WTCC | Moscow Raceway | Relacja: Wygrana nowego kierowcy

Ma Qing Hua wpisuje się z Citroenem w karty historii sportu samochodowego
Wideo | Audi wita Porsche z powrotem w Le Mans

Start wyścigu numer jeden odbył się wczesnym popołudniem, w pełnym słońcu wiosennego dnia. José-Mar~a López pewnie wykorzystał start z pole position, by odeprzeć na pierwszych metrach atak ze strony Gabriele Tarquiniego i Tiago Monteiro i jako pierwszy rozpocząć hamowanie przed pierwszym zakrętem. W tej samej chwili dwaj atakujący zetknęli się, zaś Argentyńczyk skutecznie uciekał, ścigany od tej pory głównie przez Tarquiniego i Loeba. Yvan Muller, jadący jako piąty, po chwili wyprzedził Tiago Monteiro. Francuz i Portugalczyk walczyli dalej, z czego ostatecznie skorzystał trzymający się tuż za nimi Tom Chilton.

Na czele José-Mar~a López wypracował przewagę kilku długości auta i coraz bardziej zbliżał się do swego czwartego w tym sezonie zwycięstwa. Sébastien Loeb, długo wypatrujący szansy na manewr wyprzedzania, zajął na mecie trzecie miejsce za Tarquinim. Yvan Muller przed linią końcową odzyskał pozycję czwartą, wyprzedzając na ostatnim okrążeniu Toma Chiltona. Ma Qing Hua utrzymywał w swoim debiutanckim występie w rundzie Wyścigowych Mistrzostw Świata FIA tempo najszybszych kierowców w stawce i zakończył wyścig nr 1 na szóstym miejscu, po wyprzedzeniu Norberta Michelisza i Tiago Monteiro.

Natychmiast po zejściu zawodników z podium, mechanicy przygotowali samochody do drugiego biegu, mającego się rozpocząć niedługo po zakończeniu pierwszego. Kiedy zgasły światła, José-Mar~a López nie ruszył z linii startu - unieruchomiła go awaria sterowania skrzyni biegów. Ma Qing Hua pomimo startu z pierwszej linii nie utrzymał pozycji - wyprzedzony przez Valente i Michelisza jechał jako trzeci. Yvan Muller wystartował rewelacyjnie, ale potrącony przez jednego z konkurentów obrócił się tyłem do kierunku jazdy. Czterokrotny Mistrz Świata zakończył pierwsze okrążenie na dziewiątej pozycji, tuż za Sébastienem Loebem.

W czołówce wywiązał się zacięty pojedynek pomiędzy Micheliszem i Ma. Obydwaj pokonali długie fragmenty toru jadąc drzwi w drzwi, ostatecznie jednak, tuż przed połową dystansu, przewagę zdobył kierowca Citroëna. W tym samym czasie Valente odbywał przejazd przez pit stop - karę nałożoną za spóźniony wjazd na pozycję startową.

Intensywna rywalizacja trwała także w peletonie, w którym Yvan Muller imponująco odrabiał straty. Kierowca Citroëna C-Elysée WTCC z numerem startowym 1 dotarł w ten sposób aż do drugiego miejsca, pozostając jedynie za Ma Qing Hua. Chińczyk bez kompleksów utrzymał za sobą starego wygę i jako pierwszy przekroczył linię mety.
Dla Sébastiena Loeba kluczowym manewrem wyścigu było wyprzedzenie Gianniego Morbidelli - gdy zostawił go w tyle, sprawnie przesuwał się na coraz lepsze miejsca w peletonie, by na ostatnim zakręcie wydrzeć piąte miejsce z rąk Węgra Michelisza.

POWIEDZIELI NA MECIE

Yves Matton, dyrektor Citroën Racing: „Ten weekend obfitował w wiele emocjonujących wydarzeń sportowych na całym świecie, jednak nie waham się ocenić, że dla telewidzów szczególnie widowiskowe były wyścigi WTCC w Moskwie. Przed rozpoczęciem sezonu postawiłem przed naszym zespołem trudne zadanie: będziemy mieli czterech kierowców i zależy mi na tym, aby każdy z nich wygrywał. Ten cel właśnie osiągnęliśmy - przed chwilą na listę zwycięzców wpisał się Ma Qing Hua. Pierwsza wygrana kierowcy z Chin w Wyścigowych Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych FIA jest historyczną chwilą i na pewno wzmoże zainteresowanie chińskiej publiczności nie tylko serią WTCC, lecz ogólnie sportami motorowymi. Bilans tego weekendu jest dla nas wyjątkowo pomyślny - cała czwórka kierowców zajęła dzisiaj wysokie miejsca, stawała na podium i zdobywała punkty”.

José-Mar~a López: „Chociaż startowałem z pierwszej pozycji, nie byłem spokojny, bo wiem, że Hondy Civic są na ogół bardzo szybkie na pierwszych metrach. I rzeczywiście, po raz kolejny ruszyłem nie najlepiej, ale na szczęście udało mi się utrzymać prowadzenie. Później cisnąłem bardzo mocno, by powiększyć przewagę. Wygranie wyścigu w takim stylu sprawia zawsze ogromną satysfakcję. W drugim biegu nie miałem szczęścia, ale cóż, to się zdarza. Wyjeżdżam z Moskwy z taką sama przewagą w tabeli kierowców, jaką miałem po Austrii, dlatego w sumie jestem bardzo zadowolony z tego weekendu”.
Ma Qing Hua: „Przede wszystkim chcę podziękować wszystkim członkom zespołu - to naprawdę ich zasługa, że mogę robić tak szybkie postępy. Dołączenie do rywalizacji w trakcie sezonu nigdy nie jest łatwe, dlatego ciężko pracowaliśmy nad tym, bym od początku prezentował poziom reszty stawki. Obydwa biegi były niezwykle intensywne; musiałem walczyć o każde miejsce, szczególnie z Norbertem Micheliszem. Mam nadzieję, że w następnych rundach będę w stanie jeździć równie skutecznie”.

Yvan Muller: „Po kwalifikacjach, które kosztowały mnie sporo nerwów, z głównych biegów jestem zadowolony - zaliczyłem dziś tyle samo punktów, co Pechito. Żałuję tylko, że tuż po starcie do wyścigu nr 2 jeden z rywali potrącił mnie. Czuję, że gdyby nie to, mogłem wygrać. Przed metą odrobiłem straty i finiszowałem tylko za Ma. Do znalezienia okazji, aby i jego spróbować wyprzedzić, zabrakło mi kilku okrążeń”.

Sébastien Loeb: „Pierwszy wyścig przejechałem niemal w całości na zderzaku Gabriele Tarquiniego, ale okazji do ataku nie znalazłem - Włoch nie popełnił nawet najmniejszego błędu. Dlatego na mecie byłem trzeci, co uważam za dobry wynik. W drugim wyścigu miałem słaby start, obróciłem koła w miejscu. Pozostało mi atakować i cierpliwie odrabiać straty. Piąte miejsce nie jest dla mnie wynikiem wymarzonym, ale cieszę się, że zaliczyłem ważne punkty”.


WYŚCIG 1
1. José-Mar~a López (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC)
3. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
4. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
5. Tom Chilton (Chevrolet RML Cruze TC1)
6. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC)
7. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC)
8. Tom Coronel (Chevrolet RML Cruze TC1)
9. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC)
10. Rob Huff (Lada Granta 1.6T)

Najszybsze okrążenie: José-Mar~a López, 1:40,148

WYŚCIG 2
1. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
3. Mehdi Bennani (Honda Civic WTCC)
4. Tom Coronel (Chevrolet RML Cruze TC1)
5. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
6. Tom Chilton (Chevrolet RML Cruze TC1)
7. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC)
8. Gianni Morbidelli (Chevrolet RML Cruze TC1)
9. Hugo Valente (Chevrolet RML Cruze TC1)
10. René Munnich (Chevrolet RML Cruze TC1)

Najszybsze okrążenie: Hugo Valente, 1:40,742

WYŚCIGOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA SAMOCHODÓW TURYSTYCZNYCH - KLASYFIKACJA KIEROWCÓW:
1. José-Mar~a López     209 pkt
2. Yvan Muller     168 pkt
3. Sébastien Loeb     161 pkt
4. Tiago Monteiro     105 pkt
5. Gabriele Tarquini       96 pkt
12. Ma Qing Hua       33 pkt

WYŚCIGOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA SAMOCHODÓW TURYSTYCZNYCH - KLASYFIKACJA PRODUCENTÓW:
1. Citroën Total     502 pkt
2. Honda     333 pkt
3. Łada     165 pkt

Więcej o: