WTCC | Tor Suzuka | Relacja: Lopez mistrzem WTCC

Zapewniając sobie w sobotnich kwalifikacjach pole position, José Mar~a López wykonał dodatkowy krok przybliżający go do końcowego sukcesu
Jak wystartować w Kia Lotos Race | cz. II | Wyścigowy weekend w Zolder

W tej sytuacji do wywalczenia tytułu mistrzowskiego WTCC FIA wystarczało mu zajęcie czwartego miejsca w jednym z biegów. Jednak kierowca Citroëna C-Elysée WTCC z numerem startowym 37 zamiast wyrachowania i jazdy jedynie po niezbędne punkty postanowił pokazać pełnię swoich możliwości.

W chwili zgaśnięcia świateł Pechito popisał się najlepszym startem w całym sezonie i zajął pozycję na czele stawki, przed Yvanem Mullerem. Sébastien Loeb, ruszający z trzeciej pozycji, miał mniej udany start i po pierwszym okrążeniu zajmował piąte miejsce - oprócz dwóch kolegów z zespołu wyprzedzali go Tom Chilton i Hugo Valente.

Dwa prowadzące Citroëny jechały jak sklejone ze sobą, zderzak w zderzak, jednocześnie zwiększając swoją przewagę nad konkurentami. Po kilku okrążeniach sytuacja zmieniła się - Yvan Muller poczuł spadek ciśnienia w jednym z tylnych kół. Obawa potwierdziła się i w połowie dystansu czterokrotny Mistrz Świata odpadł z walki. Zdarzenie to miało decydujący wpływ na rozstrzygnięcie rywalizacji o tytuł MŚ w klasyfikacji kierowców, niemniej pozostali zawodnicy z pełną koncentracją ścigali się dalej. José Mar~a López jako lider wyścigu zbliżał się do mety i zwycięstwa, a Sébastien Loeb kontynuował walkę i na przedostatnim okrążeniu wykorzystał pojedynek pomiędzy Chiltonem a Valente, by wyprzedzić jednego z nich i zająć w biegu nr 1 trzecie miejsce.

Za metą członkowie zespołu Citroën Total mogli powitać nowego mistrza, na którego czekali z przygotowaną koszulką z numerem 37, w niebiesko-białe pasy - barwy narodowe Argentyny.

Mechanicy, uradowani i szeroko uśmiechnięci, natychmiast zabrali się do pracy, by przygotować samochody do mającego nastąpić po krótkiej przerwie biegu nr 2. Loeb, Muller i López zajęli pozycje startowe 8, 9 i 10. Na pierwszym zakręcie Yvan Muller pokazał imponujący manewr, wyprzedzając swoich rywali po zewnętrznej. Pierwsze okrążenie zakończył na szóstym miejscu, przed Loebem i Lopezem.

Trzy Citroëny ustawione w klucz naciskały na piątego w stawce Hugo Valente. Kiedy na piątym okrążeniu Muller spróbował wyprzedzić konkurenta, doszło do kontaktu obu aut, wskutek czego Valente odpadł. López wykorzystał tę chaotyczną chwilę, wcisnął się w powstałą lukę i wyprzedził Loeba. Trójka C-Elysée WTCC zajęła pozycje 5, 6 i 7 i bez dalszych zmian w kolejności dotarła do mety.

* Wynik ten będzie oficjalny po zatwierdzeniu i opublikowaniu ostatecznych wyników przez FIA.

POWIEDZIELI NA MECIE:

Yves Matton, Dyrektor Citroën Racing: „José Mar~a López jest nowym Mistrzem Świata - to fantastyczna wieść dla Citroëna, dla Argentyny i dla serii WTCC FIA! Jesteśmy dumni i szczęśliwi, że jako zespół doprowadziliśmy naszego kierowcę do zwycięstwa. Wiemy, że Pechito wyróżnia się nie tylko swoim talentem jako kierowca, lecz także wspaniałymi cechami jako człowiek. W dwa tygodnie po zdobyciu tytułu mistrzowskiego w klasyfikacji producentów świętujemy kolejny sukces naszego zespołu. Citroën Racing zgromadził w ciągu ostatniego ćwierćwiecza olbrzymie doświadczenie, czemu zawdzięcza zwycięstwa w rajdach terenowych, w WRC, a teraz również w WTCC FIA. Kluczem do naszych sukcesów, odniesionych już w pierwszym sezonie rywalizacji w nowej dyscyplinie, jest spójność i stabilność zespołu”.

José-Mar~a López: „Dzisiejsze wydarzenia są dla mnie źródłem nieopisanych emocji. Jak zawsze, w pierwszej kolejności myślę o podziękowaniach, które należą się wielu ludziom. Dziękuję mojej rodzinie. Wszystkim, dzięki którym nawet w trudnych chwilach mogłem podążać naprzód. Citroënowi, który wybrał mnie do roli kierowcy jednego z Citroënów C-Elysée. Wszystkim inżynierom i mechanikom zespołu - nie tylko tym, którzy zajmowali się moim samochodem, bo przecież pracujemy wspólnie, zespołowo. To wielkie przeżycie zwyciężyć na torze, który sam Ayrton Senna uważał za swój ulubiony i na którym zdobył dwa ze swoich tytułów mistrzowskich. Jestem dumny, że idę w jego ślady. Za wielki zaszczyt uważam także to, że po Juanie-Manuelu Fangio to ja wpisuję się na listę kierowców argentyńskich z tytułem Mistrza Świata. To dzięki niemu nasz kraj do dziś tak bardzo pasjonuje się sportem samochodowym. Jestem dumny, że moje barwy narodowe wracają na szczyt i symbolizują triumf w serii WTCC FIA”.

Sébastien Loeb: „W wyścigu numer jeden wystartowałem fatalnie - poplątałem się, manipulując przy przełącznikach procedury startowej. Na początku jechałem jako piąty i miałem duże trudności na tym torze ze znalezieniem sposobności do ataku. Utrzymywałem kontakt z poprzedzającymi mnie rywalami i wyczekiwałem okazji, która pojawiła się na krótko przed metą. Cieszę się, że znowu zająłem miejsce na podium”.

Yvan Muller: „Dla mnie osobiście ten weekend jest odwzorowaniem całego sezonu, w którym konsekwentnie mi się nie wiodło. W biegu nr 1 wkrótce poczułem, że tył się ślizga i po kilku kolejnych okrążeniach wiedziałem już, że mam przebitą oponę. W biegu drugim dobrze wystartowałem i znalazłem się za Hugo Valente. Wyprzedzenie go nie było łatwe i kiedy w końcu przypuściłem atak, niechcący spowodowałem zetknięcie się naszych aut”.


WYNIKI

KWALIFIKACJE
1. José Mar~a López (Citroën C-Elysée WTCC)     2:05,439
2. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)     2:05,514
3. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)     2:05,590
4. Hugo Valente (Chevrolet RML Cruze TC1)     2:06,321
5. Tom Chilton (Chevrolet RML Cruze TC1)

WYŚCIG 1

1. José Mar~a López (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Tom Chilton (Chevrolet RML Cruze TC1)     +8,473
3. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)     +9,693
4. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC)     +10,414
5. Hugo Valente (Chevrolet RML Cruze TC1)     +12,153

Najszybsze okrążenie: José Mar~a López, 2:09,279

WYŚCIG 2
1. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC)
2. Dusan Borkovic (Chevrolet RML Cruze TC1)     +1,725
3. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC)     +4,360
4. Tom Coronel (Chevrolet RML Cruze TC1)     +5,497
5. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)     +6,116
6. José Mar~a López (Citroën C-Elysée WTCC)     +6,346
7. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)     +6,665

Najszybsze okrążenie: Gabriele Tarquini, 2:09,063

WYŚCIGOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA SAMOCHODÓW TURYSTYCZNYCH - KLASYFIKACJA KIEROWCÓW:
1. José Mar~a López     422 pkt
2. Yvan Muller     305 pkt
3. Sébastien Loeb     275 pkt
4. Tiago Monteiro     174 pkt
5. Norbert Michelisz    169 pkt

WYŚCIGOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA SAMOCHODÓW TURYSTYCZNYCH - KLASYFIKACJA PRODUCENTÓW:
1. Citroën Total     927 pkt
2. Honda     649 pkt
3. Lada     371 pkt

Więcej o: