodynamiki, ograniczenie zużycia paliwa zwiększające zasięg, lepsze prowadzenie i dalszą optymalizację bezpieczeństwa, a także na obniżenie kosztów części i serwisu
Zbudowane na bazie seryjnego odpowiednika Porsche 911 GT3 R ma charakterystyczny dach z dwoma przetłoczeniami. W celu lepszego rozkładu mas i bardziej przewidywalnej charakterystyki prowadzenia w szybkich zakrętach jego rozstaw osi wydłużono względem poprzedniej generacji GT3 R o 8,3 cm. Równocześnie zastosowanie lżejszych elementów nadwozia i zawieszenia pozwoliło na znaczne obniżenie położenia środka ciężkości. Lekka architektura seryjnego 911 GT3 R z inteligentną, aluminiowo-stalową konstrukcją kompozytową stanowiła zresztą idealną podstawę dla stworzenia samochodu wyścigowego. Dach, przednia pokrywa i owiewka, nadkola, drzwi, partie tylnej części nadwozia oraz tylna pokrywa wyprodukowano z wyjątkowo lekkich tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym (CFRP). Wszystkie okna - po raz pierwszy włącznie z przednią szybą - zostały wykonane z poliwęglanu.
Sercem 911 GT3 R jest nowatorski, 6-cylindrowy bokser o pojemności 4 litrów, w dużej mierze identyczny z silnikiem montowanym w „cywilnym” 911 GT3 RS. Bezpośredni wtrysk benzyny, osiągający ciśnienie do 200 barów, i technologia zmiennych faz rozrządu zapewniają wysoką wydajność. Co więcej, wolnossące jednostki wyróżniają się większą spontanicznością i szerszym zakresem użytecznych obrotów. Siła napędowa trafia do kół tylnej osi z ogumieniem o szerokości 310 mm za pośrednictwem 6-stopniowej, sekwencyjnej przekładni Porsche z kołami o stałym zazębieniu. Kierowca zmienia biegi za pośrednictwem manetek zamontowanych przy kierownicy.
Także aerodynamika 911 GT3 R korzysta z rozwiązań wprowadzonych w samochodzie seryjnym. Charakterystyczne wloty powietrza w przednich błotnikach zwiększają docisk przedniej osi. Odpowiedni balans aerodynamiczny zapewnia tylne skrzydło o szerokości 2 metrów i głębokości 40 cm. Z wyścigowego 911 RSR pochodzi natomiast koncepcja montowanej centralnie chłodnicy. Dzięki eliminacji bocznych chłodnic zoptymalizowano lokalizację środka ciężkości, a sama chłodnica jest lepiej chroniona przed uszkodzeniami. Jednocześnie wzrosła skuteczność odprowadzania gorącego powietrza przez szczeliny w przedniej pokrywie.
Dodatkowe modyfikacje przeprowadzono w układzie hamulcowym 911 GT3 R. Dzięki zwiększonej sztywności i bardziej precyzyjnemu sterowaniu ABS-em, auto jest jeszcze lepiej dostosowane do udziału w wyścigach długodystansowych. Z przodu zamontowano 6-tłoczkowe zaciski aluminiowe typu monoblok oraz wentylowane i rowkowane stalowe tarcze o średnicy 380 mm, a z tyłu - 4-tłoczkowe zaciski i tarcze o średnicy 372 mm.
Istotny nacisk projektanci 911 GT3 R położyli również na dalsze zwiększenie bezpieczeństwa. Pojemność bezpiecznego, dodatkowo wzmocnionego zbiornika paliwa FT3 zwiększono o 12 litrów, do 120 litrów, i wyposażono go w zawór odcięcia benzyny. Drzwi i boczne okna można szybko zdemontować, a awaryjna klapa w dachu ma teraz większe wymiary. Jeszcze lepszą ochronę w razie wypadku zapewniają nowe, kubełkowe fotele.
Dane techniczne Porsche 911 GT3 R (991)
Jednomiejscowy samochód wyścigowy bazujący na Porsche 911 GT3 RS
Silnik
chłodzony wodą, zamontowany z tyłu 6-cylindrowy bokser,
pojemność 4000 cm3, średnica x skok tłoka: 102 x 81,5 mm,
moc: ponad 368 kW (500 KM), podlega regulacjom FIA BoP (zwężka w dolocie),
cztery zawory na cylinder,
bezpośredni wtrysk paliwa,
układ smarowania z suchą miską olejową.
Skrzynia biegów
sekwencyjna, 6-stopniowa przekładnia Porsche z kołami o stałym zazębieniu,
dyferencjał o zwiększonym tarciu (szpera),
pneumatyczny układ zmiany przełożeń (manetki).
Karoseria
lekka karoseria zgodna z inteligentną aluminiowo-stalową konstrukcją kompozytową,
zintegrowana klatka bezpieczeństwa, zgodna z FIA Appendix J,
drzwi, tylna pokrywa i skrzydło, nadkola, przednia i tylna owiewka z włókna węglowego (CFRP),
szyby z poliwęglanu (w drzwiach - wyjmowane),
bezpieczny zbiornik paliwa FT3 o pojemności około 120 litrów z zaworem odcięcia paliwa (zgodny z wymogami FIA),
system podnoszenia air jack (4 gniazda).
Zawieszenie
przód: kolumny MacPhersona z regulacją wysokości, pochylenia i zbieżności, piasty z centralną śrubą, regulowane stabilizatory (po obu stronach),
tył: zawieszenie wielowahaczowe z regulacją wysokości, pochylenia i zbieżności, piasty z centralną śrubą, regulowane stabilizatory (po obu stronach).
Układ hamulcowy
Dwa osobne obwody dla przedniej i tylnej osi z regulacją rozkładu siły hamowania
przód: 6-tłoczkowe zaciski aluminiowe typu monoblok, wentylowane i rowkowane stalowe tarcze o średnicy 380 mm z aluminiowym mocowaniem,
tył: 4-tłoczkowe zaciski aluminiowe typu monoblok, wentylowane i rowkowane stalowe tarcze o średnicy 372 mm z aluminiowym mocowaniem.
Koła/opony
jednoczęściowe obręcze BBS z lekkich stopów, zgodne ze specyfikacją i wzorem Porsche
przód: 12 x 18", ET = 17, rozmiar opon: 300/650-18,
tył: 13 x 18", ET = 37,5, rozmiar opony: 310/710-18.
Elektryka
moduł zasilania COSWORTH IPS32,
wyścigowy układ ABS,
kontrola trakcji.
Wymiary i wagi
masa własna: około 1220 kg (podlega BoP),
długość całkowita: 4604 mm,
szerokość całkowita przedniej osi: 1975 mm,
szerokość całkowita tylnej osi: 2002 mm,
rozstaw osi: 2463 mm.
ZOBACZ TAKŻE:
-
Dopłaty do samochodów elektrycznych mogą wyglądać zupełnie inaczej niż zakładano. Pewne jest jedno - nie będzie ich w tym roku
-
Dlaczego nie warto tankować samochodu około godziny 16:00
-
Już jest nowy Mercedes GLA. Duże zmiany małego SUV-a ze Stuttgartu
-
Audi Q3 Sporback - SUV w sportowym wydaniu
-
Infiniti Q30 - japoński kompakt z bogatym wyposażeniem i świetną ceną. Znaleźliśmy modele tańsze o ponad 45 tys. zł
- Szybkie badanie alkomatem online i za kółko. Ogromna część kierowców ufa wynikom z sieci
- Nowy Volkswagen Golf - opinie Moto.pl. Ósma generacja protoplasty samochodów kompaktowych
- To doskonały moment na zakup Mercedesa. Wybraliśmy najlepsze oferty
- Audi Q3 Sporback - SUV w sportowym wydaniu
- Audi Q8 to SUV, który powstał, by imponować. W dwóch nowych wersjach onieśmiela też osiągami
Forum
- Lewusy - podsumowanie 2.0 (11)
- Bystre w technice kierowniczki yariskow (12)
- OT - telefon :) (21)
- Na ile wyceniacie bezpieczeństwo pieszych? (54)
- Nie wiem jak skomentować taką głupotę... (30)
- Luksus - trochę pomieszane.... (71)
- Nissan (14)
- Quba u was chyba smogu nie ma? (34)
- Terespol czyli wrota do ruskiego Kosmosu (18)
- Daimler zmienia polityke rozwoju (32)