Porsche 911 GT3 R | Lżejsze i szybsze od GT3 RS

Na bazie seryjnego modelu 911 GT3 RS firma Porsche zbudowała wyścigowy samochód klasy GT3 dla prywatnych zespołów: 911 GT3 R o mocy ponad 500 KM

BMW M6 GT3 | BMW wróci do Le Mans?

Jego projektanci zwrócili szczególną uwagę na obniżenie masy własnej, udoskonalenie aerodynamiki, ograniczenie zużycia paliwa zwiększające zasięg, lepsze prowadzenie i dalszą optymalizację bezpieczeństwa, a także na obniżenie kosztów części i serwisu

Zbudowane na bazie seryjnego odpowiednika Porsche 911 GT3 R ma charakterystyczny dach z dwoma przetłoczeniami. W celu lepszego rozkładu mas i bardziej przewidywalnej charakterystyki prowadzenia w szybkich zakrętach jego rozstaw osi wydłużono względem poprzedniej generacji GT3 R o 8,3 cm. Równocześnie zastosowanie lżejszych elementów nadwozia i zawieszenia pozwoliło na znaczne obniżenie położenia środka ciężkości. Lekka architektura seryjnego 911 GT3 R z inteligentną, aluminiowo-stalową konstrukcją kompozytową stanowiła zresztą idealną podstawę dla stworzenia samochodu wyścigowego. Dach, przednia pokrywa i owiewka, nadkola, drzwi, partie tylnej części nadwozia oraz tylna pokrywa wyprodukowano z wyjątkowo lekkich tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym (CFRP). Wszystkie okna - po raz pierwszy włącznie z przednią szybą - zostały wykonane z poliwęglanu.

Sercem 911 GT3 R jest nowatorski, 6-cylindrowy bokser o pojemności 4 litrów, w dużej mierze identyczny z silnikiem montowanym w "cywilnym" 911 GT3 RS. Bezpośredni wtrysk benzyny, osiągający ciśnienie do 200 barów, i technologia zmiennych faz rozrządu zapewniają wysoką wydajność. Co więcej, wolnossące jednostki wyróżniają się większą spontanicznością i szerszym zakresem użytecznych obrotów. Siła napędowa trafia do kół tylnej osi z ogumieniem o szerokości 310 mm za pośrednictwem 6-stopniowej, sekwencyjnej przekładni Porsche z kołami o stałym zazębieniu. Kierowca zmienia biegi za pośrednictwem manetek zamontowanych przy kierownicy.

Także aerodynamika 911 GT3 R korzysta z rozwiązań wprowadzonych w samochodzie seryjnym. Charakterystyczne wloty powietrza w przednich błotnikach zwiększają docisk przedniej osi. Odpowiedni balans aerodynamiczny zapewnia tylne skrzydło o szerokości 2 metrów i głębokości 40 cm. Z wyścigowego 911 RSR pochodzi natomiast koncepcja montowanej centralnie chłodnicy. Dzięki eliminacji bocznych chłodnic zoptymalizowano lokalizację środka ciężkości, a sama chłodnica jest lepiej chroniona przed uszkodzeniami. Jednocześnie wzrosła skuteczność odprowadzania gorącego powietrza przez szczeliny w przedniej pokrywie.

Dodatkowe modyfikacje przeprowadzono w układzie hamulcowym 911 GT3 R. Dzięki zwiększonej sztywności i bardziej precyzyjnemu sterowaniu ABS-em, auto jest jeszcze lepiej dostosowane do udziału w wyścigach długodystansowych. Z przodu zamontowano 6-tłoczkowe zaciski aluminiowe typu monoblok oraz wentylowane i rowkowane stalowe tarcze o średnicy 380 mm, a z tyłu - 4-tłoczkowe zaciski i tarcze o średnicy 372 mm.

Istotny nacisk projektanci 911 GT3 R położyli również na dalsze zwiększenie bezpieczeństwa. Pojemność bezpiecznego, dodatkowo wzmocnionego zbiornika paliwa FT3 zwiększono o 12 litrów, do 120 litrów, i wyposażono go w zawór odcięcia benzyny. Drzwi i boczne okna można szybko zdemontować, a awaryjna klapa w dachu ma teraz większe wymiary. Jeszcze lepszą ochronę w razie wypadku zapewniają nowe, kubełkowe fotele.

Dane techniczne Porsche 911 GT3 R (991) Jednomiejscowy samochód wyścigowy bazujący na Porsche 911 GT3 RS

Silnik chłodzony wodą, zamontowany z tyłu 6-cylindrowy bokser, pojemność 4000 cm3, średnica x skok tłoka: 102 x 81,5 mm, moc: ponad 368 kW (500 KM), podlega regulacjom FIA BoP (zwężka w dolocie), cztery zawory na cylinder, bezpośredni wtrysk paliwa, układ smarowania z suchą miską olejową.

Skrzynia biegów sekwencyjna, 6-stopniowa przekładnia Porsche z kołami o stałym zazębieniu, dyferencjał o zwiększonym tarciu (szpera), pneumatyczny układ zmiany przełożeń (manetki).

Karoseria lekka karoseria zgodna z inteligentną aluminiowo-stalową konstrukcją kompozytową, zintegrowana klatka bezpieczeństwa, zgodna z FIA Appendix J, drzwi, tylna pokrywa i skrzydło, nadkola, przednia i tylna owiewka z włókna węglowego (CFRP), szyby z poliwęglanu (w drzwiach - wyjmowane), bezpieczny zbiornik paliwa FT3 o pojemności około 120 litrów z zaworem odcięcia paliwa (zgodny z wymogami FIA), system podnoszenia air jack (4 gniazda).

Zawieszenie przód: kolumny MacPhersona z regulacją wysokości, pochylenia i zbieżności, piasty z centralną śrubą, regulowane stabilizatory (po obu stronach), tył: zawieszenie wielowahaczowe z regulacją wysokości, pochylenia i zbieżności, piasty z centralną śrubą, regulowane stabilizatory (po obu stronach).

Układ hamulcowy Dwa osobne obwody dla przedniej i tylnej osi z regulacją rozkładu siły hamowania przód: 6-tłoczkowe zaciski aluminiowe typu monoblok, wentylowane i rowkowane stalowe tarcze o średnicy 380 mm z aluminiowym mocowaniem, tył: 4-tłoczkowe zaciski aluminiowe typu monoblok, wentylowane i rowkowane stalowe tarcze o średnicy 372 mm z aluminiowym mocowaniem.

Koła/opony jednoczęściowe obręcze BBS z lekkich stopów, zgodne ze specyfikacją i wzorem Porsche przód: 12 x 18", ET = 17, rozmiar opon: 300/650-18, tył: 13 x 18", ET = 37,5, rozmiar opony: 310/710-18.

Elektryka moduł zasilania COSWORTH IPS32, wyścigowy układ ABS, kontrola trakcji.

Wymiary i wagi masa własna: około 1220 kg (podlega BoP), długość całkowita: 4604 mm, szerokość całkowita przedniej osi: 1975 mm, szerokość całkowita tylnej osi: 2002 mm, rozstaw osi: 2463 mm.

ZOBACZ TAKŻE:

Porsche 911 GT3 RS | Tylko z PDK

Więcej o:
Copyright © Agora SA