WRC | Rajd Polski | Zapowiedź: Czy Volkswagen podtrzyma passę?

W tegorocznej edycji Rajdu Polski trzy Polo R WRC po raz pierwszy będą miały okazję rozwinąć rajdowe tempo w Polsce. Na obrońców tytułu i liderów cyklu Sébastiena Ogiera/Juliena Ingrassię (F/F), drugich w tabeli Jari-Matti Latvalę/Miikka Anttilę (FIN/FIN) oraz Andreasa Mikkelsena/Ola Floene (N/N) czekają szybkie, szutrowe odcinki i hopki z dalekimi skokami, rajdu z najdłuższą tradycją po legendarnym Monte Carlo.

Podczas gdy 315-konne World Rally Car z Wolfsburga będą startować w Polsce po raz pierwszy, trzy zespoły kierowców mają już na swoim koncie polskie doświadczenia - i wszyscy mają z Rajdem Polski niezałatwione sprawy.

Już przed siódmym rajdem w sezonie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) - Rajdem Polski, który znalazł się w kalendarzu mistrzostw pierwszy raz od 2009 roku, Ogier/Ingrassia oraz Volkswagen Motorsport, na jedną rundę przed letnią przerwą, są pewnymi „mistrzami na półmetku”. Podczas gdy Ogier/Ingrassia chcą koniecznie zwiększyć swoją przewagę, Latvala/Anttila będą walczyć o zmniejszenie wynoszącej obecnie 33 punkty straty do liderów. Ostatnio w Argentynie i we Włoszech pojedynek Ogiera z Latvalą dostarczył kibicom niezapomnianych wrażeń. W Polsce, wzdłuż 24 odcinków specjalnych o łącznej długości 362,48 kilometra oraz w parku serwisowym w Mikołajkach, spodziewanych jest tysiące fanów sportu rajdowego. W piątek odcinki specjalne zostaną rozegrane na Litwie.

„Rajd Polski jest jedynym rajdem w kalendarzu MŚ, w którym Polo R WRC jeszcze nie brał udziału” - powiedział Volkswagen Motorsport Jost Capito. „Ale to nie ma najmniejszego wpływu na fakt, że także tutaj chcemy zwyciężyć. W trzydniowych, intensywnych testach przygotowywaliśmy się do tego wyzwania. Polo R WRC przez cały czas jest samochodem trudnym do pokonania - dziesięć zwycięstw z rzędu mówi samo za siebie. Także umiejętności i forma naszych kierowców w poprzednich rajdach nie pozostawiają nic do życzenia. Jestem przekonany, że cały sezon upłynie pod znakiem rywalizacji Ogiera z Latvalą. I do tego dochodzi jeszcze Andreas Mikkelsen, który w tym sezonie zaliczył doskonałe rajdy i w wieku 25 lat należy już do światowej czołówki kierowców. Jednak nasi przeciwnicy z pewnością zrobią wszystko, aby nas pokonać. Krótko mówiąc: bardzo cieszymy się na Rajd Polski.”


Trzy dni testów - zespół Volkswagena przygotowuje się intensywnie do Rajdu Polski

Dwa tygodnie przed rozpoczęciem Rajdu Polski zespół Volkswagena starannie przygotowywał się do niego testując Polo R WRC na mazurskich szutrach. Każdy z fabrycznych duetów Ogier/Ingrassia, Latvala/Anttila i Mikkelsen/ Floene miał do dyspozycji jeden dzień, aby przyzwyczaić się do warunków w okolicach Mikołajek. Charakterystyczne dla Rajdu Polski są szybkie odcinki na piaszczystym szutrze z licznymi hopkami, częściowo podobne do odcinków w Finlandii, ale trasa nie prowadzi w tak dużym stopniu przez lasy i jest więcej rozgałęzień. Do tego rajd jest uznawany jako niezwykle kapryśny pogodowo - na przykład w zeszłym roku uczestnicy aktualnych Rajdowych Mistrzostw Europy FIA (ERC), podczas zapoznawania się z trasą przed rajdem, ugrzęźli w głębokim błocie.

Gołdap, Kapciamiestis i Mikołajki Arena - główne atrakcje

Polska premiera: liczący 35,17 kilometra długości odcinek specjalny Gołdap będzie rozegrany w 2014 roku po raz pierwszy i z pewnością będzie wielką atrakcją. Spektakularne hopki i dalekie skoki oraz długie zakręty pokonywane na granicy ryzyka stanowią o wyjątkowym charakterze tego odcinka i bez wątpienia wywołają szybsze bicie serca u kierowców i kibiców. Nowością dla wszystkich są cztery oesy na Litwie, w tym OS Kapciamiestis, szybki i prowadzący po twardym szutrze. Największą atrakcją będzie jednak najkrótszy odcinek specjalny Rajdu Polski na torze Mikołajki Arena. Liczący 2,5 kilometra „Super Special” leży tuż obok parku serwisowego i będzie pokonywany łącznie cztery razy.

Rajd numer 20 dla Polo R WRC: historia w liczbach

19 rajdów, 16 zwycięstw, 28 miejsc na podium - bilans Polo R WRC w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) czyta się jak bajkę. Auta z napędem na wszystkie koła i mocą 315 KM brały dotychczas udział w 343 odcinkach specjalnych i 226 z nich rozstrzygnęły na swoją korzyść. Na tak zwanych Power Stage, na których przyznawane są dodatkowe punkty dla trzech najszybszych załóg, kierowcy Volkswagena zbierali dodatkowy bonus 32 razy. W 18 rozegranych Power Stage, 13 razy Polo R WRC zajmowało pierwsze miejsce. Odsetek zwycięstw Volkswagena od stycznia 2013 roku wynosi 84 procent, odsetek miejsc na podium - 53 procent. Sébastien Ogier w 19 rajdach z Volkswagenem 16 razy stanął na podium, jego rywal z zespołu Jari-Matti Latvala jedenaście razy. Rajd Polski jest dwudziestym startem Polo R WRC w Rajdowych MŚ.

2009 rok i trzy niezałatwione sprawy kierowców Volkswagena

Trzech kierowców, trzy różne zespoły, trzy razy przedwczesne ukończenie rajdu: zarówno Sébastien Ogier, jak i Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen byli w Polsce odholowywani z trasy. Aktualny obrońca tytułu i lider tabeli Sébastien Ogier w 2009 roku, mając wielkie szanse na zajęcie trzeciego miejsca dla Citroëna, musiał zrezygnować z kontynuacji rajdu z powodu usterki technicznej. Jari-Matti Latvala, wtedy w Fordzie, będąc na drugim miejscu, na kilkaset metrów przed metą odcinka w Mikołajkach miał wypadek i nie ukończył odcinka. Także Andreas Mikkelsen w Škoda Fabia WRC zakończył rajd przedwcześnie.


Wypowiedzi przed Rajdem Polski

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

„Najważniejsze jest, że prowadzimy teraz w Mistrzostwach Świata i że na Sardynii zwiększyliśmy swoją przewagę. Naturalnie chcemy to kontynuować w Polsce. Wiem wprawdzie, że nie zawsze możemy wygrywać, ale naszym celem musi być zdobycie możliwie największej ilości punktów. Postawiłem sobie w tym roku za cel, aby po każdym rajdzie mieć 25 punktów przewagi - zatem jedno zwycięstwo - nad drugim kierowcą w tabeli. Przecież nigdy nie wiadomo, co się zdarzy. Nie sądzę, abyśmy mogli skorzystać z doświadczenia czy notatek z 2009 roku. Za dużo czasu upłynęło. Być może obejrzę sobie jeszcze raz kilka filmów rejestrowanych wtedy z samochodu. Zasadniczo można powiedzieć, że ten rajd będzie dla wszystkich uczestników nowością. Przed startem zaliczyliśmy test, który wypadł bardzo dobrze. Chodziło głównie o to, aby dopasować dostrojenie do warunków w Polsce. Trasa była bardzo szybka i ciekawie było poznać podłoże. Jest ono bardzo piaszczyste i miękkie, więc podczas rajdu już po paru samochodach może stać się bardzo nierówne. Dlatego spodziewamy się, że warunki na trasie będą zupełnie inne, gdy będziemy przejeżdżać odcinki specjalne po południu po raz drugi.”

 

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

„Rajd Polski składa się z bardzo szybkich odcinków z licznymi skokami, podobnie jak w Finlandii. Różnica polega na tym, że tutaj jest mniej lasów i więcej odcinków specjalnych prowadzi przez otwarty teren. Poza tym podłoże jest raczej piaszczyste, nie kamieniste. Wiem już mniej więcej, co na mnie czeka w Rajdzie Polski, bo startowałem tutaj już w 2009 roku. Kierowcy w WRC jeżdżą obecnie na bardzo wysokim poziomie i potrafią szybko dostosować się do warunków, różnych nawierzchni i różnych przyczepności, dlatego na pewno nie będzie łatwo. Niektóre odcinki specjalne pozostały takie same, jak w 2009 roku. Mimo wszystko robimy całkowicie nowe notatki, nie korzystamy ze starych. Nowością są w tym roku także odcinki specjalne na Litwie, zatem jest wiele nowych rzeczy. Dlatego musimy przygotować się niezwykle starannie. Kibice w Polsce po prostu mają bzika na punkcie rajdów. Tak było już w 2009 roku, a teraz szaleństwo będzie jeszcze większe, bo w rajdzie startuje Robert Kubica. Atmosfera z pewnością będzie wspaniała.”

 

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

„Po dobrym występie z Ola w Rajdzie Włoch, cieszę się na Rajd Polski. Uczestniczyłem w nim w 2009 roku w Škoda Fabia i bardzo mi się podobało. Rajd Polski jest bardzo, bardzo szybkim rajdem. Odcinki specjalne są dość piaszczyste, z pewnością nie będzie łatwo. Wielu kibiców będzie dopingowało nas i naturalnie Roberta Kubicę, bo w Polsce jest on w zasadzie bohaterem narodowym. Kibice będą mogli oglądać dalekie skoki i doskonałe widowisko. Tam panuje po prostu wspaniała atmosfera. Układ trasy, dość szybki i płynny, odpowiada mojemu stylowi jazdy. Jestem pewien, że uzyskamy dobry rezultat. We Włoszech po raz trzeci zajęliśmy czwarte miejsce. Tym razem chciałbym być chociaż o jedno miejsce lepszy.”


Czy wiecie, że ...


Rajd Polski jest organizowany od 1921 roku? Po Rajdzie Monte Carlo (od 1911 roku) jest to najstarsza impreza w sporcie rajdowym.

mimo że Rajd Polski rozgrywany jest od 1921 roku, dotychczas tylko dwa razy był zaliczany do cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC)? W roku debiutu Rajdowych MŚ w 1973 i w sezonie 2009. Od 1964 roku rajdy w Polsce 44 razy zaliczane były do aktualnych Rajdowych Mistrzostw Europy FIA (ERC).

pierwszym zwycięzcą Rajdu Polski był lokalny kierowca Tadeusz Hayne w 1921 roku? W swoim Dodge Polak pokonał sześciu innych uczestników.

pierwszy rajd w ramach Rajdowych MŚ w Polsce w 1973 roku wygrał Niemiec? Achim Warmbold triumfował wtedy w Fiacie. Jego pilotem był Jean Todt (F), aktualny prezydent Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA.

w roku 2009 Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN) w Fordzie wygrali ostatni rajd WRC goszczący w Polsce?

Škoda, marka koncernu Volkswagen, w 2012 roku odnosiła sukcesy w Rajdzie Polski w ramach Rajdowych Mistrzostw Europy FIA (ERC)? Duet Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN/FIN), wtedy także prowadzący w klasyfikacji generalnej ERC, wygrał rajd w Škoda Fabia Super 2000.

Rajd Polski zastąpił w 2014 roku Rajd Grecji w kalendarzu MŚ? W 2013 roku w Grecji załoga Volkswagena Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) odniosła swoje pierwsze zwycięstwo w Polo R WRC.

w 2014 roku na uczestników czekają 24 odcinki specjalne o łącznej długości 362,48 kilometra? Cały dystans wynosi 1.671,34 kilometra. Nowością w porównaniu z 2009 roku są m. in. odcinki specjalne na Litwie drugiego dnia rajdu.

główna kwatera rajdu w 2014 roku znajduje się w miejscowości turystycznej Mikołajki, mieście w województwie warmińsko-mazurskim, liczącym ponad 3.800 mieszkańców?

71. Rajd Polski jest organizowany przez Polski Związek Motorowy (PZM) we współpracy z Litewską Federacją Sportów Motorowych (LASF) i Automobilklubem Polski?

po raz pierwszy w historii Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) rajd będzie rozgrywany w dwóch krajach z różnymi strefami czasowymi? W Polsce obowiązuje czas środkowoeuropejski (UTC+01:00), natomiast na Litwie czas wschodnioeuropejski (UTC+02:00). Jednak Rajd Polski na całym dystansie opiera się na tym samym czasie - czas polski stanowi tzw. czas rajdowy.
Rajd Polski od 2005 roku rozgrywany jest na szutrowych drogach Pojezierza Mazurskiego?

przez cztery dni, także w godzinach wieczornych przy sztucznym oświetleniu rozgrywany będzie odcinek specjalny Mikołajki Arena?

Liczba na Rajd Polski: 18.021,58 km

18.021,58 kilometra w 53 startach - taką odległość pokonały razem trzy Polo R WRC na odcinkach specjalnych w 2013 i 2014 roku. Odpowiada to trzykrotnej długości trasy Gap (Francja) - Töysä (Finlandia) - Oslo (Norwegia), czyli między miejscami urodzenia kierowców Volkswagena Ogiera, Latvali i Mikkelsena.

Rajdowe Mistrzostwa Śiata FIA (WRC) - punktacja

Kategoria kierowców
1. Sébastien Ogier, Volkswagen 138 punktów;
2. Jari-Matti Latvala, Volkswagen 105 punktów;
3. Mads Ostberg, Citroen 66 punktów;
4. Andreas Mikkelsen, Volkswagen 63 punkty;
5. Mikko Hirvonen, Ford 40 punktów;
6. Elfyn Evans, Ford 36 punktów;
7. Kris Meeke, Citroen 32 punkty;
8. Thierry Neuville, Hyundai 31 punktów;
9. Martin Prokop, Ford 30 punktów;
10. Henning Solberg, Ford 22 punkty;

Kategoria producentów
1. Volkswagen Motorsport; 227 punktów;
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 109 punktów;
3. M-Sport, 78 punktów;
4. Volkswagen Motorsport II, 64 punkty;
5. Hyundai Motorsport, 57 punktów;
6. Jipocar Czech National Team, 32 punkty;
7. RK M-Sport WRT, 18 punktów;
8. Hyundai Motorsport N, 4 punkty

ZOBACZ TAKŻE:

Volkswagen Polo R WRC | Test | Być jak Sebastien Ogier

Volkswagen Polo R WRC | Test | Być jak Sebastien Ogier

Więcej o: